A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
Advertisements

TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
TDM Szakmai Nap november 21.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Balogh Károly elnök Mór, november 10.. Turizmus Desztináció Menedzsment Professzionalizmus Partnerség Kooperáció Konszenzuskeresés Kontroll Innováció.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Divizionális (divíziós) szervezet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Foglalkoztatási Információs Pontok munkatársainak képzése Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ május.
A Foglalkoztatási Információs Pontok a Dél-dunántúli régióban Márk László Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Balaton régió turizmusában
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
MAGYAR-ROMÁN EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEK A FALUSI TURIZMUSBAN Prof.Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Desztináció-marketing
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Előadás másolata:

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar „Gyakorlatorientált képzési programok kidolgozása a turisztikai desztináció menedzsment és a kapcsolódó ismeretanyagok oktatására” TÁMOP /1/A projekt Regionális turisztikai menedzsment /BSc/ /Differenciált szakmai ismeretek modul/ Kooperáció és integrációmanagement /A tantárgy neve/

Előadás témakörei A turisztikai szervezet fogalmáról A turisztikai szervezetek struktúrája

ELŐADÁS ANYAGA A kooperatív feladatok ellátása kivétel nélkül minden desztinációban a turisztikai szervezetek feladata A szakirodalom itt is számtalan elnevezést használ a szervezeti formára, illetve eltérően határozza meg a szervezet feladatait Kaspar idegenforgalmi szervezet alatt azokat a sajátos szervezeti struktúrákat érti, amelyek egy település turizmusán belül koordinációs feladatokat látnak el Ezek a szervezeti struktúrák Kaspar szerint politikailag (önkormányzatok), illetve magán- vagy közjogilag (pl. hivatalként) szervezett struktúrák A következő jellegzetességeket emeli ki: A turisztikai szervezet a település egészét lefedő turisztikai szervezet A politikai és magán struktúrák egymás mellett létezését a desztinációban A koordinációs funkciót

ELŐADÁS ANYAGA Freyer leírásában a kooperatív turisztikai szervezetek elsősorban nonprofit jellegűek gyakran közhasznú egyesületekről van szó, akik nem elsősorban profit megszerzésére törekednek, ám tagjaik érdekeinek támogatása révén mégis azok gazdasági érdekeit szolgálják Feladatuk elsődlegesen a szolgáltatások kínálattá szervezése A szervezetek feladatai közül a következőket emeli ki: A turisztikai szervezetek kínálatfejlesztő tevékenységét A szervezetek sokszínű megjelenési formáját A turisztikai szervezetek non profit jellegét, miközben ezt kizárólag a szervezeti struktúrából eredezteti, nem a feladatok kooperatív, közösségi jellegének tulajdonítja

ELŐADÁS ANYAGA Müller a turisztikai szervezetekben közvetítőket lát A kooperatív turisztikai szervezetek legfontosabb feladata ennek megfelelően a marketing területét fogja át A szervezetek feladatai közül a következőket emeli ki: A marketingfunkciót A kooperációs jelleget A lehetőséget, hogy a szervezetek vezetése lehet magán- vagy közkézben, illetve vendégakvirálás és az értékesítés lehetőségét

ELŐADÁS ANYAGA Inskeep arra mutat rá, hogy a turisztikai management szervezeti struktúrái regionális, nemzeti és nemzetközi, valamint a turisztikailag frekventált területeken helyi szintű köz- és magánjogi szervezeteket ölelnek fel Ezekre a szervezetekre azért van szükség, hogy egy ország vagy egy térség turizmusát tervezzék, fejlesszék, piacra vigyék és koordinálják A szervezetek feladatai közül a következőket emeli ki: A marketing-, tervezési- és kínálatkoordinációs funkciókat Hogy nem csak magán- és közjogi, hanem különböző földrajzi szintű struktúrák léteznek A desztinációs szintű szervezeti struktúrák szükségességét

1. ELŐADÁS ANYAGA Az eddigiek tanulságai: hogy a turisztikai szervezet fogalmát nem egységesen használják hogy részben használják egy desztináció egészét átfogó szervezet, részben pedig az egyes szolgáltatókon túlmutató feladatok ellátására, a tulajdonképpeni „kooperatív turisztikai vállalat” megjelölésére hogy a különböző, átfogó feladatok elvégzésére a turisztikai desztináció számára elengedhetetlen egy szervezet megléte ahhoz, hogy a desztináció működhessen a tulajdonképpeni turisztikai termékként hogy egy desztináció turisztikai szervezete mind a magán-, mind pedig a közszférára kiterjed hogy a magánszféra szereplői vagy egyesületekbe vagy szövetségekbe tömörülnek

1. ELŐADÁS ANYAGA A turisztikai szervezetek struktúrája Az eddigiekből is látható volt, hogy a különböző szintű területi egységeknek (település, térség, régió, ország) szükségük van saját turisztikai szervezetre A különböző szintű szervezetek feladatai részben elkülönülnek egymástól, részben pedig az egyes feladatok szintenként más-más súllyal szerepelnek A szintek között Európában korábban hagyományosan hierarchikus rendszer működött és működik részben máig: Az országos szervezet felette állt a regionálisnak, a regionális pedig a helyi szervezeteknek A különböző szintek feladatai csupán az egyes szintben betöltött fontosságukat tekintve tértek/térnek el egymástól Gyakran fordult/fordul elő, hogy az alsóbb szintnek, feladatait tekintve igazodnia kellett/kell a felsőbb szinthez Mára ez a merev struktúra fellazult, sőt a legelőremutatóbb térségekben a szervezeti rendszerben meghatározóvá a partnerség, a kompetenciaszintek szerinti feladatmegosztás, és az alulról szerveződés fogalomköre vált

1. ELŐADÁS ANYAGA Svájcban pl. a szintek szerinti feladat-elkülönítés általános struktúrája a következőképpen alakul(t): Helyi szint 1. Tervezés - turisztikai stratégia 2. Kínálatfejlesztés - információs pont üzemeltetése - vendéggondozási és animációs feladatok 3. Marketing - nincs 4. Érdekképviselet - a település érdekrendszerén belül - a helyi lakosok turizmus tudatosságának fejlesztése

AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA Kanton / politikai régió 1. Tervezés - turisztikai stratégia a (térség)fejlesztési stratégián belül 2. Kínálatfejlesztés - a szükséges közösségi infrastruktúra rendelkezésre bocsátása - vendéggondozási és animációs feladatok 3. Marketing - nincs - a segítségnyújtás a desztinációknak a marketingeszközök megszerzésében 4. Érdekképviselet - a régió/kanton turisztikai érdekképviselete - a lakosság turizmus tudatosságának fejlesztése - segítségnyújtás minden más szint számára az eszközök megszerzésében

Turisztikai régiók szintje: Tervezés - közreműködés a politikai testületekben a turisztikai stratégia kidolgozásában - tanácsadás a desztinációk desztináció- és marketingstratégiáinak kidolgozásában Kínálatfejlesztés - a desztinációkon átívelő kínálat koordinációja (elsősorban rendezvények) - (esetleg) regionális információs központ üzemeltetése - képzési koncepciók kidolgozása és segítségnyújtás a képzésben - régiókon átívelő rendezvények koordinálása AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

Marketing - piackutatási központ, nagyobb eladás ösztönző akciók - regionális piaci megjelenés plattformja (közös hirdetési kampányok), nemzeti és nemzetközi márkák megteremtése - régión átívelő marketingfeladatokhoz szükséges eszközök megszerzésének és elosztásának koordinációja - márkamanagement azokon a piacokon, ahol a régió desztinációnak számít Érdekképviselet - Csak saját ügyekben való érdekképviselet AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

Nemzeti szint: Tervezés - országos desztinációs stratégia kidolgozása - országos marketingstratégia kidolgozása - nemzeti turizmuskoncepció- és politika kidolgozásában való részvétel Kínálatfejlesztés - nemzeti kínálat- és rendezvénykoordináció - know how transzfer a desztináció managerek felé az aktuális piaci és termékfejlesztésekről (turisztikai alapképzés) - régiókon átívelő kínálat koordinációja és rendezvények információs pontja AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

Marketing - a nemzeti márka önálló pozicionálása - közvetlen információszolgáltatás és kooperáció a desztinációkkal (horizontális kooperációk márkái pl. wellness hotelek, globális márkákkal való közös piaci fellépés és közvetlen együttműködés, stb) - információs és marketingügynökségek külföldön - szolgáltatói központ piackutatásban - tanácsadás és segítség új nemzeti turisztikai márkák és termékek fejlesztésében Érdekképviselet - csak saját ügyekben való projektorientált érdekképviselet AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

Svájci Turisztikai Szövetség: Tervezés - segítségnyújtás és tanácsadás stratégiák kidolgozásában Kínálatfejlesztés - tanácsadás infrastrukturális koncepciók kidolgozásában - kooperáció a regionális és nemzeti szintű kínálati elemek fejlesztésében (pl. svájci kerékpártúra útvonalak) - nemzeti minőségi rendszerek megvalósítása (magánszállás klasszifikáció, családbarát helyek, védjegyek, szolgáltatásminőség, stb) - együttműködés a nemzeti turisztikai képzés és továbbképzés területén Marketing - nincs Érdekképviselet AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

Marketing - nincs Érdekképviselet - összefogni, koordinálni és érvényesíteni a turizmuspolitikai érdekeket - tudatosítani a turizmus jelentőségét - eszközök megszerzése nemzeti szinten AZ ELŐADÁS ISMERETANYAGÁNAK ÖSSZEFOGLALÁSA

1. ELŐADÁS ANYAGA A felvázolt struktúra bonyolultsága hasonló a magyarországi állapotokhoz Alapvető különbségek: - helyi szint erős jelenléte és szervezettsége, - kompetenciák pontosabb lehatárolása - kooperációs rendszer átjárhatósága A rendszer átalakítása folyamatban van, az átalakítás célja: Piacreleváns és méretüket tekintve eléggé nagy desztinációk kialakítása A desztinációk közvetlen együttműködésének biztosítása a nemzeti szintű szervezettel A regionális szint átalakítása szolgáltatói központokká a piackutatás, a piaci megjelenés platformjainak kialakítása, stb területén. Összességében átláthatóbb és hatékonyabb struktúra kialakítása

Előadás tananyagához kapcsolódó kérdések Vizsgakérdések: 1./ Minek alapján határozhatjuk meg a turisztikai szervezet(ek) fogalmát? 2./ Hogyan épül fel hagyományosan a turisztikai szervezetek struktúrája? 3./ Milyen irányban fog várhatóan változni a hagyományos struktúra?

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! A KÖVETKEZŐ ELŐADÁS TÉMAKÖRE: Az előadás anyagát készítette: Semsei Sándor Best practice: Dél-Tirol turisztikai szervezeteinek struktúrája