Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin
Előzmények 2011 hallgatói felmérés (DE) 4586 hallgató egér és billentyűzet használat nagyon gyenge eredmények okok keresése tankönyvek minősége? kerettantervek? tanárok motivációja, képzettsége?
Informatikaoktatás fejlődése 1970-as évek eleje 80-es évektől vált „széleskörűvé” mikroszámítógépek iskolaszámítógép-program (1 iskola – 1 gép) szakkör fizikai tulajdonságok, felépítés alkalmazások oktatása igény: önálló tantárgy áttörés SULINET
NAT – Nemzeti Alaptanterv 1995 Közoktatás általános céljait határozza meg Informatika önálló tantárgy, nem kötelező Problémák: Kevés hozzáértő informatika szakos tanár átképzések Kevés számítógép Saját elképzelés alapján tanították kevés hozzáértő informatika szakos tanár átképzések
Kerettanterv NAT-ban megfogalmazott célok megvalósítása NAT problémáinak orvoslása A kerettantervek biztosítják az oktatás tartalmi egységességét, valamint az iskolák közötti átjárhatóságot.
Fő problémák A NAT és a kerettanterv egyre több tananyagot követel általános fogalmak, követelmények Kerettanterv 2013 a fejlesztés várt eredményei (7-8. osztály) a LEGFONTOSABB perifériák kezelése multimédia ALAPELEMEI elektronikus levelezés ALAPSZOLGÁLTATÁSAI EGYSZERŰ algoritmusok megírása MINTA ALAPJÁN dokumentum készítése
Fő problémák 2. Frontális osztálymunkára épül Informatika ketté vált kivált a programozás, algoritmizálás alkalmazás, felülethasználat tanítása Minimális óraszám, évfolyam heti 1 óra 6–10. vagy 6–9. vagy 6–8. osztály
Tankönyvek vizsgálata ~30 tankönyv Bánné Mészáros Anikó, Csintalan Tamás, Lakatosné Makár Erika (2008) Informatika 5. osztály. NTK
Tankönyvek vizsgálata A billentyűzet (2012) Szerző: Microsoft Corporation HU/windows-vista/Using-your-keyboard Letöltve április 22.
Mi változott 1995 óta?
Alkalmazói szoftverek felülete (Microsoft ’95, 2003, 2007, 2010, 2013) száma Logikai, gondolkodást igénylő feladatok helyett ECDL, érettségi feladatsor nem szabad, mert csak egy felület használatára tanít meg szakácskönyv követésére késztet nem gondolkodtat kreativitást elnyomja nem fejleszti a számítógépes gondolkodást
PISA felmérése magyar gyerekek digitális írástudása átlagon aluli digitális írástudás iskolai számítógéphasználat Válasz a PISA eredményekre? fókuszba kerül célirányos, tesztes felkészítés Kompetenciák, valós, felhasználható tudás háttérbe szorul!
Javaslatok Európa szerte 1. osztálytól önálló tantárgyként 12 éves korra kialakítani az alapkoncepciót nálunk ekkor kezdődik meg az oktatás pontosabban a heti 1 óra átfogó tanárképzés
Konklúzió informatikaoktatás felülethasználaton, szoftverkezelésen alapszik szemléletváltásra van szükség: Változások: Kerettanterv újragondolása magasabb óraszám, de nem játékra a tanárképzés teljes átalakítása cél: a számítógépes gondolkodás fejlesztése algoritmikus gondolkodás
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Irodalomjegyzék Bánné Mészáros Anikó, Csintalan Tamás, Lakatosné Makár Erika (2008) Informatika 5. osztály. NTK Biró, P. & Csernoch, M. (2013b) Elsőéves informatikushallgatók algoritmizáló készségei. XXIII. Nemzetközi Számítástechnika és Oktatás Konferencia - SzámOkt 2013, EMT, 154–159. OECD (2011): PISA 2009 Results: Students on Line: Digital Technologies and Performance (Volume VI). / e.pdf. Letöltve: február 2. Informatics education: Europe cannot afford to miss the boat. Report of the joint Informatics Europe & ACM Europe Working Group on Informatics Education April Letöltve: február 2. Kerettanterv 2013 (2013): Letöltve: október 12. Sebestyén, K., Csapó, G., Kovács, V. (2012) Klikk és Klavia Túra - Terminológiai következetlenségek és azok hatása a leggyakoribb beviteli eszközök használata során. Debreceni Egyetem Informatikai Kar Tudományos Diákköri konferencia Sebestyén, K. (2012) Klikk és Klavia Túra - Informatika tankönyvek terminológiai következetlenségei. Debreceni Egyetem Informatikai Kar Tudományos Diákköri konferencia