A gyermekkép történeti alakulása 2. rész
A reneszánsz gyermekképe Humanista gondolkodók: Ártatlanság, védelem A gyermekkor még nem önálló periódus Gyermekgondozási és nevelési tanácsadó művek
Gyakorlat: Fokozott figyelem ↔ felnőttek világához való kapcsolódás Rideg gondozási-nevelési tanácsok Dajkaság Szoros pólyázás Testi fegyelmezés
Reformáció gyermekképe A keresztyén gyermek képe Vallási indíttatású gyermekkép Keresztyén család GYERMEK A gyermek eredendően bűnös Keresztyén iskola Keresztyén közösség
Evilági aszkézis Mértékletesség Csönd Rend Határozottság Takarékosság Szorgalom Őszinteség Igazság Mérséklet Tisztaság Nyugalom Makulátlanság Alázat
Kora újkor gyermekképe Szülők – gyerek kapcsolat Kialakul és fejlődik a gyermekgyógyászat. Gyermeknevelési tanácsadók, útmutatók
Comenius ember- és gyermekképe Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság A gyermek nevelhetőségébe vetett hit
A gyermek a felvilágosodás korában „A pedagógia évszázada” A szülői viselkedésben megjelenik az ún. „projektív gondoskodás” (DeMause) „burkolt csecsemőgyilkosság” Szoptatós dajkák rendszere
John Locke gyermekfelfogása „tabula rasa” a gyermek erkölcsösödése engedelmes gyermek hasznos ismeretek
Jean Jacques Rousseau gyermekfelfogása a gyermek jó a gyermeki személyiség belső törvényszerűségeire építő nevelés társadalmi elvárások másodlagosak sajátos nevelési módszerek paradoxonok
A gyermeklét új elemi Gyermekszoba, gyermekbútorok Iskoláztatás a gyermek szerepének megváltozása család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek (szocializáció!!!) Csökkenő gyermekhalálozás himlőoltás Jövőbe való befektetés
A gyermekhez való ambivalens viszony gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások
A szociológiai értelemben vett gyermekkor kialakulása modern állam kialakulása urbanizáció, tömegesedés tudományos technikai fejlődés közegészségügy az intézményes nevelés kiszélesedése a gyermekirodalom kialakulása
a gyermekvédelem gyermekcsapatok, egyesületek játékgyártás gyermekfilmek gyermekszínházakat alapítanak édességipar gyermekdivat művészetpedagógia természetjárás, erdei iskolák
Gyermekek a posztmodern társadalomban Nincs gyermekkor← Modernitás→ „A gyermekkor halála” Aries, DeMause Winn, Postman
Jelenségek Televízió (Neil Postman: „A gyermekkor eltűnése”) Gyermek-felnőtt küllemének hasonlósága Gyermek-felnőtt élethelyzetek hasonlósága Dohányzás, alkohol, drog, nyílt szexualitás (Marie Winn: „Gyermekek gyermekkor nélkül”) Demokratikus államberendezések -jogállamok „demokraták” nélkül (Csepeli György: „Emberek vetése”)