Vállalkozásmenedzsment I. Előadó: Móróné dr. Zupkó Tímea Telefon: 30/217-3019 E-mail: morone.timea@gmail.com
Ajánlott irodalom: Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan AULA kiadó
A szervezet fogalma Emberek szövetsége, valamilyen cél elérése, vagy feladat végrehajtása érdekében
Üzleti vállalkozás Olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével. Alapvető céljának megvalósításában önálló Profitorientált Kockázatot vállal Valóságos piacon működik
Vállalat Jogi személyiséggel rendelkező üzleti vállalkozás szervezeti kerete
Fogyasztói igény Olyan igény, amelyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belüli munkával és nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. Termék vagy szolgáltatás iránti fizetőképes keresletként jelenik meg.
A vállalat küldetése A vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése. Meghatározza a működési kört és a belső működést, valamint az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit
A vállalati működés érintettjei Minden olyan személy vagy csoport, amely befolyásolhatja a szervezet működését és/vagy érdekelt annak következményeiben. Külső érintettek Belső érintettek
Természeti környezet Tulajdonosok Szállítók Bankok Stratégiai partnerek Fogyasztók Állami intézmények Menedzsment Alkalmazottak Állampolgári közösségek
A vállalat céljai Egyéni célok Szervezeti célok Belső érintettek céljai
Képviseleti probléma A menedzserek jól képviselik-e a tulajdonosok érdekeit? Alapja: információs asszimmetria Menedzseri célok: növekedés könnyebb működtetés személyes indíttatás
A vállalat kormányzása A vállalat legfelső szintű irányítását végző intézmények és mechanizmusok összessége. KGY, FB, IG, CEO, Menedzsment
A vállalat tevékenységi rendszere
Hagyományos megközelítés Főfolyamat (termelés, szolgáltatás) Feltételbiztosító folyamat (műszaki előkészítés, munkaügy, logisztika) Kisegítő, kiszolgáló folyamat (energiaellátás, üzemfenntartás) Irányítási folyamat (vezetés, tervezés, szervezés, ellenőrzés) output input
Porter féle folyamat felfogás (1985) Értéklánc: A vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolása A vállalati folyamatok működtetésének célja, hogy a végső fogyasztó igényeinek megfelelő, minél magasabb értéket képviselő terméket hozzon létre.
Porter-féle értéklánc modell
Chikán Attila folyamat megközelítése Emberi erőforrás Fogyasztó Pénzügy Információ Termelés Innováció Marketing Logisztika
Vállalati stratégia: a vállalati működés vezérfonala, a vállalati célokat és elérésük lehetséges módjait fogalmazza meg a vállalati helyzetértékelés és a környezetből származó előrejelzés alapján
A küldetés végrehajtásához elengedhetetlen: Marketing A vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók Innováció A fogyasztói igények új, magasabb szintű kielégítése
Innováció Fogyasztó igényekhez való alkalmazkodás A fogyasztó igények új, magasabb minőségi szinten való kielégítése
Alapesetei (Schumpeter 1939) Új termék Új eljárás, technológia Új piac Új nyersanyag, beszerzési forrás Új szervezet
Piacvezérelt innováció: Az az újdonság, amelyre felismert piaci igény már létezik Technológiavezérelt innováció: A technikai fejlődés nyújtotta lehetőségek piaci kihasználása
A marketing A vevői bizalom elnyerésének tudománya Olyan tvékenységrendszer, eszköz- és módszertár, amely érvényesíti a vállalkozás fogyasztó- és piacorientált szemléletét. Michael Marks(1887): „Sikerült eladni a megfelelő terméket a megfelelő helyen a megfelelő áron a megfelelő módon kínálva a megfelelő embereknek.”
A marketing tevékenységrendszere Fogyasztói szükséglet meghatározása Versenyhelyzet, versenytársak elemzése Fogyasztó kiszolgálása (marketingmix) Marketingstratégia, tervezés Termékmarketing Ármarketing Értékesítési utak Marketing kommunkáció Marketing szervezet A marketing vállalati működése Teljesítményelszámolás, Értékelés, kommunikáció Piackutatás, jelentések, elemzések Ráfordítások, költségek
Életgörbe: a termék piaci pályájának volumen- függvénye Bevezetés Növekedés Érettség Hanyatlás idő értékesítés