„ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
prizma tárház-projekt
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Mikor beszélünk koraszülésről?
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Helyszíni sérült ellátás
Sportági mozgásformák gyűjteménye
Az iskolaérettség kérdése
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana
A Kovács-módszer alapismeretei
Helytelen testtartás.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Speciális tanulási nehézségek
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Neonatológia, rehabilitáció
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
Készítette: Lengyelné Bencsik Judit
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Rehabilitációs módszerek
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Út a sikeres tanuláshoz
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Gyógytornász szerepe a demens betegek mozgásterápiájában
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A gége és a hangszalag betegségei Halasi-Bata Linda Logopédus
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„ …a helyes működés elérése érdekében nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változásra képes ember segítése a cél!” ( Pető András)

A konduktív pedagógia, mint pedagógia… A kondukció rávezetés, amely egyrészt célképzéshez másrészt megoldáshoz vezet. Helyes cél elképzelésekor az idegrendszer megszervezi a hozzá vezető utat, A tanulás aktív formája, tevékenységhez kapcsolódóan jön létre. Intenció a cselekvés belső képe, tervezete, egy szabályozókörhöz hasonló rendszer: intenció- cselekedet- ellenőrzés Alapvető mozgásformák különböző testhelyzetből való gyakorlása. Az egész napirendet átfogja, ez által az önkiszolgálási tevékenységek során is a számára legcélravezetőbb mozgássort fogja begyakorolni.

Konduktív pedagógia sérülés specifikus alkalmazási területei: Oka a központi idegrendszert ért károsodás ( cerebromotorikus disfunkciók) károsító ártalom az idegrendszert a születés előtt, alatt vagy újszülött korban érte, egész fejlődésmenetében, szociális kapcsolataiban, tapasztalatszerzésben elmarad, az általános alkalmazkodási képesség tartós romlását eredményezi

1. Athetosis (túlmozgás tág értelemben) - inkordinált, bizar egymásba átmenő mozgássorozat, mely mind a négy végtagon jelentkezhet - grimaszolás arc mimikai izmainak túlmozgása - kéz és lábujjak kisizületi túlnyújthatósága

Athetosis leggyakoribb társuló zavarok : Athetosis leggyakoribb társuló zavarok : - beszédzavarral (dysarthriával) jár együtt - centrális eredetű nagyothallás, esetleg süketség - értelmi képességei általában jók - akadályozott a légzés, a nyelés, a rágás, a szem- kéz koordináció

2. Diplégia spasztika (alsó végtagi „ollózó merevség”) 2. Diplégia spasztika (alsó végtagi „ollózó merevség”) - alsó végtagjainak izomtónusa fokozott, gyakran keresztezik - lábfejeik gacsos, lóláb vagy dongalóláb állásúak - a gerinc háti hajlatának fokozódása jellemző - enyhe fokú ügyetlenség a finommotorikában előfordulhat

Diplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : Diplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : - érzékelési, észlelési - lateralitási zavarok, - kancsalság, - félelem, szorongás

3. Hemiplégia spasztika (féloldali bénulás) 3. Hemiplégia spasztika (féloldali bénulás) - érintett oldalon a felső végtag hajlított, az alsó végtag nyújtott, élettani együttmozgásuk hiányzik - izomsorvadások, zsugorodások jönnek létre - jellemző a volárflexiós tartás, lólábállás - ökölben tartott kéz gyakori

Hemiplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : Hemiplégia spasztika leggyakoribb társuló zavarok : - hemianopsia: látótér kiesés, strabizmus, - tárgyak felismerésének zavara, - epilepsia, - facialis paraesis: az egyik szájzug lepettyed, - hypoglassus bénulás: a nyelvmozgató izom bénulása, - mentalis retardáció - testséma zavar

Tetraparesis (négyvégtagi merev bénulás). - jellemzője a merev, ill Tetraparesis (négyvégtagi merev bénulás) - jellemzője a merev, ill. feszes tónusfokozódás gyakran a nyak és a törzs izomzatában is, - a felső végtagokon hajlításos túlsúly, alsó végtagok keresztezése és befelé csavarodása a jellemző, - nehézséget jelent az alapvető helyzet és helyváltoztatások kivitelezése, a fogás vagy a kézre támaszkodás, - előfordul csípőficam Leggyakoribb társuló zavarok : - epilepsia - gondolkodási folyamatok lelassulása, - lateralitási és térbeli tájékozódási zavar, - kancsalság, - nyálzás, nehezített nyelés, orrhangzós beszéd, - emocionális zavar is társulhat.

5. Cerebrális ataxia - a mozgások célszerű (idő és térbeli) megvalósításának zavara, - fixáló izmok működése összerendezetlen - mozgások ívei nagyobbra méretezettek, szakadozottak - a cél elérése előtt fokozódik a mozgás, intenciós trémor Leggyakoribb társuló zavarok : - skandáló beszéd, - szemteke rezgés, nystagmus - értelmi funkciók zavara,

Integrációjuk tárgyi feltételei : akadálymentesített iskola épület (lift, rámpák, bejárati ajtók), DE önállóan közlekedő tanulóknak sok esetben elegendő néhány kapaszkodó, korlát a tantermek berendezési tárgyai ( állítható székek, asztalok), ha szükségesek speciális taneszközök, jól felszerelt tornaszoba, és a számukra kialakított illemhely

Integráció személyi feltételei: Integráció személyi feltételei: - speciális végzettséggel rendelkező szakemberek: szomatopedagógus, konduktor, gyógypedagógus, - fejlesztőpedagógus, pszichológus - a nevelőtestület, osztálytanító pedagógusok nyitottsága az új feladatra, - az osztályközösségek érzelmi ráhangolása, hogy befogadóvá váljanak a testi fogyatékkal élőkkel szemben

Kapcsolattartás, konzultáció szakemberekkel, intézményekkel: Pető Intézet Utógondozó Központ - segédeszközök, - műtéti javaslatok, - érzelmi megsegítés lehetőségei, - egységes szülői támogatás, iránymutatás Ortopédiai felülvizsgálat nyomon követése, segédeszközök igénylése Gyógypedagógusok Pszichológusok és más szakemberek

Tapasztalatok: + Egy társ jelenléte, motiváló és erőt ad a továbblépésekhez, fontos, hogy ne legyen „egyedül” az iskolában. Állandó biztonságos légkör, felszerelt tornaterem biztosítása, a rendszeres foglalkozásokhoz. Ez egy bizalmas kapcsolat, ahol könnyebben megnyílnak, fontos a pedagógusokkal való kölcsönös értekezés. - A gyermek rendszeres gyakorlásához a szülő megfelelő motiváltsága is feltétlenül szükséges. Nagyon nehéz a szülőre való ráhatás. Ortopédiai műtétek, beavatkozások időben történő elvégzése, megfelelő segédeszközök beszerzése kapcsán.

„ A legjobb terápia sem segít, ha nincs beépítve az élet minden részletébe és a ráhatás nem egységes". (Pető András)