Marketing mix elemei, jellemzői, stratégiai döntések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
A marketing fejlődése és szerepe
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Az üzleti terv.
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 9.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Kereskedelem Szakmacsoport
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Értékesítési csatornák
Alapfogalmak.
TERMÉK TERMÉKPOLITIKA TERMÉKSTRATÉGIA
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Marketingmenedzsment 2008
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Költségelemzés, költséggazdálkodás
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
7. Előadás Termék stratégia
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Marketing eszközrendszere
Kérdések a második zh-hoz
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
Készletgazdálkodás és logisztika
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Marketing I. VI. előadás Termékpolitika
Kérdések a második zh-hoz
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

Marketing mix elemei, jellemzői, stratégiai döntések Marketing III. Marketing mix elemei, jellemzői, stratégiai döntések

A vállalatok többsége a a marketing tevékenységét a marketing mix elemeinek felhasználásával végzi. Az a fontos, hogy: Milyen terméket és/vagy szolgáltatást Milyen áron Hol Kinek Milyen mennyiségben Mennyi időn keresztül Milyen piacbefolyásoló eszközök igénybevételével Tud értékesíteni, eladni.

A legfontosabb alapkérdés: - Milyen legyen a befolyásolás eszközrendszere, legnagyobb-legkisebb intenzitása a leghatékonyabb piacbefolyásolás érdekében?

A marketing mix: A marketing-mix a marketing eszközök különböző helyzetekben alkalmazott kombinációja. Tartalmazza azokat az elemeket, amelyek révén a fogyasztói igények kielégíthetők. A jó mix a fogyasztói bizalom elnyeréséhez vezet.

Marketing mix elemei A „4 P” Termék (product) Ár (price) Értékesítési folyamat (place) Eladásösztönzés (promotion) Ezek együttes használata marketing mix.

Termékpolitika (Product): Termék a kiindulópont Termékpolitika (Product): Termék a kiindulópont. Döntések a terméktervezésre, választékra, termékciklusok egyes szakaszainak menedzselésére vonatkoznak. Fontos kérdéskörök a formatervezés, csomagolás, márkázás.

Árpolitika (Price): költségvizsgálatok, fogyasztói árelfogadás vizsgálata, árpolitikai célok, árképzés, ártaktika

Értékesítés (Place): Terméknek fogyasztóhoz való eljutásának biztosítása, forgalomoptimalizálás

Marketing-kommunikáció (Promotion): fogyasztók tájékoztatása, befolyásolása, meggyőzése.(különösen nagy terület, „piacbefolyásolás” tárgyként később tanuljuk)

Stratégiai jelentőségű kérdés > vagyis a vállalat teljes rendszerét alapvetően, hosszú időre meghatározó, olyan tevékenység, amelyhez viszonyítva a többi tevékenység mellé/alárendelt folyamatként jelenik meg. Meghatározza a vállalat jelenét és jövőjét Fennmaradási formáit a piacon Kialakítja és formálja a vállalat kapcsolati rendszerét

Kotler: A vállalat feladata, hogy a marketingdöntések, változatok legjobb kombinációját munkálja ki. Ez képezi a vállalat marketing mix-ét.

A marketing mix: Konzisztens (erős, állandó, tartalmas) rendszert alakít ki Centripetálissá (központosuló) teszi a marketinget Az egyes elemek logikus és tartós módon kapcsolódnak össze Minden marketingelem ugyanazt sugallja a termékkel kapcsolatban Egységes kép alakul ki a vevőben a termékről és a vállalatról

A marketing mix elemeinek tehát harmonizálni kell egymással. Baj van, ha a marketing munka során az egyes eszközök nem azonos gondolatokat képviselnek, nem azonos stílusban működnek. (Ár-termék > alacsony ár hirdetése – magas minőség, modernnek hirdetett villamos - gyakori meghibásodás) A hatékony mix termék – piac függő

Marketing mix hatékonysága A mix elemeinek nem csak harmonizálniuk kell egymással, de a vállalatok számára költségminimalizáló megoldást kell kínálnia. Nem a marketingen kell spórolni, hanem figyelni kell arra, hogy a mix egy-egy eleme ne kerüljön indokolatlanul túlsúlyba – ezáltal ne okozzon felesleges túlköltést.

Rugalmasság a csökkenő hozadék törvénye szerint

Felül az értékesítés görbéje a profit alakulását mutatja az értékesítésre költött kiadások tükrében a reklám metszi a terjesztési görbét, ami annyit jelent, hogy a jó terjesztési rendszer sikeresebb, mint a jó reklám. A tökéletes marketingmix: elemzésekkel meghatározzuk, hol a vannak a csökkenő hozadékok pontjai

A termék Fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, mely a vevő a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. Kotler: Termék az ami a piacon figyelem felkeltés, megszerzés, felhasználás céljából felkínálható és az valamely szükséglet/igény kielégítésére szolgál

Termék a köznapi életben, piacon, boltban A marketing termékfelfogása >lásd az előző dián Kibővített marketingfelfogás: Bármilyen értékesítésre, vagy elosztásra, terjesztésre szánt vállalati, intézményi output ( kilépési állapot ) > minden termék, szolgáltatás ( önkorm.-i építési tanácsadás, banki folyószámla stb.) A termék fogalom mást jelent objektív valóságában, mást a gyártó, és mást a fogyasztók számára

Termékszintek Absztrakt szint: a fogyasztó szempontjából vizsgál – fogyasztói hasznosság képzete Belső kibővített termékszint: imázs, státusz szimbólum jelleg, garancia kiterjesztése, szállítás, üzembe helyezés stb.

Tárgyiasult termék szintje: Mennyire és milyen szükségletet elégít ki. Ide tartozik: - a termék fizikai tulajdonsága Megjelenési formája Csomagolás, szín, harmónia Minőség Előállítás módja

Következtetés: Meg kell különböztetni a termék objektív tulajdonságait (gyártó számára lényeges) illetve a termék fogyasztónak előnyt adó tulajdonságait. Példa: ebben a fénymásolóban 4 db TN3130 festéktoner van VAGY ezzel a fénymásolóval évekig, több ezer oldalt másolhat mindenféle karbantartás nélkül!

Szolgáltatás Fogalma: Emberi/technikai erőfeszítés eredménye Személyekre csoportokra és/vagy tárgyakra irányul Magába foglal cselekvési és teljesítési aktust, folyamatot Az eredmény megfoghatatlan, nem birtokolható

A szolgáltatásoknál a 4P (marketing mix) kibővül 7P-re Emberi tényezők dominanciája (people) Környezet ahol a szolgáltatást igénybe vesszük (psychical evidence) A folyamat, melyben az igénybe vevő maga is részt vesz (process)

A szolgáltatás jellemzői Eltérések a termékek és a szolgáltatások között Tárgyiasult termékek: Fizikai tulajdonságok Megjelenés Csomagolás Minőség, Komplettség Márka, cég imázs, bizalom Szolgáltatás: Nem kézzel fogható egyidejűség a szolgáltatás nyújtása és fogyasztása során Heterogén, mindig más Jelentős részük személyfüggő

A szolgáltatás minőségét meghatározó tényezők Személyes elfogadás A vevő kényelmi szempontjai Bizalmi szempontok Etikai szempontok

Termékstratégiai döntések Termék-Product Termékstratégiai döntések

Termékstratégiai döntések Megkülönböztetett marketingterület Annyiban alapja a többi mix elemnek, hogy maga a termék határozza meg, hogy milyen árstratégiát - taktikát, milyen értékesítési utat és melyik marketingkommunikációs elemet alkalmazzuk a jobb, sikeresebb eladás érdekében

Alapkérdés: Milyen termék.. Milyen piacon.. A piac melyik szegmensében.. történő forgalmazására jön létre maga a vállalkozás

A sikerhez szükséges: Egyszeri statikus döntések kiiktatása Az összefüggések keresése és feldolgozása Az első döntések hosszabb távú kihatásainak figyelembe vétele (termékszerkezet kialakítás) A piaci igényeknek változásainak beépítése a termelés folyamatainak alakításába (termékszerkezet alakítás)

Használati értékű termék/szolgáltatás nyújtása Termékstratégia részének kell tekinteni minden olyan elemet, amely hozzájárul ezekhez az elvekhez ( pl. szerviz tevékenység, beszerelés, tanácsadás stb.) Dizájn, márka, védjegy, csomagolás széleskörű alkalmazása Termelői, beszerzői stratégia alakítása a fogyasztás érdekében Beruházási politika, készletgazdálkodás kapcsolása az alapelemhez

A marketingstratégia döntési területei Termékszerkezet ill. termékválaszték ki- alakítására, módosítására vonatkozó döntések Termék életgörbe vizsgálatok Termékinnováció Beszerzési döntések Szolgáltatások, vevőszolgálat

Termékstratégai kérdések I. A termékszint kialakítása és karbantartása A termékstratégia alapvető kérdése: a termék szerkezetét hogyan alakítsuk ki, illetve hol és mikor avatkozzunk bele a folyamatokba. A termékszerkezet kialakítására, karbantartására négyfajta orientációt (irányt) különböztetünk meg. (Legtöbbször a négy elem keveredik és kiegészíti egymást, egy-egy elem dominanciájával)

Ár orientált termékszerkezet: alacsony ár, gyengébb minőség, vagy kevés kapcsolódó szolgáltatás Minőség orientált szerkezet: egyenletes minőség, kiugró minőség, csökkenő ár Nyereség orientált szerkezet: gyors piaci reagálás- aki első az a nyertes Szegmentum orientált szerkezet. Hova kell, hova érdemes, hova nem árut vinni

A termékszerkezetnél is fontosabb ez a négy elem a profildöntéseket befolyásoló stratégiai célok elérésében. Maradok-e a megszokott termékszerkezetnél, vagy gyakran váltok Egy terméket, vagy többet gyártsak

Egyedül viszem végig az innovációt, vagy társakat keresek (innovatív adaptáció) Gyorsan reagálok-e az igényre, vagy lassan Specifikus, vagy tömegigényt elégítsek-e ki

Termékstratégiai kérdések II. Termékválaszték A termékválaszték minősége, szerkezete, a céltudatos választékpolitika képes biztosítani a vállalkozás piaci rugalmasságát. A döntéshozatal területei: Termékválaszték szélessége (termék, termékcsoport összessége) Termékválaszték mélysége (termékcsoporton belüli típusválaszték) Termékválaszték vertikális integrációja termelési fokozat, amit az adott termékből a vállalat felvállal)

A választékdöntés kérdései Melyek a leggazdaságosabb termékek Mely terméket kell, lehet, érdemes kihagyni a választékból Hol vannak kitölthető rések a vállalati termékstruktúrában Kiegészíthető-e a jelenlegi termékszerkezet gazdaságosan és eredményesen

A termékstratégia jelene 1. Az árak manipulációja egyre kevesebb sikert hoz Egyre szélesebb a termékskála (átalakítás, új termék felhasználása, élettartam stb.) Egyre fontosabb az innováció Helyettesítő termékektől elkülönülés és a kiegészítő termékekkel szorosabb kapcsolat (fogalommagyarázat:Wii-XBox – alapgép ár / játékok ára)

A termékstratégia jelene 2. A Pareto elv: a termékeink 20%-a adja a profit/értékesítés 80%-át. Piac-, profit- és termékéletgörbe elemzéssel jó eséllyel körülhatárolhatjuk legpotensebb termékeink és szolgáltatásaink körét.

Ki a nyerő napjainkban? Aki képes olyan terméket/szolgáltatást kifejleszteni, mely a széles tömegek számára elérhető nincs helyettesítő terméke specifikus tulajdonságait tekintve hirtelen divatba jött (celeb, free-to-try, vírus, retro) valamilyen korábban nem kiaknázott, belső késztetés/igényt elégít ki rendelkezésre áll olyan kiegészítő termék, melyre folyamatos, hosszú távú igény van (ez extraprofitot termel)

Definíciók: Termékvonal, termékszerkezet Hasonló funkciójú termékek azonos fogyasztói szegmentumok részére Illetve, ha a vállalat olyan termékeket állít elő, amelyek kapcsolódnak egymáshoz Termékszerkezet: A piacon forgalomba hozott termékek és termékvonalak összessége

Választékpolitika 1/a A választékpolitika tehát: Korlátozások és kiterjesztések kombinációja és láncolata, amely átfogja: A választék szélességét (horizontális diverzifikáció, olyan termék beállítása amely kapcsolódik az eddigi gyártmány-struktúrához) (laterális diverzifikáció) nincs kapcsolat a régi és új termékcsoport között

Választékpolitika 1/b Diverzifikáció Ha a termékstratégia megvalósítása során a vállalat növeli a gyártmánycsalád tagjai számát, lehetővé téve az egyes fogyasztói rétegek szükségleteinek megfelelő kínálat kialakítását.

Választékpolitika 2 A választék mélységét: differenciálás termékcsoporton belül (termékszám/fajta) vagy sztenderdizálás (típussorozat ritkítás) A vertikális integrációt: termelési, gyártási fokozatok csökkentése ( kész alkatrészek, félkész termékek beszerzése) vagy fokozatok növelése (pl. mindent saját gyártásban készíteni)

Választékpolitika 3 Választék hosszúsága: A vállalat teljes termékválasztéka, tehát a forgalmazott termékvonalak és termékváltozatok száma (mikrosütő-hűtőgép vs. kerek csoki - szögletes csoki) Hosszú választék: rugalmasság a vevők igényeihez, széles termékválaszték, veszély a „termék-kannibalizáció” Rövid választék: egy-egy nagy volumenű termékre szakosodás, költségtakarékos.

Kapcsolatok: Egymást kiegészítő termékek ( pl. fürdőszoba és WC felszerelések) Ugyanannak a vevőcsoportnak gyártott termékek (sportfelszerelési cikkek) Viszonteladó specializálódott a vállalatok bizonyos termékeire (szakboltok, meg-határozott cégektől) Eltérő termékárakon értékesített, rendszert alkotó termékek (tv-k a nagyáruházakban)

Termékvonallal kapcsolatos vállalati tevékenység: Optimális termékhossz kialakítás Termékvonal népszerűsítése Termékszelektálás

Termékstratégai kérdéseik III Termékstratégai kérdéseik III. Terméknagyság és forgalmazott mennyiség meghatározása Befolyásoló tényezők: Piac igényei Vállalati kapacitás Nyereségesség A döntésben sokszor a teljes önköltség a fontos és nem a marketing szempont. Hibás, mert lehet egy termék veszteséges akkor is, ha ez a változó költségei alapján nem lenne az, de a magas állandó költségek, vagy a piac igényei azzá teszik. (fix és változó költség fogalma!!!)

A termelési költségfüggvények Összes költség= TC (Total Cost) fix költség= FC (Fix Costs) változó költség= VC (Variable Cost). TC = FC + VC A fix költségek függetlenek a termelés méretétől (Pl.:amortizáció, a bérleti díj, a kölcsönök kamata)

Költségfüggvények

Rajzolunk! Costs Q

Változó költségek: a kibocsátás mennyiségével együtt változnak. (Pl Változó költségek: a kibocsátás mennyiségével együtt változnak. (Pl.:az alapanyagköltség, az energiaköltség, és a munkabér.) A változó költség és a termelés volumenének változása közötti összefüggés lehet: lineáris, a változó költség pontosan követi a termelés változásának ütemét és irányát. degresszív, a változó költség a termelésnél kisebb mértékben nő. progresszív, a változó költség gyorsabb ütemben nő, mint a termelés. regresszív, a változó költség a termeléssel együtt csökken

Fedezetszámítás: Fedezet = nettó árbevétel – változó költségek

A fedezetszámítás a gazdaságos gyártmányprogramozás és a korszerű termékprogram kialakításának eszköze.

Fedezeti pont (break even) Az értékesítés azon volumene, amikor a vállalat: a termékkel kapcsolatos fejlesztéshez a termelési feltételek megteremtéséhez, a piaci bevezetéshez a hálózatfejlesztéshez szükséges költségeket a vállalat a termékek eladásából éppen megtermelte. (fix költségeit realizálta)