A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben Együtt egymásért A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben 2. rész Mire való az iskola? Dr. Hermann Istvánné
„Elég jól tudok gondolkodni. Csak mindig kell valaki, aki segít elkezdeni.” (8 éves kisfiú)
Mire való az iskola? Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, megtanulja azt a munkát, amit szeretni fog. (Szent-Györgyi Albert nyomán)
Mi a siker vagy kudarc oka? A gyermek? Motiválatlanság? Eltérő képességek? (gének) Természet, jellem? Szorgalom–lustaság? Szülői segítség – annak hiánya? Az iskola? Tananyag? Követelmény? A pedagógus? A társadalom? Elvárások?
Hazai mérések Difer (4 – 8 éves korosztály) írásmozgás-koordináció készsége, beszédhallgatás készsége, relációszókincs, elemi számolás, tapasztalati következtetés, tapasztalati összefüggés-megértés, szocialitás Országos készség- és képességmérés (4. évf.) Országos kompetenciamérés (6.,8.,10. évf.) Célnyelvi mérés (két tanítási nyelvű isk.) Idegen nyelvi mérés (6., 8. évf.) Fizikai fittségi felmérés
Nemzetközi mérések OECD mérések (Mo.1996-tól tag) PISA – vizsgálat (3 évente,15 évesek) IEA mérések (Mo.1997 óta tag) TIMSS - vizsgálatok (4 évente, 4., 8. évf.) PIRLS – vizsgálat (5 évente, 4. évf.)
Van megoldás? Szemléletváltás Tanári mesterség újra értelmezése Tanulásirányítási stratégia megváltoztatása Személyre szabott nevelés-oktatás A tudás új helyzetben való felhasználása
1. A tanulás nem az iskolára való felkészítés vagy a házi feladat elvégzése, hanem a világ szabad felfedezése. 2. A gyerekek akkor is tanulnak, ha közben jól érzik magukat. 3. A gyerekek olyasmit is megtanulnak, amit nem tanulási céllal adunk a kezükbe. 4. A dolgok sokkal tanulságosabbak (és érdekesebbek) lehetnek, ha megfordítjuk, szétszedjük, megszagoljuk, elképzeljük őket kívülről, belülről ,más idői, téri dimenziókban. 5. A világ nem ér véget az iskola kapujánál, a tananyagon, az iskolán, sőt a tudásunkon kívül is létezik világ.
gyermekközpontúság tananyag központúság, cselekvésközpontúság passzív befogadás, sokoldalú képességfejlesztés „egydimenziós”, értelemközpontú tanítás
Úgy gondoljuk, a siker természetes, magától értetődő, a hibákkal foglalkozni kell. Mit kell tennünk? Örülni a sikernek. A kudarcban az előre vivő elemet keresni, hangsúlyozni. Ne tulajdonítsunk neki túlzott jelentőséget. Kerüljük a hosszas lamentálást, sopánkodást, különösen a sajnálkozást. Derűs várakozással nézzünk a dolgok elébe.
Fontos a: magunk önbecsülésének erősítése gyermeki önbecsülés fenntartása versengés kizárása tanítványaink árnyalt megítélése bűnbakképzés megakadályozása természetes gyermeki kíváncsiság fenntartása gyermeki érdeklődés és a tananyag egymáshoz közelítése megfelelő tanulási eljárások elsajátíttatása
A gondolkodó gyermek tanuló gyermek. Számára a tanulás egyszerre ígéretes és kockázatos tevékenység. A gondolkodási és tanulási készségeiket kell fejlesztenünk. Meg kell őket tanítani tanulni.
Van megoldás A megoldás az osztálytermi folyamatokban dől el.