A sajátos nevelési igényű tanulók Prezentáció Készítette: Kirschingné Bischof Anna
A sajátos nevelési igényű gyermek Az a különleges bánásmódot igénylő gyermek,tanuló , aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi,érzékszervi,értelmi vagy beszédfogyatékos,halmozottan fogyatékos,autizmus spektrum vagy egyéb pszichés zavarral(tanulási,figyelem –vagy magatartás zavarral) küzd A sajátos nevelési igényű gyermek
A leggyakoribb típusai Beszédfogyatékosok Látássérültek Hallássérültek Mozgásszervi fogyatékosok Enyhe értelmi fogyatékosok A leggyakoribb típusai
Olyan ép fizikai hallással bíró gyermekek,fiatalok,felnőttek,akiknél a beszédfejlődés verbális és grafikus menete nem indult meg,kórosan késik, v. hibásan működik Tünetek szerint: retardált beszédfejlődésűek, pöszék, orrhangzósok, dadogók, hadarók,afáziások stb. Ellátásuk team munkában:logopédus,orvos, pszichológus,pedagógus szakemberek útmutatása alapján Beszédfogyatékosok
Akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes v Akiknek látása születésüktől kezdve sem tökéletes v. későbbi életkorban betegség, baleset v. más ok miatt visszafordíthatatlanul megromlik Mellettünk,közöttünk velünk élnek. Integráltan tanulnak ép társaikkal Gyengén látók - látásélesség 0,1 felett van Alig látók - nagyobb tárgyakat v. csak a fényt érzékelik Vakok- a fényt sem érzékeli (ritka) Látássérültek
A különböző frekvenciákon mért átlagos hallásveszteség szerinti kategóriák: Enyhén,.közepesen , súlyosan nagyothallók Siketek Teljes siketek(ritka) Fejlesztően hat a jó beszéd-és halláskörnyezet Integrált nevelés(jó beszédminta-felgyorsul nyelvi fejlődésük) Emellett szudorpedagógiai és logopédiai segítség Hallássérültek
Hasznos számukra az együttnevelés,megtanítja őket a saját képességeinek helyes értékelésére Szociális hatások érik,melyek mintaként szolgálnak szociális fejlődésükben Szülők és az oktatáspolitika az integrált oktatás mellett áll Mozgásvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság komplex vizsgálata után a szülői egyetértésével kerül sor a beiskolázási javaslattételre Javaslattétel előtt szakemberek vizsgálja az iskola biztosítani tudja-e a személyi-tárgyi feltételeket Azok a személyek, akiknek tartási és mozgásfunkciójában tartós és visszafordíthatatlan állapotváltozás következett be sérülés miatt v. már születésétől fogva hiányoznak e funkciók Mozgáskorlátozottak
Enyhe értelmi fogyatékosok A tanulásban akadályozott gyermekek, akik az idegrendszer biológiai és /vagy genetikai okra visszavezethető gyengébb funkcióképessége v. kedvezőtlen környezeti hatások folytán tartós, átfogó akadályozottságot, tanulási nehézségeket,képességzavart mutatnak Diagnosztizálás orvosi,gyógypedagógiai,pszichológiai feladat Szakértői Bizottság végzi óvodáskor végén, iskoláskor elején Enyhe értelmi fogyatékosok
Autizmus spektrum zavar Az idegrendszer korai, veleszületett ártalmának v. genetikai, egyéb biológiai és környezeti tényezők együttes hatásának következményei Lényege a társas viselkedés,kommunikációs és sajátos gondolkodási képességek minőségi károsodása, mely jellegzetes viselkedési tünetekben nyilvánul meg Tünetei nagyon széles skálán mozognak( alacsony intellektus-átlagon felüli intelligencia) A legnehezebben kezelhetők –”kétemberes”gyerekek Autizmus spektrum zavar
Halmozott fogyatékosság Egy-egy sérülés más problémákkal társul Értelmi fogyatékosság Beszéd-,érzékszervi, mozgásszervi v. egyéb fogyatékosság Viselkedésproblémák Mindezek az ellátást, taníthatóságot, szocializáció sikerét befolyásolják Halmozott fogyatékosság
A pszichés fejlődés zavarai Azok a tanulók , akiknek az iskolai teljesítményük és viselkedésszabályozás területén kognitív, emocionális-szociális képességük eltérően fejlődik, a kialakult képességzavarok halmozott előfordulása miatt egyéni sajátosságaik figyelembevételével fokozott pszichológiai, pedagógiai megsegítést, gyógypedagógiai segítséget igényelnek A pszichés fejlődés zavarai
Specifikus tanulási zavarok Diszlexia Diszortográfia Diszkalkúlia Diszgráfia és diszparaxia(motoros képességek zavara) Kevert specifikus tanulási zavarok Hiperaktivitás és figyelemzavar Szocio-adaptív folyamatok zavarai-érzelmi Specifikus tanulási zavarok
Részleges mentális retardációk Diszlexia-olvasási nehézség Diszgráfia-írásproblémák Diszkalkúlia- számfogalom kialakulatlansága Részleges mentális retardációk
A figyelem zavara:Hiperaktivitás Motorikum.: Megállás nélkül futkározik. Képtelen egy helyben megülni. Impulzivitás: Gyakran előbb cselekszik, mint gondolkodik. Képtelen feladatait megszervezni. Jelentkezéskor nehezen tudja kivárni, hogy felszólítsák. Szándékos figyelme:Nem figyel oda az órán. Alacsony fokú a figyelemkoncentrációja. Nem tud tartósan játszani egy játékkal. A figyelem zavara:Hiperaktivitás
Kognitív funkciók zavarai Megfigyelőképességek problémái Emlékezeti képességek problémái(lassú bevésés,nagyfokú felejtés, pontatlan felidézés) Problémák a gondolkodás folyamatában( a lényegkiemelés és az analógiás következtetések képessége fejletlen) Kognitív funkciók zavarai
A nyelvi működés zavarai Helyesírási zavarok(betűfelcserélések, proaktív interferencia) Beszédfejlődési rendellenességek-kiejtési problémák(pöszeség, selypítés, raccsolás) Megkésett beszéd fejlődés(szegényes szókincs,szavak torzítása, szótagismétlés) Beszédértési problémák Verbális diszpraxia A nyelvi működés zavarai