Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány. A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Papp János Semmelweis Egyetem I. Belgyógyászati Klinika
Beköszöntött az éles WebeC „korszak” Szűcs Attila Készpénzlogisztika Január 30.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Civil szervezetek a munka világában
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Feng Shui Életünkre kihat környezetünk, otthonunk, munkahelyünk, a hely, ahol élünk.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Hogyan válhatnak a cégértékek a teljesítmény katalizátorává? A Cegos üzleti reggelije március 3.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Egyéni döntések a szervezetben
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Felhasználói kérdőíves felmérés a MEK-ben Moldován István OSZK MEK.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
Konfliktuskezelés - mediációval
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja 1 Mediációs kutatás Összefoglaló OBmB, november – a közvetítői.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Magatartástudományi Intézet
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Alapsokaság (populáció)
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A Mediáció.
© 2005 The Gallup Organization T HE G ALLUP O RGANIZATION Országos Kreditmonitoring vizsgálat az oktatók körében - ábrasor
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
ISO GONDOLKODÁS ELÉGEDETT-E A BETEG?  DR.TAKÁCS EMERENCIA.
Virtuális mediáció? – Hagyományos és új mediációs módszerek
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
2015.május 14.. A kérdőív elkészítésének a célja A szoftvert használók mindennapos problémáinak bemutatása A jelenlegi helyzet javítása a felmérés alapján.
Valódi gyógyulás virtuális térben? Információs technológiák és lelki egészség Purebl György Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet.
ÓZDI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL 2. ÜLÉSE „Területi együttműködést segítő programok kialakítása az ózdi járásban” ÁROP-1.A
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
A tartalommarketing lehetőségei és korlátai a gyógyszergyártók szemével szeptember 29.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Márkakereskedői helyzetkép
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Bacsó Flóra – Partners Hungary Alapítvány

A tanulmány célja: pillanatfelvételt készíteni a leggyakoribb konfliktusforrásokról betekintést nyerni a párok konfliktuskezelési módszereibe megvizsgálni, van-e összefüggés a konfliktusok gyakorisága, tematikája, a konfliktus kezelésének módja és a párkapcsolati elégedettség között megtudni, milyen konfliktuskezelési eszköztárral dolgoznak a párok mennyire nyitottak az (alternatív) konfliktuskezelési módszerekre, és hogyan lehet segítségükre a mediáció.

Milyen kérdésekkel dolgoztam? Mely kérdéseket emeljük ki most? AA válaszadók egyéni háttere: nem, lakhely, életkor, végzettség AA párkapcsolatukra vonatkozó kérdések: oMoMióta tart jelenlegi párkapcsolata? oMoMilyennek értékeli tízes skálán? oVoVannak-e gyermekeik? o Milyen gyakran kerül konfliktusba partnerével? oHoHogyan kezelik a felmerülő konfliktusaikat? oVoVannak visszatérő konfliktusaik? Ha igen, milyen természetűek? oÚoÚgy érzi, párja nyitott a konfliktusok rendezésére? oVoVolt-e már olyan konfliktusuk, amely megítélése szerint a kapcsolatot veszélyeztette? Ha igen, hogyan sikerült megbirkózni vele? oMoMennyire elégedett azzal, ahogy jelenleg a konfliktusaikat kezelik? oHoHajlandó lenne szakember segítségét igénybe venni párkapcsolati konfliktusa megoldásához? oAoAmennyiben nyitott lenne arra, hogy szakember segítségét vegye igénybe, ön szerint mennyi pénzt reális elkérni egy alkalomért? oAoAmennyiben nem venné igénybe szakember segítségét, miért nem? oHoHallott már a mediációról, mint alternatív konfliktuskezelési módszerről? oSoSzeretne többet tudni arról, hogyan zajlik egy mediációs folyamat?

Kihívások  Releváns szakirodalom felkutatása  Mintavétel: mennyire lesz reprezentatív?  A kérdőív összeállításának nehézségei: elegendő válaszadó elérése, ami a kényes téma miatt nem egyszerű egyszerűen és érthető, egyféleképpen értelmezhető kérdések ne legyen túl hosszú az internetes terjesztés előnye és hátránya

Eredmények – válaszadók összetétele Kifejezetten együtt élő párok (házastársi, élettársi viszonyban élők) válaszait vizsgáltam. 272 egyéni válasz érkezett.

Eredmények és szakirodalom: a konfliktus az intimitás konfliktusában Párkapcsolati konfliktusok vizsgálati módszerei: o videofelvétel: valós idejű megfigyelés o kérdőíves vizsgálat: pillanatkép vagy longitudinális Párkapcsolati konfliktusok megközelítése: Dudley D. Cahn: Conflict in Intimate Relationships o rendszer-interakcionista paradigma o intervencionalista megközelítés o kognitív megközelítés

A konfliktus fogalma, párkapcsolati kontextusban való újradefiniálásának szükségessége Dudley D. Cahn: Conflict in Intimate Relationships o Párkapcsolati konfliktus: minden nézeteltérés és vita, ami két olyan ember között áll fenn, akik közt a jelenben vagy a múltban intim viszony állt fenn o Tartós, ismétlődő interakció, amely, mint olyan, az idők során változhat. o Kategorizálás a konfliktus mélysége szerint: specifikus viták, problémamegoldó viták/beszélgetések, felbomló kapcsolatok veszekedései o Az elmélyülő konfliktus szakaszai: 1. Össze nem egyeztethető célok/véleménykülönbség 2. A konfliktus felszínre kerül 3. Nyertes-vesztes helyzet alakul ki, amely ha állandósul, a párkapcsolat veszélybe kerül. Átjárás a szintek között; a hatékony konfliktuskezelési eszköztár fontossága

Eredmények és szakirodalom: a konfliktus hatása az elégedettségre A konfliktusok elemei: Journal of Marriage and Family, 1994 aug. o nem hatékony konfliktuskezelési eszközök (ineffective arguing inventory, IAI) o megküzdési stílusok(conflict resolution style inventory, CSRI):  a problémamegoldáshoz való pozitív hozzáállás  a konfliktus elmélyítése  a konfliktus elkerülése  alkalmazkodás Azoknál a pároknál, akik gyakran alkalmaznak pozitív konfliktuskezelési mintákat elkerülés helyett, és figyelnek arra, hogy ne mélyítsék el a konfliktust, magas volt az elégedettségi mutató Saját definíció a kérdőívhez: minden olyan ütközés, mely során úgy érzi, érdekellentétbe kerül párjával, ami megnyilvánulhat vita, veszekedés vagy éppen (ellenséges) hallgatás formájában, kísérhetik indulatok, negatív érzések.

Magyar elégedettségi mutatók Hány százalék elégedett kapcsolatával? Hány százalék elégedett konfliktuskezelési szokásaikkal, eszközeikkel? Hány százalék kerül hetente vagy gyakrabban konfliktusba partnerével? Hány százalék számol be visszatérő konfliktusról? Hány százalék mondja, hogy párja nyitott a konfliktusok rendezésére? Hány százalék számol be arról, hogy gyakran nem sikerül megbeszélni konfliktusaikat?

Magyar elégedettségi mutatók Mik a konfliktusok témái? o elvi/értékrendbeli/életvezetéssel kapcsolatos kérdések o kommunikációból adódó félreértésekben o eltérő érzelmi igények A fel em oldott konfliktusok veszélyei Janet R. Johnston High-conflict Divorce: melyek azok a faktorok, amelyek előrevetítik, hogy a felbomló házasságok mekkora konfliktussal járnak. Elégedett kapcsolatával81% Elégedett konfliktuskezelési szokásaikkal, eszközeikkel 67% Párja nyitott a konfliktusok rendezésére82% Hetente vagy gyakrabban kerül konfliktusba partnerével 50% Visszatérő konfliktusokról számol be82% A konfliktusokat gyakran nem sikerül megbeszélni, feloldani 48%

A párkapcsolati mediáció lehetőségei A párok hány százalékánál jelentkezett a párkapcsolatot veszélyeztető konfliktus ? 61% Hány százalék vett igénybe külső segítséget a megoldáshoz? 3% Mi lehet ennek az oka? o Társadalmilag nem elfogadott külső segítséget kérni o Bizalmatlanság a szakmával szemben o Rossz tapasztalat o Elégedett konfliktuskezelési eszközeivel

A párkapcsolati mediáció lehetőségei Hajlandó lenne szakember segítségét igénybe venni párkapcsolati konfliktusa feloldásához? Mennyit tartanának reálisnak elkérni egy alkalomért? , de egyharmaduk csak akkor venné igénybe, ha ingyen lenne.

Konklúzió Kommunikáció, informálás, érzékenyítő fórumok: a válaszadók többsége (61%) hallott már a módszerről, és a válaszadók fele jelezte, hogy szeretne többet tudni róla. Mi kerüljön a tájékoztatás fókuszába?  A jól megoldott konfliktusok megerősítik a kapcsolatot.  A konfliktuskezelés hatékony módszerei elsajátíthatók.  A mediátornak nincs szüksége a felek előéletének beható ismeretére ahhoz, hogy képes átfogó képet kapjon a konfliktusról.  A visszatérő, fel nem oldott konfliktusok a kapcsolat felbomlásához vezethetnek. Közösségi média szerepe Élethelyzet-specifikus lehetőségek, ismerősi kör kiaknázása Javaslatok?