A sajátos nevelési igényű tanulók

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A projekt szakmai előzményei Tóth Mónika TÁMOP / Tóth Mónika.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
FOGYATÉKOSSÁG AKADÁLYOZOTTSÁG
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Értelmi fejlődési elmaradással küzdő óvodások gyógypedagógiai megsegítése Készítette: Ódor Henriette szakvizsgázott gyógypedagógiai tanár
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
2011. JÚNIUS 28. NYÍRBÁTOR A GYERMEKVÉDELEM ZSÁKUTCÁI A MENTÁLISAN SÉRÜLT FIATALOK GONDOZÁSA SORÁN.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Segédletek, adatlapok letölthető nyomtatványok
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
Az integráció fogalma:
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
A KORAI FEJLESZTÉS LEHETŐSÉGE A DUNAÚJVÁROSI JÁRÁSBAN
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Pedagógiai Szakszolgálatok „Szakszolgálatok a köznevelésben”
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A sajátos nevelési igényű tanulók Prezentáció Készítette: Kirschingné Bischof Anna

A sajátos nevelési igényű gyermek Az a különleges bánásmódot igénylő gyermek,tanuló , aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi,érzékszervi,értelmi vagy beszédfogyatékos,halmozottan fogyatékos,autizmus spektrum vagy egyéb pszichés zavarral(tanulási,figyelem –vagy magatartás zavarral) küzd A sajátos nevelési igényű gyermek

A leggyakoribb típusai Beszédfogyatékosok Látássérültek Hallássérültek Mozgásszervi fogyatékosok Enyhe értelmi fogyatékosok A leggyakoribb típusai

Olyan ép fizikai hallással bíró gyermekek,fiatalok,felnőttek,akiknél a beszédfejlődés verbális és grafikus menete nem indult meg,kórosan késik, v. hibásan működik Tünetek szerint: retardált beszédfejlődésűek, pöszék, orrhangzósok, dadogók, hadarók,afáziások stb. Ellátásuk team munkában:logopédus,orvos, pszichológus,pedagógus szakemberek útmutatása alapján Beszédfogyatékosok

Akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes v Akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes v. későbbi életkorban betegség, baleset v. más ok miatt visszafordíthatatlanul megromlik Mellettünk,közöttünk velünk élnek. Integráltan tanulnak ép társaikkal Gyengén látók - látásélesség 0,1 felett van Alig látók - nagyobb tárgyakat v. csak a fényt érzékelik Vakok- a fényt sem érzékeli (ritka) Látássérültek

A különböző frekvenciákon mért átlagos hallásveszteség szerinti kategóriák: Enyhén,.közepesen , súlyosan nagyothallók Siketek Teljes siketek(ritka) Fejlesztően hat a jó beszéd-és halláskörnyezet Integrált nevelés(jó beszédminta-felgyorsul nyelvi fejlődésük) Emellett szudorpedagógiai és logopédiai segítség Hallássérültek

Hasznos számukra az együttnevelés,megtanítja őket a saját képességeinek helyes értékelésére Szociális hatások érik,melyek mintaként szolgálnak szociális fejlődésükben Szülők és az oktatáspolitika az integrált oktatás mellett áll Mozgásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság komplex vizsgálata után a szülői egyetértésével kerül sor a beiskolázási javaslattételre Javaslattétel előtt szakemberek vizsgálja az iskola biztosítani tudja-e a személyi-tárgyi feltételeket Azok a személyek, akiknek tartási és mozgásfunkciójában tartós és visszafordíthatatlan állapotváltozás következett be sérülés miatt v. már születésétől fogva hiányoznak e funkciók Mozgáskorlátozottak

Enyhe értelmi fogyatékosok A tanulásban akadályozott gyermekek, akik az idegrendszer biológiai és /vagy genetikai okra visszavezethető gyengébb funkcióképessége v. kedvezőtlen környezeti hatások folytán tartós, átfogó akadályozottságot, tanulási nehézségeket,képességzavart mutatnak Diagnosztizálás orvosi,gyógypedagógiai,pszichológiai feladat Szakértői Bizottság végzi óvodáskor végén, iskoláskor elején Enyhe értelmi fogyatékosok

Autizmus spektrum zavar Az idegrendszer korai, veleszületett ártalmának v. genetikai, egyéb biológiai és környezeti tényezők együttes hatásának következményei Lényege a társas viselkedés,kommunikációs és sajátos gondolkodási képességek minőségi károsodása, mely jellegzetes viselkedési tünetekben nyilvánul meg Tünetei nagyon széles skálán mozognak( alacsony intellektus-átlagon felüli intelligencia) A legnehezebben kezelhetők –”kétemberes”gyerekek Autizmus spektrum zavar

Halmozott fogyatékosság Egy-egy sérülés más problémákkal társul Értelmi fogyatékosság Beszéd-,érzékszervi, mozgásszervi v. egyéb fogyatékosság Viselkedésproblémák Mindezek az ellátást, taníthatóságot, szocializáció sikerét befolyásolják Halmozott fogyatékosság

A pszichés fejlődés zavarai Azok a tanulók , akiknek az iskolai teljesítményük és viselkedésszabályozás területén kognitív, emocionális-szociális képességük eltérően fejlődik, a kialakult képességzavarok halmozott előfordulása miatt egyéni sajátosságaik figyelembevételével fokozott pszichológiai, pedagógiai megsegítést, gyógypedagógiai segítséget igényelnek A pszichés fejlődés zavarai

Specifikus tanulási zavarok Diszlexia Diszortográfia Diszkalkúlia Diszgráfia és diszparaxia(motoros képességek zavara) Kevert specifikus tanulási zavarok Hiperaktivitás és figyelemzavar Szocio-adaptív folyamatok zavarai-érzelmi Specifikus tanulási zavarok

Részleges mentális retardációk Diszlexia-olvasási nehézség Diszgráfia-írásproblémák Diszkalkúlia- számfogalom kialakulatlansága Részleges mentális retardációk

A figyelem zavara:Hiperaktivitás Motorikum.: Megállás nélkül futkározik. Képtelen egy helyben megülni. Impulzivitás: Gyakran előbb cselekszik, mint gondolkodik. Képtelen feladatait megszervezni. Jelentkezéskor nehezen tudja kivárni, hogy felszólítsák. Szándékos figyelme:Nem figyel oda az órán. Alacsony fokú a figyelemkoncentrációja. Nem tud tartósan játszani egy játékkal. A figyelem zavara:Hiperaktivitás

Kognitív funkciók zavarai Megfigyelőképességek problémái Emlékezeti képességek problémái(lassú bevésés,nagyfokú felejtés, pontatlan felidézés) Problémák a gondolkodás folyamatában( a lényegkiemelés és az analógiás következtetések képessége fejletlen) Kognitív funkciók zavarai

A nyelvi működés zavarai Helyesírási zavarok(betűfelcserélések, proaktív interferencia) Beszédfejlődési rendellenességek-kiejtési problémák(pöszeség, selypítés, raccsolás) Megkésett beszéd fejlődés(szegényes szókincs,szavak torzítása, szótagismétlés) Beszédértési problémák Verbális diszpraxia A nyelvi működés zavarai