Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Kerettanterv – helyi tanterv.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
NAT kiegészítő területeinek oktatása – az Új NAT kihívásai az új területeken Nemzeti Közszolgálati és Tankönyv Kiadó Zrt. Szentkirályi-Szász Krisztina.
Az iskolai dokumentumok
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
Drajkó László Microsoft Magyarország
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
A Nemzeti alaptanterv változásai
Tantervtípusok; NAT-ok
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
A NAT jövője az informatikán innen és túl Reményi Zoltán.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Mit tesz az MNB a pénzügyi kultúra fejlesztéséért?
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A kerettantervek implementációja
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A kerettantervek fejlesztése
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A középiskolai oktatás szabályzatai
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság Pölöskei Gáborné Helyettes Államtitkár

Hátránykompenzáció szerep Az oktatással szembeni elvárások Képzettségi szint növekedése Élethosszig tartó tanulás igénye Gazdaság részéről Társadalom részéről Készségek, képességek Kompetenciák Tehetséggondozás Hátránykompenzáció szerep

Társadalmi igény megjelenése a törvényhozásban 31/2012. (IV. 3.) OGY határozat a lakossági deviza-eladósodás megakadályozásához szükséges kormányzati intézkedésekről […] b) Építse be az általános iskolák felső tagozatai, valamint a középfokú iskolák tananyagába a pénzügyi rendszer alapismereteire vonatkozó pénzügyi szabályok oktatását, a banki tranzakciók minimális követelményeinek a megismertetését és a fogyasztóvédelmi jogok tanítását. (Az országgyűlési határozatot a parlament 291 igen, 1 nem és 4 tartózkodással fogadta el 2012 április 2-án.)

Fejlesztési területei – nevelési célok Gazdasági és pénzügyi nevelés kulcselemei: Elvárások hasznosítható ismeretek átadása: a világ- és nemzetgazdaság folyamatairól; a vállalkozások és a háztartások működését meghatározó kérdésekről; saját felelősség felismertetése; hosszú és rövidtávú tervezés, illetve a döntéshozatal képesség kialakítása; egyéni és közösségi érdekek összefüggéseinek felismerése;

Műveltségterületek A gazdasági és pénzügyi nevelés témájával kiemelten foglalkozó műveltségi területek: Ember és társadalom (a Történelem és főként a Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek részterület); Földünk-környezetünk (elsősorban gazdaságföldrajzi fejezetek); Ember és természet (tudománytörténet [felfedezések és hatásaik az emberi társadalomra], fenntarthatóság témaköre); Életvitel és gyakorlat (pályaorientáció témájára, valamint a munka világára koncentrálva);

Példa: Ember és társadalom Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek közműveltségi tartalmai 5-8. évfolyamon: Pénzügyi és gazdasági kultúra A családi költségvetés (bevétel, kiadás, megtakarítás, hitel). A pénz és formái (érme, bankjegy, virtuális pénz, pénzhelyettesítők, bankkártyák). Pénzkezelés (bankszámlák és műveletek). Pénzintézetek és tevékenységük (betétgyűjtés, hitelezés, kamat, tőke, árfolyam, infláció). Vállalkozói alapismeretek (a vállalkozó személye, felelős vállalkozói magatartás, a vállalkozások szűkebb-tágabb környezete).

Kerettantervek A kerettantervek a Nemzeti alaptantervre épülnek, így a fejlesztési feladatok, kulcskompetenciák fejlesztését szolgáló témák a tantárgyi kerettantervek tartalmaiban is fellelhetőek. A pénzügyi és gazdasági ismeretek így megjelennek: egyes kötelező tantárgyak tartalmaiban; a szabad időkeret terhére megvalósítható, un. szabadon választható tantárgyak tantervei között.

A pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatásának lehetőségei: Kötelező kerettantervek Választható tantárgyi tantervek Tematikus hetek Tanár továbbképzési program

Választható tantárgyi tantervek Gazdasági és pénzügyi ismeretek témájára íródott kerettantervek: Pénzügyi és gazdasági kultúra kerettanterve (7-10. évfolyam számára) Vállalkozzunk! kerettanterv (7–10. évfolyam számára) Munkapiac kerettanterv (9-10. évfolyam számára) Etikus vállalkozói ismeretek (11-12. évfolyam számára) Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek kerettanterv (11-12. évfolyam számára) A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) számú EMMI rendelet 7. melléklete

Tréning jellegű programok Bankoknak, takarékszövetkezeteknek a programjai 12-18 évesek számára Oktató központ, utazó trénerek Tematikus hetek

Tanár továbbképzési program Feladat: A digitális kompetencia és pénzügyi ismeretek fejlesztése a különböző szaktárgyakban. Pedagógus-továbbképzések szükségesek!

Szemléletváltás Passzív tanulás Aktív tanulás Eszközhasználat Készen kapott ismeret Kutatás, információ keresés Eszközhasználat Problémamegoldás Minimális követelmény Elvárás, cél Osztály Egyén Frontális osztálymunka Személyre szabott fejlesztés Oktató munka Mentor Információközlés Tudásbeli és személyiség fejlesztés

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!