Stratégiai tervezés az oktatási intézményeknél

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A pedagógusminősítési rendszer
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
szerepe a köznevelésben
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A szakképzés helyzete Magyarországon
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Barlai Róbertné Maus Pál anyagának felhasználásával
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
Szakiskolai fejlesztési program
Fenntarthatóság – eredmények hasznosulása 6.2. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Közoktatási alapismeretek
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Stratégiai tervezés az oktatási intézményeknél

Oktatási intézmények működtetésének struktúrája óvoda fenntartó hatósági ellenőrzés országos feladatok bonyolítása (állami vizsgák, felvételi, mérés, fejlesztési tervek) HÁTTÉRTÁMOGATÁS mérés-értékelés; érettségi szervezés; közép- és felsőfokú felvételi; adatgyűjtés; intézkedési terv fenntartás; fenntartás – működtetés; ped. szakmai szolgáltatás Oktatási Hivatal Kormányhivatal KLIK OFI intézmények működtetés Járási tankerület óvoda szakképző intézmények Educatio Oktatási intézmények működtetésének struktúrája Önkormányzat egyéb fenntartók Megyei tankerület Forrás:http://www.gosz.hu/node/130 Pölöskei Gáborné előadása

jól elkülöníthető feladatok meghatározott felelősségi körök Minisztérium Oktatási Hivatal (OH) Szolgál-tatások irányítása Hatósági feladatok Fejlesztések irányítása Ágazati informatika Könyvtár-ellátó (KELLO) Oktatási Kiadványok Központja (OKK) Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Tankönyv-kiadó Tartalom-fejlesztés Intézmények fenntartói irányítása Pedagógiai Oktatási Központok (POK) Megyei tankerület Bázis iskolák Fenntartás működtetés Járási tan-kerületek Járási tan-kerületek Struktúra előnye jól elkülöníthető feladatok meghatározott felelősségi körök Fenntartás Fenntartás

Stratégiakészítés folyamata

Lehet-e stratégiai menedzsmentről beszélni? - A formális menedzsment módszertanok, ezen belül is a stratégiaalkotás és teljesítményértékelés eszközeinek közösségi szervezetekben való alkalmazásának szükségessége és lehetősége évtizedek óta vitatéma. - az intézmények célja és eszközrendszere kívülről adott (alapító okiratokban és jogszabályokban megfogalmazott), és a teljesítményértékelés is legfeljebb ezt, vagyis a szabályok betartását szolgálhatja (bürokratikus kontroll). - Mivel ellátási területükön gyakran monopolpozíciót élveznek, esetükben az üzleti szervezeteknél megszokott versenystratégiák sem értelmezhetőek.

Forrás:

Miért kell a strukturálás?

Stratégiai elemek – például: egyetemek

Pedagógiai program Tartalmazza: Az iskolában folyó oktatási, nevelési munka alapvetően milyen pedagógiai elvek mentén szerveződik, mi a közös értékeket vallanak az érintettek. Hosszabb távon (a képzési ciklus egészére) az alapvető célok, feladatok, a felmerülő problémák kezelési lehetőségei, Helyi tantervek, szakmai dokumentumok: tartalmazzák az egyes tantárgyak tanévekre lebontott konkrét tartalmát és tevékenységrendszerét, a kötelező és választható órákat, a követelményeket (az ellenőrzés és értékelés módszereit, a magasabb évfolyamra lépés feltételeit) az iskola sajátosságait (adott környezeti igények, tantestület összetétele, iskolavezetés nézetrendszere, stb.) figyelembe véve. Elkészítése az iskola tantestületének feladata. Elkészítése során van lehetősége a tantestületnek arra, hogy kialakítsa saját arculatát, küldetését, egyediségét az oktatási piacon. Elfogadása, majd a fenntartó jóváhagyása után a szaktanári munkában, mint keretfeltétel jelenik meg. http://www.oktatas.hu/hivatali_ugyek/kir_latogatoknak/kir_info/!KIR_Info_Publikus/Home/DownloadDocument/14333

Intézményi szintű minőségirányítás A KT 40. § (10) bekezdése az oktatási intézményeknek előírja, hogy dolgozzák ki az intézményi szintű minőségirányítási programjukat (továbbiakban: IMIP). Az IMIP-nek tartalmaznia kell az intézmény minőségpolitikáját, minőségfejlesztési rendszerét. Az IMIP-et az intézmény vezetője készíti el, azt a alkalmazotti közösség fogadja el. Elfogadás előtt be kell szerezni az iskolaszék, a diákönkormányzat véleményét. A 2006-ban módosított közoktatási törvény 40.§(11) szerint az IMIP-et ki kell egészíteni: az intézményben vezetői feladatokat ellátók teljesítményértékelésének szempontjait, az értékelés rendjét, a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait, az értékelés rendjét, a teljes körű önértékelés periódusát, módszereit, az IMIP-nek az ÖMIP-pel (önkormányzati minőségirányítási program) való kapcsolatát.  Az intézményi minőségirányítási program a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé, melynek a törvény 85. § (7) bekezdése alapján összhangban kell állnia az önkormányzati minőségirányítási programmal. Forrás: http://pszk.nyme.hu/tamop412b/minosegfejlesztes s

IMIP modell: a Nyugat Magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ adaptív IMIP modellt dolgozott ki. A modell a szabályozott folyamatos fejlesztést támogató dokumentum. Támogatja, hogy az adaptáló intézményben: a döntések megalapozottak, kiszámíthatóak legyenek, az együttműködés hatékony, kölcsönösen legyen, az irányítás építhessen a partnerek igényeire, az irányítás mérhető célokat tőzzön ki, szakszerű értékelési, ellenőrzési rendszer működjön.

A PDCA ciklus (tervezés - megvalósítás - ellenőrzés - értékelés - korrigálás) metodikáját követi, melyben: A tervezés: - a helyzetelemzésre épül, - elérhető célokat jelöl ki, - teljesíthető feladatokat határoz meg. A megvalósítás: - a célok eléréséhez szükséges feladatok végrehajtását jelenti. Az ellenőrzés, az értékelés: - a közoktatási intézkedési terv, valamint az ÖMIP alapján történik. A korrekció: - azon intézkedéseket, változtatásokat jelenti, melyek az ellenőrzés, az értékelés alapján szükségesnek bizonyulnak. 

Az ellenőrzés folyamatainak algoritmusa

Lehetséges struktúra 1. Minőségpolitika 2. Minőségfejlesztési rendszer 1.1. A deklarált minőségpolitika 1.1.1. A hatékonyságra, törvényességre, folyamatos javításra, fejlesztésre vonatkozó működési elvek. 1.1.2. Az iskola (helyi) minőségfogalma a működésre, szolgáltatásra, kapcsolattartásra. 1.2. Minőségpolitikai nyilatkozat 1.3. Minőségfejlesztési/irányítási rendszer szervezeti keretei 1.3.1. Iskolavezetés, minőségügyi (irányítási) felelős, folyamatfelelősök kapcsolatrendszere 1.3.2. Folyamatmátrix / térkép A folyamatazonosítás Folyamatfelelősök, folyamatok kapcsolata Folyamatszabályozás ütemezése (táblázat) 1.4. Az ÖMIP (önkormányzati minőségirányítási program) intézményre vonatkozó elvárása, céljai, feladatai. 1.5. Az intézmény minőségi céljai 2. Minőségfejlesztési rendszer 2.1. A működés folyamatai, célok, feladatok. 2.1.1. vezetés, jogi megfelelőség 2.1.2. tervezés 2.1.3. kapcsolatrendszer 2.1.4.ellenőrzés 3. Értékelési, mérési rendszer 3.1. Intézményértékelés 3.2. Vezetőértékelés 3.3. Pedagógusértékelés 3.4. Tanulóértékelés

Tanfelügyeleti ellenőrzés szakaszai

Az intézmény ellenőrzésének lezárása