Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
a sebesség mértékegysége
11. évfolyam Rezgések és hullámok
A tehetetlenség törvénye
A szabályozott szakasz statikus tulajdonsága
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Kondenzátor.
TÁMOP /1-2F Analitika gyakorlat 12. évfolyam Vegyipari termékek hatóanyag- tartalmának meghatározása Fogarasi József 2009.
KINEMATIKAI FELADATOK
Számítógépek, és Gps-ek az autókban
Mozgások Emlékeztető Ha a mozgás egyenes vonalú egyenletes, akkor a  F = 0 v = állandó a = 0 A mozgó test megtartja mozgásállapotát,
Az igénybevételek jellemzése (1)
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Elektromágneses indukció, váltakozó áram
Mérnöki Fizika II előadás
Műszaki és környezeti áramlástan I.
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
KINEMATIKAI FELADATOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
SÚRLÓDÁSI ERŐ.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Összefoglalás Dinamika.
11. évfolyam Rezgések és hullámok
Ellenállás Ohm - törvénye
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
Forrasztás.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
BEVEZETŐ Dr. Turóczi Antal
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Tatai Szakértői Konferencia május 27 – 28.
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
TÉMAZÁRÓ ÖSSZEFOGLALÁS
Ohm-törvény Az Ohm-törvény egy fizikai törvényszerűség, amely egy elektromos vezetékszakaszon átfolyó áram erőssége és a rajta eső feszültség összefüggését.
MAGYAR AUTÓS SZAKMAI SZÖVETSÉG SZIGET FESZTIVÁL HAMIS ALKATRÉSZEK ÉS ANNAK VESZÉLYEI.
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
A dinamika alapjai - Összefoglalás
ELEKTROSZTATIKA összefoglalás KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
Egyenes vonalú mozgások
Haladó mozgások Alapfogalmak:
A mozgás egy E irányú egyenletesen gyorsuló mozgás és a B-re merőleges síkban lezajló ciklois mozgás szuperpoziciója. Ennek igazolására először a nagyobb.
A HATÁROZOTT INTEGRÁL FOGALMA
Földrengések.
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
PPKE-ITK I.Házi Feladat Megoldásai Matyi Gábor Október 9.
A nyugalmi elektromágneses indukció
Földstatikai feladatok megoldási módszerei
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
A mértékegységet James Prescott Joule angol fizikus tiszteletére nevezték el. A joule a munka, a hőmennyiség és az energia – mint fizikai mennyiségek.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Járművillamosság-elektronika
Elektromosságtan.
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Elektromágneses indukció
Áramlástani alapok évfolyam
Kapacitív közelítéskapcsolók
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Csavaros mozgatások Differenciálmenetes mozgatás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 2. előadás.
Automatikai építőelemek 3.
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út 9. gyakorlat

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út Az út vonalvezetésének alapvető követelménye, hogy a jármű egy jelzés, vagy akadály esetén még időben meg tudjon állni. Ennek feltétele, hogy a járművezető az út minden pontján legalább a féktávolságra előre lásson. A gépjármű fékezésénél a fékezési erőt a gumiabroncs és az útburkolat közötti tapadás, vagy csúszó súrlódás biztosítja, s ez a kocsinál egy a (m/s2) lassulást eredményez.

A lassulásmérés során felvett diagramból meghatározható a fékezés kezdeti állapotára jellemző sebességérték és a fékezés teljes úthossza, azaz a fékút. A számítás menetét a 2.1 ábrán látható lassulás, sebesség és útdiagramon követhetjük nyomon.

2.1 Lassulás – Sebesség – Út diagram

A teljes fékezési folyamat négy szakaszra osztható. Reakcióidő alatt megtett út. Ezen időintervallum alatt a gépjármű sebessége az esetek döntő részében állandó. Fékműködtetési idő alatt megtett út. Ez az időintervallum a vezető lábának a gázpedál levételétől a fékpedál megnyomásáig tart. Mivel a jármű hirtelen fékezés esetén valamilyen sebességfokozatban van, ezért a gázpedálról történő lelépéssel a motorfék nagyságának megfelelő lassulás jelentkezik. Fékfelfutási idő alatt megtett út. Ez az időintervallum a fékpedál megnyomásától a teljes fékhatás kialakulásáig tart. Ezen időintervallum alatt a lassulás közel lineárisan nő a maximális lassulás eléréséig. Maximális lefékezettség ideje alatt megtett út. Ez az időintervallum a maximális fékhatás kialakulásától a fékezés végéig tart. A lassulás állandó a vizsgált időintervallumon.

A. reakció B. észlelés C. döntés D. cselekvés

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (tR): A reakcióidőn azt az időtartamot értjük, amely egy reakciót kiváltó ok felbukkanása, valamint az arra való reagálás (válasz-cselekmény) kezdete között eltelik. A reakciót kiváltó okok: mesterséges jelzés (pl. jelzőtábla, forgalomirányító jelzőlámpa, közlekedési rendőr stb.), valamilyen esemény (pl. gyalogos, kivilágítatlan kerékpáros váratlan felbukkanása stb.), bármely más, de határozott inger (pl. kürtszó, féklámpa kigyulladása stb.). A vezető reakcióidejének nagysága lényegesen befolyásolja az általa választható legnagyobb menetsebességet. A reakció idő függ: Egyéni feltételek Külső körülmények.

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (tR): Egyéni feltételek: életkor, egészségi állapot, fáradtság, vezetői rutin, gyakorlat, fiziológiai okoktól függő figyelem ingadozások (pl. éhség, fejfájás stb.), pszichológiai okoktól függő figyelem ingadozások (pl. öröm, bánat, izgatottság stb.), különleges hatások (pl. ijedtség, alkoholhatás, gyógyszerhatás), felkészültség (a vezető várja a kiváltó körülményt).

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út A reakció idő (tR): Külső körülmények: észlelési feltételek (pl. látási viszonyok, figyelemelvonás stb.), a reakciót kiváltó ok minősége (pl. vizuális, akusztikus), a reakciót kiváltó ok intenzitása (pl. hangos, halk, erősen, vagy gyengén kontrasztos), a reakció fajtája (pl. egyszeri, többszöri stb.) Gyakorlati tapasztalatok alapján a reakció idő:

Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út Féktávolság (sfék): az (s) fékút és a (tR) reakció idő alatt megtett út (sR) összege. A reakció idő alatt megtett út (sR) : az a távolság amelyet a jármű állandó sebességgel megtesz addig, amíg a vezető a vészhelyzetet felismeri és a féket működésbe hozza. A megállásig eltelt idő:

Lassulásérzékelők felépítése A lassulás érzékelők járműipari felhasználása olyan különböző működési elvű, mérési tartományú, felépítésű ill. nagyságú érzékelők kifejlesztését eredményezte, mely érzékelők a szakértői gyakorlat számára szükséges berendezésekben is megtalálhatók. A járműipari felhasználási területek közül az alábbi táblázatban találhatunk példákat. Felhasználási forma Mérési tartomány Kopogás érzékelõk (motor) 1 … 10 g Légzsák, övfeszítõk 50 g Övzáró 0,4 g ABS 0,8 … 1,2 g Elektronikus futómû szabályozás 1 … 10 g

Lassulásérzékelők járműipari alkalmazása A szükséges követelményeknek megfelelő érzékelők működési elvei különböznek egymástól. A legáltalánosabb lassulásérzékelők működési elve és felépítése az alábbiakban foglalható össze: DMS lassulás érzékelő Az érzékelő alapja egy olyan mechanikus lengőrendszer, melyet egy tömeg és egy vékony lemezrugó alkot. A lassulási folyamat során a tömeg elmozdulásával arányos feszültség keletkezik a lemezben, mely a felületre erősített nyúlásmérő bélyeggel mérhető. Az érzékelő házát Silicon olajjal feltöltve biztosítható a rendszer megfelelő csillapítása. A mérési tartomány 1…10 g közötti. DMS lassulás érzékelő

Piezo elektromos lassulás érzékelő Ez a típusú lassulásérzékelő elsősorban az utasvédelmi rendszerekben (légzsák, övfeszítő) használatos. Az érzékelő a lassulási folyamat során a Piezo elektromos jelenséget felhasználva a lassulással arányos feszültséget hoz létre (UA). Az érzékelő általában egy zárt házban található összeépítve az első erősítő fokozattal együtt. Piezo elektromos lassulásérzékelő

Kapacitív kerámia lassulásérzékelő A legújabb fejlesztésű lassulásérzékelők. Az elektródák 0,2 mm vékony fémes kerámiafóliák, melyek közül a középső spirálisan rögzített. A rendszer csillapítását a megfelelő légrések biztosítják. A jövőben az érzékelő nagysága miatt lehetőség nyílik integrált áramköri elemek közé beépíteni. Kapacitív kerámia lassulás érzékelő

Feladatok 5. példa: Egy járművet 90 km/h sebességről megállásig fékeznek. A reakció idő 0.6 s, a lassulás 5.5 m/s2. Mekkora a) a fékút, b) a féktávolság, c) a megállásig eltelt idő?

Közelítő képlet a fékút és a féktávolság meghatározásához Gyakorlatban sokszor elegendő, hogy a = 3.85 m/s2, és a tR = 1.08 s átlagos értékekkel számolunk. Így: A fékút [m]: A reakció idő alatt megtett út [m]: A féktávolság [m]:

Feladatok 6. példa: Mekkora a közelítő képlet szerint a fékút és a féktávolság, ha a járművet 80 km/h sebességről megállásig fékezik?

Feladatok 8. példa: Mekkora a személyautó féktávolsága, ha a vezető gyalogos áthaladás miatt megállni kényszerül? A jármű sebessége 45 km/h, a reakció idő 0.7s, a fékezési idő 3s.

Feladatok 9. példa: A motorkerékpáros 81 km/h sebességgel halad, majd fékezik. A féktáv 112 m, a reakció idő 0.6s. Mennyi a) fékút, b) fékezési idő, c) a lassulás?