A GYÓGYPEDAGÓGIA ALAPJAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az akadálymentesítés szakmai háttere, indokoltsága Horváth Péter SZMM Országos Fogyatékosügyi Tanács titkára Budapest, június 7.
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Peőcz Veronika Béki Andrea
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
„A tagállamoknak el kell ismerniük az egyenlő, integrált általános-, közép-, és felsőfokú oktatás lehetőségét a fogyatékossággal élő gyerekek, fiatalok.
Az együttnevelés jogszabályi háttere
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Az egyéni fejlesztési terv
FOGYATÉKOSSÁG AKADÁLYOZOTTSÁG
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Integráló iskolák a közoktatásban
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Együttnevelés.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Korai fejlesztés fontossága
Integráció és inklúzió
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az inkluzív nevelés programjának kidolgozása
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A GYÓGYPEDAGÓGIA ALAPJAI

A tantárgy oktatásának célja Megismertetni a gyógypedagógia alapjait és felkészíteni a sajátos nevelési igényű gyermekek, felismerésére, elfogadására, megsegítésére.

Követelmények, kompetenciák A hallgató ismerje a gyógypedagógia intézményrendszerét és a gyógypedagógiai nevelésre szoruló sajátos nevelési igényű gyermekek csoportjait. Ismerje meg azokat a habilitációs, rehabilitációs eljárásokat, amelyek eredményesen használhatók a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztéséhez.

A tantárgy tartalma A gyógypedagógia tárgya, célja, feladata. A sajátos nevelési igény fogalma, kritériumai, területei, okok, tünetek általában. A gyógypedagógiai területére tartozó rendellenességek – autizmus, mutizmus, részképesség-zavarok. A fogyatékkal élők jogai és azok érvényesülése. Esélyegyenlőség törvény – Fogyatékosügyi program

Szakirodalom 1. Gyógypedagógiai alapismeretek Szerkesztette: Dr. Illyés Sándor Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar B. 2000. 2. Gyógyító pedagógia Nevelés és terápia Szerkesztette: Gardosné Szabó Anna Medicina Könyvkiadó Rt. Bp. 2004. 3. Kálmán Zsófia – Könczei György A Taigetosztól az eslyegyenlőségig Osiris Kiadó Bp. 2002.

Kollokvium 1. A gyógypedagógia fogalma, neves szakemberek az integráció és a szegregáció értelmezése. 2. A fogyatékosság fogalma, okai. 3. A sajátos nevelési igény fogalma, a szakértői bizottságok munkája. 4. A gyógypedagógia intézményrendszere , a működést szabályozó dokumentumok. 5. Az értelmi fogyatékosság fogalma, súlyosság szerinti csoportosítás.

6. A látási fogyatékosság fogalma, súlyosság szerinti csoportosítás. 7. A hallási fogyatékosság fogalma, súlyosság szerinti csoportosítás. 8. A mozgás-fogyatékosság fogalma, a konduktív pedagógia elv 9. A leggyakrabban előforduló beszédhibák olvasás és az írás zavarai. 10. A gyógypedagógia területére tartozó rendellenességek, autizmus, mutizmus, hiperaktivitás. 11. A korai fejlesztés fogalma, jelentősége. 12. A fogyatékkal élők jogai, azok érvényesülése. Az esélyegyenlőség törvény ei

A GYÓGYPEDAGÓGIAI NEVELÉS FŐ FELADAT A NORMALIZÁCIÓ ÉS AZ INTEGRÁCIÓ ELVÉNEK AZ ÉRVÉNYESÜLÉSE

Fogyatékosság Olyan minőség, amiben az adott személy képességeinek, teljesítményeinek szintje alacsonyabb a népesség átlagához képest. A fogyatékos ember nem képes ugyanarra, mint mások; nem úgy viselkedik, mint ahogy az, az ő korában várható lenne.

Sérülés? Zavar? Hátrány? Biológiai, organikus szinten, tehát a szervezet szintjén sérülésről, károsodásról beszélünk. A pszichés funkciók, képességek szintjén képesség-, illetve funkciózavarokról. Szociális szinten a megváltozott fejlődésmenetnek kihatása van a szocializációra beilleszkedési zavar, társadalmi hátrány keletkezik.

FOGYATÉKOSSÁG SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNY SNI CÉL A fogyatékos egyén társadalomba való sikeres beilleszkedésének elősegítése

Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… A szocializáció …a társadalomba való beilleszkedés folyamata, melynek során az egyén megtanulja megismerni önmagát és környezetét, elsajátítja az együttélés szabályait. Vagyis megtanul emberi módon élni és viselkedni… (Bagdy Emőke)

NÖVEKSZIK A SPECIÁLIS SZÜKSÉGLETŰ TANULÓK SZÁMA A KÖZOKTATÁSBAN! EBBŐL 52 750 SNI TANULÓ 2003/2004 908 000 TANULÓ EBBŐL 53 000 SNI TANULÓ 2004/2005 886 500 TANULÓ EBBŐL 57 000 SNI TANULÓ 2005/2006 859 000 Tanuló EBBŐL 60 000 SNI TANULÓ

Veszélyeztető tényezők Gyermekvállalás változása Társadalmi, gazdasági bizonytalanság Káros környezeti hatások Koraszülöttek nagyobb aránya Zavart interakciók a környezettel

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNY Szakértői Bizottság határozata alapján! Fogyatékkal élő: - mozgássérült - hallássérült - látássérült - beszédfogyatékos - tanulásban akadályozott (IQ: 70-50) - értelmileg akadályozott (IQ: 50-30) - halmozottan sérült - autizmussal élő A tanulási folyamatban tartósan, súlyosan akadályozott: - hyperkinetikus syndroma - kóros pszichés zavar - dyslexia, dysgraphia, dyscalculia - mutizmus

(Közoktatási törvény 121.§) Szakvélemény alapján Testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság előfordulása esetén halmozottan fogyatékos Pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott(dyslexia,dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros aktivitászavar (Közoktatási törvény 121.§)

A különleges gondozáshoz való jog „Minden gyermeknek joga van ahhoz, hogy megkapja a képességeinek megfelelő fejlesztést és rendelkezésére álljanak azok a pedagógiai feltételek, amelyek hozzásegítik őt személyiségének legteljesebb kibontakoztatásához.” GYERMEKI JOGOKRÓL SZÓLÓ EGYEZMÉNY

KIK ÁLLAPÍTJÁK MEG A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYT? A SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁGOK .....................

Szegregáció vagy integráció? SZEGREGÁLT ÉS INTEGRÁLT NEVELÉS EGYMÁS MELLETT, SZOROS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN!

Szakértői bizottságok javaslatot tesznek a speciális nevelésre a szülő joga a döntés ?

Az integráció fajtái

Funkcionális integráció Lokális integráció Csak az épület közös, a gyermekek között nincs kapcsolat Szociális integráció Tudatos egyesítés szabadidőben, foglalkozásokon kívül Funkcionális integráció Tanórákon történő együttfejlesztés

Integráció vagy inklúzió? „Az integrációval az egyéneket be kívánják olvasztani az iskola meglévő struktúráiba. Az inklúziónál újra átgondolják a tanterv megvalósításának szervezeti kereteit és azokat a feltételeket, amelyekkel valamennyi tanuló haladását biztosítani tudják.”

Mindannyian mások vagyunk… Az integráció nem lehet a tolerancia nagyvonalú gesztusa, hogy mi, épek eltűrjük magunk között a sérülteket, és hagyjuk, hogy velünk élhessenek, hanem annak az elfogadása, hogy mindannyian egyenlők vagyunk, de nem egyformák.

Befogadó társadalom? Az Unióban rendkívül erős társadalmi elkötelezettség van a befogadó felnőtt társadalom létrehozására. Befogadó felnőtt társadalom azonban csak akkor lehetséges, ha ez már a gyermekek társadalmára is jellemző.

Az együttnevelés feltételei

A nevelőtestület, szülők, gyermekek felkészítése az új feladatra! a szakértői bizottság javaslata alapító okirat módosítása személyi feltételek biztosítása (Kt. 30. §) tárgyi feltételek biztosítása (Kt. 3.sz.m.) pedagógiai, óvodai programok módosítása A nevelőtestület, szülők, gyermekek felkészítése az új feladatra!

További feltételek

Szakmai feltételek elkötelezettség pedagógus kompetenciák osztálytermi, csoportszobai folyamatok célirányos szakképzettségek

A sikeres együttnevelést gátló tényezők Nem könnyű az egyéni szükségletek sokféleségét kielégíteni Nem minden gyereket lehet együtt nevelni Ha magas a csoportlétszám, nem könnyű a feladat

AZ ISKOLAI EREDMÉNYESSÉG FELTÉTELE

„Minden gyermeket elfogadunk olyannak, amilyen - azzá neveljük, amivé válni képes annak érdekében, hogy életesélyei a lehetőségeihez képest a legjobbak legyenek.”

MIKOR LEHETÜNK SIKERESEK?

A pedagógus szerepkörének szélesedése Nevelés szerepének további erősödése A szocializáció egészének segítése Sokoldalú képzettség igénye! Tájékozottság, kapcsolatok Csapatban gondolkodás, együttműködési készség Tanácsadó szerepkör a szülő felé

A gyógypedagógus Értelmileg akadályozottak pedagógiája Tanulásban akadályozottak pedagógiája Szurdopedagógia Tiflopedagógia Szomatopedagógia Logopédia Pszichopedagógia

A pedagógiai munkát segítő asszisztens Csoportmunka megszervezése Differenciált feladatadás Eszközkészítés Ellenőrző munka Terhelés megosztása

A GYÓGYPEDAGÓGIA INTÉZMÉNYRENDSZERE

A GYÓGYPEDAGÓGIAI OKTATÁST SZABÁLYOZZÁK A TÖBBSZÖR MÓDOSÍTOTT KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNY 1993.ÉVI LXXIX.TÖRVÉNY A FOGYATÉKOS GYERMEKEK ÓVODAI NEVELÉSÉNEK IRÁNYELVE, A FOGYATÉKOS TANULÓK ISKOLAI OKTATÁSÁNAK TANTERVI IRÁNYELVE 2/2005.(III.1.)OM rendelet

SZAKSZOLGÁLATOK KORAI FEJLESZTŐ KÖZPONTOK KONDUKTÍV PEDAGÓGIAI ELLÁTÁS GYÓGYTESTNEVELÉS LOGOPÉDIAI ELLÁTÁS GYÓGYPEDAGÓGIAI TANÁCSADÁS KÉPZÉSI KÖTELEZETTEK ELLÁTÁSA súlyosan, halmozottan fogyatékosok

EGÉSZSÉGÜGYI ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK BÖLCSŐDÉK : EGYÜTTNEVELÉS SPECIÁLIS CSOPORT ÁPOLÁSI, GONDOZÁSI INTÉZMÉNYEK GYERMEKEK, FELNŐTTEK RÉSZÉRE SZOCIÁLIS FOGLALKOZTATÓK

KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK ÓVODÁK EGYÜTTNEVELÉS KÜLÖNNEVELÉS ISKOLÁK EGYÜTTNEVELÉS KÜLÖNNEVELÉS

Az új Irányelvek kiadásáról: 2/2005.(III.1.)OM rendelet Az új Irányelvek kiadásáról: melynek alapján készíthető és fogadható el a SNI tanulókat oktató intézmény helyi tanterve az elfogadott helyi tanterveket az iskolák kifutó rendszerben alkalmazhatják vonatkozik mindez az integrált iskolákra is

A tanulók foglalkoztatását áthatja: a habilitációs ( beillesztést elősegítő) fejlesztés

Habilitációs órakeret Fogyatékossági kategóriánként a Közokt.törvény 52.§(6)- ben meghatározott %-os arányban! Létszámok !! Értelmi sérültek: 15 % Pszichés fejlődés zavarai:15% Hallássérültek: -nagyothalló: 40 %, -siket: 50% Mozgássérültek: 40% Látássérültek: -gyengénlátó: 35 %, - vak: 40 % Autisták: 50 % Beszédfogyatékosok: 40 %

A habilitáció irányulhat: A sérült funkció korrekciójára, kompenzálására (pl. kreatív tevékenység) Új funkció kialakítására (pl. beszédindítás) A funkciók egyensúlyára (pl. ép érzékszervi csatorna fejlesztése) Speciális eszközök használatára (pl. hallókészülék) Társadalmi együttéléshez szükséges képességekre (pl. kommunikáció, ügyintézés, munkavégzés, állóképesség, kitartás, türelem, stb.) Nem tantárgyakra, nem passzív ismeretekre!

A habilitációt meghatározó tényezők: A fogyatékosság típusa és súlyossága Kialakulásának ideje A tanuló életkora Pszichés és egészségi állapot Képességei, készségei Az adott tanulóra vonatkozó integrálhatósági követelmények

Hol jelenjen meg a habilitáció tartalma? PP- nevelési program feladataiban Helyi Tanterv tartalmában Tanmenetekben Fejlesztési tervekben Minőségirányítási programban (tervezés, ellenőrzés,értékelés)

A gyógypedagógus kompetenciái: Programok, fejlesztési tervek készítése Fejlesztés, habilitáció Tanácsadói szerepkör az integrált intézményekben Saját szakterületén – adott fogyatékossági területen!

Érzékszervi- vagy mozgássérült Értelmi fogyatékos A sérülés jellege, típusa Érzékszervi- vagy mozgássérült Értelmi fogyatékos A tanulási folyamatban tartósan, súlyosan akadályozott Szakértői vélemény Országos Szakértői Bizottság Megyei Szakértői A tanterv jellemzői Általános tanterv Módosított tananyag néhány területen Más tananyag minden tantárgyból A fejlesztés fő elve kompenzálása Alapfunkciók fejlesztése Részképességek fejlesztése, Személyiségfejlesztés

Értelmi sérültek Tanterv: Tanórák tervezése a régi Irányelvek alapján! Tankönyvek: Egymásra építve:Pl.Játékház,Játékvár(1.) Meseolvasó(2.) Meseutazás(3.,4.) Eszközök: Érzékszervi fejlesztő játékok és szemléltetés Habilitáció: 15% Tervezése az új Irányelvek és az EFT szerint! Fejlesztési terv fő irányai: Képességfejlesztés (mozgás,tájékozódás, beszéd,figyelem,észlelés,emlékezet, kreativitás)

Mozgássérültek Tanterv: NAT és Kerettanterv módosítva Tankönyv: (beszéd,írás,ábrázolás,gyógytestnev.) Tankönyv: Normál, de a számítógép használata nagyobb arányban) Eszközök: Környezeti adaptáció és a kézfunkció segítése Habilitáció: 40%! Fejlesztési terv fő irányai: Önállóság,önkiszolgálás,eszközhasználat /Graphomotorika/ Logopédia, másféle kommunikáció Idegen nyelv ! Alkotás, művészetek, adaptív sport Izomtónus, erőnlét, egészségnevelés

Hallássérültek Tanterv: NAT és Kerettanterv módosítva (hosszabb időkeretek!) ”Egyéni anyanyelvi nevelés” „Integrációs gyakorlatok” Tankönyvek: Speciális tankönyvcsalád Eszközök: Vizuálisan megerősített képzetek (tárgyak,képek,átélt szituációk) Habilitáció: 40%(nagyothallók) 50%(siketek) Fejlesztési terv fő irányai: Hallás-ritmus-mozgásnevelés -Hallókészülék használata Beszédhallás-fejlesztés -Hallásmaradvány fejlesztése Helyes ejtés -Beszédállapot fejlesztése Szájról olvasás -Fonomimika, jelnyelv

Látássérültek Tanterv: NAT és Kerettanterv – a vizuálisan megismerhető tananyag változásával! Tankönyvek: Braille-jelrendszerrel vagy nagyított formában, nagy vonalas füzetek Eszközök: helyi világítás, tanulóasztal,nagyító,olvasógép,hangos szám.gép,abakusz,csörgőlabda Habilitáció: 35%-gyengénlátók, 40%-vakok -látó-halló-(tapintó) életmód vagy -tapintó-halló életmód kialakítása Fejlesztési terv fő irányai: -árnyalt verbális kommunikáció -rend kialakítása -bőr-és mozgásérzékelés -mintázás, formázás -hallási észlelés, sorrendiség -gépírás -szaglás és ízérzékelés -idegen nyelv hallás után -kézügyesség fejlesztése -úszás

Részteljesítmény zavarok (dys-) Óvodában: Csak dys- veszélyeztetett lehet! Kiemelt fejlesztési területek: tájékozódás-mozgás, beszéd, észlelési csatornák, szemmozgási beidegződés, dekódolás technikája (asszociatív kapcsolatok), bevésés-felidézés technikája Iskolaválasztás! Iskolában: Szakértői véleménnyel Úgy tűnik… Habilitációs órakeret! Meixner-végzettségű pedagógus! Dys-es softverek, eszközök Értékelés, felmentés Vizsgálati kérelem Meixner – féle olvasástanítás Kiemelt területek további fejlesztése

Mutizmus SNI Habilitáció „pszichés eredetű beszéd-némaság” - Pszichés oldás: - szakemberek (pszichológus, zeneterápia) - pedagógusok ( szoros érzelmi kapcsolat, rugalmas bánásmód, beszélgetések) ------------------------------------------------------------------------ Közvetett kommunikációs helyzetek teremtése: - számítógéppel kommunikál jelkártyák használatával válaszol - báb szerepébe bújik Fokozatok!

Hiperaktivitás/figyelemzavar SNI Habilitáció A fejlesztés szervezeti kereteit alapvetően meghatározza, melyik tünet a domináns: - figyelemhiányos típusú --impulzív típusú Mindkét esetben: pszichológus érzelmi stabilitás, kiszámítható pedagógusi reakciók következetes motiválás (Conner-féle teszt és terápia)