Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka A szavak teremtő ereje Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka
ANGOL NYELVTANÁR, TRÉNER, nyelvi COACH „Bármilyen nyelven is beszélsz, sosem tudsz mást mondani, mint ami vagy.” (Ralph Waldo Emerson) ANGOL NYELVTANÁR, TRÉNER, nyelvi COACH
Élmény a nyelvtanulásban tanulócsoport légkör, hangulat tananyag feladatok siker TANÁR
Tanár Motiváló képesség Személyiség Szakmaiság Elkötelezettség Kreativitás Rugalmasság Nyitottság Motiváló képesség
A motivált tanítási gyakorlat A motiváló Nyelvtanár Feltételek megalapozása → Motiváció generálása → Motiváció fenntartása → Pozitív önértékelés támogatása → (Dörnyei, 2001) Célkitűzés Pozitív légkör Értő figyelem Támogató jelenlét, visszajelzés A motivált tanítási gyakorlat Coaching szemlélet
célzott kommunikáció Coaching szemlélet 2. Pozitív légkör 3. Értő figyelem 4. Támogató jelenlét célzott kommunikáció Példák a kívánt hatás elérésére, nem kívántak elkerülésére
jövőbeli énkép látomása tervezés 1. célkitűzés szerződés cél megfogalmazása jövőbeli énkép látomása tervezés
Célkitűzés: A látomás ereje „Ahol van látomás, ott van út is.” (Dörnyei, 2014) Példa: Lottónyeremény
Elképzelés, látomás segítése Mi lesz az első reakciód? Mit fogsz mondani? Hogyan fogod mondani? Kinek fogod mondani? Hogyan ünnepeled meg? Kivel? Hol?
energizáló tevékenység csapatjáték óraindító kérdések → példa 2. Pozitív légkör mosoly humor energizáló tevékenység csapatjáték óraindító kérdések → példa
Óraindító kérdések Mi volt a hét/hétvége csúcspontja? Mit vársz legjobban a héten? Mit tanultál meg a múlt órán? Mire vagy a legbüszkébb a teljesítményedből? Miről fogod észrevenni, hogy ez az óra hasznos volt számodra?
közléssorompók kerülése én üzenet adása 3. Értő figyelem személyre szabás kérdezéstechnika közléssorompók kerülése én üzenet adása Példa: szavaink hatása
„Ártatlan mondatok” „Használj egynyelvű szótárt!” „Ha sikeres vizsgát szeretnél tenni, sokat kell gyakorolnod!” „Ilyen előfordulhat a nyelvvizsgán is!” „Én a helyedben szókártyákat készítenék!” „Nagyon ügyes vagy!” „Másnak is nehezen megy!”
Közléssorompók kerülése (Gordon, 1974) Utasítás, irányítás, parancsolás Figyelmeztetés, fenyegetés Prédikálás Tanácsadás, javaslatok, megoldások adása Kioktatás Kritizálás, hibáztatás, bírálat Címkézés, szidás Elemzés, értelmezés Dicséret Vallatás/kikérdezés Kizökkentés, bíztatás
Erőforrások tudatosítása Pozitív visszacsatolás Önreflexió segítése 4. Támogató jelenlét Erőforrások tudatosítása Pozitív visszacsatolás Önreflexió segítése Haladásmérés Példa:Dicséret helyett
A dicséret alternatívája A tanuló bevonása, önértékelés A pozitívumok kiemelése Nem általános ítélet Konkrétumokra vonatkozik Fejlődést segít elő
Hatékony kommunikáció Kreatív Okos Motiváló Megerősítő Udvarias Naprakész Igényes Kiváló Átgondolt Célravezető Individuális „Óhatatlan”
Fejlődési irányok Coaching szemlélet Kommunikáció Motiváció
Kérdések-válaszok
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
boglarka.mokos@gmail.com www.educoaching.hu (+36) 30 684 7816 elérhetőség boglarka.mokos@gmail.com www.educoaching.hu (+36) 30 684 7816
Felhasznált irodalom Dörnyei, Z. (2001). Motivational strategies in the classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Dörnyei, Z. and Kubanyiova, M. (2014). Motivating learners, motivating teachers: Building vision in the classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Gordon, T. (1974). T.E.T. Teacher effectiveness training. New York: Peter H. Wyden Publisher.