A gyermekkép történeti alakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
Tudás, közösség, hatalom
A tehetség és felelősség
V. Témakör: A család és a felnőtté válás
A GYERMEKKOR-TÖRTÉNET ALAPMŰVEI
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem március 9. Körmendy Zsolt
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
A család Tóth József.
Nevelés- és oktatásszociológia
A gyermek a modern európai társadalmakban
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A reformáció hatása a gyermekfelfogásra Sola ScripturaSola Scriptura Sola gratiaSola gratia Egyetemes papságEgyetemes papság Munka: részvétel.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
„A nevelés évszázada”.
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
Gyermek, család, társadalom
A média mint nevelési intézmény
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Szociális tanulás formái
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Bevezetés a pszichológiába
A család szerepe, jellemzői
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
Szeretet, türelem, tolerancia
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Csoport, egyszemélyes csoport, család
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Köcséné Szabó Ildikó NyME-SEK Pedagógia Tanszék
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
FELVILÁGOSODÁS.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Szabolcs Éva, Pedagógiai Doktori Iskola, 2005/2006. tanév, I. félév Gyermekkor: művelődéstörténeti tények, történeti értelmezések.
A gyermekkor történeti alakulása
Iskolaújítási kísérletek a XVII. században
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Személyes életvitel.
A szocializáció folyamata
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
Közoktatási vezető II. félév
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
Esély a szülőknek, lehetőség
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A gyermekkép történeti alakulása 2. rész

A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: Ártatlanság, védelem A gyermekkor még nem önálló periódus Gyermekgondozási és nevelési tanácsadó művek

Gyakorlat: Fokozott figyelem ↔ felnőttek világához való kapcsolódás Rideg gondozási-nevelési tanácsok Dajkaság Szoros pólyázás Testi fegyelmezés

Reformáció gyermekképe A keresztyén gyermek képe Vallási indíttatású gyermekkép Keresztyén család GYERMEK A gyermek eredendően bűnös Keresztyén iskola Keresztyén közösség

Evilági aszkézis Mértékletesség Csönd Rend Határozottság Takarékosság Szorgalom Őszinteség Igazság Mérséklet Tisztaság Nyugalom Makulátlanság Alázat

Kora újkor gyermekképe Szülők – gyerek kapcsolat Kialakul és fejlődik a gyermekgyógyászat. Gyermeknevelési tanácsadók, útmutatók

Comenius ember- és gyermekképe Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság A gyermek nevelhetőségébe vetett hit

A gyermek a felvilágosodás korában „A pedagógia évszázada” A szülői viselkedésben megjelenik az ún. „projektív gondoskodás” (DeMause) „burkolt csecsemőgyilkosság” Szoptatós dajkák rendszere

John Locke gyermekfelfogása „tabula rasa” a gyermek erkölcsösödése engedelmes gyermek hasznos ismeretek

Jean Jacques Rousseau gyermekfelfogása a gyermek jó a gyermeki személyiség belső törvényszerűségeire építő nevelés társadalmi elvárások másodlagosak sajátos nevelési módszerek paradoxonok

A gyermeklét új elemi Gyermekszoba, gyermekbútorok Iskoláztatás a gyermek szerepének megváltozása család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek (szocializáció!!!) Csökkenő gyermekhalálozás himlőoltás Jövőbe való befektetés

A gyermekhez való ambivalens viszony gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások

A szociológiai értelemben vett gyermekkor kialakulása modern állam kialakulása urbanizáció, tömegesedés tudományos technikai fejlődés közegészségügy az intézményes nevelés kiszélesedése a gyermekirodalom kialakulása

a gyermekvédelem gyermekcsapatok, egyesületek játékgyártás gyermekfilmek gyermekszínházakat alapítanak édességipar gyermekdivat művészetpedagógia természetjárás, erdei iskolák

Gyermekek a posztmodern társadalomban Nincs gyermekkor← Modernitás→ „A gyermekkor halála” Aries, DeMause Winn, Postman

Jelenségek Televízió (Neil Postman: „A gyermekkor eltűnése”) Gyermek-felnőtt küllemének hasonlósága Gyermek-felnőtt élethelyzetek hasonlósága Dohányzás, alkohol, drog, nyílt szexualitás (Marie Winn: „Gyermekek gyermekkor nélkül”) Demokratikus államberendezések -jogállamok „demokraták” nélkül (Csepeli György: „Emberek vetése”)