1Kószó Sándor. I. FEJEZET ALAPVETŐ RENDELKEZÉSEK Általános Szabályok Értelmező rendelkezések II. FEJEZET A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉS IRÁNYÍTÁSA A.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
A katasztrófavédelem egységes nemzeti rendszere
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A nemzeti védekezés időszakai
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Jogszabályi változások, A katasztrófavédelem jövője
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Tűzvédelem a kereskedelemben
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Alapfogalmak A "katasztrófa" görög szó, jelentése fordulat, pusztulás, megsemmisülés, csapás, megrázó, hirtelen esemény. Katasztrófa: az életet, az élet-feltételeket,
Pápai Tűzoltóság 11. B.
Tisztelettel köszöntjük megbízotti hálózatának tagjait!
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT A KATASZTRÓFAVÉDELEMNÉL
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Wagner Károly tű. alezredes
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
Tűzvédelmi Szabályzat
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Tűzvédelem 2018-ban, előírások a jogszabályi változások tükrében
Tüzvédelem.
Előadás másolata:

1Kószó Sándor

I. FEJEZET ALAPVETŐ RENDELKEZÉSEK Általános Szabályok Értelmező rendelkezések II. FEJEZET A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉS IRÁNYÍTÁSA A Kormány feladatai Kormányzati koordináció A katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter feladatai A központi államigazgatási szerv vezetőjének feladatai A megyei, fővárosi és helyi védelmi bizottság feladatai A megyei, fővárosi védelmi bizottság elnökének feladatai A helyi védelmi bizottság elnökének védekezéssel kapcsolatos feladatai A polgármester feladatai A gazdálkodó szervezet vezetőjének feladatai A katasztrófák elleni védekezésben közreműködő önkéntes szervezetek feladatai Egyéb rendelkezések Általános jelzési kötelezettség

III. FEJEZET A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSÉRT FELELŐS MINISZTER IRÁNYÍTÁSA ALÁ TARTOZÓ, A KATASZTRÓFAVÉDELEM VÉGREHAJTÁSÁT VÉGZŐ SZERVEK ÉS FELADATAIK Hivatásos katasztrófavédelmi szervek A hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szerve A hivatásos katasztrófavédelmi szerv területi szervei

IV. FEJEZET VESZÉLYES ANYAGOKKAL KAPCSOLATOS SÚLYOS BALESETEK ELLENI VÉDEKEZÉS Veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény: Olyan, a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területén lévő technológiai vagy termelésszervezési okokból elkülönülő területrész, ahol egy vagy több berendezésben (technológiai rendszerben) veszélyes anyagok előállítása, felhasználása, szállítása vagy tárolása történik. Magában foglal minden olyan felszerelést, szerkezetet, csővezetéket, gépi berendezést, eszközt, iparvágányt, kikötőt, a létesítményt szolgáló rakpartot, kikötőgátat, raktárt vagy hasonló – úszó vagy egyéb – felépítményt, amely a létesítmény működéséhez szükséges. Veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem: Egy adott üzemeltető irányítása alatt álló azon terület egésze, ahol egy vagy több veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítményben – ideértve a közös vagy kapcsolódó infrastruktúrát is – veszélyes anyagok vannak jelen a törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott küszöbértéket elérő mennyiségben (tekintet nélkül az üzem tevékenységének ipari, mezőgazdasági vagy egyéb besorolására).

Alsó küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem: Ahol a jelen lévő veszélyes anyagok mennyisége (beleértve a technológia irányíthatatlanná válása miatt várhatóan keletkező veszélyes anyagokat is) a 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 1. melléklet alapján meghatározható alsó küszöbértéket eléri vagy meghaladja, de nem éri el a felső küszöbértéket. Felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem: Ahol a jelen lévő veszélyes anyagok mennyisége (beleértve a technológia irányíthatatlanná válása miatt várhatóan keletkező veszélyes anyagokat is) a 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 1. melléklet alapján meghatározható felső küszöbértéket eléri vagy meghaladja. Küszöbérték alatti üzem: Egy adott üzemeltető irányítása alatt álló azon terület, ahol a törvény Egy adott üzemeltető irányítása alatt álló azon terület, ahol a törvény végrehajtására kiadott jogszabály szerinti alsó küszöbérték negyedét meghaladó, de az alsó küszöbértéket el nem érő mennyiségben veszélyes anyag van jelen, valamint a külön jogszabályban meghatározott, kiemelten kezelendő létesítmények.

1. melléklet a 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelethez 1. oszlop2. oszlop3. oszlop Veszélyes anyagok Küszöbmennyiség (tonnában) alsófelső Ammónium-nitrát (lásd az 1. megjegyzést) Ammónium-nitrát (lásd a 2. megjegyzést) Ammónium-nitrát (lásd a 3. megjegyzést) Ammónium-nitrát (lásd a 4. megjegyzést)1050 Kálium-nitrát (lásd az 5. megjegyzést) Kálium-nitrát (lásd a 6. megjegyzést) Arzén-pentoxid, arzén (V) sav és/vagy sói12 Arzén-trioxid, arzén (III) sav és/vagy sói 0,1 Bróm20100 Klór1025 Nikkelvegyületek belélegezhetõ formában (nikkel- monoxid, nikkel-dioxid, nikkel-szulfid, trinikkel-diszulfid, dinikkel-trioxid) 1 Etilén-imin1020 Fluor1020 Formaldehid (töménység 90%)550 Hidrogén550 Hidrogén-klorid (cseppfolyós gáz)25250 Acetilén550 Etilén-oxid550 Propilén-oxid55 Metanol ,4-Metilén-bisz (2-klóranilin) és/vagy sói, por alakban 0,01 Metil-izocianát 0,15 Cseppfolyós oxigén Toluol-diizocianát10100 Karbonil-diklorid (foszgén)0,30,75 Arzén-trihidrid (arzin)0,21 Foszfor-trihidrid (foszfin)0,21 Kén-diklorid 1 Kén-trioxid1575 Poliklór-dibenzo-furánok és poliklór-dibenzo-dioxinok7 (beleértve a TCDD-t) TCDD egyenértékben számolva 0,001 A következõ rákkeltõ anyagok 5 tömeg% feletti 0,52 koncentrációban: 4-Amino-bifenil és/vagy sói, benzo-triklorid, benzidin és/vagy sói, bisz (klórmetil)–éter, klórmetil-metil-éter, 1,2-dibróm-etán, dietil-szulfát, dimetil-szulfát, dimetil-karbamoil-klorid, 1,2-dibróm-3-klórpropán, 1,2-dimetil-hidrazin, dimetil-nitrózamin, hexametil-foszfor-triamid, hidrazin, 2-naftil-amin és/vagy sói, 4-nitro-difenil és 1,3-propán-szulton Kõolaj termékek: a) Gazolinok és benzinek b) petróleumok (beleértve a repülõgép üzemanyagokat) c) gázolajok (beleértve a dízelolajokat, a háztartási tüzelõolajokat és a gázolaj keverõ komponenseket)

V. FEJEZET A KATASZTRÓFAVESZÉLY ÉS A VESZÉLYHELYZET A katasztrófaveszély: Olyan folyamat vagy állapot, amelynek következményeként okszerűen lehet számolni a katasztrófa bekövetkezésének valószínűségével, és amely ezáltal veszélyezteti az emberi egészséget, környezetet, az élet- és vagyonbiztonságot. A veszélyhelyzet: A veszélyhelyzet az Alaptörvény 53. Cikkében meghatározott olyan helyzet, amelyet különösen a következő események válthatnak ki: a) elemi csapások, természeti eredetű veszélyek, b) ipari szerencsétlenség, civilizációs eredetű veszélyek, c) egyéb eredetű veszélyek A Kormány rendkívüli intézkedései veszélyhelyzet esetén A veszélyhelyzetre vonatkozó sajátos irányítási szabályok Veszélyhelyzetben a Kormány rendeletével bevezethető rendkívüli szabályok Veszélyhelyzetben a Kormány rendeleti felhatalmazása alapján alkalmazható rendkívüli intézkedések

VI. FEJEZET A POLGÁRI VÉDELMI SZERVEZETEK MŰKÖDÉSE, A GAZDASÁGI ÉS ANYAGI SZOLGÁLTATÁS A polgári védelem katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatai 1) Polgári védelmi feladat 2) A polgári védelmi kötelezettség 3) A polgári védelmi szolgálat elrendelése 4) A köteles polgári védelmi szervezetek 5) A központi polgári védelmi szervezet 6) A területi polgári védelmi szervezet 7) A települési polgári védelmi szervezet 8) A munkahelyi polgári védelmi szervezet 9) A polgári védelmi szervezetbe történő önkéntes jelentkezés 10) Függelmi viszonyok a polgári védelmi szervezetben, utasítás a feladatok elvégzésére 11) A gazdasági és anyagi szolgáltatási kötelezettség 12) Adatszolgáltatás, adatkezelés VII. FEJEZET A FELKÉSZÜLÉS ÉS A VÉDEKEZÉS KÖLTSÉGEINEK MEGTÉRÍTÉSE ÉS FEDEZETE

1996. ÉVI XXXI. TÖRVÉNY A TŰZ ELLENI VÉDEKEZÉSRŐL, A MŰSZAKI MENTÉSRŐL ÉS A TŰZOLTÓSÁGRÓL A tűzoltás és műszaki mentés állami feladat. Tűzoltóságok tagozódása: hivatásos tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési, tűzmegelőzési feladatok elvégzésére létrehozott, önálló működési területtel rendelkező hivatásos tűzoltóság; tűzoltóőrs (tűzőrség): a hivatásos tűzoltóság elsődleges tűzoltási és műszaki mentési, tűzmegelőzési feladatok elvégzésére létrehozott szervezeti egysége; önkormányzati tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére létrehozott, önálló működési területtel nem rendelkező önkéntes tűzoltóság; létesítményi tűzoltóság: tűzoltási és műszaki mentési feladatok elvégzésére, gazdálkodó szervezet által létrehozott, önálló működési területtel nem rendelkező tűzoltóság; önkéntes tűzoltó egyesület: a székhelye szerinti településen tűzoltási műszaki mentési feladatokban közreműködő egyesület.

A megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságok szakmai szervezeti tagozódása: Megyei Iparbiztonsági Főfelügyelőség: - veszélyes ipari üzemek felügyelete, - veszélyes ipari üzemek felügyelete, - veszélyes áruk szállításának ellenőrzése (közúti, vasúti, vízi és légi) - veszélyes áruk szállításának ellenőrzése (közúti, vasúti, vízi és légi) - kritikus infrastruktúra-védelem - kritikus infrastruktúra-védelem Megyei Tűzoltósági Főfelügyelőség: - tűzmegelőzés : megalapozott, hatékony, ügyfélközpontú hatósági, - tűzmegelőzés : megalapozott, hatékony, ügyfélközpontú hatósági, szakhatósági, piacfelügyeleti, tájékoztatási tevékenység, szakhatósági, piacfelügyeleti, tájékoztatási tevékenység, - tűzoltói események : (tűzesetek, balesetek, egyéb kárelhárítás) során a - tűzoltói események : (tűzesetek, balesetek, egyéb kárelhárítás) során a gyors, hatékony, biztonságos beavatkozás, gyors, hatékony, biztonságos beavatkozás, - tűzvizsgálatok: precíz, minden részletre kiterjedő, a megelőzés és - tűzvizsgálatok: precíz, minden részletre kiterjedő, a megelőzés és beavatkozás területén is használható következtetések beavatkozás területén is használható következtetések levonására alkalmas tevékenység. levonására alkalmas tevékenység. Megyei Polgári Védelmi Főfelügyelőség: - lakosság védelem - lakosság védelem - települések veszélyeztetettségének értékelése (kockázat értékelés, - települések veszélyeztetettségének értékelése (kockázat értékelés, katasztrófavédelmi osztályba sorolás) katasztrófavédelmi osztályba sorolás) - önkéntes és köteles polgári védelmi szervezetek létrehozása - önkéntes és köteles polgári védelmi szervezetek létrehozása - veszélyhelyzetek kezelése - veszélyhelyzetek kezelése

Szegedi Katasztrófavédelmi Kirendeltség Szegedi Hivatásos Tűzoltóság Makói Hivatásos Tűzoltóság Szentesi Katasztrófavédelmi Kirendeltség Hódmezővásárhelyi Hivatásos Tűzoltóság Szentesi Hivatásos Tűzoltóság Csongrádi Hivatásos Tűzoltóság Szeged Polgári védelmi Kirendeltség Mórahalom Polgári Védelmi Iroda Kistelek Polgári Védelmi Iroda Hódmezővásárhely Polgári védelmi Kirendeltség Makó Polgári Védelmi Iroda Szentes Polgári védelmi Kirendeltség Csongrád Polgári Védelmi Iroda

A gazdálkodó tevékenységet folytató magánszemélyeknek, a jogi személyeknek, a jogi és magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkez ő szervezeteinek t ű zvédelemmel és m ű szaki mentéssel kapcsolatos feladatai t ű zvédelemmel és m ű szaki mentéssel kapcsolatos feladatai Tűzvédelmi szabályzatot kell készíteni: a munkavégzésben részt vevő, családtagokkal együtt ötnél több fő a munkavégzésben részt vevő, családtagokkal együtt ötnél több fő ötvennél több személy befogadására alkalmas létesítményt ötvennél több személy befogadására alkalmas létesítményt fokozottan tűz- és robbanásveszélyes besorolású helyiség fokozottan tűz- és robbanásveszélyes besorolású helyiség kereskedelmi szálláshelyeken. kereskedelmi szálláshelyeken.

Tűzvédelmi oktatás, képzés, továbbképzés: A munkáltató köteles gondoskodni arról, hogy munkavállalóik (a munkavégzésben részt vevő családtagjaik) a jogszabályokban meghatározott előírások szerint végezzék a tevékenységüket vagy a létesítmény, építmény, helyiség igénybe vevői a tűzvédelmi szabályzatban foglaltakat megismerjék és megtartsák Az általános és középiskolákban, a szakképző iskolákban, valamint a felsőoktatási intézményekben a tanulmányi követelményekbe építve, továbbá a szaktanfolyamokon, továbbképzéseken oktatni kell az általános és az egyes szakanyagokhoz kapcsolódó tűzvédelmi ismereteket. Az oktatásról a nevelési-oktatási intézmény és az oktatást végző szerv köteles gondoskodni. Meghatározott foglalkozási ágakban és munkakörökben csak tűzvédelmi szakvizsgával rendelkező személy foglalkoztatható. A munkáltató azt a munkavállalót, aki a tevékenységéhez szükséges tűzvédelmi ismeretekkel, illetőleg az előírt tűzvédelmi szakvizsgával nem rendelkezik, az adott tevékenységgel nem foglalkoztathatj A munkáltató azt a munkavállalót, aki a tevékenységéhez szükséges tűzvédelmi ismeretekkel, illetőleg az előírt tűzvédelmi szakvizsgával nem rendelkezik, az adott tevékenységgel nem foglalkoztathatja.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Kószó Sándor nyá. tű. alezredes