AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület május 12.
JELEN OKKR 5. SZINT: TANULÁSI KIMENET – JELEN ÉS JÖVŐ KIINDULÓ ALAP: 1.Az OKKR 5. szintjén a közoktatás (érettségi) utáni tanulási kimenetek leírására szolgál(hat) 2.A jelenlegi képzési rendszer:
JELEN ÉS JÖVŐ OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JELEN ÉS JÖVŐ A TANULÁSI EREDMÉNY MEGHATÁROZÁSÁHOZ NEM LEHET FIGYELEMEN KÍVÜL HAGYNI: Bemeneti jellemzők (belépő tudásszint) Determinált képzéstípus, képzési cél és tartalom Eltérő tanulási eredmények = Hozott tudás és pontok száma: 200 FSZ (lehet: 54, 52, 51) 140>(csak 54, 52, 51)
JÖVŐ OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JELEN ÉS JÖVŐ Milyen tanulási eredményeket fogalmaztunk meg ezen a szinten? Minden olyan képzési kimenetet, mely érettségire (4. szintű output) épül, és a belépési feltétel kevesebb, mint 200 pont. Hogyan határoztuk meg az 5. szinten a TANULÁSI EREDMÉNYT ? 5A és 5B Két belső szintet – 5A és 5B – képeztünk a kompetenciakülönbségek miatt, a pontosabb leírásra. Melyek a legjellemzőbb különbségek ? A különbségek megfogalmazhatók a: TUDÁS – KÉPESSÉG – AUTONÓMIA/FELELŐSSÉGVÁLLALÁS TUDÁS – KÉPESSÉG – AUTONÓMIA/FELELŐSSÉGVÁLLALÁS kompetenciaelemeknél.
OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JAVASLAT (1) TUDÁS Két szint, két kiterjedés A kompetenciaelem eltérései 5A5B 5A5B Adott szakterülethez kapcsolódó általános ismeretek gazdagítása (további tudás megszerzése) és szakterület-specifikus ismeretek elvártak kimeneti eredményként! Adott szakmához kapcsolódó szakspecifikus ismeretek megértése elvárt tanulási eredményként!
OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JAVASLAT (1) KÉPESSÉGEK Eltérések 5A5B 5A5B A pszichomotoros képességek komplexebbek, a munkavégzéshez bonyolultabb kognitív készségeket sajátít el. Ezeket procedurális tudásként automatikusan alkalmazza. Képességei alapján alkalmas új problémák megoldására. Adott szakmához kapcsolódó ismeretalkalmazási képesség. Elsősorban az jellemző, hogy a megismert és megértett séma- elemek alapján kell megoldania a munkafeladatokat. Szakterületi általános és speciális tudás alkalmazása vagy egy adott szakma specifikus tudásának alkalmazása
OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JAVASLAT (1) ATTITŰD 5A5B 5A5B A tudás, készség/képességelemekkel összefüggő attitűdökben látszólag nincsenek különbségek. A munkához, tanuláshoz való értékelő viszonyulások lehetnek azonosak, ugyanakkor a szűkebb spektrumú tudás, képesség jelenthet korlátot (pl.: innovációra való nyitottság).
OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY - JAVASLAT (1) AUTONÓMIA / FELELÖSSÉGVÁLLALÁS 5A 5B 5A 5B Önállóság jellemzi munkavégzésben, probléma- megoldásban, tanulásban. Önellenőrzés, kezdeményezés. Részben önálló, az irányítás mellett végzett tevékenységek a jellemzőek.
OKKR 5. SZINT: TANULÁSI EREDMÉNY – JAVASLAT (2) A LEGUTOLSÓ – KÖZÖS – JAVASLAT: A MUNKACSOPORT TAGJAINAK JELENLEGI, EGYÜTTES JAVASLATÁBAN 5B AZ 5B SZINT KERÜLT A 4. SZINTRE MINT TANULÁSIEREDMÉNY- KÖVETELMÉNY. 5A SZINTRE AZ 5A SZINTRE MEGFOGALMAZOTT KOMPETENCIAKÖVETELMÉNYEK VANNAK AZ 5. SZINTEN. A JAVASLAT AZ OFI HONLAPJÁN MEGTALÁLHATÓ. DÖNTÉS: SZÉLES KÖR ű SZAKMAI VITA UTÁN!
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ