Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

Kapcsolattartás a szülői házzal
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Felkészítés az Integrált /inkluzív nevelésre a pedagógusképzésben
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
2010/2011.  az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1 Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok továbbfejlesztése és kiszélesítése „Együttműködés az észak-magyarországi pedagógusképzés megújításáért” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A pedagógusképzés megújítása, köz- és felsőoktatás kapcsolata” K/5 modul Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása

TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1 Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok továbbfejlesztése és kiszélesítése „Együttműködés az észak-magyarországi pedagógusképzés megújításáért” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A pedagógusképzés megújítása, köz- és felsőoktatás kapcsolata” K/5 modul Inkluzív nevelés tantervi programjának kidolgozása A képzési szerkezetének kialakítása K/5/5 Dr. Estefánné dr. Varga Magdolna Dr. Kissné Gombos Katalin Livják Emília Sontráné dr. Bartus Franciska

Integráció - inklúzió Az integráció szintjében bekövetkező minőségi különbségek a fogadás (integráció) és a befogadás (inklúzió) kifejezésekkel értelmezhetőek (Csányi, 2000) . A fogadó iskolában a sajátos nevelési igényű gyermek csak jelen van, különleges igényeit nem veszik figyelembe, beilleszkedését és tanulását nem segítik adekvát módon. A befogadó intézmény pedagógusai az egyéni differenciálás talaján az egyéni kibontakoztatás és fejlesztés szemléletét képviselik. TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Az integráció - inklúzió létjogosultsága A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény
 A képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról szóló 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet A 2/2005. (III. 1.) OM rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai nevelésének irányelve TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló (szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján): mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, mutizmus, kóros hiperkinetikus vagy kóros aktivitás- zavar). ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló, b) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény szerint hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermek, tanuló TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Problémák Gyakran nem alkalmazkodnak a nevelési oktatási intézmények még kellőképpen az oktatás a tanulók sajátos igényeihez, fizikai és pszichés állapotához. Objektív és szubjektív feltételek Felismerés (tanító ismerete, szülővel való együttműködés, megfelelő attitűd) Szakemberek, szakintézmények (gyógypedagógus, pszichológus) Oktatási épület Technikai eszközök Habilitációs és rehabilitációs órák Módszerek, követelmények Tankönyvek és taneszközök TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Megoldási lehetőség Képzés, továbbképzés Ismeretek, tudás Készségek, képességek Befogadó attitűd TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

EKfck BA képzés Óvó és tanító szak

Brainstorming TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Tantárgyleírások Óvó szak Inkluzív nevelés alapjai Inkluzív nevelés az óvodában Attitűdformálás Tanulást megalapozó mozgás Tanító szak Inkluzív nevelés az iskolában Hatékony tanulásszervezési módszerek TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0005 „A PEDAGÓGUSKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA, KÖZ- ÉS FELSŐOKTATÁS KAPCSOLATA”

Az inkluzív nevelés alapja A tanegység oktatásának célja: Ismertesse meg a hallgatókat az integrált nevelés elméletével és gyakorlatával. Mutassa be az integráció különböző változatait, az integráció határait, az integrált nevelés lehetőségeit. Hozza közel a jelöltekhez e sajátos fejlesztési formát. Elsajátítandó ismeretanyag: 1. Alapfogalmak 2. Kiemelt figyelmet igénylő gyermek a, különleges bánásmódot igénylő gyermekek, tanuló: SNI, BTM tehetséges b, H, HH /Gyvt./ 3. Integráció, inklúzió 4. Nemzetközi és hazai gyakorlat 5. Inkluzív nevelés története 6. Fogyatékosság fogalma, fogyatékossági csoportok jellemzői 7. Jogszabályi háttér 8. Esélyegyenlőségi ismeretek 9. Nemzeti és etnikai kisebbségek Magyarországon 10. Attitűdök, előítéletek, társadalmi gyakorlat 11. Segítő rendszerek 12. Együttműködés a szülőkkel és a szakemberekkel, tanácsadás Család – életmód – életvitel Kialakítandó kompetenciák: • Képes az inklúzió, integráció elméleti rendszerében való gondolkodásra. • Képes lesz a kiemelt bánásmódot igénylő tanulók felismerésére. • Rendelkezik a másság elfogadásának attitűdjével.

Inkluzív nevelés az iskolában A tanegység oktatásának célja: Olyan módszertani tudás elsajátítása, amely a különleges bánásmódot igénylő tanulók iskolai befogadásának segítéséhez szükséges. A módszertani tudás elmélyítése, gyakorlati vonatkozásainak pontosabb megismerése a már elsajátított módszertani ismeretek birtokában, a közoktatás gyakorló szinterein. Elsajátítandó ismeretanyag: 1. Alapfogalmak, tanulási eltérések értelmezése. 2. Attitűdformálás / Befogadó pedagógus / Kortárscsoport befogadó magatartása. 3. Inkluzív nevelés tantárgypedagógiája 4. Együttnevelési modellek 5. Eltérő tanterv használata, speciális tankönyvek megismertetése 6. Fogyatékossági csoportok pedagógiai segítése 7. Támogató speciális IKT eszközök 8. A differenciálás pedagógiai kérdései 9. Tanulási technikák, nevelési stratégiák, módszerek /korszerű tanulásszervezési eljárások, technikák/ 10. Szakértői vélemények értelmezése, alapelvek 11. Egyéni fejlesztési terv 12. Segítő beszélgetés, beszélgetésvezetés módszertana 13. Együttműködés lehetőségeinek megismerése Szakmai gyakorlat – hospitálás Kialakítandó kompetenciák: a) Kialakul a inklúzió témakörében a gyakorlati tudása. b) Ismeri és alkalmazza a tanult módszertani ismeretek megalapozása c) Tevékeny hallgatói magatartás kialakítása.

Inkluzív nevelés az óvodában A tanegység oktatásának célja: Ismertesse meg a hallgatókat az integrált nevelés elméletével és gyakorlatával. Mutassa be az integráció különböző változatait, az integráció határait, az integrált nevelés lehetőségeit. Hozza közel a jelöltekhez e sajátos fejlesztési formát. Alapozza a diagnosztizáló tevékenységet és fejlessze azokat a képességeket, melyek az eltérő fejlettségi szintű, eltérő szociokulturális hátterű gyerekekkel (3- 8 éves korú) való egyéni bánásmód alkalmazásához szükséges. Elsajátítandó ismeretanyag: 1. Attitűd formálás / Fogadó pedagógus / Kortárscsoport befogadó magatartása 2. Fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek 3. Spontán érés 4. Fogyatékossági csoportok pedagógiai segítése 5. Porkolábné-féle Komplex nevelési program 6. A megismerés és fejlesztés elméleti megközelítése. /megismerés, elemzés, fejlesztés/ 7. A megismerés és a fejlesztés stratégiája, a vizsgált képességterületek az óvodában 8. A sajátos nevelési igényű óvodáskorú gyermekek jellemzői 9. Támogató speciális eszközök IKT /a pedagógusi fejlesztő munkát támogató eszközök/ 10. Egyéni fejlesztési terv megismerése, készítése 11. Szakmai gyakorlat- hospitálás /megfigyelési szempontok/ 12. A prevenció és a pedagógiai korrekció elvei és módszerei. 13. Az integráció, a prevenció, a pedagógiai korrekció megszervezése, irányítás, ellenőrzése. A kapcsolattartás fontossága az integrált nevelés folyamatában. /szülők, szakszolgálatok/ Kialakítandó kompetenciák: a) Kialakul a inklúzió témakörében a gyakorlati tudása. b) Ismeri és alkalmazza a tanult módszertani ismeretek megalapozása c) Tevékeny hallgatói magatartás kialakítása.

Hatékony tanulásszervezési eljárások A tanegység oktatásának célja: A kurzus célja, több olyan új, hatékony tanulásirányítási eljárás megismerése, ami segítheti a tudatos és konstruktív pedagógiai hozzáállást a különböző hátterű gyerekek együttnevelése során. Elsajátítandó ismeretanyag: Tanulásfelfogások és kompetenciák Megváltozott tanári szerep Hatékony tanulásszervezés módszerei Konstruktivista pedagógia A differenciált tanulásirányítás Kooperatív tanulás A pedagógiai projekt Tanulás-módszertan Tantárgytömbösítés Epochális tanulásszervezés Reflektív tanári készségek fejlesztése Kialakítandó kompetenciák: a) A hallgatók ismerik a hatékony tanulási módszerek elméletét, különbségeit b) Képesek a hatékony tanulási módszerek alkalmazására, képes a kompetenciaalapú oktatás tervezésére, szervezésére, a megváltozott tanári szerep gyakorlására. c) Reflektív módon képes saját munkáját értékelni, fejleszteni. Nyitott lesz arra, hogy a tanulásirányítás újszerű módszertani kultúráját mindennapi gyakorlatának tárgyává tegye.

Az óvodapedagógus szak Tantervi hálója Speciális programok – 8 kredit Inkluzív nevelés félévek: 3. 4. 5. 6. kredit Inkluzív nevelés alapjai 2/30ea   2 koll Inkluzív nevelés az óvodában 2/30gy gyj Attitűdformálás Tanulást megalapozó mozgás

Tanító szak tantervi hálója Differenciált szakmai ismeretek (a szakra vonatkozó KKK 8. pontja alapján) - 10 kredit Inkluzív nevelés félévek: 3. 4. 5. 6. 7. kredit   Inkluzív nevelés alapjai 2/30ea 2 koll Inkluzív nevelés az iskolában 2/30gy gyj Attitűdformálás Tanulást megalapozó mozgás Hatékony tanulásszervezési módszerek

Pedagógus-továbBképzés tervezése A továbbképzés célja Az inkluzív nevelés elméletének és gyakorlatának megismerése. A megismerés és fejlesztés elméleti megközelítése. A sajátos nevelési igény fogalmának és tartalmi köreinek meghatározása. Hátrányos helyzet, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermek jellemzőinek megismerése. A köznevelési törvény óvodai inkluzív nevelésre vonatkozó tartalmainak értelmezése. Az integráció, prevenció és a pedagógiai korrekció elveinek és módszereinek megismerése. Befogadó attitűd kialakítása.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!