A családi fényképek értelmezési és gyűjtési lehetőségeiről Terendi Viktória Tradíció Tábor 2015. június 27. Örkény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
Advertisements

A fényképezés alapjai Szerző: Erdei-Gulyás Gabriella Origo Web Team HQL 2010 Kft.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Történeti episztemológia
A fotográfia különböző megjelenési formái a filmben Készítette: Hrivnák Anita Szegedi Tudományegyetem, 2011.
Speciális adatgyűjtés hadtörténeti GIS-hez
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Primer és szekunder kutatás
A történelem forrásai „Mélységes mély a múltnak kútja.
Megértési értelmezési folyamatok
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Novellaelemzési szempontok
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
AZ ÉGHAJLATTAN FOGALMA, TÁRGYA, MÓDSZEREI
Ápolásetika.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
A thaiföldi turisztikai reklámok társadalomtudományi elemzése OTDK előadás Budai Anna, SZTE Témavezető: Pusztai Bertalan.
Civil vallás a posztszovjet Oroszországban Mácsai Boglárka Budapest, április 15.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
MeetOFF.eu Képadatbázisok az OSZK-ban avagy képek archiválása és szolgáltatása a XXI. században. Moldován István Országos Széchényi Könyvtár.
Bánkeszi Katalin Egyházi Könyvtárak Egyesülése Országos Széchényi Könyvtár Digitalizálás Mit? Miért? Hogyan? Mivel? Továbbképzés Budapest,
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Az oral history A szóbeli források jelentősége, felhasználási lehetőségei és módszertani alapkövetelményei Vonyó József egyetemi docens november.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A KÖZGYŰJTEMÉNYEK gyűjtési elve 1.MÚZEUMOK = tárgyi, plasztikai dokumentumok 2.LEVÉLTÁRAK = írásos dokumentumok, de nem sokszorozottak és nem publikusak.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Lukács Oktatási Központ
BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Tradíció és világháló Kérdések és lehetséges válaszok a könyvtári, levéltári digitalizációról.
Digitális képanalízis Bevezetés. Kép fénykép, kép (picture)  digitális fénykép (image) feldolgozás: (digital) image processing.
Tematikus kutatás, 2. félév Témák és feladatok. Kutatás – írás Témák (szűkítés, konkretizálás) Módszerek (külön is: PhD-sok rövid bemutatója: történeti.
Vizuális emlékezet A fényképek szerepe az élet- és családtörténet kutatásában.
Kutatásmódszertani dilemmák
Marketing információs
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Térinformatika Domján Ádám.
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Készítette: dr. Retkes Zita.  Jogviszonyok a családban  Az állam szerepe és feladata  Ombudsmani tevékenység a családot érintően  Civil jogvédelem.
Mesterséges és természetes világítás 7. témakör. A fényképezésben azok a fényforrások a jelentősek, amelyek az elektromágneses spektrum nm (látható.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Őszintén az archiválásról
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Ágazatközi szakmai találkozók
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

A családi fényképek értelmezési és gyűjtési lehetőségeiről Terendi Viktória Tradíció Tábor június 27. Örkény

Az előadás vázlata  a fotográfia történetének legfontosabb állomásai  ​ a fényképek és a társadalomtudományok  ​ vizuális etnográfia/antropológia  ​ képgyűjtés a gyakorlatban  ​ néhány szó a képtípusokról (csoportosítási lehetőségek)  ​ az elbeszélések  ​ a képelemzés lehetőségei a 21. században  ​ etikai kérdések ​

A fotográfia történetének legfontosabb állomásai  a képalkotás forradalmasítása  Daguer-Niépce/ Talbot: fényképezés feltalálása 1839  ​ fényképíró műtermek nyílnak hamarosan az egész világon  fotográfia = kisipari szakma  ​ fotózással profik és elszánt amatőrök foglalkoznak  ​ 19. sz vége: fotóművészet kibontakozása  ​ Kodak-korszak - magánfotózás kialakulása  ​ a fényképezés széleskörű elterjedése, a sokszínű fotóhasználat elterjedése  ​ 20. század vége: digitális fordulat  képáradat, mennyiségi és minőségi változás, korábbi korlátok leomlása, képhasználat átalakulása

A fénykép és a társadalomtudományok  fotográfiával foglalkozó vagy azt használó tudományok: történelemtudomány, néprajz, szociológia, művészettörténet  ​ a fotó szerepei: illusztráció, forrás, a vizsgálat tárgya  ​ a fotó mint dokumentum - problémák, hiányok  ​ a fotó mint vizuális adathordozó - tartalomrétegek, képi sűrítés  ​ vizsgálható témák:  társadalmi szerveződések (család, egyletek, társaságok, csoportok)  az életmód jellemzői adott korban/változások  munka, szórakozás, kapcsolatok, tágyi kultúra  ​ gender  ​ események  ​ képhasználat, a fotók szerepei (családi/csoport)

Vizuális antropológia  ​ módszer: kutatói fényképek/film készítése, vizsgálata  ​ Európán kívüli társadalmak  ​ kortárs jelenségek Vizuális etnográfia  ​ adatközlők képeinek vizsgálata  ​ helyi társadalom  ​ sok esetben retrospektív

Képgyűjtés a gyakorlatban  meglévő gyűjtemények: múzeumi, levéltári kép-együttesek - problémák  ​ családi fotókorpuszok  ​ magán fotó-együttesek (amatőr/profi)  ​ csoportok kép-együttesei  ​ módszer a témához igazodik - teljes kép-együttes vizsgálata / bizonyos képtípusok kiválasztása DE! kontextus  ​ képek megfelelő tárolása  ​ képek digitalizálása  ​ képpel együtt felgyűjtendő információk: személyes adatok, szereplők, helyszín, minden amit tudnak mondani a fotóról, tárolás eredeti helye, formája, a kép eredeti szerepe, ki készítette, miért, milyen eszközzel, hol hívták elő, stb.

A képgyűjtés nehézségei  adatközlők megtalálása  ​ kellő mennyiségű információ összegyűjtése  ​ puha módszerek  ​ nagy mennyiség

Néhány szó a képtípusokról A csoportosítás szempontjai:  ​ ábrázolt személyek (csopotkép, portré, kapcsolatok, hierarchia)  ​ kép készítője (hivatásos, amatőr, magán)  ​ képi szituáció (beállított, spontán)  képkészítés alkalma  ​ kép szerepe (dokumentálás, emlékeztetés, hiánypótlás, kinyikatkoztatás, stb.)  ​ kép helye (publikus szféra, magán szféra publikus tere, intim szféra, zárt tér)

Az elbeszélés  a fényképekhez tartozó háttértörténetek  ​ képek dekódolása  ​ mélyebb tartalomrétegek feltárása  ​ távolabbi (a képen túlmutató) összefüggések  ​ emlékezet aktiválása  ​ strukturáltság  ​ generációk közti eltérések - nem ugyanazt mesélik adott képről - mítoszképzés  ​ forráskritika + kiegészítő adatok

A képelemzés lehetőségei a 21. században  képadatbázis létrehozása  kategorizálás (DE! sematizálást elkerülve, az anyag erőszakos beskatulyázását is)  ​ kvalitatív + kvantitatív módszerek együttes alkalmazása  ​ képfeldolgozó programok - a digitalizált fotóhoz kapcsolhatóak az információk  ​ kép belső tartalomrétegeinek elkülönítése - színkódok, részletes vizsgálat  ​ vizuális tartalomelemzés + narráció elemzés

Etikai kérdések  teljes fotókorpusz vizsgálata - publikálása?  ​ nevek, adatok közölhetősége?  ​ kit lehet fotózni? (civil, közszereplő, tömeg)  ​ hogyan publikálható az általunk készített fotó?  ​ írásos hozzájárulás kell!

Eseményfotózás  Ismerjük meg előre a terepet, az esemény forgatókönyvét – tudnunk kell, mire számíthatunk!  Legyünk ott mindenütt!  ​ Technikailag kifogástalan kép kell!  Kompozíció - esztétika, DE! ne menjen a dokumentáció rovására  ​ lényeglátás - DE! kerüljük a szubjektív szemlélet erős megjelenítését