Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára 2015. január 22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az OH TÁMOP fejlesztései
Az intézményi akkreditáció folyamatábrája. Intézményi akkreditáció második köre (2007) Cél: „…értékelje az eltelt 8 év tevékenységét, de egyben teremtse.
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A november 18-i workshop napirendje
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Egyéni látogatás a Kecskeméti Kulturális és Konferencia Központ Nonprofit Kft.-ben ( ) Készítette: Alföldy-Boruss Zsófia.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
2007-es minőségügyi tevékenység BTK. A feladat Önértékelés készítése - szervezeti felépítés - oktatási és kutatási tevékenység személyi és infrastrukturális.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Az ISZAM szak párhuzamos akkreditációs folyamatának jelenlegi állapota (szerzők??) Gödöllő.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
„20 éves a HSZOSZ Országos HR szakmai klubhálózata, avagy az új gondolatok vonzzák az új nemzedéket – Szegedi Klub” Készült a ICF Magyar Tagozata, a Humán.
Az intézményi akkreditáció feladatai és lebonyolításának rendje
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
LB felkészítő: március
A MAB működése: elvek és gyakorlat Bazsa György a MAB elnöke MAB szakértői fórum Budapesti Corvinus Egyetem szeptember 25.
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
A MAB főbb tevékenységei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság Minőségügyi tájékoztató,
Az intézményakkreditáció eljárásrendje, az LB feladatai
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Záró konferencia Dr. Bíró Zoltán.
© Veress, Záró konferencia június „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
HR – több nézőpontból 1. SZIE-HR-IT-DAY HR – több nézőpontból „A rendezők szándéka, hogy szűküljön az egyetemi képzés és a piacképes gyakorlati.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
1 Felsőoktatási intézményi akkreditáció 2006/2007 Dr. Vámosi Tamás Egyetemi adjunktus PTE FEEK Andragógia Intézet.
Mobilitási stratégia Jövőkép: 2013-ra a mobilitás váljon a humánerőforrás fejlesztés elismert, bevett és könnyen hozzáférhető eszközévé Magyarországon.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Tanfelügyelet és intézményi önértékelés – a megújuló külső és belső értékelési rendszer (TÁMOP-3.1.8)
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
Gazdaságtudományi Kar Faculty of Economics Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről Miskolc, március 25. Veresné dr. Somosi.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Dánia Mérés-értékelés tanulmányút Készítette: Bite Zoltán Kolping Katolikus Szakiskola, Speciális Szakiskola és Kollégium - Pétfürdő.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Szakiskolai fejlesztési program
Tantestületi elemzés, szülői kérdőív
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben
tanév 1. félévében szakmai gyakorlatot teljesítőknek
Előadás másolata:

Működő képzések akkreditációja A jó gyakorlat elemei Szántó Tibor A MAB főtitkára január 22.

A MAB fő tevékenységei Intézmény Új Program OH Működő (+ további eljárások, pl. egyetemi tanári pályázatok véleményezése) MAB (OH) január 22. Szántó Tibor 2 MAB (OH)

Standards and Guidelines for QA in the EHEA Miniszterek fogadták el: Bergen, 2005 Rövid név: ESG European Standards and Guidelines Három része: 1.Intézmények belső minőségbiztosítása 2.Külső minőségbiztosítási folyamatok 3.Minőségbiztosítási ügynökségek működése Átdolgozott, új változat: május, Jereván Európai sztenderdek január 22. Szántó Tibor 3

ESG 3.7 Kritériumok és eljárások Előre meghatározva és közzétéve Eljárás elemei: –önértékelés (képzési program) –külső értékelés (szakértői panel, látogatás) –publikált jelentés (döntés, javaslatok) –követő intézkedések –fellebbezési lehetőség (formális döntéseknél) január 22. Szántó Tibor 4

Látogatás – előkészületek Akkreditációs elvárások tanulmányozása LB tagok: munkamegosztás, felelősségek Önértékelés részletes tanulmányozása További információk gyűjtése (internet, korábbi értékelések eredményei) Fókuszkérdések azonosítása, LB egyeztetése Látogatási ütemterv (ki, mikor, kivel találkozik) LB elő-megbeszélés MAB titkársági segítség január 22. Szántó Tibor 5

Látogatás – napirend Nyitó megbeszélés a képzés (kar) vezetőivel Önértékelés készítői Oktatók Infrastruktúra bejárása, eszközök Diplomamunkák (képzési kimenetek!) Hallgatók + végzettek (Adminisztratív személyzet, [felhasználók?]) LB megbeszélések közben Záró megbeszélés január 22. Szántó Tibor 6

Látogatás – megbeszélések-1 Személyek kiválasztása Kérdéslista minden megbeszélésre Kiindulási alap: az önértékelés Általános  specifikus kérdések Teret hagyni nem tervezett kérdéseknek - amit a partner(ek) fontosnak tart(anak) Betartani az időkeretet! (Következő megbeszélés) Jegyzetelés! (  Jelentés írás) január 22. Szántó Tibor 7

Látogatás – megbeszélések-2 A jó interjú elemei: Felkészültség, szervezettség Udvariasság Precizitás, fókusz (a tényeknél és a tárgynál maradni) Ellenőrző kérdések (később visszatérni) Objektivitás (erősségek is, gyenge pontok is) Őszinteség: a kritikus barát szerepében január 22. Szántó Tibor 8

Látogatás – megbeszélések-4 Amit NEM tanácsos elkövetni: Késés a tervezett időponthoz képest A partner beszéljen, ne a kérdező LB tag Kerülendő a példálózás, hasonlítgatás („A mi intézményünkben…) Az interjú tárgyához nem tartozó történetek Túlságos informalitás Nem kell értékelni az interjú végén (nem tudni, mit tapasztal a többi LB tag) január 22. Szántó Tibor 9

Összefogalóan: a MAB honlapon Akkreditáció / Párhuzamos programakkreditáció / Eljárás és értékelési szempontok menüpont Részletesen: jelentés minta néhány napon belül elektronikusan küldjük Az LB jelentés szerkezete január 22. Szántó Tibor 10

A jelentés legyen: a)tömör, lényegretörő b)precíz, tényalapú c)világos, könnyen követhető d)objektív A külső minőségértékelés céljai: elszámoltathatóság + minőségjavítás A jelentést a MAB plénuma fogadja el, honlapunkon közzétesszük. LB jelentés - stílus január 22. Szántó Tibor 11

„A képzés személyi feltételei igen jók, a kar és a szak vezetése nagy gondot fordít azok mindenkori biztosítására. A személyi feltételek megfelelnek az akkreditációs elvárásoknak.” Inkább így (kibontva): „A szak 16 oktatója közül 12 fő teljes munkaidőben foglalkozatott (AT), a 4 részfoglalkoztatott oktató közül 2 fő az Elemzési Kutatóintézet munkatársa, 2 fő ipari szakember. A 16-ból 14 főnek (88%) van tudományos minősítése.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 12

„A képzés eredményessége tekintetében a hallgatói lemorzsolódás magasnak mondható.” Inkább így (kibontva): „Eddig 12 fő szerzett diplomát a szakon a 2011-ben nappali tagozatra felvett 28 főből. 3 fő jelenleg passzív hallgatói státuszban van, 13 fő pedig sikertelenül fejezte be tanulmányait, ez magas, 46%-os lemorzsolódást jelent.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 13

„A képzésről készült SWOT elemzés reális, jól méri fel a szak erősségeit és gyenge pontjait. Az elemzésre épülő stratégiai célkitűzések előremutatók.” Inkább így (kibontva): „A szak erősségei között kiemelhető a minősített oktatók magas aránya, az ipari szakemberek oktatói bevonása. Gyengeség, javítható elem a hallgatói lemorzsolódás fent jelzett magas aránya, melynek csökkentésére a szak vezetése intézkedési tervet készített.” LB jelentés – szövegpéldák január 22. Szántó Tibor 14

És még valami… A minőség abszolút elemei (jogszabályi előírások, MAB minimum elvárások) mellett a relatív elemek is figyelembe veendők: az adott képzés speciális célkitűzései, sajátosságai, irányultsága január 22. Szántó Tibor 15

Köszönöm a figyelmet és – előre is – a munkát! január 22. Szántó Tibor 16