Előadó: dr. Béres Judit PTE FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet IKSZT szakmai nap, Óbánya, 2015. május 27.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
A dunakeszi Kölcsey Ferenc Városi Könyvtár szolgáltatás fejlesztése, képzési szerepének erősítése TÁMOP /1/KMR.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Családi közösségi kezdeményezések és programok megerősítése
MÚZEUMI KÖNYVTÁRAK A STATISZTIKA TÜKRÉBEN - FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK, IRÁNYOK Tóth Máté OSZK - Könyvtári Intézet.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A gyakorlatvezető mentor
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
A magyar kortárs gyermekirodalom elterjedése az iskolában
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Biztos Kezdet Gyerekházak
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Iskolai közösségi szolgálat
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
Tematikus biblioterápiás csoportok pécsi könyvtárakban
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Biblioterápia műhely Paksi Művészeti Napok április 19. Előadó: dr. Béres Judit, PhD, PTE KPVK.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Olvasás és lelki egészség
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Cél: szövegértés fejlesztése – tanulás segítése
Hallássérültek a könyvtárban
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
TÁMOP az OSZK-ban A nemzeti könyvtár az élethosszig tartó tanulásért országos és intézményi fejlesztések a tanulás szolgálatában az állományok hozzáférhetőségének.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

előadó: dr. Béres Judit PTE FEEK Könyvtár- és Információtudományi Intézet IKSZT szakmai nap, Óbánya, május 27.

 Azért olvasok, hogy ne féljek. Azért olvasok, hogy otthon legyek. Azért olvasok, hogy ne legyek otthon.... Én nem tudom, miért olvasok. Csak olvasok. Én úgy olvasok, mintha engem is olvasnának. Én azért olvasok, mert egy másik embert keresek. Én azért olvasok, mert magamat keresem. Én azért olvasok, hogy megtaláljanak. Én azért olvasok, mert érdekel a múlt. Én azért olvasok, mert érdekel a jövő. Én azért olvasok, mert érdekel a jelen. Én azért olvasok, mert szeretni akarok. Én azért olvasok, mert keresek. … és amikor olvasok, megtalálom. Darvasi László: Azért olvasok…

  szorongásoldás  rekreáció  fantáziamunka  megismerés és megértés  önismeret i munka: tapasztalataink, élményeink, saját életünk keresése az olvasmányban  megoldás keresése a könyvben problémáinkra, válaszok keresése a Ki vagyok én? kérdésre  Mások megértése, hozzájuk való kapcsolódás lehetőségei  érzelmi egyensúly unk megtalálása és megőrzése Az olvasás alapvető mentálhigiénés funkciói

  egyéniség- és olvasóközpontú ( reader-centred approach ) szolgáltatások  a könyvtárak társadalmi szerepvállalásának erősítése, közösség- és személyiségfejlesztő hatásának komolyabb kiaknázása  az olvasás fejlesztő, segítő, terápiás gyakorlatának a könyvtári alkalmazása, ilyen jellegű célzott szolgáltatások kínálása Az olvasók fejlesztése (reader development)

  az olvasás mint „lifelong learning skill”  olvasási készségeket fejlesztő, az olvasást népszerűsítő, az olvasás és az irodalom szeretetét, élvezetét már a legkorábbi életkortól kezdve időskorig ösztönző szolgáltatások  egyre több ember olvasásra bírása + többet profitáljanak az olvasásból  nemzeti és regionális (könyvtári) reader development stratégiák, olvasástársaságok, olvasókörök Moray Libraries Service (UK): Reader Development Strategy (2011)

  az olvasás, az írás és az irodalom népszerűsítése, megszerettetése egyre szélesebb társadalmi körben  olvasási készségek fejlesztése  az olvasás értékének és fontos szerepének fölfedeztetése a közösség életében  több ember könyvtárhasználatra bírása  a már meglévő olvasók, könyvtárhasználók támogatása korra és társadalmi háttérre való tekintet nélkül – olvasmányválasztásaik szélesítése  lehetőséget kínálni az embereknek olvasmányélményeik megosztására  életteli, barátságos légkör kínálása az olvasóknak, ahol olvasnivalót kereshetnek és olvashatnak  mindenki számára elérhető, az olvasók és a szerzők bevonására alkalmas, aktivizáló, kreatív programok szervezése és népszerűsítése Elérendő célok:

  a könyvtári állomány érdekességeinek, értékeinek népszerűsítése és elérhetővé tétele  olvasáshoz kapcsolódó könyvajánló és ismeretterjesztő anyagok kínálása (tudatosabb, színvonalasabb, személyre szólóbb, szélesebb körű olvasmányválasztás elősegítésére)  könyvtárosok fejlesztése, hogy ösztönözzenek egyre több olvasót az olvasmányélményeik megosztására és az olvasás élvezetére  képzett szakemberek alkalmazása, akik képesek az olvasókkal megbeszélni olvasmányválasztásaikat  a családi olvasásbarát, irodalomgazdag környezet kialakulásának ösztönzése – kicsik olvasóvá nevelésének segítése Elérendő célok:

  olvasásnépszerűsítő és az állományt megismertető kiállítások, programok rendezése a könyvtárban a legkülönbözőbb korú, érdeklődésű, társadalmi hátterű olvasók számára  ezekkel kapcsolatos releváns információk elérhetővé tétele a könyvtár honlapján  olvasókörök létrejöttének ösztönzése és támogatása (könyvtárban a legkülönbözőbb korú, érdeklődésű, társadalmi hátterű olvasók támogatására) – együttműködés olvasástársaságokkal  közvéleménykutatás, igények felmérése az olvasók és a helyi közösség körében  együttműködés, partnerségek kialakítása a helyi közösségért dolgozó más szolgáltatókkal és szervezetekkel  részvétel a regionális és nemzeti programokban, kezdeményezésekben  korai olvasásra nevelési programok indítása és potenciális partnerek (pl. szülők, kiadók, egészségügyi szakemberek, pedagógusok) elérése pl. Scottish Book Trust’s Early Years Book Gifting Programme, Bookstart, Born to Read, Nati per leggere) – nemzeti program és hálózatosodás Célok elérésének módjai:

  Péterfi Rita: Az olvasásfejlesztés nemzetközi tapasztalatai. Három kontinens olvasásfejlesztő programjaiból.  tematikus válogatások szülőknek, pedagógusoknak, mentálhigiénés szakembereknek a gyermekek lehetséges problémáin való segítéshez használható szakirodalmakról  apy.htm apy.htm  tanácsadás családoknak otthoni segítéshez pl. kistestvér érkezése, gyermek viselkedési, érzelmi problémái pl. Gerlinde Ortner mesegyűjteményei;  a-new-baby-in-the-family/ a-new-baby-in-the-family/  annotált szöveggyűjtemények pl. Moretti Magdolna-Németh Attila Psyrodalmi szöveggyűjteményei  kreatív írásos feladatgyűjtemények pl. Samu Ágnes  gyermekirodalmi adatbázisok: pl. HUNRA; DAWCL; CSGYK  Interaktív gyermekkönyvtári honlap pl. Olvasással kapcsolatos tanácsadás

 Csorba Győző Könyvtár:, Pécs: IRÁNY A TUDÁS – Sokszínű olvasás- és könyvtárfejlesztés Baranyában, TÁMOP A- 11/1 0-3 éves gyermekek szüleinek 3-6 éves gyermekek szüleinek

 Csorba Győző Könyvtár: IRÁNY A TUDÁS – Sokszínű olvasás- és könyvtárfejlesztés Baranyában, TÁMOP A-11/1

  1. Varró Dániel: Szakirodalom tanulmányozgató ; Tóth Krisztina: Nagy vonalakban a női szexualitásról  2. Pilinszky János: Hitünk titkairól ; Varró Dániel: Babavárogató  3. Szabó Attila: Pocakmese  4. Szabó T. Anna: Szülőszoba  5. Varró Dániel: Altató apukáknak ; Kaffka Margit: Lackó  6. Libby Purves: A mózeskosár: csecsemőkor  7. Varró Dániel: Misi és a fegyelem ; Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz  + válogatott szakirodalmak listái (Winnicott, Ranschburg, Vekerdy, Kádár Annamária)  + relaxációhoz zenék (Bizek Emi: Álomszép zenék babáknak és mamáknak I-II.) Alkalmazott olvasmányok

  Egyetemesség érzése  Megosztás és személyes feltárulkozás lehetősége  Szorongások, félelmek, kételyek csökkenése  Magabiztosság fokozódása  Tökéletesség-ideál elengedése  Felismerésekhez, belátásokhoz jutás (párkapcsolati értékek, szülői szerepek, saját felelősség, változás)  Hangos és közös olvasás fontossága  Kortárs irodalom fölfedezése  Könyvtári családi programok fölfedezése Hogyan segít a csoport?

 Születés hete – születés csomag

 egyéb

  hátrányos helyzetű tehetséges középiskolásoknak (A könyv a képzelet játszótere, Leőwey, AJTP)  SNI-s diákoknak (Éltes M. iskola) és a Gandhi Gimnázium tanulóinak  börtönben fiatalkorú fogvatartottaknak és nőknek  időseknek a PTE FEEK Senior Akadémián Különböző terepeken női célcsoportok  közkönyvtári női csoportok  krízisintervenciós intézményben pl. anyaotthonban  büntetésvégrehajtásban (női börtön, női fogvatartottak)  Facebook-közösségek! (PTE FEEK Biblioterápia; Lélek/tükör női biblioterápiás kör Példák egyéb pécsi biblioterápiás programokra

   CQ fejlesztése, érzékenyítés  interkulturális kommunikációs készségek, párbeszéd  a Másik eltérő nézőpontjának megértése, érzéseinek, értékeinek, normáinak tiszteletben tartása  emberi jogok: A gyakran diszkriminációval, előítéletekkel szembesülő etnikai, vallási, szexuális és szubkulturális kisebbségek társadalmi kezelésének javítása egyéni szintről kiindulva – párbeszéd, ismeret!  vagy-ki-vagy-miert-vagy/ vagy-ki-vagy-miert-vagy/  Szociális és emberjogi munka: „Élő Könyvtár”

 Köszönöm a figyelmet!