Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Advertisements

HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
E-learning alapú távoktatásos képzés
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete a tagjai által önkéntesen létrehozott, önkormányzattal rendelkező, közhasznú szervezetként működő jogi.
ECDL vizsgák lehetőségei az alapoktatásban. Módszerek és taneszközök Módszer: Az az eszközrendszer, mely a kitűzött célok eléréséhez vezet. (Segít a cél.
Informatika tanításom
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Piacképes programozói tudás a középiskolában
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
Informatika tanítása ea.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Informatika v á rosi munkak ö z ö ss é gi foglalkoz á sok hatása az iskolában folyó tehetséggondozásra.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
e-Learning a tanárképzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI RT.
A nevelési-oktatási program előzményei
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
The Relationship of NCC and Internet Safety Education, Cyber Awareness on Various Scenes A NAT és a biztonságos internetoktatás kapcsolata, kibertudatosság.
OKTATÁS, NEVELÉS, ÉLETHOSSZIGLANI TANULÁS SZÉKESFEHÉRVÁR, JANUÁR 15.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Informatikai szakképzés Gépipari, Informatikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégium Kovács Péter
A kerettantervek fejlesztése
MŰSZAKI SZAKTERÜLET INFORMATIKA SZAKMACSOPORT
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Miért elavult informatikából a NAT, a kerettanterv, az érettségi?
MKE XXXI. Vándorgyűlés, Papa Tankönyvek a könyvtárosképzésben Tóvári Judit főiskolai tanár Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola, Eger Tóvári Judit.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A NEMZETI ALAPTANTERVHEZ ILLESZKEDŐ TANKÖNYV , TANESZKÖZ ÉS NEMZETI KÖZOKTATÁSI PORTÁL FEJLESZTÉSE TÁMop B/ Műhely
Informatika tanítása ea.
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Szakmódszertani fejlesztés
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Új tanulási módszerek az informatikában Lakosné Makár Erika 1
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal szerepe a GINOP 6
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Nemzeti Köznevelési Portál
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Szakiskolai fejlesztési program Mérés-értékelés projekt
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
1./ A magyar közoktatás rendszere
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin

Előzmények 2011 hallgatói felmérés (DE) 4586 hallgató egér és billentyűzet használat nagyon gyenge eredmények okok keresése tankönyvek minősége? kerettantervek? tanárok motivációja, képzettsége?

Informatikaoktatás fejlődése 1970-as évek eleje 80-es évektől vált „széleskörűvé” mikroszámítógépek iskolaszámítógép-program (1 iskola – 1 gép) szakkör fizikai tulajdonságok, felépítés alkalmazások oktatása igény: önálló tantárgy áttörés SULINET

NAT – Nemzeti Alaptanterv 1995 Közoktatás általános céljait határozza meg Informatika önálló tantárgy, nem kötelező Problémák: Kevés hozzáértő informatika szakos tanár átképzések Kevés számítógép Saját elképzelés alapján tanították kevés hozzáértő informatika szakos tanár átképzések

Kerettanterv NAT-ban megfogalmazott célok megvalósítása NAT problémáinak orvoslása A kerettantervek biztosítják az oktatás tartalmi egységességét, valamint az iskolák közötti átjárhatóságot.

Fő problémák A NAT és a kerettanterv egyre több tananyagot követel általános fogalmak, követelmények Kerettanterv 2013 a fejlesztés várt eredményei (7-8. osztály) a LEGFONTOSABB perifériák kezelése multimédia ALAPELEMEI elektronikus levelezés ALAPSZOLGÁLTATÁSAI EGYSZERŰ algoritmusok megírása MINTA ALAPJÁN dokumentum készítése

Fő problémák 2. Frontális osztálymunkára épül Informatika ketté vált kivált a programozás, algoritmizálás alkalmazás, felülethasználat tanítása Minimális óraszám, évfolyam heti 1 óra 6–10. vagy 6–9. vagy 6–8. osztály

Tankönyvek vizsgálata ~30 tankönyv Bánné Mészáros Anikó, Csintalan Tamás, Lakatosné Makár Erika (2008) Informatika 5. osztály. NTK

Tankönyvek vizsgálata A billentyűzet (2012) Szerző: Microsoft Corporation HU/windows-vista/Using-your-keyboard Letöltve április 22.

Mi változott 1995 óta?

Alkalmazói szoftverek felülete (Microsoft ’95, 2003, 2007, 2010, 2013) száma Logikai, gondolkodást igénylő feladatok helyett  ECDL, érettségi feladatsor nem szabad, mert csak egy felület használatára tanít meg szakácskönyv követésére késztet nem gondolkodtat kreativitást elnyomja nem fejleszti a számítógépes gondolkodást

PISA felmérése magyar gyerekek digitális írástudása átlagon aluli digitális írástudás iskolai számítógéphasználat Válasz a PISA eredményekre? fókuszba kerül célirányos, tesztes felkészítés Kompetenciák, valós, felhasználható tudás háttérbe szorul!

Javaslatok Európa szerte 1. osztálytól önálló tantárgyként 12 éves korra kialakítani az alapkoncepciót nálunk ekkor kezdődik meg az oktatás pontosabban a heti 1 óra átfogó tanárképzés

Konklúzió informatikaoktatás felülethasználaton, szoftverkezelésen alapszik szemléletváltásra van szükség: Változások: Kerettanterv újragondolása magasabb óraszám, de nem játékra a tanárképzés teljes átalakítása cél: a számítógépes gondolkodás fejlesztése algoritmikus gondolkodás

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!

Irodalomjegyzék Bánné Mészáros Anikó, Csintalan Tamás, Lakatosné Makár Erika (2008) Informatika 5. osztály. NTK Biró, P. & Csernoch, M. (2013b) Elsőéves informatikushallgatók algoritmizáló készségei. XXIII. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia - SzámOkt 2013, EMT, 154–159. OECD (2011): PISA 2009 Results: Students on Line: Digital Technologies and Performance (Volume VI). / e.pdf. Letöltve: február 2. Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat. Report of the joint Informatics Europe & ACM Europe Working Group on Informatics Education April Letöltve: február 2. Kerettanterv 2013 (2013): Letöltve: október 12. Sebestyén, K., Csapó, G., Kovács, V. (2012) Klikk és Klavia Túra - Terminológiai következetlenségek és azok hatása a leggyakoribb beviteli eszközök használata során. Debreceni Egyetem Informatikai Kar Tudományos Diákköri konferencia Sebestyén, K. (2012) Klikk és Klavia Túra - Informatika tankönyvek terminológiai következetlenségei. Debreceni Egyetem Informatikai Kar Tudományos Diákköri konferencia