A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
MANORKA, TÖOSZ, január 7. 2 Kérdőív: MANORKA Management Bizottság, Helyi Obszervatórium Kutatói team: Gazsó István, Kovács Róbert, Sükösd Anikó Előadó: Dr. Kovács Róbert –u Előadó: Dr. Kovács Róbert
Kormányhivatalok kialakítása: némileg kritikusabbak a ma rendszerrel szemben A járási rendszert elfogadják Jegyzői feladatkörök: a többség a kialakult vegyes rendszert támogatja, elfogadja a változást Hatósági feladatok átadása: többség szerint problémamentesen zajlott A többcélú kistérségi társulások többsége fennmaradt valamilyen formában 3
4
5
6
7
8 Hogy változott a párbeszéd…?…és milyen most?
9
10
Aktuális önkormányzati ügyek 11
Polgármesteri jogállás javadalmazás A TÖOSZ elnöksége kezdeményezései nem jártak teljes sikerrel A TÖOSZ elnöksége felhívással fordult a polgármesterekhez - aláírás gyűjtés megyénként - parlamenti képviselők további tájékoztatása A TÖOSZ tisztújító küldöttgyűlésén kiemelt téma Átfogó egyeztetés kezdeményezése - a polgármesterek, - a köztisztviselők - a közalkalmazottak bérezése ügyében 12
Adósságrendezésben nem érintett önkormányzatok kompenzációja A TÖOSZ elérte, hogy a évi költségvetésben szerepel támogatási összeg az érintetteknek, viszont a hozzáférés módját mielőbb tisztázni kell A TÖOSZ továbbra is sürgeti, hogy a támogatásban nem részesített 120 kétezer lakosnál népesebb település is kapjon kiegészítő juttatást A TÖOSZ nem ért egyet a továbbiakban is alkalmazott „puha pénzek” rendszerének fenntartásával 13
Szociális juttatások új rendszere Az önkormányzatok által biztosított ellátások I. Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve március 1-jétől egységesen települési támogatás lesz. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást. A szociális törvény a települési támogatás keretében biztosítandó juttatások körét csak példálózóan sorolja fel: a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére, a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végző személy részére, a gyógyszer-kiadások viseléséhez. 14
Szociális juttatások új rendszere Az önkormányzatok által biztosított ellátások II. Rendkívüli települési támogatás: A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága, hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához. 15
Szociális juttatások új rendszere Átmeneti szabályok Lakásfenntartási támogatás: a december 31-ig megállapított ellátások a hatályos szabályok szerint egy év időtartamra, a január 1. és február 28. között megállapított ellátások február 28-ig kerülnek biztosításra. Adósságkezelési szolgáltatás: A március 1-jét megelőzően megállapított ellátások a február 28-án hatályos szabályok szerint kerülnek biztosításra. Méltányossági közgyógyellátás: A március 1-jét megelőzően megállapított ellátásra és a február 28-án folyamatban lévő ügyekben a február 28-án hatályos szabályokat kell alkalmazni (ezekben az esetekben a méltányossági közgyógyellátásra való jogosultságot egy évre kell megállapítani). 16
Szociális juttatások új rendszere Óvodáztatási támogatás Az óvodáztatási támogatásra vonatkozó rendelkezések a kötelező óvodáztatás bevezetésével összefüggésben szeptember 1-jével hatályon kívül helyezésre kerülnek a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényből. Az utolsó folyósításra 2015 júniusában kerül sor. Az ellátás helyébe új támogatás nem lép. 17
Szociális juttatások új rendszere A finanszírozási rendszer A finanszírozási rendszer az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztásnak megfelelően átalakul akként, hogy az önkormányzatok – adóerőképességükhöz igazodóan – nagyobb szerepet vállaljanak a helyi szociális problémák megoldásában. Az állam által biztosított ellátások finanszírozása 100%-ban központi költségvetésből kerülnek kifizetésre. Az önkormányzatok által biztosított ellátások finanszírozása saját erőforrásokból történik, azzal, hogy azok az önkormányzatok, amelyek a segélyezéshez nem rendelkeznek elegendő erőforrással, a központi költségvetésből támogatást igényelhetnek. Átmeneti időszak: a lakásfenntartási támogatás és az adósságcsökkentési támogatás kifizetéséhez a központi költségvetésben visszaigényelhető támogatás lesz biztosított. 18
Szociális juttatások új rendszere A TÖOSZ elnöksége semmiképpen nem támogatja, hogy a szociális feszültségek és problémák kezelésében az önkormányzatok megfelelő mértékű állami támogatás nélkül maradnak. A TÖOSZ elnöksége szerint ez a kérdés így nem oldható meg azokon a településeken sem, ahol van érdemi saját bevétel, de azokon a helyeken, ahol amúgy sincsen saját bevétel, csak a konfliktus további mélyítését eredményezi, ha az állam látványosan kivonul az egyes szociális támogatások mögül. A TÖOSZ elnöksége szakmai párbeszédet sürget a kérdés átfogó és megnyugtató kezelése érdekében 19
Települési adó ügyek A TÖOSZ elnöksége a jelenlegi helyi adókörön túl további települési adótárgyakat nem lát a lakosság adóteher képességének ismeretében. A TÖOSZ elnöksége nem támogatja, hogy a helyi iparűzési adó elsődleges felhasználási területének a szociális juttatások biztosítását jelöli meg a törvény. A TÖOSZ elnöksége felhívja a figyelmet, hogy a szociális juttatások kikerülése a feladatalapú finanszírozásból az egész önkormányzati pénzügyi támogatási rendszer ellehetetlenedését eredményezi. A földadó kérdése 20
TÖOSZ kitüntetései A TÖOSZ elnöksége kéri javaslataikat a szövetség kitüntetéseihez: Aranygyűrű Tűzzománc Emléklap Tűzzománc Emlékplakett A kitűntetések átadásra kerülnek a április 9-i küldöttgyűlésen Javaslattételi határidő: március 23! 21
Köszönjük a Figyelmet! Schmidt Jenő a TÖOSZ elnöke, Tab polgármestere Dr. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára 22