Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Pedagógus-továbbképzés
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése - 2. ütem A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Munkavédelmi előírások rendszere
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Pedagógus oklevelek elismerése
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Ágazati szakképzés változásai
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Szakképzési dokumentumok
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
A tanárképzés szerkezete
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
2014. november Rendek Tímea
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
A maximális hallgatói létszám megállapítása Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A javaslattevők által készített szakmai programkövetelmények szakszerű kidolgozása, tartalmi és formai követelmények A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
IKER felülvizsgálata, referenciakeret bemutatása IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Szakirányválasztás Lengyel Ágnes ELTE Pedagogikum Központ Oktatásszervezési és Tanulmányi Főosztály Szakirányválasztással kapcsolatos tájékoztató – pedagógia.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁNAK ELSŐ TAPASZTALATAI
Előadás másolata:

Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK FELÜLVIZSGÁLATÁNAK FOLYAMATA, FŐ SZEMPONTJAI Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma

A felülvizsgálat jogszabályi környezete Szétválik a szak létesítése és indítása 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet a felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és új képesítések jegyzékbe történő felvételéről A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény Az OH jár el a felsőoktatási intézmény, a közösségi felsőoktatási képzési központ működésének engedélyezésével A felsőoktatási intézmény, és a közösségi felsőoktatási képzési központ engedélyezésének eljárásaiban, valamint a képzések indításával kapcsolatos eljárásban az köteles beszerezni a MAB szakvéleményét. Az OH mesterképzés indítása esetén a MAB szakértői véleményéhez kötve van. Az alap- és mesterképzés, felsőoktatási szakképzés indítása esetén a felsőoktatási intézmény kezdeményezheti, hogy a MAB helyett a felsőoktatási intézmény által javasolt, az Európai Felsőoktatási Minőségbiztosítási Szövetség (European Association for Quality Assurance in Higher Education) teljes jogú tagjaként működő szervezet kerüljön felkérésre.

A felülvizsgálat jogszabályi környezete A felsőoktatási képesítési jegyzék képzési területenként tartalmazza az alapképzési és mesterképzési szakokat, valamint a felsőoktatási szakképzéseket és a szakképzettségeket. A szakképzettségek az MKKR szintjeire besorolt képesítések, megfeleltetve az EKKR szintjeinek. A munkakör betöltésére, foglalkozás, tevékenység gyakorlására jogosító szakképzettség tanulási eredményeit, alapképzésben és mesterképzésben a végzettségi szint és a szakképzettség, felsőoktatási szakképzésben a szakképzettség megszerzésével szerezhető tudás követelményeit – a tudás, a képesség, az attitűd, illetve az autonómia és felelősség jellemzőinek az MKKR szintleírásával összevethetően – az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet, a felsőoktatási szakképzések képzési és kimeneti követelményeiről szóló 39/2012. (XI. 21.) EMMI rendelet, valamint a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet határozza meg.

A felülvizsgálat jogszabályi környezete 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról (18. §) Alap- és mesterképzési szak indítását, új szakirányának vagy specializációjának indítását az OH-nál a felsőoktatási intézmény vezetője kérelmezi. A meghirdetni kívánt képzés, a februárban induló képzések tekintetében legkésőbb a megelőző év augusztus 31-éig, a szeptemberben induló képzések tekintetében legkésőbb a megelőző év szeptember 30-áig kezdeményezhető. Az OH a MAB szakértői véleményének figyelembevételével veszi nyilvántartásba a képzés indítását, a MAB a szak-, szakirányindítás nyilvántartásba vételi eljárása során arról nyilvánít véleményt, hogy a) a felsőoktatási intézmény által benyújtott tanterv összhangban van-e képzési és kimeneti követelményeivel, b) hogyan segíti elő a tanterv a kimeneti kompetenciák hallgató általi elsajátítását, milyen a tanulástámogatás intézményi eszközrendszere, módszertana, és c) megvannak-e a szükséges személyi és tárgyi feltételek. A MAB szakértői véleményének fejlesztési javaslatokra is ki kell térnie.

Az alap- és mesterképzési szakokról szóló 15/2006. (IV. 3 Az alap- és mesterképzési szakokról szóló 15/2006. (IV. 3.) EMMI rendelet módosítása A fentiek alapján a rendelet módosítása magában foglalja a képzési szintek [5., 6., 7. és 8. (MKKR)] általános kompetencia leírását, valamennyi szak KKK-inak tanulási eredményekre épülő MKKR szerinti leírását, teljesen új szakok KKK-inak (beleértve az osztatlan új szakot is) MKKR szerinti kidolgozását, több szak szakiránnyá válásával létesülő új szak KKK-inak MKKR szerinti kidolgozását. Módosítási alapelvek A kormányrendeletben megnevezett szak, szakirányok KKK-i módosulnak. E szakok esetében a képzési idő, a képzés jellege, az összegyűjtendő kreditek belső aránya - a kivételektől eltekintve – az eredeti akkreditációt kell, hogy tükrözze. Az alapképzési szakrendszer a képzési területek szakmai konszenzusán alapszik, a mesterképzés – az egyenes irányú belépés kivételével – lehet a felsőoktatási intézmény képzési program fejlesztésének eredménye. A KKK-k tanulási eredmény szempontú megfogalmazása.

A felülvizsgálatot támogató eszközök A munkához segítséget nyújtanak: Az MRK és szakmai bizottságai. Az MKKR projekt szakterületi szakembereinek bevonása Az MKKR projekt képesítések szintbesorolásának eredményei A szak képzési területek egységes osztályozási rendszer szerinti (ISCED) tanulmányi területi besorolását 3 jegyű kód jelöli. https://www.firgraf.educatio.hu Derényi András – Vámos Ágnes: A felsőoktatás képzési területeinek kimeneti leírása – ajánlások (kérjük, használják a tudományterületekhez készült leírásokat is); Declan Kennedy (2007) Tanulási eredmények megfogalmazása és azok használata. Gyakorlati útmutató. WatermansPrinters, University College Cork; magyarul: http://oktataskepzes.tka.hu/upload/docs/tanulasi%20eredmenyek%20elismerese/lo_handbook_declan_kennedy.pdf Tuning honlap – itt a szakértő kollégák több szakterületre vonatkozóan találnak példákat http://www.unideusto.org/tuningeu/subject-areas.html A Magyar Képesítési Keretrendszer módosított szintleíró jellemzői (MRK honlap)

Képzési területi jellemzők új osztatlan szak következményei az alapképzés rendszerében alapképzésben megszűnt a képzési ág, amely egyes képzési területeken több szakra közös bemenetet fogalmazott meg a szakirány önálló szakképzettséget eredményező képzési elem, tartalma újragondolandó egyes esetekben szakon belüli specializáció képzési területenkénti megítélése (intézményi hatáskör, rendeleti szintű, zártkörű felsorolás) figyelemmel az oklevél záradékolására az NKE-ről szóló törvény alapján módosulhat az intézmény képzési szerkezete a szakindítási jogosultságok következtében a szakmai gyakorlat követelményeinek megtartása, illetve az új követelményekhez (Nftv., duális képzés újragondolása) idegen-nyelvi követelmények egyes képzési területeken, illetve az Nftv. rendelkezései figyelembevételével új szakok gondozóinak megtalálása

Hatálybaléptetés A felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és új képesítések jegyzékbe történő felvételéről szóló 139/2015. (VI. 9.) Korm. rendelet az irányadó jóváhagyott szakjegyzék a képzési és kimeneti követelmények rendeletben történő közzététele a 2006/2007-es tanévben megkezdett tanulmányokat a 15/2006. OM rendelet, illetve a 39/2012. EMMI rendelettel meghatározott követelmények alapján folytathatók szakindítási jogosultságok - a képzési előzmények figyelembevételével - a 10-13. §-ban foglaltak szerint új szakindítás a 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet szerint

Köszönöm a figyelmet!