Nemzetközi együttműködések hatása a gyakorlatban - tanárok szerepe a nemzetköziesítésben A Leonardo da Vinci program a gyöngyösi MMSZ Károly Róbert Szakközépiskolában és Szakiskolában Daskalopoulos-Kuzbelt Hilda igazgató
Tartalomjegyzék I. Bemutatkozás –Iskolánkról –Kezdetektől napjainkig –Partnerintézményeink –Projektjeink –Résztvevők száma –Eredményeink a Leonardo da Vinci programokban II.„Termőföldektől a tányérig” projekt –Általános adatok III. Eredmények - A tanárok szerepe a nemzetköziesítésben –ECVET konferencia –MECAF konferencia –Külföldi tanárok által tartott képzések –Partneri látogatások –Kulturális kapcsolatok kiszélesítése –Szakoktatók szerepének megerősítése –Külföldi gyakorlat beépítése
I.Bemutatkozás- Iskolánkról Sokoldalú iskola sokszínű lehetőséggelSokoldalú iskola sokszínű lehetőséggel Fenntartónk től a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola AlapítványFenntartónk től a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány A projektet fenntartónk maximálisan támogatjaA projektet fenntartónk maximálisan támogatja Iskolánk 60 éve Gyöngyös és vonzáskörzetének meghatározó szakközép- és szakiskolájaIskolánk 60 éve Gyöngyös és vonzáskörzetének meghatározó szakközép- és szakiskolája Beiskolázási körzetünk 4 megye (Heves, Borsod, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok)Beiskolázási körzetünk 4 megye (Heves, Borsod, Nógrád, Jász-Nagykun-Szolnok) 730 tanuló730 tanuló 27 osztály27 osztály 83 pedagógus és pedagógusok munkáját segítő alkalmazott83 pedagógus és pedagógusok munkáját segítő alkalmazott
Kezdetektől napjainkig 2002.Finn-2002.Finn Olasz-2003.Olasz Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország2004.Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország 2005.Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország2005.Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország 2006.Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország2006.Finn-, Olasz-, Lengyel-, Franciaország 2007.Finn-, Olasz-, Lengyelország, Ausztria2007.Finn-, Olasz-, Lengyelország, Ausztria 2008-Finn-, Olasz-, Lengyel-, Németország 2014.Ausztria, Spanyolország2008-Finn-, Olasz-, Lengyel-, Németország 2014.Ausztria, Spanyolország
Savonlinnan ammatti-ja aikuisopisto - SAVONLINNASavonlinnan ammatti-ja aikuisopisto - SAVONLINNA (Finnország) Istituto Professionale Di Stato Per I Servizi Alberghieri E Della Ristorazione „Ranieri Antonelli Costaggini” – RIETIIstituto Professionale Di Stato Per I Servizi Alberghieri E Della Ristorazione „Ranieri Antonelli Costaggini” – RIETI (Olaszország) Scuola Alberghiera e di Ristorazione di Cesenatico - CESENATICO Scuola Alberghiera e di Ristorazione di Cesenatico - CESENATICO (Olaszország) Zespol Szkol Gastronomicznych Nr 2 im Prof Odona Bujwida – KRAKKÓZespol Szkol Gastronomicznych Nr 2 im Prof Odona Bujwida – KRAKKÓ (Lengyelország) Höhere Bundeslehranstalt Fachschule für wirtschaftliche Berufe – ROHRBACHHöhere Bundeslehranstalt Fachschule für wirtschaftliche Berufe – ROHRBACH (Ausztria) Constantin –Vanotti Schule – ÜBERLINGENConstantin –Vanotti Schule – ÜBERLINGEN (Németország) Zaragoza Dinamica – ZARAGOZAZaragoza Dinamica – ZARAGOZA (Spanyolország) Partnerintézményeink (7 db)
Projektjeink egészséges táplálkozásegészséges táplálkozás halételek fogyasztási szokásai Európábanhalételek fogyasztási szokásai Európában kultúrák és ízek találkozásakultúrák és ízek találkozása régiók konyhájarégiók konyhája a kávé-és italfogyasztás szerepe az európai gasztronómiábana kávé-és italfogyasztás szerepe az európai gasztronómiában a termőföldektől a tányérig (biokultúra)a termőföldektől a tányérig (biokultúra)
Résztvevők száma 2002-es projekt: 5 fő2002-es projekt: 5 fő 2009-es projekt: 30 fő2009-es projekt: 30 fő 2013-as projekt: fő tanuló2013-as projekt: fő tanuló 10 fő kísérő 10 fő kísérő
Eredményeink a Leonardo da Vinci programokban 2007 Nívódíj a Régiók konyhája című projektért 2009 Mobilitási tanúsítvány elnyerése – 5 éves könnyített pályázati időszak 2012 Nívódíj a Termőföldektől a tányérig című projektért
II. „Termőföldektől a tányérig” projekt 6 ország6 ország 7 iskolakapcsolat (Olaszország Cesenatico + Rieti)7 iskolakapcsolat (Olaszország Cesenatico + Rieti) 40+4 tanuló +10 kísérő tanár40+4 tanuló +10 kísérő tanár 4 hetes szakmai gyakorlat4 hetes szakmai gyakorlat Költségvetés kb €Költségvetés kb € Célcsoport: szakközépiskolai, szakiskolai közöttük hátrányos helyzetű tanulók támogatásaCélcsoport: szakközépiskolai, szakiskolai közöttük hátrányos helyzetű tanulók támogatása Cél: országonként új ételkészítési alapanyagok, technológiák megismerése és azok felhasználása a vendéglátás területénCél: országonként új ételkészítési alapanyagok, technológiák megismerése és azok felhasználása a vendéglátás területén Szakmai gyakorlati helyek: iskolai, vállalkozói körből kikerülő éttermek, kávézók, cukrászdák, vendéglőkSzakmai gyakorlati helyek: iskolai, vállalkozói körből kikerülő éttermek, kávézók, cukrászdák, vendéglők
A projekt eredményei - tanárok szerepének nemzetköziesítése (1.) ECVET konferencia iskolánkban 1.TEMPUS Közalapítvány támogatása 2.Kiegyensúlyozott nemzetközi kapcsolatok ápolása, fenntartása - monitoring látogatások 2. Az ECVET programról közös gondolkodás – finn példa 3. Kétoldalú kapcsolatok fenntartása és továbbfejlesztése - projektekben való együttműködés, közös pályázatírás – eredménye olasz partner májusában és szeptemberében fő 3 hetes szakmai gyakorlatának lebonyolítása 4. Projektek és azok eredményeinek bemutatása - nemzetközi ételsor - nemzetközi kiállítás - tanulói prezentációk bemutatása - tanúsítványok átadása a külföldi partnerek által 5. Szakmai tanárok tapasztalatcseréje
A konferencia képei
Projektzáró MECAF konferencia Rietiben 1. Olasz testvériskola nemzetközi projektzáró rendezvényén való közreműködés Eredményeink(2.)
Eredményeink (3.) Külföldi tanárok által tartott képzések - mixer tanfolyamok 1.Szaktanárok bevonása 2.Új motiváció 3.Új módszer 4.Idegen nyelvű tanúsítvány – 29 tanuló
Eredményeink (4.) Partneri látogatások – főzőversenyeken, iskolai rendezvényeken, ünnepségeken való részvétel 1.Szaktanárok bevonása 2.Szakmai kompetenciák egyeztetése 3.Kulturális kapcsolatok ápolása
Eredményeink (5.) Kulturális kapcsolatok terén… 1.Testvérvárosi kapcsolatok kiépítésének lehetősége - Az iskola közvetítő szerepe a városvezetők felé: Cesenatico, Rieti 2.Falusi turizmus – magyar borbemutató olaszországi szakemberek számára 3.Az iskola közvetítő szerepeakülföldi szaktanárok, osztályfőnökök felé – kölcsönös osztálykirándulások szervezésében 3.Az iskola közvetítő szerepe a külföldi szaktanárok, osztályfőnökök felé – kölcsönös osztálykirándulások szervezésében 4.Az iskola közvetítő szerepe a fenntartó további iskoláinak Leonardo da Vinci és Erasmus+ programokba való bekapcsolódásában 5.Tantestületi kirándulások 6.Magyar néprajzi helyek, népszokások megismertetése külföldi partnereinknek
Eredményeink (6.) Szakoktatók szerepének megerősítése – a projekt céljainak megvalósítása 1.Új alapanyagok megismerése 2.Új főzési eljárások elsajátítása 3.Az egyes országokra jellemző menüsorok összeállítása 4.A hagyományos magyar ételek, technológiák, díszítő eljárások népszerűsítése külföldön 5.Szakoktatók nyelvgyakorlása
Eredményeink 2012-től (7.) Külföldi gyakorlat beépítése a tanulók gyakorlati képzésébe 1.Gyakorlati idő beszámítása 2.Jó gyakorlatok beépítése a központi programokba, helyi tantervekbe (10%), szakmai tanmenetekbe, gyakorlati vizsgatételsorokba 3.Külföldi tapasztalatok hasznosítása a külső gyakorlati munkahelyeken – külföldi ételek megjelenése a menüválasztékban 4.Tanulói beszámolók megbeszélése csoportos foglalkozásokon - információk átadása
Eredményeink (8.) Lifelong Learning - Idegen nyelv tanulásának ösztönzése tanulói és szaktanári oldalról 1.Szakoktatók kiutaztatása a projektek lebonyolításához 2.Szakmát tanulók idegen nyelvi szépkiejtési versenyen való aktív részvétele 3.4 nyelvű szakmai szótár elkészítése, frissítése vendéglátó szakképesítésekhez partnereink segítségével
Összefoglalás A projektben szerzett tapasztalatok egy szakoktató kolléga szemével: Finnország projekt szemmel Vagy bCv34&feature=youtu.be
Köszönöm a figyelmüket!