Takarékszövetkezetek rövid története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

Az MFB Zrt. finanszírozási programjai
Kedvezményes források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Az MFB Zrt. finanszírozási programjai.. Témakörök •MFB Zrt. bemutatása •Finanszírozási programjaink –MFB Önkormányzati Infrastruktúrafejlesztési Program.
Miért fontos? ösztönzi a külgazdasági kapcsolatokat
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Tartalom Gazdasági környezet, a hitelezés feltételeinek változása
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A hitelintézeti számvitelre vonatkozó szabályozás
A hitelgarancia szerepe a vállalkozások forrásbevonásában Király Zsolt marketing igazgató Hitelgarancia Zrt február 2.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
Az MV-Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
PÉNZÜGYI ISMERETEK A takarékszövetkezeti rendszer
PÉNZPIACI SZABÁLYOZÁS 1.
Előadó: Simon Csaba Volksbank, Trade Finance osztályvezető
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Hitelgarancia Zrt.. A Hitelgarancia Rt ben alakult meg non-profit szervezetként. A kormányzat, 25 bank, 40 takarékszövetkezet és 11 egyéb szervezet,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
1. Az RFH csoport bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A Takarékszövetkezeti Integráció bemutatása és elhelyezkedése az önkormányzatok életében
Magyar államadósság és a kötvénypiac
JEREMIE Programok módosulásai
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Nagykanizsa MJV Önkormányzatának új munkahelyek létrehozását támogató pályázata Vállalkozói Információs Nap – március 31.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Államadósság és állampapírpiac
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A betétbiztosítás.
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Egyszerűen a devizákkal
EBKM számítási módszerei Készítette: Pál János Raj Gergő.
Zöld út Bemutatkozik a Groupama Garancia Biztosító
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
A bankbetétek védelme, az Országos Betétbiztosítási Alap működése. Egy konkrét eset bemutatása.
Az 53 éves Kis-Rába menti Takarékszövetkezet Köszönti a Fórum résztvevőit Május 31.
A hitelintézeti rendszer felépítése
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
1. 2 Az RFH cégcsoport Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
1 Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Postapartner Program.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Dr. Terták Elemér vezérigazgató Budapest, május 12.
Európai pénzügyi intézményrendszer
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Közbeszerzési Hatóság
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
Előadás másolata:

MEGYEI POLGÁRMESTERI FÓRUM 2015. INTEGRÁLT SZÖVETKEZETI HITELINTÉZETEK EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGE A HELYI ÖNKORMÁNYZATOKKAL MEGYEI POLGÁRMESTERI FÓRUM 2015.

Takarékszövetkezetek rövid története 1894 Gróf Károlyi Sándor megalapítja a Hazai Szövetkezetek Központi Hitelintézetét. 1989 A takarékszövetkezetek megalapítják a Takarékbankot, a szektor központi bankját. 2012 A magyar állam megvásárolja a DZ Bank részesedését a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül. 31.12.2013 Az első öt takarékszövetkezet felvételével megkezdi működését a garancia közösség . 1800s 1900s 2000s 1851 Az erdélyi szászok életre hívják az első hitelegyleteket és szövetkezeteket Besztercén, Nagyszebenben és Kolozsvárott. 1939 A második világháború kezdetén országosan 1499 htelszövetkezet működik, közel 800 000 taggal. 1997 A Takarékbank privatizációja: az új többségi tulajdonos a német DZ Bank. 2013 Életbe lép a Szövetkezeti Hitelintézeti Törvény

Változások a szektorban 2013. évi CXXXV. törvény és CXCVI. törvény Összevont tőkemegfelelés Standardizált működés Egységes piaci megjelenés Egységes IT A szektor szereplői csoport szinten teljesítik a tőkemegfelelési kritériumokat Az egyedi tőkemegfelelési kritériumokat a Takarékbank határozza meg Egységes folyamatok Egységes eljárásrendek Standardizált szabályzatok Egységes üzletpolitika Standardizált termékek Közös arculat Közös marketing Közös üzleti stratégiát kiszolgáló IT rendszer Központi IT üzemeltetés Az egész szektor egy egységes pénzügyi szolgáltatóként tud megjelenni a piacon

Egy kereskedelmi bankokkal versenyképes csoport A szektor korábbi jellemzői Az integráció Széttagolt intézményi struktúra Korlátozott, egymással átfedésben lévő hatáskörrel rendelkező szervezetek Több szövetség és intézmény védelmi alap Korlátozott központi banki és integrációs szervezeti hatáskör Laza együttműködésen alapuló üzleti modell Magasfokú függetlenség, hatékonytalan működés Takarékpont hálózaton belül szorosabb, de még itt sem egységes együttműködés Egymással versenyző, az együttműködési lehetőségeket elszalasztó takarékszövetkezetek Nem jelentős piaci részesedés Alacsony piaci részesedés a magas betéti részesedés és országos hálózat ellenére Mérlegfőösszeg szerint: 5,8% Hitel (volumen): 4,2% Betét (volumen) 9,6% Országosan ~1600 kirendeltség Az új nemzetközi előírások teljesítése kihívás Szigorodó, új EU-s előírásoknak való megfelelés csoport szinten nem biztosított Likviditási mutató Tőkemegfelelési mutató Központosított szervezeti felépítés 2 szervezet által irányított rendszer • Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete (SZHISZ): az integráció és intézmény védelem, prudens működés biztosítása • Takarékbank Zrt: központi bank - egységes üzleti működés biztosítása Erős integrációra alapuló üzleti modell Szoros integráció a Takarékbank irányításával és koordinálásával Stratégia és üzletpolitika Marketing és termékfejlesztés Kockázatkezelés Likviditás kezelés IT rendszerek Szignifikáns piaci részesedés A potenciál és szinergiák kiaknázásával a piaci részesedés növelése Országos hálózat, alacsony hitel betét arány, magas ügyfélszám Költségcsökkentés a folyamatok racionalizálásával Az új nemzetközi előírásoknak teljesítése biztosított A szigorodó, új EU-s előírásoknak Közös alapú megfelelés Tőkemegfelelés

Központosított szervezeti struktúra Az integráció szereplői Központi bank: Takarékbank Zrt. Erősebb felhatalmazás és irányítói eszközök Kontroll, menedszelés, ellenőrzés Üzleti koordináció, termékfejlesztés Intézményvédelem: Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezete (SZHISZ) Kötelező tagság 113 szöv. hitelintézet és MTB, MFB Szövetkezeti hitelintézetek 107 takarékszövetkezet 3 hitelszövetkezet 3 bank Központosított szervezeti struktúra ÜGYFÉL ÜGYFÉL TAKARÉKBANK SZÖVETKEZETI HITELINTÉZET SZHISZ ÜGYFÉL SZÖVETKEZETI HITELINTÉZET ÜGYFÉL ÜGYFÉL ÜGYFÉL

Takarékszövetkezetek piaci pozíciója Piaci részesedés, hitelek (%) Lakossági ügyfelek száma: 919 000 Vállalkozói ügyfelek száma: 185 000 Önkormányzati ügyfelek száma: 1 036 113 takarékszövetkezet: ~1600 kirendeltség Országos hálózat: Piaci részesedés, betétek (%)

Önkormányzatok számlavezetése

Hitelfelvétel az adósság konszolidáció után 2011. évi CXCIV. Tv. Magyarország gazdasági stabilitásáról 353/2011. Korm. Rendelet az adósságot keletkeztető ügylet és értéke (3.§) Hitel, kölcsön, kibocsátott váltó, értékpapír, pénzügyi lízing, visszavásárlási kötelezettség, 365 napot meghaladó halasztott fizetés Kezesség és Önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság Előzetes adatszolgáltatás – legkésőbb március 16-ig Kormányengedélyeztetési eljárás (10. §) legkésőbb nov. 20-ig Kivételek: európai uniós pályázat és az így megnyert támogatás előfinanszírozásának biztosítására szolgáló és előzetesen bejelentett hitel, az adósságrendezési eljárás során a hitelezői egyezség megkötéséhez igénybe vett reorganizációs hitel a naptári éven belüli hitel a fővárosi önkormányzat és megyei jogú város esetében a 100 millió forint, országos nemzetiségi önkormányzat esetében a 20 millió forint, egyéb önkormányzat esetében az adott évi saját bevételeinek 20%-át meg nem haladó, de legfeljebb 10 millió forint összegű fejlesztési célú, előzetesen bejelentett adósságot keletkeztető ügylet Statisztika: 190 önkormányzati igény (46,5Mrd HUF) 13 visszautasított igény (4,6 Mrd HUF) 2 település esetében részben jóváhagyott igény Utólagos korrekciók

Hitelfelvétel az adósság konszolidáció után Hitelfelvétel előfeltétele: Helyi adó kivetése (iparűzési, vagyoni vagy kommunális közül legalább egy) Éves adósságszolgálat a saját bevételek legfeljebb 50%-a Önkormányzat törvényben meghatározott feladatához szükséges kapacitás erejéig Engedélyeztetés folyamata 3 lépcsős eljárás (MÁK, megyei kormányhivatal, kormány) legkésőbb november 20-ig 30+30+X nap időigény/az előzetes adatszolgáltatást követően 3 havonta Hitelszerződés tervezet/kezességvállalásra vonatkozó szerződéstervezet Szerződésmódosítás lehetősége Újabb kormányengedélyeztetés szükséges, ha bármelyik évben az eredeti szerződésben rögzítettnél magasabb lesz az adósságszolgálat, növekszik az ügyletérték vagy a futamidő Közbeszerzés Szabályok enyhítése (nem szükséges nemzeti eljárás, EU értékhatár: 207 000 euró, azaz 60 690 330 forint) Kölcsön felvétele közbeszerzés-mentes

KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! TAKARÉKBANK ELÉRHETŐSÉGEK Ifju Péter Osztályvezető – Önkormányzati Kapcsolatok Osztálya ifju.peter@tbank.hu 20/404-52-05 Komjáthy Kálmán Senior önkormányzati manager - Önkormányzati Kapcsolatok Osztály komjathy.kalman@tbank.hu 30/428-43-66