A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös 2009. február 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Moduláris Szakképzési Szoftverrendszer
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Balassagyarmat, december 12. Stratégiai kérdések a magyar szakképzésben.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest április 21.
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés aktuális kérdései
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Egészségügyi szaktárca fejlesztései (szakképzést érintő tervek)
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Modularizáció, vizsgaközpont kialakítása
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP lehetőségek
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
A képzett szakemberekért E-tanácsadás Szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet augusztus 28. Nádráné Tóth Borbála osztályvezető.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Szakiskolai fejlesztési program
moduláris szakképzési szerkezet
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A „Képzés minőségének és tartalmának
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös február 10.

Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében  Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet jogszabályi megalapozottsága  OKJ monitoring vizsgálat  TISZK regisztráció  TÁMOP 2.2.1

Tárcák SZVK (416 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés SZMM /2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM aug szept aug. 28. FVM448/2008. (I. 23.) FVM2008. ápr. 22. GKM /2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM szept szept aug. 31. ÖTM1125/2008. (IV. 29.) ÖTM2008. szept. 1. SZVK-t kiadó rendeletek (1.)

SZVK-t kiadó rendeletek (2.) Tárcák SZVK (416 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés KvVM1212/2008. (IV. 30) KvVM2008. szept. 1. HM3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM aug. 1. IRM1015/2008. (VII. 28.) IRM2008. aug. 1. OKM61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM szept. 10. PM1923/2008. (VIII. 8.) PM2009. jan. 1. EÜM1632/2008. (VIII. 14.) EÜM2008. aug. 15.

Szakmai és vizsgakövetelmények moduláris OKJ szerint

Szakképesítések száma típusaik szerint (8/2008. (VI. 13.) SZMM rendelet alapján)

Központi programok moduláris SZVK szerint

OKJ monitoring vizsgálat Célja:  Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát  Véleményt mondani az új rendszer beválásáról  Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól 2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

A vizsgálat kiterjedtsége  A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak.  Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül  234 felnőttképzési intézményt,  89 szakképző iskolát, illetve  113 szakképesítést kívántunk vizsgálni.  Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül:  79 felnőttképzési intézménytől  37 szakképző iskolától, összesen  61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében a konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

További feladatok  Szakértői értékelés (minősítés) készül az egyes szakképesítésekre vonatkozóan  Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.:  szakértői fórum összehívása,  konkrét felülvizsgálat,  módosítás (korrekció) végrehajtása, stb.  Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.. Útmutatók készítése)

A január 31-ig nyilvántartásba vett TISZK-ek adatai  Az NSZFI által nyilvántartásba vett TISZK-ek száma:70  Regisztrált központi képzőhelyek száma:7  Nyilvántartásba vett TISZK-ek típusonként I. önkormányzati társulásként működő16 II. nonprofit társaságként működő6 III. évfolyam-szétválasztós19 IV. tagintézményes7 V. kiemelkedően közhasznú társaságként működő21 VI. önkormányzati társulás és más iskolafenntartó megállapodása alapján működő1 VII. önkormányzati társulás és nonprofit társaság megállapodásával működő0

TISZK típusonként iskolák száma és tanulók száma I II III IV V VI VII. 0 0 TISZK-ekben lévő fenntartók száma: 241 Állami121 Nem állami120 TISZK-ekbe bevitt iskolák száma 561 TISZK-ekben lévő összes tanuló létszáma:

„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP 2.2.1

Tervezett alprojektek  Pályakövetés rendszerének kialakítása  Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése  Szakmai vizsgarendszer fejlesztése (AP3)  Tananyagfejlesztés (AP4)  Vizsgafeladat-bank kialakítása (AP5)  A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése  Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése  Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása  A képzés iránti kereslet növelése

Szakmai vizsgarendszer fejlesztése

SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNY 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL ÍRÁSBELI GYAKORLATI INTERAKTÍV SZÓBELI Kompetencialeírások

ÍRÁSBELIGYAKORLATIINTERAKTÍVSZÓBELI A követelménymodulok lefedése feladatokkal

A tankönyvi tartalommező megoszlása Hagyományos tankönyvek tartalma: szakmai információk Tanulás- irányító Stabil tartalmak Új korszerű információk Tanulás- irányító Változó tartalmak Információ Tanulás- irányító Helyi tartalmak Korszerű tartalmak befogadása   Helyi  fejlesztések  befogadása A tananyagfejlesztés Tananyagfejlesztés Matematika

3. új tananyag 2. új tananyag 1. új tananyag kell Jelenlegi helyzet Helyi tananyagok összeállításának jelenlegi lehetőségei „A” szakképesítés „B” szakképesítés „C” szakképesítés „A” szakképesítés„B” szakképesítés„C” szakképesítés 1. Régi tankönyv Régi tankönyv Régi tankönyv Tanulásirányító az „A” cél-csoportnak Tanulásirányító a „B” cél-csoportnak Tanulásirányító a „C” célcsoportnak

Szakmai Tankönyvi Tartalomszolgáltatási Rendszer Szak-Tan-TáR Tartalom- elemek Tartalomelem: a tananyagelemek szakmai információtartalma + tanulásirányító Tanulásirányító: módszertani segédlet a feladattal vezérelt tanulói tevékenységhez Tantárgy szerkezetű képzési folyamat A. tantárgy B. tantárgy C. tantárgy D. tantárgy E. tantárgy F. tantárgy G. tantárgy H. tantárgy A tartalomelemekből többféle szakmai tankönyv állítható össze Szakmai tantárgyak tankönyveiTananyagegységek tankönyvei 1. tananyagegység 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység Tananyagegység alapú képzési folyamat

A Szak-Tan-TáR használata Szakképesítés kiválasztása Követelménymodulok Abroncsgyártó Agrokémiai és növényvédelmi kereskedő Akusztikus emissziós anyagvizsgáló Anyagbeszerző Asztalosipari szerelő Atomerőművi gépész Atomerőművi karbantartó Automatikai műszerész Automatikai technikus Autógyártó Belsőépítési szerkezet- és burkolatszerelő Beszédleíró-gyorsíró Beton- és vasbetonkészítő Betonelemgyártó Autógyártó feladatok Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok Autógyártó Felhasználók tanulási képességek szerint: Információs tartalomTanulásirányító Autógyártó feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok „A” 30-as szintű „B” 50-es szintű „C” Gyakorlattal rendelkező Egyéni A képzés tartalomelemei

Tartalomelemek Vizsgaelemek SZVK szerinti kompetenciák tartalma Lefedettség

1. szakképesítés Szakképesítések (kimenetek) 2. szakképesítés M 0001M 0002M 0003M 0004M 0005M 0006M 0008M 0009M 0010 Modulok M 0007 Szakképesítések minőségértéke 2. szakképesítés 3. szakképesítés Modulok mennyiségértéke M 0001 M 0002 M 0004 M 0007M 0006 M 0005 M 0008M 0009 M 0010 M 0008 M 0009 M 0010 M 0007 M 0005 M 0006 A modulokhoz kötődő fejlesztési feladatok mennyisége  

SZAKKÉPESÍTÉSEK Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése

SZAKKÉPESÍTÉSEK S) SzolgáltatásokP) PénzügyA) AgrárG) GépészetE) Építészet, faiparI) Informatika, elektromosság közlekedés V) Vegyipar, Könnyűipar,Nyomda- ipar, Környezetvédelem H) Humán 8 szakmai tématerület; 40 szakmai téma-főcsoport 144 szakmai témacsoport 192 munkacsoport; 6x192 szakértő. Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése Szakképesítések = 8 szakmai tématerület

A szakértők felkészítése Szakértői pályázat

A szakértők kiválasztásának szempontjai  Önéletrajz 30 pont  Motivációs levél10 pont  E-learninges feladat20 pont – tananyagok a HEFOP eredményei alapján – tananyagokhoz tartozó gyakorló tesztek – tudásfelmérő teszt  Személyes beszélgetés30 pont – szakmai képzési tevékenység – szakmai képzési tapasztalat – feladatvállalás  Számítógépes gyakorlati feladat10 pont – Word, Excel

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!