Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Cséfalvay Ágnes Szakképzési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Advertisements

A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A gyakorlatvezető mentor
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Kompetensek lettünk? június 27..
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
A szakiskola jelene és jövője
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Képzés és végzettség szerepe a munkaerő-piaci elhelyezkedésben Cséfalvay Ágnes Szakképzési osztályvezető Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

A kamara, mint köztestület, állami feladatokat kap. Fő feladat és cél a gazdaság igényeinek kiszolgálása, a gazdaság szereplőinek versenyképességét erősíteni. Egyik fő területe a szakképzett munkaerő megteremtésének segítése, ezzel a foglalkoztatás növelésének elősegítése.

Összefüggések Sok szereplős rendszerről beszélünk: Gazdaság – foglakoztatás – foglakoztatás – munkaerőpiac – munkaerőpiac – képzés, szakképzés – képzés, szakképzés –iskola/tudás

Összefüggések IKT kor - technikai forradalom – tudásalapú társadalom IKT kor - technikai forradalom – tudásalapú társadalom A boldoguláshoz tudás kell A boldoguláshoz tudás kell A tudás alapjait az iskola adja A tudás alapjait az iskola adja Erős, fejlett gazdasághoz, társadalomhoz minőségi oktatás kell Erős, fejlett gazdasághoz, társadalomhoz minőségi oktatás kell skandináv országok- életminőség javulás 1 nemzedék alatt= minőségi oktatással skandináv országok- életminőség javulás 1 nemzedék alatt= minőségi oktatással Délkelet-ázsiai „kistigrisek” modern világhoz 1 generáció alatt= oktatási reformmal Délkelet-ázsiai „kistigrisek” modern világhoz 1 generáció alatt= oktatási reformmal

Az iskolai végzettség magas arányban „továbböröklődik” a családban. Apa iskolai végzettsége: Tanulói átlag: 8 általánosnál kevesebb: 3,20 8 általánosnál kevesebb: 3,20 8 általános : 3,32 8 általános : 3,32 Szakképző: 3,49 Szakképző: 3,49 Szakközépiskola: 3,57 Szakközépiskola: 3,57 Gimnázium: 3,63 Gimnázium: 3,63 Főiskola, egyetem: 3,86 Főiskola, egyetem: 3,86 Forrás: GVI

A családi háttér munkaerő-piaci pozícióra gyakorolt hatása Apa státusza: Jelenleg munkanélküli Apa státusza: Jelenleg munkanélküligyerekek: 8 általánosnál kevesebb: 42% 8 általánosnál kevesebb: 42% 8 általánost végzett33% 8 általánost végzett33% Szakmunkás végzettség21% Szakmunkás végzettség21% Szakközépiskolai v.24% Szakközépiskolai v.24% Gimnáziumi v.13% Gimnáziumi v.13% Főiskola, egyetem10% Főiskola, egyetem10%

Magyar sajátosság A 8 osztályt végzettek kiszorultak a munkaerő- piacról: 37%os alkalmazás (+20% EU) A 8 osztályt végzettek kiszorultak a munkaerő- piacról: 37%os alkalmazás (+20% EU) A szakképzésben nem kap a LLL-hez, a sikeres alkalmazkodáshoz szükséges képességeket A szakképzésben nem kap a LLL-hez, a sikeres alkalmazkodáshoz szükséges képességeket (szövegértésben 85%-uk elégséges szinten van) (szövegértésben 85%-uk elégséges szinten van) Kereseti előnye: 10 % Kereseti előnye: 10 % Gimnázium: írás-olvasási jártasságot igénylő munkahelyekre őket keresik. Kiszorítják a szakképzetteket. Gimnázium: írás-olvasási jártasságot igénylő munkahelyekre őket keresik. Kiszorítják a szakképzetteket. Kereseti előnye: 40 % Kereseti előnye: 40 % Diplomások: Kereseti előnye: % Diplomások: Kereseti előnye: %

A tudás hatalom Alap képességek, ismeretek Alap képességek, ismeretek IT-kor: IT-kor: fontos a digitális tudás fontos a digitális tudás a tanulni tudás a tanulni tudás az információ rendszerezés tudása az információ rendszerezés tudása Globalizáció: „nyitott világ” – migráció Globalizáció: „nyitott világ” – migráció Ki marad? Ki marad? Nem mobil rétegek ( HH ) Nem mobil rétegek ( HH ) Aki nem beszél idegen nyelvet ( 75%) Aki nem beszél idegen nyelvet ( 75%)

Tanulni kell, de … Mit? – piaci igények szerint – pályaválasztás Mit? – piaci igények szerint – pályaválasztás Hol? – iskolarendszerben – Hol? – iskolarendszerben – megfelelő alapot kell adni LLL Hogyan? – készség- és képesség fejlesztéssel, Hogyan? – készség- és képesség fejlesztéssel, - kontraszelektált tanári társadalom - kontraszelektált tanári társadalom - „ tanári munkát nem lehet mérni”(?!) PISA! - „ tanári munkát nem lehet mérni”(?!) PISA! - újabb szlogenek, divatirányzatok (pl:„kooperatív technikák”) - újabb szlogenek, divatirányzatok (pl:„kooperatív technikák”) - „papírom van róla”- tudás nem kell! - „papírom van róla”- tudás nem kell!

Tanárképzés Új generációk nevelése: Új generációk nevelése: alapértékeket, DE másként! Módszertani tudás kell: „hogyan” – dolgoztatva!!!! Módszertani tudás kell: „hogyan” – dolgoztatva!!!! Pszichológia: személyiség lélektan, stb Pszichológia: személyiség lélektan, stb Nem csak „babitsos” diákok vannak! Nem csak „babitsos” diákok vannak! Kezelni kell a HH csoportokat is! – szakképzés! Kezelni kell a HH csoportokat is! – szakképzés! motiválatlan diák + motiválatlan tanár !? motiválatlan diák + motiválatlan tanár !?

Aki nem tanul.. Munkaügyi Központosban álláskereső – Munkaügyi Központosban álláskereső – „munkanélküli”, életfeltételek beszűkülnek „munkanélküli”, életfeltételek beszűkülnek Nem tud lépést tartani a korral: elavult szakmai ismeretek Nem tud lépést tartani a korral: elavult szakmai ismeretek Újra termelődés veszélye! – társadalom eltartó képességének határa van! Újra termelődés veszélye! – társadalom eltartó képességének határa van! Roma kérdés megoldása! Roma kérdés megoldása! Technológiai forradalom, tudásalapú társadalom, tudás tőke ---- egyre kevesebb a tanulatlanok munkalehetősége – modern rabszolgaság Technológiai forradalom, tudásalapú társadalom, tudás tőke ---- egyre kevesebb a tanulatlanok munkalehetősége – modern rabszolgaság

Mi a tudás? Elméleti: ismeretek, teoretikus tudás, „amiről beszélünk” - tanulás Elméleti: ismeretek, teoretikus tudás, „amiről beszélünk” - tanulás Gyakorlati: képességek, „amit csinálunk” - gyakorlás Gyakorlati: képességek, „amit csinálunk” - gyakorlás Általános iskolai: módszertana erősen hiányos „gyakorlatorientáltságban”, alkalmazásban, gyakorlati példákkal, a tanulás tanításában – életre nevelés kell!! Mélyebb alapozás szükséges. Általános iskolai: módszertana erősen hiányos „gyakorlatorientáltságban”, alkalmazásban, gyakorlati példákkal, a tanulás tanításában – életre nevelés kell!! Mélyebb alapozás szükséges. A szakmai képzés: A szakmai képzés: gyakorlatorientált gyakorlatorientált szociális tanulás, szociális kompetenciák szociális tanulás, szociális kompetenciák növekvő szolgáltatási ágazat: kit engedünk be a lakásba? növekvő szolgáltatási ágazat: kit engedünk be a lakásba?

„A tudás hatalom” Szükséges az általános tudás, készség: írás, olvasás, számolás, digitális tudás Szükséges az általános tudás, készség: írás, olvasás, számolás, digitális tudás IQ + EQ IQ + EQ a TUDÁS nem azonos a diplomával! a TUDÁS nem azonos a diplomával! A tudás sokféle: szakmai, szociális, hétköznapi, stb A tudás sokféle: szakmai, szociális, hétköznapi, stb Boldogulni kell évig a munkaerőpiacon!

Végezhet valaki a legjobb egyetemen, sőt a fejében tárolhatja a világ összes enciklopédiájának minden adatát, ha nem képes ezt a tudást megszervezni és tettre váltani, akkor semmit sem ér, sem neki, sem a világnak. /Napoleon Hill/

.

Kiemelt feladat Pályaválasztás erősítése Pályaválasztás erősítése Tanárképzés megújítása Tanárképzés megújítása Pedagógus életpálya-modell erősítése Pedagógus életpálya-modell erősítése Iskolák, tanárok értékelésének bevezetése Iskolák, tanárok értékelésének bevezetése Módszertani megújulás az oktatásban: Módszertani megújulás az oktatásban: Az iskola az életre készítsen fel.

Valamennyi szakmaválasztással kapcsolatos információ egy helyen: - hiányszakmák, ajánlott szakmák - szakmakínálat, iskolák, gyakorlati helyek - eseménynaptár: rendezvények, nyílt napok - pályaválasztási, szakmai versenyek - hasznos weboldalak - információk szülőknek, tanároknak

palyavalasztasbaranya.hu

facebook.com/palyavalasztasbaranya

Pályakezdő bérek

Köszönöm a figyelmet!