A kimeneti szabályozás környezete, támogató eszközei A TÁMOP 4.1.3. projekt eredményei, tapasztalatai Derényi András tudományos munkatárs Oktatáskutató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A tanári munka értékelése
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Autonómia és felelősségvállalás
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A tanulás jelentőségének (újra)felfedezése a felsőoktatásban Derényi András OFI-KKEK TÁMOP / „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban”
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Az oktatás szerepe az energetikai szektor jövőjének formálásában Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tervezési folyamat.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Molnárné Stadler Katalin Menner Ákos
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A kimeneti szabályozás környezete, támogató eszközei A TÁMOP projekt eredményei, tapasztalatai Derényi András tudományos munkatárs Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet

1.A KKK mint szabályozási eszköz nemzetközi kontextusa 2.A képesítési keretrendszer(ek) hazai bevezetésének előkészítése ami egyben A kkk felülvizsgálat előkészítése 3.Eredmények, eszközök 4.Tanulságok

1. A KKK mint szabályozási eszköz nemzetközi kontextusa Mi a kkk? -A felsőoktatás képesítéseinek (fokozatainak) szabályozó eszköze Hogyan szabályozza a felsőoktatás képesítéseit a többi európai ország? - Közvetlenül: sehogy.24/28 - Közvetve: képesítési keretrendszerek révén: átfogó eredménystandardokat határoz meg.

1. A KKK mint szabályozási eszköz nemzetközi kontextusa Az Európai felsőoktatási térségben a képzések (is) fokozatosan harmonizálódnak. Cél az átvihetőség, az átjárhatóság (a mobilitás) javítása Ennek támogató eszközei: -ciklusos képzési szerkezet (képesítési keretrendszer) -kreditrendszer (ECTS) -kimenet-alapú, tanulás-orientált tervezés és működés (tanulási eredmények) -mindezeket átfogó, egyeztetett minőségbiztosítás (ESG) Ma már az európai felsőoktatás ezeket rutinszerűen működteti.

A felsőoktatás európai harmonizációs eszközei: a képesítési keretrendszerekképesítési keretrendszerek Többféle típus: -alágazati: szakképzés, felsőoktatás, LLL -szektorális: pl. közlekedés, sport, pénzügy -területi: nemzeti, regionális, nemzetközi A képesítéseket nem iskolatípus és képzési idő, hanem eredménystandardok szerint osztályozza. Eredménystandard: a végzettek kompetenciái, amiket elérendő tanulási eredmények írnak le, több dimenzió mentén (pl. tudás, képesség, …)

Tanulási eredmény A tanulási eredmények olyan kijelentő mondatok, amelyek azt írják le, hogy egy tanulási folyamat eredményeképpen a tanuló/hallgató várhatóan mit tud, mit értett meg, mire képes, milyen attitűdökkel, autonómiával rendelkezik. Aktív ige + tárgy + egyéb kiegészítő információk Pl. - Részletesen ismeri (szakmája) alapvető elméleteit és azok elemzési módszereit [tudás]; - Kiválasztja egy elvégzendő elemzéshez az alkalmas elméleti keretet és elemzési módszert [képesség]; - Nyitott új kérdések megválaszolására, problémák megoldására [attitűd]

Az MKKR szerkezete Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit. A LEÍRÁS SZEM- PONTJAI TUDÁSa tudás mélysége, szervezettsége, kiterjedtsége, rugalmassága, formálhatósága KÉPESSÉGmotoros készségek, terület-általános és terület-specifikus képességek ATTITŰD érzelmi és értékelő viszonyulások, megítélés; vélekedések, nézetek; szándékok, törekvések AUTONÓMIA ÉS FELELŐSSÉG mértéke, területei a társas környezetben való cselekvés dimenziói mentén

MKKR tanulási eredményei Képesítés szabályozók KKK (szak) tanulási eredményei Képzési program (szak) tanulási eredményei Modul tanulási eredményei Tantárgy tanulási eredményei Tanóra tanulási eredményei Tanulási eredmények leíró szintjei Képes tudását fejleszteni és ehhez alkalmazni a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit.

A kurzus célja Tanulási eredmények Tanítási módszerek Értékelés Tanulási eredmények Értékelés módjai és kritériumai Tanulási módszerek t.e. Mindez egy paradigmaváltás része: a képzés fókuszában a tanulási folyamat támogatása áll. A tanár szerepe a tanulási folyamat (a tudás- és képességfejlődés) menedzselése, támogatása.

Néhány alapelv A tanulási eredményeket az egyes kurzusokig (tematika, sillabusz) lemenően használjuk Minden tanulási eredmény eléréséről meg kell bizonyosodni Az értékelés a korábbiaknál fontosabbá válik Az információadás az értékelésekre és a teljesítés kritériumaira is részletesen kiterjed. Mindezeket egyeztetni kell a partnerekkel, érintettekkel

Az európai mainstream szaktervezés [

Kreditrendszerek A közoktatás, felsőoktatás, szakképzés, továbbképzések számára Az eu-i felsőoktatás számára: ECTS „egy tanulóközpontú kreditgyűjtési és -átviteli rendszer, amely a tanulási eredmények és a tanulási folyamatok átláthatóságán alapul. Segíti a képesítések és tanulási egységek tervezését, megvalósítását, értékelését, elismertetését és validációját, és elősegíti a hallgatói mobilitást”. Alapja: a tanulási eredmények eléréséhez szükséges hallgatói munkamennyiség Trend: nagyobb (5-8) kreditértékű egységekből építkező tantervek

Közös minőségbiztosítási keret A felsőoktatás minőségbiztosításának európai sztenderdjei és útmutatásai (ESG); gondozza az ENQA A TE-k alkalmazásával és a kimeneti megközelítés elterjedésével átalakulnak az akkreditációs szempontok, rendszerek. A minőség-biztosítási folyamat standardjai kiterjednek - a felsőoktatási intézményre (vagyis a tanulás-tanítás helyére) ez az un. belső minőségbiztosítás) - a külső minőség-értékelésre (akkreditáció, audit) - a nemzeti (külső) minőségbiztosítási szervezetek működésére

Néhány akkreditációs elv Az akkreditációs szervezetek vegyék figyelembe a TE-eket. Az akkreditációs szervezetek értékeljék, hogy a TE-ek összhangban vannak-e a nemzeti képesítési keretrendszerrel, és/vagy az Európai felsőoktatási térség Képesítési keretrendszerével. 3. elv: A TE-ek érintik a felsőoktatásban érdekelteket (stakeholders) is, ezért az akkreditációs szervezetek értékeljék, hogy a felsőoktatási intézmények figyelembe veszik-e az érdekeltek véleményét a képzési programok és TE-k tervezése, illetve felülvizsgálata során. 4. elv: Az akkreditációs szervezetek értékeljék, hogy a TE-ek és azok felsőoktatási intézmények általi értékelése érthető-e és nyilvános-e.

Néhány akkreditációs elv 5. elv: Az akkreditációs szervezetek értékeljék, hogy a tanterv kialakítása lehetővé teszi-e a hallgatóknak az elvárt/szándékolt (intended) tanulási eredmények elérését; továbbá azt is, hogy a felsőoktatási intézmények megfelelő eljárásokat alkalmaznak-e ezeknek az elvárt/szándékolt tanulási eredményeknek az értékelésére (assessment). 6. elv: Program-akkreditáció esetén az akkreditációs szervezetek jelentésükben egyértelműen utaljanak/hivatkozzanak (make explicit reference) a programok tanulási eredményeire. 7. elv: Intézményi akkreditáció esetén az akkreditációs szervezetek értékeljék az intézménynek a tanulási eredmények megvalósítására (implementation) és értékelésére (assessment) vonatkozó szabályzatait/rendelkezéseit (provisions). A képzési programok és diplomák minőségbiztosítása tartalmazza a tervezett tanulmányi kimenetek kidolgozását és közreadását.

Főbb következmények Az intézményeket egyre inkább érdekli, hogy partnereik - alkalmazzák-e a tanulási eredményeket? - követik-e az ESG-t; és - a partnereiket akkreditáló ügynökségek tagjai-e az ENQA-nak? A tanulás-orientált, kimeneti nézőpontú szabályozás / fejlesztés és akkreditáció elengedhetetlen Idehaza a tanulás, tanítás minőségének javulását elsősorban a tartalmi és folyamat szabályozás túlzásainak csökkentésétől, a kimenet felőli szabályozással együttjáró intézményi mozgásszabadság (és felelősség) bővülésétől várhatjuk.

2. A képesítési keretrendszer hazai bevezetésének előkészítése Az MKKR értemezése, specifikálása a feo. felől Egy közvetítő szint kialakítása az MKKR és a kkk között: képzési területek kimeneti jellemzése tanulási eredményekkel A képesítések/fokozatok leírásának (kkk) összehasonlítása (besorolása) az MKKR szintjeivel Oktatók érzékenyítése, felkészítése a tanulási eredmények írására és a kimeneti szemléletre

Sok hónapos kísérleti fejlesztés több szinten, sok(féle) szereplővel, fejlesztő támogatással -5 munkacsoportban több mint 60 oktató (+ munka világa és a hallgatók képviselője) - 5 referencia intézményben közel 100 oktató (+ munka világa és a hallgatók képviselője - 20 fejlesztés-támogató és egyéb szakértő közreműködésével - deliberatív módszertan mentén - több mint egy év időtartamban - rendszeres műhelymunkákkal - a (rész)eredményeket egymással megosztva, külső érintettekkel egyeztetve, intézményi kollégáikkal konzultálva - a folyamatot kísérő rendszeres értékeléssel. tanulásfejlesztés értékelés / értékelőktől visszajelzés konzultálás

3. Eredmények - egy eredményes módszer bonyolult fejlesztések megvalósítására felsőoktatási környezetben - sok tanulás (hogyan kell jó tanulási eredmény- leírásokat készíteni; ált. kompetenciák vitalitása) - sok felismerés (pl. fejlesztések logikája, időigénye, támogatása; hiányok felismerése [pl. képesítések minőségbiztosítása, doktori képzések szabályozatlansága; szabályozó dokumentumok inkonzisztenciája; túlszabályozás hátrányai, minőségbiztosítás és -értékelés új szempontjai])

3. Eredmények - képzési területek kimeneti jellemzése az MKKR 5-8. szintjeire (FOSzK-tól a PhD-ig)képzési területek -általános kompetenciák a felsőoktatás számáraáltalános kompetenciák -minden területen és szinten KKK és MKKR összehasonlító elemzése -kutatási és fejlesztési háttéranyagok

4. Konklúzió Abbahagyni lehet, befejezni nem A fejlesztés eredményeként megszületett képzési területi leírásokat semmiképpen sem tekintjük véglegesnek, befejezettnek, lezártnak. Társas tanulás A tapasztalok, tudások sokfélék, figyelembe veendők és megosztandók. A KKK felülvizsgálat is ennek a tanulási folyamatnak egy újabb szakasza. A tanulás időigényes A harmadik felülvizsgálat után majd talán elmondhatjuk, hogy kicsivel jobban értjük és tudjuk, mint pár évvel ezelőtt. Ennek szem előtt tartásával kívánok eredményes és örömteli munkát.

Dublin Descriptors (2000) EFT képesítési keretrendszere (2005) Európai (LLL) Képesítési Keretrendszer (2008) Magyar Képesítési Keretrendszer (2015) Alágazati szabályzók (Ftv., kkk) Magyar Képesítési Keretrendszer (2015) Magyar Képesítési Keretrendszer (2015) Szakképzési keret- rendszerek

ÁLTALÁNOS KOMPETENCIÁK I. Szakmai kompetenciák működését alapozó és kísérő általános kompetenciák: Komplex kompetenciák, jellemzőjük a multifunkcionalitás és transz-diszciplináris jelleg; jól szervezettségük révén a téma-/ tartalomspecifikus szakértelem alapjai II. Személyiségjellemzők, értékek, attitűdök, nézetek, motiváció: Kognitív képességek és stílusok, valamint az érzelmek generátorai; személyes kompetenciák, melyek részt vesznek a szakmai/ szakmaspecifikus kompetenciák működtetésében