Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető
Tanári Kerekasztal a fiatalok társadalmi szerepekre való felkészítéséért 1. Párbeszéd a középiskolásokkal 1. Esszépályázat középiskolásoknak április (130 pályamű) 2. Online Demokrácia Avtivity 2013 ősze nyara (400 diák -50 mentor)
Az O:DA nyertesei Brüsszelben Az O:DA nyertesei Brüsszelben
Tanári Kerekasztal a fiatalok társadalmi szerepekre való felkészítéséért 2. Párbeszéd a pedagógusokkal 5 tanári konferencia – 3 módszertani pályázat – egy jó gyakorlatok kötet A fiatalok társadalmi közéleti szerepekre való felkészítése november 16. Digitális bennszülöttek az osztályteremben május 10. Az Online Demokrácia Activity-ben résztvevő csapatok mentorai számára szervezett kerekasztal szeptember 28. ÉrtékRend "Így tanítom az etikát" május 17. ÉrtékRend „Így tanítom 2.0” – április 25
Felhasználócentrikus szemlélet – részvételközpontú modell A tudás és tanulás új fogalmai jelentek meg. Érvényes és használható tudás Jelenlevűség és kultúraazonos pedagógia Nem mini társadalomtudósok, hanem cselekvőképes, hatékony egyének és állampolgárok. A hétköznapi tudás, a média által közvetített tudás és a tudományos tudás integrációja Nem szakad el attól a környezettől, amelyben működnie kell, a megszerzett kompetenciák létjogosultságát a gyakorlat igazolja vissza. Nem célszerű bezárkózni a tankönyvi szövegekbe. Amit közvetítünk nem bemagolandó tananyag A mentor nem tudáselosztó, hanem társ a keresésesben Saját tapasztalatból való tanulás - episztemológiai előny- élményszerű tanulás
Tanári Kerekasztal a fiatalok társadalmi szerepekre való felkészítéséért Így tanítom 2.0 pályázat Cél a megoldások és módszertan sokszínűségének reprezentálása 32 pályamunka – tematikai és módszertani sokszínűség ◦ 17 projekt (Holokauszt oktatás, közösségi szolgálat, etika, inter- és intraperaszonális intelligencia fejlesztése, fogyasztói magatartás formálása, médiaműveltség, környezetvédelem, életpálya tervezés) ◦ 9 óravázlat (3 etika, a többi történelem, irodalom, idegen nyelv, nyelvtan, matematika) ◦ 4 tématerv ◦ 2 módszertani munka Hiányában van jelen ◦ Társadalmi kohézió gyengüléséhez kapcsolható témák (kisebbségek, szegénység) ◦ Állampolgári kompetenciák fejlesztése
A pályamunkák értékelésének szempontjai 1. Témaválasztás és a felnőtt szerepekre való felkészítés szükségletei, szakmai érvelés a téma relevanciája mellett. 2. A tudás mennyiben fontos/hasznos a személyes életút megalapozásában, vagy a közösségi praxis szempontjából? 3. Mennyire gyakorlatorientált, cselekvésorientált(felhasználói tudás) szemléletű a program? Jelenismereti relevanciái vannak-e? 4. Az alkalmazott módszertani megoldások valóban elvezetnek-e a deklarált célokhoz? Módszertani ismeretek, pedagógiai szaknyelvhasználat. 5. Képes-e kialakítani a személyes érintettség kontextusát és a belőle fakadó motivációkat? 6. Kidolgozottság, követhetőség, adaptálhatóság