Zirconial bemutató Név: Pék Marcell Iskola: Székesfehérvári Széchenyi

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRDEKES PONTOK KINYERÉSE DIGITÁLIS KÉPEKEN. BEVEZETÉS  ALAPPROBLÉMA  Jellemzőpontok detektálása mindkét képen  Kinyert pontok megfeleltetése  Megfeleltetések.
Advertisements

Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
GRIN: Gráf alapú RDF index
Keresés a számítógépes katalógusokban
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Kereső program használata Készítette: Berger Nikolett
E-learning alapú távoktatásos képzés
Az operációs rendszer Egy olyan szoftver, ami a számítógépeink használatához nélkülözhetetlen. Főbb feladatai: programok betöltése, futtatása perifériák.
 A Web, kezdeti időszakában csak a szöveges file-okat kezelte.  Ma teljes körű multimédia szolgáltatásokat nyújt  Filmet,  Zenét,  Képeket nézhet.
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
Független Pedagógiai Intézetben Az internet: miért, hogyan?
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Rendszerfejlesztés.
Librarians az oktató játék. A játékról  Fejlesztők: Harmat Balázs webprogramozó Horváth Alexandra grafikus  Műfaj: labirintus játék  Környezet: Windows.
Small Liga Mozgás vezérlő rendszere
E-learning és a multimédia
Weben publikált térképek a földrajzi kutatásokban Ádám Eszter Geográfus MSc hallgató.
13.a CAD-CAM informatikus
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
E-learning alapú távoktatásos képzés
„Országos” feladat. Feladat: Egy tetszőleges, színes országokat tartalmazó térképen akar eljutni egy kommandós csapat egy országból egy másikba. Viszont.
Kereső programok használata
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Közösségi portálok használata
Aki keres, az talál? Igen, talál. Ki ezt, ki azt, de egy szót beütve a google keresőbe (pl.) mindig ugyanazt, hacsak nem kerültek fel új honlapok az adott.
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Implementált képfeldolgozó algoritmusok
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Szemantikus keresők.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Az internetes keresőkben a felhasználó az őt érdeklő szavakra, adatokra kereshet rá egy általában egyszerű oldalon, egy beviteli mező és egyéb szűrési.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Többváltozós adatelemzés
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
R statisztikai program
Kézmozdulat felismerő rendszer
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Tömeggyarapodás hasonlóságelemzése Melyik tápanyag összeállítás lenne a legmegfelelőbb sertések számára, minél nagyobb tömeggyarapodás elérése céljából.
Alapfogalmak, módszerek, szoftverek
Az internetes keresési módszerek
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Adatvizualizáció Segédanyag a Gazdasági informatika tárgyához
A GIMP képszerkesztö program bemutatása
Ez az én művem Jakab Richárd Tanuló Eisensehr Mihály Felkészítő tanár Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium 7150 Bonyhád Kossuth Lajos u. 4.
Készítette: Földi Gergely Felkészítő: Antal Zoltán Szentpéterúri Általános Iskola Szentpéterúr, Kossuth Lajos Utca 13. Kedvenc szerkesztő szoftverem.
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
LEGO Dacta program.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Az interaktív vizsga jellegzetes feladattípusainak.
Adatkeresés az interneten
FIBONACCI SOROZAT.
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
Könyvtárstruktúra, felhasználói és rendszerkönyvtárak Fájlkiterjesztések, attribútumok és engedélyek Takács Béla 2016.
LL(1)-elemzés ● az LL(1)-elemzők már jobbak az előzőeknél, bár nem fedik le a programozási nyelvek szükségleteit ● alapötlet: a levezetés következő lépéséhez.
Pókerkártya játék algoritmusa
Egyszerű, osztott ütemező LISP nyelven
Erre használom az internetet
A Linux operációs rendszer
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
LL(1)-elemzés az LL(1)-elemzők már jobbak az előzőeknél, bár nem fedik le a programozási nyelvek szükségleteit alapötlet: a levezetés következő lépéséhez.
C/C++, hobbi játékprogramozás
A mesterséges neuronhálók alapjai
Előadás másolata:

Zirconial bemutató Név: Pék Marcell Iskola: Székesfehérvári Széchenyi István Műszaki Szakközépiskola Felkészítő tanár: Módné Takács Judit Téma: Saját program bemutatása

Mi a Zirconial? A Zirconial egyfajta mesterséges intelligencia (AI). Mégpedig egy olyan, a Python scriptnyelvben írt program, amellyel gépi tanulási algoritmusok és tudás-alapú szoftverek összességével egy működő, használható felületet kapunk.

A játékok és a valóság A játékok “mesterséges intelligenciái” valójában egyszerű “automaták”, amelyek egyik állapotból lépnek a másikba. Ha a kedvenc lövöldözős játékodban egy ellenséget látsz, valószínűleg azt, hiszed, hogy nagyon intelligens. Valójában, azonban, kevesebb, mint 5-8 állapotot használ rendszeresen.

A játékok mesterséges intelligenciája Állapotok lehetnek például a “Támadás”, a “Töltés” és a “FegyverElő”. Az ilyen állapotoknak vannak “kezdeti feltételei”, amelyeknek teljesülniük kell. A “Támadás” állapothoz például kell, hogy az AI lássa a játékost és hogy a játékosnak még legyen élete (vagyis éljen). Ha ezek megvannak, az “intelligencia” megpróbál támadni. A “Támadás” állapotban az ellenség elkezd ránk tüzelni. Ha nincs a fegyverében lőszer, hasonló módon átlép egy másik állapotba, a “Töltésre”, és így tovább.

A valós “tudás” Ezek a rendszerek, habár fejlettnek tűnnek, valójában igencsak primitívek. Nem képesek “önálló” gondolatokra, nem tudnak saját maguktól döntéseket hozni. Ez nem csoda, ha minden játék úgy működne, mint a Zirconial, akkor az erőforrások többszörösek lennének. A Zirconial a valódi mesterséges intelligencia “gépi tanulás” (Machine Learning, ML) tudományágát használva próbálja meg feladatait ellátni.

Mit tud a Zirconial? Arcokat felismerni. Hangokat felismerni (csak angolul). A mondatokat elemezni (alany-állítmány-tárgy-határozó-jelző). A mondatok tárgyai, alanyai, állítmányai alapján megfelelő válaszokat adni. A WolframAlpha motorjával a kérdésekre választ adni.

Az arcfelismerés Az arcfelismerő algoritmus egy viszonylag egyszerű rendszeren alapul, amit már több évtizede használnak (kisebb-nagyobb sikerekkel) arcok és egyéb objektumok felismerésére. Az arcfelismerés az ún. Haar-típusú vonásokon alapul.

A naív arcfelismerés Egy arcfelismerő algoritmus “kézenfekvő” megoldása, hogy egy képet pixelenként végignézünk majd valamiféle függvény alapján megpróbálunk keresni a pixelek értékéből (abból, hogy a pont piros-e vagy épp lila) egy arcvonást. Ez azonban számításelméletileg bonyolult, a kis képeken nem működik jól, a nagy képeken azonban akkora erőforrások kellenek hozzá, hogy gyakorlatilag megvalósíthatatlan.

A Haar-féle vonások A Haar-féle vonások (Haar-like features) segítségével gyorsan és könnyedén megoldható a probléma. A Haar-féle vonások színfüggetlenek, ezért elegendő szürkeárnyalatos (fekete-fehér) képeket csinálnunk. A Haar-elemzés alapja az ún. “cascade”. A cascade-ban több-ezer vonás van, amelyek általában egy téglalapban található pixelek “fehérségének” átlagát nézi. Ezzel a program már az elején kiszűri azokat a területeket, ahol valószínűleg nincsenek arcok. A fals pozitívok száma alacsony.

Vonások II. Az így egyre jobban kisebbé méretezett képeket egyre bonyolultabb “cascade”-oknak veti alá amíg meg nem találja a megfelelő arcokat. A Haar-féle felismerés alapja így a “cascade”. Ezeket egyetemek vagy kutatóintézetek állítják össze, így könnyedén beszerezhetőek az internetről.

Hangfelismerés A hangfelismerés a rejtett Markov-modelleken alapszik. Ez egy bonyolult matematikai modell amelynek segítségével, a megfelelő adatok esetén, könnyen tudunk hangokat felismerni. A Zirconial képes arra, hogy a mikrofonból bejövő hangot analizálja, majd meghatározott valószínűségekkel kiírja azt, hogy mit mondhatott a beszélő.

Mondat értelmezése A mondatok szavait egy parserrel (elemzővel) egy fát hozunk létre. (Ez a számításelméletbeli “fa” hasonló a magyarórákon készített “ágrajzokhoz”.) A parser eredményeképp láthatjuk, hogy hol van az alany, hol az ige, és egyebek. A mondatokat azután különböző módszerekkel elemezzük polaritás (pozitív <-> negatív) szempontjából is. Ehhez különböző adatbankokat szolgáltathatnak pl. könyv/filmkritikák és azok számszerű értékelése.

A WolframAlpha A WolframAlpha talán az egyik legjobban ismert és legsokrétűbb “tudás”-bank, ami elérhető az interneten. Megtalálható benne Magyarország népességének váltakozásától a Hélium kémia szerkezetéig viccek különböző megoldásain keresztül az, hogy ki írta “A holló” című verset. A program a WolframAlpha-n keresztül kapott válaszokat megjeleníti a képernyőn vagy felolvassa nekünk.

Felépítés A program az alábbi felépítéssel bír: ZIRCONIAL C/C++ modulok (3. forrásból): OpenCV plugin a számítógépes látáshoz; WolframAlpha API kulcs és API lekérő; TextBlob a különböző szöveges adatbányászati eszközökhöz; Windows hangfelismerő és hangszintetizátorhoz elérés. Fájlok: zr.py (a főfájl); voice.py (hangfelismerés- és szintézis); facerecog.py (arcfelismerés); lextoken.py (szöveg lexikális és szintaktikus elemzése); analyzetext.py (szöveg analizálása polaritás szempontjából); wa.py (WolframAlpha API helyi implementációja)

OpenCV Az arcfelismerést az OpenCV nevű könyvtárral készítjük. Az OpenCV-ben jelen van rengeteg módszer a Haar-féle vonások elemzésére. Az OpenCV motorjával érjük el, hogy videókamerából vagy filmekből is tudjunk így elemezni. Az OpenCV ingyenes és Python-nal is működik.

TextBlob A TextBlob egy olyan plugin, amely tartalmaz több modult, amely a szövegek különböző lexikális/szintaktikus elemzéséhez kell. Ilyenek: egy szótár, amivel szavak többesszámát/szótári alakját tudjuk meghatározni ragozott alakokból; egy rejtett Markov-modelleken alapuló szövegpolaritás-mérő, amelyhez tanítóadatokat a netről lehet tölteni; egy lexikai elemzőt és egy szintaktikus elemzőt (angol mondatokhoz).

WolframAlpha API Egy API, vagyis egy alkalmazás-programozási felület, feladata, hogy egy, a felhasználó számára közvetlenül nem elérhető szolgáltatást (pl. webes szolgáltatásokat) alkalmazásában különböző módokon felhasználhasson. A WolframAlpha által nyújtott API-val napi határral különböző mennyiségű kereséseket lehet a motor részére küldeni, amit az kielemez, és a válaszokat meg is kapjuk.

Google Voice API A Google Voice API segítségével a rendszer a jól működő, egyik legtöbb adattal rendelkező cég, a Google beszédfelismerő rendszerét használja. A rendszer segítségével pontos statisztikai adatokat kaphatunk arról is, hogy a legvalószínűbb mellett mely kevésbé valószínű események vannak.

Windows Voice API A Windows Voice API a rendszer másodlagos beszédfeismerője és elsődleges hangszintetizátora. A windows által biztosított beszédfelismerő eredményét a rendszer fele akkora súllyal számításba veszi a pontos szöveg felismerésénél, mint a Google Voice API esetén. A hangszintetizátor egyes beállításait a programkódból lehet vezérelni, ilyen pl. a beszédsebesség vagy a hangszín.

Ellenőrző kérdések Mi az az API? Alkalmazás-programozási felület, más program által nyújtott szolgáltatások elérésére. Mi az arcfelismerés a szoftverben használt változata? A Haar-féle vonások. Miért fontos a szintaktikus elemző egy mesterséges intelligenciában? Azért, hogy a mondatokban lévő szavak szófaját és betöltött szerepét meghatározzuk. Mit csinál a játékokban használt mesterséges intelligencia? Döntési fákkal vagy automatákkal állapotok között váltogat.