10. nap Hazai és nemzetközi pályázatok forrásai kulturális fejlesztésre REgionális Kultúra Építő Projekt TÁMOP 3.2.3./08/2 KULTURÁLIS PROJEKTCIKLUS MENEDZSMENT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
1 EU pályázati lehetőségek •Strukturális Alapok: –Célja: az Európai Unió tagállamai közötti regionális különbségek csökkentése, a gazdasági és társadalmi.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A Társadalmi Megújulás OP és a Társadalmi Infrastruktúra OP Budapest, április.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Európai Uniós ismeretek
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

10. nap Hazai és nemzetközi pályázatok forrásai kulturális fejlesztésre REgionális Kultúra Építő Projekt TÁMOP 3.2.3./08/2 KULTURÁLIS PROJEKTCIKLUS MENEDZSMENT képzés

Európai kulturális együttműködési projektek generálása és menedzsmentje

PCM a projekt ciklus menedzsment (részletesen ld. 11. nap) alkalmazása rendszerszemléletű módszertant nyújt a projektek generálásának folyamatában: strukturált rendszerbe foglalja a meghozandó legfontosabb döntéseket, adatokat, dokumentumokat a PCM projektgenerálási „kényszerpályát” testesít meg a döntéshozatali folyamatban: a menedzsment rendszeresen minősíti a projektet a tervezés aktuális szakaszában: érdemese-e, megéri-e, lehetséges-e folytatni az adott projekt tervezését

egy tudatos tervezés, mely egy ötletet visz végig a megvalósításon át a lezárásig témánk szempontjából kiemelendő a PCM kidolgozás/ tervezés és finanszírozási szakaszai, ugyanis ekkor történik a projekttervek és a formális (forrásigényt is tartalmazó) projektjavaslatok készítése és finanszírozási források, pályázatok keresése a projekthez

Együttműködés együttműködési projekt azt jelenti, hogy nem egy szervezet, hanem több működik közre a projekt tervezési és megvalósítási szakaszában partnerség valósul meg, mely: egyenrangú viszony gyors és pontos információszerzés színtere új feladatok, megrendelések és források megszerzésének lehetősége az innovációk, ötletek, új látásmód forrása visszajelzés saját munkánkról a növekedés lehetősége

Együttműködés előnyei A partnerség előnyei: több lehetőség a tanulásra és innovációra intézményi kapacitások fejlődése menedzsment hatékonyságának növekedése lehetővé teszi az egyes partnerek tapasztalatának, tudásának és forrásainak közös hasznosítását (a partnerség kiszélesítése nem feltétlenül jár együtt a hatékonysággal)

Együttműködés formái Az együttműködés megvalósulhat különböző formákban: azonos vagy különböző jogi formában és működési területen tevékenykedő szervezetek, intézmények között azonos vagy különböző országban (nemzetközi együttműködés) működő szervezetek, intézmények között stb.

Források

Források ebben az értelemben: fejlesztések, programok megvalósításához szükséges pénzeszközök forráskombináció: eltérő eredetű források összessége

Források konkrét esetre a kultúra témájával kapcsolatban számos típusú hazai és nemzetközi pályázati forrás áll rendelkezésre egy adott pályázati felhívásban való részvétel lehetőségét többek közt behatárolja a szervezet jogi formája, működési területe és a földrajzi elhelyezkedése (régió, település)

Az EU költségvetése és támogatási forrásai

A EU költségvetés bevételei: vámbevételek: harmadik országból származó import után fizetendők, teljes egészében a közös költségvetést illetetik mezőgazdasági lefölözések és a cukor-hozzájárulás: harmadik országokból való behozatal után áfaalapú forrás: nem része e nemzeti áfakulcsnak, az adott tagállamban beszedett áfa alapjára vetített kulcs alapján számítják, 2007-től az áfaalap 0,3%-a GNI (bruttó nemzeti jövedelem, a GDP-ből származtatott mutató)-alapú forrás: lényege, hogy a többi forrás által nem fedezett kiadásokat finanszírozza, egységes kulcsát évente határozzák meg

Az EU költségvetés kiadási oldala: a pénzügyi perspektíva: a közösség több éves kereteit határozza meg, ez képezi az éves költségvetési tervezés kereteit, fejezetekre bontva tartalmazza a kötelezettségvállalási előirányzatok számszerű nagyságának felső határát

a pénzügyi keretek 2007-2013-as szerkezete: fenntartható növekedés (versenyképesség és kohézió a növekedés és foglalkoztatás érdekében) természeti erőforrások megőrzése és a velük való gazdálkodás (mezőgazdasági politika, fenntartható környezet) az Unió a polgárai szolgálatában (belügyek, az európai kultúra és sokszínűség megőrzése, stb.) az Unió mint globális partner (harmadik országoknak nyújtott támogatások adminisztratív kiadások

Magyarország és az EU költségvetés Magyarországnak (mint minden tagállamnak) „tagdíjat” kell fizetnie, amely meghatározó elemeit a GNI forrás és az áfa-alapú befizetések képezik a befizetésekkel szemben a lehívható források állnak: 2007 és 2013 között hazánk részére az Európai Unió (2004-es árakon számítva) 32,8 milliárd euró értékű kötelezettségvállalást tett, ami alatt a hét év alatt hazánknak 8,3 milliárd euró a befizetési kötelezettsége

Magyarország jelenleg a nettó haszonélvező országok közé tartozik: nagyobb támogatásban részesül, mint amekkora összeggel hozzájárul a közös költségvetéshez (2007-ben Magyarország 870,2 millió eurót fizetett be a közös költségvetésbe, míg a közös költségvetésből 2,43 milliárd euró tényleges kifizetésre került sor)

Az Európai Unió támogatási rendszere napjainkra egyszerű, átlátható, bizonyos területekre koncentráló mechanizmus egyes belső szakpolitikákhoz kapcsolódó pénzügyi alapokból és programokból áll az Európai Unió legfontosabb politikai céljainak egyike a tagállamok és a régiók közötti fejlettségi különbségek csökkentése

Az EU pénzügyi alapjai

A Strukturális Alapok működésének alapelvei addicionalitás koncentráció partnerség programozás

Strukturális Alapok Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA): főbb támogatott tevékenység: termelő beruházások, gazdasági infrastruktúra Európai Szociális Alap (ESZA): foglalkoztatás, humán erőforrás fejlesztés Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap (EMOGA): vidékfejlesztés (agrár) Halászati és Orientációs Pénzügyi Eszközök (HOPE): halászat, halfeldolgozás

Európai Szociális Alap (ESZA) fő célja az munkanélküliség elleni küzdelem, az emberi erőforrások fejlesztése, a foglalkoztatással összefüggő szociálpolitikai intézkedések, a magas szintű foglalkoztatás elérése, a nők és a férfiak közötti esélyegyenlőség biztosítása, a fenntartható fejlődés és a gazdasági és társadalmi kohézió elősegítése

célterületei 2007 után: munkavállalók és vállalkozók alkalmazkodóképességének fejlesztése munkakeresők és inaktívak munkaerőpiacra jutásának támogatása, munkanélküliség megelőzése, nők és bevándorlók munkaerő-piaci jelenlétének erősítése, a munkaélettartam hosszítása hátrányos helyzetű személyek társadalmi beilleszkedésének javítása, diszkrimináció megelőzése

a foglalkoztatás és a beilleszkedés területén reformok érdekében történő mobilizálás, partnerségek és szövetségek kiépítése nemzeti, regionális és helyi szinteken humán tőkébe történő beruházások javítása a közigazgatási szervek kapacitásának és a közszolgáltatások hatékonyságának javítása központi, regionális és helyi szinten

Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) célja: társadalmi-gazdasági kohézió előmozdítása, a regionális különbségek csökkentése és a regionális szerkezeti hiányosságok felszámolása, továbbá a fenntartható fejlődés és a tartós munkahelyteremtés elősegítése

támogatott területei: beruházások támogatása az alábbi területeken: kutatás és technológiafejlesztés, információs társadalom fejlesztése, idegenforgalom-fejlesztés, a természeti és kulturális örökség, oktatás, kis- és középvállalkozások munkahelyteremtő vagy megtartó beruházásai, stb. regionális versenyképesség és foglalkoztatás európai területi együttműködés

Kohéziós Alap dimenzióját tekintve nem regionális, hanem tagállami orientációjú a felzárkóztatást szolgálja nagy közlekedési és környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztési projektek támogatásával azon tagállamok számára elérhető, amelyek 1 főre eső GNP-je nem éri el a közösségi átlag 90%-át

A támogatások felhasználása a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap forrásainak igénybevételéhez a tagállamok tervet nyújtanak be az Európai Bizottsághoz a tervek több évre szólnak (most 2007-2013) a forrás a hazai költségvetés, annak célirányzatai és egyéb keretei, ezt társfinanszírozza az EU pénzügyi alapjain keresztül

az EU támogatások felhasználáshoz meg kell határozni a fejlesztési célokat, az ezek eléréséhez szükséges stratégiát és munkaprogramokat a terveket (NFT, ÚMFT, OP, Akcióterv) a tagországok egyeztetik az Európai Bizottsággal majd a tervek elfogadását követően megjelenhetnek a pályázati felhívások

Új Magyarország Fejlesztési Terv (Támogatási Keret)  Operatív Programok Akciótervek Pályázati kiírások

Új Magyarország Fejlesztési Terv: az adott több éves periódusra (2007-13) tartalmazza a fejlesztés célkitűzéseit, prioritási területeit. a tagállam ezt tárgyalja meg az Európai Bizottsággal, és elfogadása után ebből születik meg a Közösségi Támogatási Keret, ami tartalmazza a több éves költségvetést is

a keret végrehajtását tartalmazó Operatív Programot szintén a Bizottság fogadja el a nemzeti hatóságok ajánlása alapján, melyben az intézkedésekig lebontva szerepel a végrehajtás többéves menete, a programokon belül prioritások szerepelnek akcióterv: a támogatási konstrukció részletes bemutatását tartalmazza, OP prioritásonként készül, két éves periódusra, meghatározza a támogatások felhasználásának szabályait és eljárásait, kijelöli a szükséges intézményi kereteket

ÚMFT az ÚMFT legfontosabb célja a foglalkoztatás bővítése és a tartós növekedés feltételeinek megteremtése ennek érdekében hat kiemelt területen indít el összehangolt állami és uniós fejlesztéseket: a gazdaságban, a közlekedésben, a társadalom megújulása érdekében, a környezet és az energetika területén, a területfejlesztésben és az államreform feladataival összefüggésben

Operatív programok 2007-2013 Prioritások OP-k Forrás 1. Gazdaságfejlesztés Gazdaságfejlesztés OP ERFA 2. Közlekedésfejlesztés Közlekedés OP KA+ERFA 3. Társadalmi megújulás Társ.-i megújulás OP Társ.-i infrastruktúra OP ESZA 4. Környezeti és energetikai fejlesztés Környezet és energia OP 5. Területfejlesztés régiókként OP 6. Államreform Államreform OP Elektronikus közig. OP ÚMFT koordinációja és kommunikációja Végrehajtás OP KA

TÁMOP Prioritási tengelyek és beavatkozások 1. A foglalkoztathatóság fejlesztése, a munkaerőpiacra való belépés ösztönzése foglalkoztatási szolgálat fejlesztése, integrált munkaügyi és szociális rendszer kialakítása munkaerő-piaci aktivizálás, megelőzés és képzés szociális gazdaság, innovatív és helyi foglalkoztatási kezdeményezések és megállapodások

2. Alkalmazkodóképesség javítása a képzéshez való hozzáférés segítése a munkaerő-piaci alkalmazkodást segítő intézményrendszer fejlesztése a szervezetek alkalmazkodóképességének fejlesztése

3. Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása mindenkinek kompetencia alapú oktatás elterjedésének támogatása a közoktatási rendszer hatékonyságának javítása, újszerű megoldások, együttműködések kialakítása a halmozottan hátrányos helyzetű és a roma tanulók szegregációjának csökkentése, esélyegyenlőségük megteremtése a közoktatásban az eltérő oktatási igényű csoportok oktatásának és a sajátos nevelési igényű tanulók integrációjának támogatása, az interkulturális oktatás

4. A felsőoktatás tartalmi és szervezeti fejlesztése a tudásalapú gazdaság kiépítése érdekében a felsőoktatás minőségének javítása az egész életen át tartó tanulással összhangban a felsőoktatás K+F+I+O kapacitásainak bővítése a vállalkozásokkal való szerves együttműködés kiépítésének szolgálatában

5. Társadalmi befogadás, részvétel erősítése a kiemelt leghátrányosabb helyzetű térségek, és a településen belüli szegregáció csökkentését célzó komplex fejlesztések támogatása beruházás a jövőnkbe: gyermek és ifjúsági programok a halmozottan hátrányos helyzetű csoportok szociális ellátórendszerhez és szolgáltatásokhoz való hozzáférésének javítása munkaerő-piaci integrációjuk előmozdítása érdekében a szociális ellátórendszer fejlesztése, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés javítása a helyi közösségek és a civil társadalom fejlesztése a társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal

6. Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrásfejlesztés egészségfejlesztés és egészségtudatos magatartásra ösztönzés egészségügyi szerkezetátalakítást támogató humánerőforrás- és szolgáltatásfejlesztés

7. Technikai segítségnyújtás a konvergencia régiókban 8. Az operatív program prioritási tengelyeinek megvalósítása a Közép-magyarországi régióban 9. Technikai segítségnyújtás a Közép-magyarországi régióban

Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program prioritási tengelyek oktatási infrastruktúra fejlesztése: iskolarendszerű oktatás informatikai fejlesztése oktatási és a kulturális intézmények együttműködését támogató infrastruktúra fejlesztése szolgáltató és kutatási infrastruktúra fejlesztése a felsőoktatásban

egészségügyi infrastruktúra fejlesztése munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése TIOP lebonyolításának finanszírozása (technikai segítségnyújtás)

GOP KÖZOP KEOP ÁROP EKOP NYDOP, DAOP, ÉAOP, KMOP, ÉMOP, KDOP, DDOP

Európai Területi Együttműködés (ETE) 2007-2013 az ETE keretében az EU belső határai mentén valósulnak meg kétoldalú fejlesztési programok fő céljuk a határok elválasztó jellegének csökkentése, a határon átnyúló infrastruktúrák és együttműködések fejlesztése, ill. a határ menti közösségek kapcsolatainak erősítése Magyarország partnerei: Ausztria, Románia, Szlovákia és Szlovénia

egy következő csoportot képeznek azon az EU külső határai mentén található országok, amelyek csatlakozási tárgyalásokat folytatnak, ill. amelyek taggá válásával középtávon számolni lehet a területi együttműködések harmadik csoportja azon országok felé irányul, amelyek várhatóan tartósan az EU-n kívül maradnak, ugyanis elkerülendő, hogy az új külső határok mély politikai-gazdasági választóvonalként húzódjanak végig a kontinensen (az EU az Európai Szomszédsági és Partnerségi Eszközből támogatja a külső határokon átnyúló együttműködési programokat)

Közösségi kezdeményezések az Európai Unió létrehozott különleges programokat, ún. Közösségi Kezdeményezéseket, hogy közös megoldásokat találjon az Unió egészét érintő problémákra szintén a gazdasági és társadalmi kohéziós célok érdekében működnek, de míg a strukturális alapok fejlesztéseit nemzeti szinten koordinálják, addig a közösségi kezdeményezéseket központilag, Brüsszelből irányítják

a közösségi kezdeményezések fő célja a specifikus területekhez tartozó úttörő jellegű, innovatív megközelítések támogatása a Kezdeményezésekben részt vevők kötelezik magukat az eredményeik közkinccsé tételére annak érdekében, hogy más tagállamokban és tagjelölt országokban is fel lehessen használni a megszerzett tapasztalatokat pl. LEADER + intézkedés

Közösségi Programok azok a közösségi politikák végrehajtását szolgáló cselekvési akciók, amelyek átfogják a gazdasági és társadalmi élet szinte minden területét az integrációs felkészülés érdekében egyes közösségi programokhoz a társult közép-kelet európai országok is csatlakozhatnak Magyarország 1997 óta, 17 közösségi programban vett részt az Európai Unióban mintegy 35 Közösségi Program van folyamatban

Egyes Közösségi Programok Kultúra 2000 és utóda a Kultúra 2007-2013 Leonardo da Vinci - szakképzés Socrates – oktatás Ifjúság 2000 - ifjúságpolitika (utóda: Youth in Action) Media + - audiovizuális politika (utóda: MEDIA 2007) Közegészségügyi keretprogram - egészségügy Daphne - erőszak elleni küzdelem Gender Equality - egyenjogúság CIP - Versenyképességi és Innovációs Keretprogram LIFE + EU7 K+F Keretprogram Integrated Action Plan in Lifelong Learning

Kultúra (2007-2013) program három nagy célkitűzés áll a program középpontjában: a kulturális szektorban dolgozók nemzetközi mobilitásának elősegítése a műalkotások és kulturális javak nemzetközi áramlásának ösztönzése a kultúraközi párbeszéd ösztönzése a tagállamok között a keretprogram célja átfogni az egész kulturális ágazatot, erősítve az európai szintű kulturális együttműködést, ezáltal az európai azonosságtudatot is

a keretprogram három fejezetből áll: kulturális együttműködések támogatása európai jelentőségű és méretű kulturális szervezetek támogatása tanulmányok készítésének, valamint a kulturális együttműködéssel kapcsolatos információk gyűjtésének és terjesztésének támogatása a keretprogram összköltségvetése 400 millió euró a 2007 és 2013 közötti időszakra (pályázati összegek, különböző tanulmányok, programmal kapcsolatos adminisztratív költségek) a kulturális együttműködések között megkülönböztetnek hosszabb és rövidebb távú együttműködéseket, harmadik országokkal tervezett programokat és különleges akciókat

Külföldi pályázati lehetőségek keresése: www.nfu.hu (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) www.operativprogram.hu www.esza.hu (ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.) www.vati.hu www.huro-cbc.eu

Hazai pályázati lehetőségek keresése: www.nefmi.gov.hu (Nemzeti Erőforrás Minisztérium) adott Regionális Fejlesztési Ügynökségek honlapja adott megyei és települési önkormányzatok honlapja www.nkth.gov.hu (Nemzeti Kutatási és Technológia Hivatal) www.nka.hu (Nemzeti Kulturális Alap) www.tka.hu (Tempus Közalapítvány) www.nca.hu (Nemzeti Civil Alap)

Egyéb hasznos linkek: www.pafi.hu (Pályázatfigyelő) www.kulturpont.hu (Kultúrpont Iroda) www.kultura.hu www.mobilitas.hu (Mobilitás) www.macika.hu (Magyarországi Cigányokért Közalapítvány) stb.

Otthoni feladat: saját szervezet, intézmény/ célcsoport részére aktuális pályázati felhívások keresése

Források: Az Európai Unió Kultúra (2007-2013) keretprogramja, http://www.kulturpont.hu/content.php?hle_id=9815 Barkó Judit: Európai Uniós alapismeretek, Forrásteremtés, -feltárás, előadásanyag Európai Területi Együttműködés: http://www.nfu.hu/europai_teruleti_egyuttmukodes_ipa_enpi_2007_2013 Kádár Krisztián – Andriska Szilvia (szerk.): Bevezetés az Európai Unió támogatási rendszerébe, Magyar Közigazgatási Intézet, Budapest, 2007. Kende Tamás – Szűcs Tamás - Jeney Petra: Európai közjog és politika, Complex Kiadó, Budapest, 2007. Közösségi kezdeményezések, http://www.nfu.hu/kozossegi_kezdemenyezesek

Mennyit fizet be Magyarország az EU költségvetésébe és hogyan részesül az uniós forrásokból? http://www.euvonal.hu/index.php?op=kerdesvalasz_reszletes&kerdes_valasz_id=292 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség: Fejlesztési Programok, http://www.nfu.hu/fejlesztesi_programok_2 Nowackiné Tóth Katalin (szerk.): A partnerség elve a Strukturális Alapok felhasználásában, Tankönyv a köztisztviselők továbbképzéséhez, Magyar Közigazgatási Intézet, Budapest, 2006. Társadalmi Infrastruktúra Operatív program, 2007-2013, http://www.nfu.hu/umft_operativ_programok Társadalmi Megújulás Operatív Program, 2007-2013, http://www.nfu.hu/umft_operativ_programok Új Magyarország Fejlesztési Terv, http://www.nfu.hu//doc

Köszönöm a figyelmet!