A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA
Miről lesz szó.… A fejlesztő célú szaktanácsadás célja, alapelvei. Folyamata és a hozzá kapcsolódó dokumentumok. Mit jelent a pedagógusnak, vezetőnek, szervezetnek? Miért érdemes kipróbálni? Jelentkezés folyamata.
Szerepek és hatáskörök 2014 őszétől szervezendő szaktanácsadói látogatások célja a pedagógusok egyéni fejlesztő célú támogatása, melynek során a szaktanácsadók: A pedagógussal közösen személyes szakmai fejlődési tervet készítenek Segítenek a pedagógus kompetenciák értelmezésében és a pedagógus portfólió összeállításába Tanácsokat adnak naprakész szakmódszertani kérdésekben
Szerepek és hatáskörök
Szerepek és hatáskörök
Szerepek és hatáskörök
A TÁMOP 3.1.5/12 kiemelt projektben megvalósuló fejlesztések A megújuló köznevelés rendszere Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Pedagógus továbbképzési rendszer Pedagógus életpálya nyomon követő rendszer – portfólió Pedagógusok előmeneteli rendszer – pedagógus életpálya A TÁMOP 3.1.5. projektben az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI)szerepe
A szaktanácsadás, tantárgygondozás tevékenység jogi szabályozása 48/2012. (XII.) EMMI rendelete Szaktanácsadói tevékenységet az láthat el, aki pedagógiai intézetben pedagógiai szakértő vagy pedagógiai előadó munkakörben alkalmazásban áll, vagy aki erre megbízást kapott, és szerepel a szaktanácsadói névjegyzékben
Az új típusú szaktanácsadás, tantárgygondozás célja A pedagógus folyamatos szakmai fejlődésének támogatása, segítése A pedagógus munka hatékonyságának és minőségének javítása érdekében A kitűzött célok megvalósulását segítik dokumentumok: személyközpontú támogatás épít a pedagógus-kompetenciákra kapcsolódik a tanfelügyelethez és a pedagógusok minősítő értékeléséhez
Alapelvek Folyamatosság- Személyre szabott/egyéni - Megváltozott szaktanácsadói szerep Alapelvek Folyamatosság- Személyre szabott/egyéni - a pedagógus szakmai munkája áll a látogatás fókuszában, szaktanácsadó reflektál/visszajelez Egyenrangúság minden résztvevő kölcsönös tanulási folyamatként értelmezi a tevékenységeket
Megváltozott szaktanácsadói szerep A szaktanácsadónak (és a szakmai támogatónak) nem feladata értékelni, minősíteni, kritizálni, „szakérteni”, faggatni Feladata viszont a fejlesztő célú, egyéni szaktanácsadás feltételeinek megteremtése kooperatív kommunikációt támogató módszerek külső erőforrásokat
A fejlesztő célú látogatás támogatása - dokumentumok Pedagógus számára szakmai anyagok, segédanyagok segítő dokumentumok Szaktanácsadó számára segítő dokumentumok Minőségbiztosítás elégedettségi kérdőívek által
A szaktanácsadó által támogatott folyamat hatása Pedagógus feltérképezi saját erősségeit, Kiválasztja azokat a területeket, amelyeken fejlődni szeretne, megfigyelési szempontokat készít. Szaktanácsadó Reflektál, rögzíti a folyamat további lépéseit Szervezet A szaktanácsadói szerep új típusú megközelítésének fontos eleme a szervezeti kultúra innovációja.
Ki a szaktanácsadó? „Sorstárs” „Helikopter” „Tükör” „Méhecske” Segít a folyamatos szakmai fejlődés kihívásainak azonosításában és megvalósításában
A szaktanácsadói képzésről-felkészítésről Pilot program – folyamatos tartalomfejlesztés OFI felkérésre megyei szinten heti legalább 1 nap szaktanácsadás tantárgyi területeken Csak az végezheti ezt a feladatot, aki a képzést sikeresen elvégezte
Miben segít a szaktanácsadó a pedagógusoknak? Szakmai előmenetel (életpályamodell) támogatásában kompetenciaterületek., pedagógus szintleírások , portfólió készítés Pedagógus Szakmai Fejlődési Terv Hogyan segít a szaktanácsadó?
Miért érdemes kipróbálni? Jó a pedagógusnak… Jó az intézményvezetőnek… Jó az intézménynek… Jó a tanácsadónak…
A szaktanácsadói látogatások kötelező dokumentumai Látogatást megelőző dokumentumok: Tájékoztató (Pedagógusnak, vezetőnek) Önéletrajz (forma) Óravázlat sablon (előző, látogatott) Pedagógus önértékelés Szakmai tevékenység bemutatása Reflexió Pedagógiai szintleírások Tevékenység-megfigyelési szempontok Letölthető dokumentumok: https://www.ofi.hu/szaktanacsadoi-latogatasok-kotelezo-dokumentumai
A szaktanácsadói látogatások menete Időpont egyeztetés az intézménnyel Dokumentumok áttekintése – információk az intézményről és a pedagógusról – felkészülés a látogatásra Találkozás a vezetővel ( vezetői interjú) Első találkozás a pedagógussal ( pedagógus interjú) A pedagógus nevelőmunkájának megfigyelése a tanulócsoportban A látottak megbeszélése a pedagógussal A Pedagógus Fejlesztési Terv elkészítése A tanácsadói nap lezárása
Továbbképzések A koncepcióba foglalt képzésfejlesztési alapelvek a következők: jelenléti és/vagy blended megoldás Minden képzésbe beépül a szervező által biztosítandó után követés, amelynek valószínűleg lesznek választható és kötelező módjai
Néhány visszajelzés „A szaktanácsadó személyisége pozitív hatással volt rám már az első pillanattól fogva, éreztem segítő szándékát.” „Jól esett a pozitív értékelés és biztatás, mivel régen volt már ilyenben részem, kissé izgultam, de kedves, megnyugtató személyisége hozzájárult ahhoz, hogy bátran megmutassam egyéniségemet, tudásomat és a csoportban végzett munkámat.” „Számomra tanulságos volt ez a látogatás, mert segítséget adott ahhoz, hogy milyen módon lehet még változatosabban megoldani a feladatokat és további fejlődésre inspirált.” „Olyan célokat fogalmaztak meg, amivel én is mint intézményvezető azonosulni tudok, elismerést „nyert" szakmai munkájuk, s segítséget kaphattak az örök innovatív hozzáállásukkal a továbblépésükhöz.”