A GYERMEKBARÁT PROGRAM. A program jellemzői I. Alapdokumentum az ún.”kompetencia alapú” fejlesztéshez a szövegértés és szövegalkotás területén. A program.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tantervtípusok; NAT-ok
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Az e-portfólió használati köre
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
A szövegértési feladatok összeállítása
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A 2007/2008-as tanév bemeneti kompetenciaméréseinek tapasztalatai a Rétközi Szakiskolában.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A GYERMEKBARÁT PROGRAM

A program jellemzői I. Alapdokumentum az ún.”kompetencia alapú” fejlesztéshez a szövegértés és szövegalkotás területén. A program kedvez a gyakorlati felhasználásban szükség szerint alkalmazható többféle módszertani eljárásrendszer alkalmazásának. Kiemelt szerepet szán a cselekvéses tanulásnak.

A program jellemzői II. Kooperatív tanulási technikák alkalmazásával,az egyéni fejlettséghez igazodó differenciált képességfejlesztéssel növeli a sajátos nevelési igényű diákok együttnevelésének, eredményes fejlesztésének esélyeit.

A program jellemzői III. A kompetencia terület fejlesztési feladatait,illetve azok megvalósulását nem tanévekben,hanem folyamatban jelöli meg, ezzel: - reális esélyt teremt a tanulók kulturális, képességbeli, és tanulási szükségleteiben megmutatkozó különbözőségeinek kezeléséhez, - minőségi elmozdulást hozhat a lényegesen hatékonyabb alapozás tekintetében, -alkalmazásával megelőzhető a lemorzsolódás, feleslegessé válik a szegregáció, - a diákok továbbhaladása saját fejlődési ívük mentén folyamatos.

A program jellemzői IV. Ezért szükségszerű a továbbhaladási feltételeknek, a fejlesztés várható eredményeinek a 4. tanév végére, az alsó tagozat befejező szakaszára történő meghatározása.

A program jellemzői V. A magyar nyelvi és irodalmi nevelést a program a nyelvi tevékenységek komplex fejlesztésére alapozza. A tanítási feladatokat a szövegértés,szövegalkotás fejlesztésének rendeli alá.

A program jellemzői VI. Az anyanyelvi fejlesztés feladatai és tevékenységei nem elkülönülten, önálló tartalmi egységként jelennek meg. A tapasztalatszerzés az anyanyelvről a beszédfejlesztés, a szövegértés és az íráshasználat szolgálatában áll, s az adott fejlesztési terület tartalmába integrálódik.

A PROGRAM GYAKORLATI FELHASZNÁLÁSA Célcsoport: az általános iskola bevezető és kezdő szakaszának diákjai. Műveltségterület: magyar nyelv és irodalom. Kompetencia-terület: kommunikáció, szövegértés, szövegalkotás Tanítási idő: 4 tanévre az össz. óraszám 32-42%-a / cca óra/ Javasolt óraszámok: az 1. tanévben óra, a 2. tanévben: 236 – 310 óra, a 3. tanévben: 236 – 310 óra, a 4. tanévben: 266 – 349 óra határértékek között az iskola helyi tantervében meghatározottak szerint.

Általános fejlesztési feladatok 1. Kommunikációközpontúság 2. A tevékenységek középpontba állítása 3. Rendszeresség 4. Differenciáltság 5. A korai tanulási kudarcok megelőzése 6. Partnerség 7. Kutatószemlélet

Általános fejlesztési követelmények 1. Sajátítsák el a tanulók a kommunikációval kapcsolatos ismereteket, szabályszerűségeket és normákat. 2. Váljanak képessé arra, hogy a különböző típusú szövegekkel különböző típusú műveleteket tudjanak végezni (sajátítsák el a „cselekvéses tanulás”-t). 3. A szövegértés-szövegalkotás műveleteit a legkülönfélébb helyzetekben és alkalmakkor legyenek képesek alkalmazni – és nemcsak a magyar nyelv és irodalom műveltségi területen belül. 4. Minden egyes tanuló a saját tanulási tempójában, fejlődési üteme szerint haladjon, a szövegértés, szövegalkotás terén mutatkozó erényei, avagy hiányosságai szem előtt tartásával.

Általános fejlesztési követelmények II. 5. A gyermek egyéni fejlődési jellemzőihez igazodó pedagógiai szemléletmód teremtsen lehetőséget a sajátos nevelési igényű diákok együttnevelésére, - vélhetőleg eredményes fejlesztésére. 6. A tanuló fejlődésére figyelő, megnyújtott alapozás épüljön bele a tanulás folyamatába. 7. A pedagógus a fejlesztőmunka során elsősorban az egyes tanulók segítőtársa kell, hogy legyen, és nem irányítója-vezérlője. 8. A tanulási folyamatban lehetőséget kell biztosítani a próbálkozásokra, a rendszeres kérdésfeltevésekre és a tévedésekre is, ezáltal kiküszöbölődnek az olvasási kudarcok által okozott szorongások.

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN Spontán helyzetben köszön, ismeretlen szituációban megszólít, kér és tájékoztat. A társalgásban kérdez, kapcsolódik a mások által elmondottakhoz Bonyolultabb, rímes verseket a hangerõ szöveg által megkívánt szabályozásával, szünettartással elmond. Dramatikus játékokban megfelelõ beléptetéssel, a közönség által jól hallhatóan, a mondattípusoknak megfelelõ intonációval mondja szövegét

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN folytatás Széleskörű tapasztalatai vannak az anyanyelv néhány elemi jellemzőjéről, Pl. a szavak jelentéshordozó szerepéről, toldalékolásáról, a mondat-és a szövegalkotás elemi szabályairól,a beszélői szándék kifejezésének módjáról, illetve annak megértéséről.

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN folytatás Ismert tartalmú szöveg véletlenszerűen kiválasztott részét folyamatosan és pontosan felolvassa. cca. egy oldalnyi szöveget néma olvasás útján megért és saját olvasata szerint értelmezi azt. A szövegben egyszerű összefüggéseket felismer, a fontos információkat kiemeli. A szövegből nyert információkat feladathelyzetben felhasználja.

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN folytatás Az olvasott szövegről felkészülés után képes emlékezetből tömörített összegzést adni. Egyszerű szerkezetű és stílusú, legalább egy oldalnyi szöveget, felkészülés után folyamatosan, a szöveget nem ismerők számára is jól érthetően felolvas. Az olvasottakról véleményt nyilvánít.

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN folytatás Rövid szöveget nyomtatott és folyóírással mások számára jól olvashatóan, betűkihagyás és betűcsere nélkül ír. Adott vagy választott témáról egy – másfél oldal terjedelmű, értelmes, összefüggő szöveget ír.

VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A NEGYEDIK OSZTÁLY VÉGÉN folytatás Jelzi a szó- és mondathatárokat A mondatvégi írásjelek közül megfelelően használja a pontot és a kérdőjelet. Begyakorolt szókészletben helyesen jelöli - a magán- és mássalhangzók időtartamát, - a tulajdonnevek kezdőbetűjét, - a kiejtéstől eltérő hangkapcsolatokat, - a j hangot. - helyesen írja az igekötős igék gyakori eseteit. Hibátlanul választja el az egyszerű szavakat.

Az értékelés elvei Kétféle értékelési mód kívánatos:  belső, formatív, a tanulót önmagához mérő, saját fejlődési folyamatában visszajelzést adó: visszacsatolás a tanulóhoz és a tanárhoz, a hibák azonosítása a tananyagon belül a megoldási módok kialakítása céljából  külső, diagnosztikus mérés, amelynek funkciója bemenetkor a tervezés segítése, a kimenetkor segítségére lehet a kompetencia alapú oktatás innovációjának.