2014/15 I.félév Sárközi-Lindner Zsófia.  cél: a szótáron belül (lexémák) m ű köd ő szabályok leírása  fonológiai és morfológiai szabályok ’együttm ű.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zenei műszavak.
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Ó- és középmagyar morfológiai elemző Novák Attila.
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Köszönet az alapanyagért Ivády Rozália Eszternek Pléh Csabának Lukács Ágnesnek.
Színformátumok és színmodellek
A BNO10 formális formális reprezentálása a GALEN alapján
H-M Szakért ő i Akadémia Tematikus fejlesztésére Pécs – 9. szeminárium.
Szemiot i ka.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Kötelező alapkérdések
4. Helyes zárójelezés algoritmusa
Kocsisné Dr. Szilágyi Gyöngyi. Elérehet ő ség: aszt.inf.elte.hu/~szilagyi/ aszt.inf.elte.hu/~szilagyi Fogadó óra: hétf ő
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
MI 2003/5 - 1 Tudásábrázolás (tudásreprezentáció) (know- ledge representation). Mondat. Reprezentá- ciós nyelv. Tudás fogalma (filozófia, pszichológia,
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
Autoszegmentális fonológia, ábrázolások, jegygeometria
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
A nyelv problémája természetes, és mesterséges nyelvek.
„Nagyító alatt” A GrafoKom - projektek során használt írásvizsgálati metódusról.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A rezgő mozgás kvantummechanikai leírása 1. Miért kell foglalkoznunk ezzel a problémával? 2. Mi a legegyszerűbb modell? 3. Mi a várható eredménye a legegyszerűbb.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
A szöveg lekérdezése A NooJ rendszer alapjai
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
A Kt. 9. § (4) szerint országos mérések keretében rendszeresen kell mérni, értékelni a nevelési-oktatási intézményekben folyó pedagógiai tevékenységet,
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A melankolikus temperamentum
Ausztrália Egyenes Henrik.
Összeállította: Dóber Valéria
A nyelv, mint jelrendszer
Orvosi kódrendszerek 1. Fogalmi kódrendszerAzonosítási rendszerek Elemei fogalmak Implicit taxonómia Elemei egyedek nem, vagy alig struktúrált Függvényként.
Szemiotika – Jeltan A Rendszer B Rendszer Kommunikáció Jel.
A szövegértési feladatok összeállítása
1 A Kreditmonitoring oktatókra vonatkozó eredményei, tanulságai Dóka Ottó NYME, az OKT tagja.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
1 Üzleti Képzések Angol Nyelven Vezetés és Szervezés mesterszak Master of Sciences in Applied Management.
Nicsak, ki beszél – már a számítógépek is... Szita István Eötvös Collegium.
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
Optimalitás elmélet Torma Nóra kiselőadása. Optimality Theory, OT Kortárs elméleti keret Sok mindenben eltér az SPE-től.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
UML modellezés 3. előadás
Ciklusok 1 Számlálós (léptető) ciklus Szintaxis: for ( i=1; i
Prozódikus fonológia ●a fonológiai tartományok elmélete ●prozodikus tartomány - melyben az adott szabály működésbe lép, szegmentumok szintje.
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
Kiterjesztések szemantikája: Szemantikai tartomány : Adatoknak, vagy értékeknek egy nem üres halmazát szemantikai tartománynak nevezzük. Jelölése: D. Egy.
ICECUBE Intelligens h ű t ő szekrény szoftver tervezete.
Algoritmusok és adatszerkezetek
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás március 17.: Strukturalista.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Nyelvészeti módszerek és irányzatok, bibliai és rabbinikus héber BMA-HEBD-111, P/TÖ/HB-1, BBV , BMVD Biró Tamás április 14.: Strukturalista.
A generatív nyelvelmélet
Script nyelvek előadás
A magyar nyelv területi nyelvváltozatai és a norma
Az államháztartás.
Bevezetés a nyelvtudományba 3. Nyelvi szintek
Nyelvi szintek-alaktan
A nyelvtan szerepe és célja
Compiler illetve interpreter nyelvek
Programozási nyelvek alapfogalmai
Leíró nyelvtan - adatbázisból
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
ÍTÉLETKALKULUS (NULLADRENDŰ LOGIKA)
A folyamatos beszéd gépi felismerése – a kezdetektől (BME-TTT 90-es évek) napjainkig Dr. Mihajlik Péter.
Előadás másolata:

2014/15 I.félév Sárközi-Lindner Zsófia

 cél: a szótáron belül (lexémák) m ű köd ő szabályok leírása  fonológiai és morfológiai szabályok ’együttm ű ködése’  = fonológia a lexikonban  cél: a szótáron belül (lexémák) m ű köd ő szabályok leírása  fonológiai és morfológiai szabályok ’együttm ű ködése’  = fonológia a lexikonban

Az SPE típusú lineáris keret problémái:  a szintaxis fel ő l értelmez (a morfológia helyett)  határkijelölés alkalmazása: ( , +) lineáris, nem különít el önálló morfológiai komponenst, nem látszik az affixumok közötti hierarchia + finomítás: kevert leírási mód, zárójelezéssel = ha a fonológia szabályainak alkalmazhatósága határkit ű zéseken alapul  helytelen eredmények

 zárójelezés támogatása (határkijelölés helyett)  Szóalkotás: autonóm morfológiai összetevőből  a fonológiai és a szóalkotási szabályok közötti összefüggés újragondolása.

 A morfológiai összetev ő magvát a köv. szóalkotási szabályok alkotják: (pl) V  NV (‘air condition’) N  NN (‘apple cake’) N  A képz ő (‘happiness’) V  prfx V (‘unlock’)

LEXIKON  SZASZ  tövek,  prefixumok,  szuffixumok listája  szavak, amelyeknek jelentése összetevőik alapjá nem megjósolható  ágrajzok  a potenciális szavakat def. = értelmezés: szemantika, jelentéskombinációk

1. Összefűzhető 2. Rekurzív módon alkalmazható Pl: intéz  intézmény  intézményes  intézményesít  intézményesítés  intézményesítéses  …. Brit diszkótáncmaraton-csúcs  mindenféle egymásutánjuk megengedett

I. OSZT II. OSZT  közelebb a tőhöz,  az SPE-ben + vagy = határral kapcsolódnak a tőhöz  hangsúlyeltolódás  kötött tőmorfémához is kapcsolódhatnak  pl.: -ate, -ion, -ity, sub-, de-, in- Siegel (1974) Szintekbe   határral  nem avatkoznak bele a szótő hangsúlyozásába  csak kész szavakhoz kapcsolódhatnak  Pl: -ly, -ful, some, -ness, re-, un-, non- rendezett morfológia

 A SzASz-ok értelmezése nem egységes (Selkirk, Mohanan,Kiparsky, Aronoff)  befolyásolja az interface tul ! De: ettől eltekintünk Ált. : a fonológiai szabályok a morfológiai szabályok közé ékelődnek a megfelelő pontokon + csak morfológiai zárójelekre hivatkoznak = Lexikális fonológia modellje

 nem új, az SPE-ben a hangsúlyelhelyezés ilyen volt.  DEF: A ciklus (SPE)  Az LF kézenfekvőbb magyarázata hangsúlyelhelyezésre  különbségaz SPE és a LF ciklikusságfelfogása között:

LEXIKÁLIS POSZTLEXIKÁLIS  szótáron belül működő szabályok  a szón belül mennek végbe  fonémákat manipulálnak  érzékenyek a morfológiai szerkezetre  gyakran vannak alóluk kivételek = minden olyan, amely morfológiai információkra támaszkodik  a szavak mondatokká fűzése után  szóhatáron is átmennek  allofónok létrehozása  érzéketlenek a morfológiára  automatikusak, egyszerűen vakon („across the board”) végigfutnak az adott fonológiai sztringen = minden olyan, amelynek hozzá kell férnie a mondatbeli környezethez