A médiaműveltség oktatásának bevált európai módszerei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Mire jó az internet? • Kommunikáció a családdal, a barátokkal • Elérhető információ és szórakozás • Tanulási, ismerkedési, és felfedezési lehetőségek.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
T UDATOS INNOVÁCIÓ VAGY MÓKUSKERÉK ? Locsmándi Alajos Budapest, szeptember 25.
Drajkó László Microsoft Magyarország
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Informatika tanítása ea.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
VII. NEMZETKÖZI MÉDIAKONFERENCIA „A MÉDIA HATÁSA A GYERMEKEKRE ÉS FIATALOKRA” SZEPTEMBER , BALATONALMÁDI A középfokú médiaoktatás legújabb.
Digitális világ – interaktív táblán
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A háború és a modern fegyveres erő
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
Informatika tanítása ea.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

A médiaműveltség oktatásának bevált európai módszerei Áttekintés az NMHH „Decoding Messages” című konferenciáján elhangzott előadásokról Dr. Schmideg Iván

Médiaműveltség oktatása A konferenciáról „Decoding Messages” konferencia a médiaműveltség európai oktatásában bevált gyakorlati módszerekről Budapest, 2014. november 24-25. 26 előadás (11 külföldi előadótól) Mintegy 200 résztvevő 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Előzmények A Bizottság 2009/625/EK sz. ajánlása: a médiaoktatás és a médiaműveltség váljék az oktatási rendszer szerves részévé. Ennek alapján az NMHH médiaértés-oktató központja Bűvösvölgy néven 2014 májusától működik. A konferencia alatt buszos látogatásokat szerveztek. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Az előadás felépítése Ismertetés témák szerint (nem előadók szerint) Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok Konferencia honlapja: http://www.decodingmessages.com/index_hu.html 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Fogalmak és definíciók Media literacy fordítása (és használata) nem egységes Előfordulás 2010/13/EU (AVMS) Irányelv 2009/625/EK Ajánlás COM(2007) 833 Közlemény 2006/952/EK Ajánlás Hivatalos fordítás médiatudatosság médiaműveltség médiaismeret A médiaműveltség fogalmat főleg a média-kutatók, a médiatudatosság (media awareness) fogalmat pedig az oktatás-kutatók használják. A médiaműveltség inkább az USA-ban volt használatos, a médiaismeret az Egyesült Királyságban. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség definíció1 Bizottsági Közlemény a digitális környezethez igazodó médiaműveltség európai megközelítése COM(2007) 833, kiegészítve a holland médiaműveltség kompetencia modellel (2011) http://www.mediawijzer.net/wp-content/uploads/ENG-10-media-literacy-competences.pdf   A médiaműveltség kifejezés alatt általában a médiához való hozzáférésre, eszközök, szoftverek és alkalmazások használata, eligazodás a média környezetben 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség definíció2 a média és a médiatartalmak különböző aspektusainak megértésére, kritikus szemmel való vizsgálatára, a médiának a társadalomra gyakorolt növekvő befolyásának megértése , annak megértése, hogy a médiát hogyan készítik, annak megértése, hogy a média hogyan színezi át a valóságot, 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség definíció3 valamint a különféle kontextusokban megvalósuló kommunikációra való képességet értjük. információ megtalálása és feldolgozása, tartalom létrehozása, részvétel a közösségi médiában, Stratégiai cél: a saját média-használat mélyebb megértése, célok elérése média használattal. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A definíciók problémái1 A médiaműveltség definíciója nem általánosan elfogadott. (OFCOM definíciója hasonló, UNESCO-nak média- és információs-műveltség definíciója van) Sokasodnak a kissé eltérő módon megfogalmazott „műveltségek” pl. számítógépes digitális internet információs keresési vizuális audio-vizuális mozi televíziós hirdetési 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A definíciók problémái2 Hiányoznak olyan fogalmak pontos és mindenki által elfogadott definíciói, mint pl.: kiskorú, pornográf tartalom, indokolatlan erőszak, károsító és súlyosan károsító média tartalom. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A média jelentősége1 Elhangzott megállapítások, vélemények A média a negyedik hatalmi ág (törvényhozás, végrehajtó hatalom, bíróság) A közösségi média lesz az ötödik hatalmi ág? 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A média jelentősége2 Elhangzott megállapítások, vélemények A média (különösen az új) az értelmiség, a kormányzat szemében mindig veszélyforrás. (A régi mindig jobb) Platón szerint az írás rossz, mert az ember elfelejt emlékezni. (Ezt valamelyik tanítványa leírta) Sir William Berkeley California (Virginia) (1650 körül): „Köszönetet mondok Istennek, hogy nincsenek ingyenes iskolák és könyvnyomtatás, mert a tanulás engedetlenséget, másképp gondolkodást és szektákat hozott a világra, a nyomtatás pedig nyilvánossá tette ezeket és a legjobb kormány ellen izgat. Isten óvjon bennünket mindkettőtől.” 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása A média jelentősége3 ifj. Gonda János (1917): „Egész irodalma van már annak, hogy a mozi lelkileg, erkölcsileg, sőt anyagilag milyen veszedelmes lehet. Ezer és ezer fiatal lánynak tette már tönkre a lelki egyensúlyát, sokakat kergetett erkölcstelen életmódba, sőt vannak olyanok, akik beleőrültek.” XII Pius (1950-es évek): „A televízió ördögi hatalommal bír, amely még traumatikusabb, mint a mozié, mert képes arra, hogy az otthonok falain belül teremtse meg a materializmus, a frivolitás és a hedonizmus mérgező atmoszféráját, amellyel a moziban is oly gyakran találkozni” 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A média jelentősége4 Elhangzott megállapítások, vélemények Német felmérés: 12-19 évesek napi on-line töltött ideje 2006-ban 99’  2014-ben 192’ (elsősorban közösségi média). Az internet legnagyobb veszélyei: zaklatás adatvédelem magánszféra védelme „nem felejtés” 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A média jelentősége5 ISMERŐS? Te neveled a gyermeked, vagy a médiára hagyod? 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A legfontosabb célkitűzések1 A médiaműveltség elterjesztésének indokai: Az egyének polgári tudatosságának megerősítése A digitális megosztottság csökkentése / felszámolása A tudatos döntés-hozatal megkönnyítése, különösen a veszélyes és törvénytelen tartalmakat illetően A cél, hogy az embereket hozzáértővé, kreatívvá, önállóvá és kritikus szemléletűvé tegyük. A kreatív szövegalkotási készség szignifikánsan korrelál a mozgókép-olvasás készégével. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A legfontosabb célkitűzések2 A legvédtelenebbek, a gyermekek jogosultak internet hozzáférésre biztonságos médiára médiaműveltséget biztosító nevelésre médiaműveltséget biztosító oktatásra on-line „felejtésre” személyiségi jogaik on-line biztosítására káros képek és káros szövegek elleni védelemre 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

A legfontosabb célkitűzések3 Fő célok Célcsoportok Polgári részvétel / tudatosság megerősítése Gyermekek / kiskorúak/ felnőttek/ szülők / tanárok Digitális szakadék áthidalása A közösség / polgárok / polgári társadalom Kockázat-csökkentés/ védelem káros tartalmak ellen Idősek/ fogyatékkal élők/ nyelvi kisebbségek/ hátrányos helyzetűek Tudatos döntés-hozatal / fogyasztóvédelem Médiafogyasztók / fogyasztók 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Fontos állítás "The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write… but those who cannot learn, unlearn, and relearn" Alvin Toffler A 21. században nem azok lesznek a műveletlenek, akik nem tudnak írni és olvasni, hanem azok, akik nem tudnak tanulni, tanultakat elfelejteni és újra-tanulni. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Kulcskompetenciák 2006/962/EK ajánlás az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról az anyanyelven folytatott kommunikáció, idegen nyelveken folytatott kommunikáció, matematikai kompetenciák / és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén, a digitális kompetencia, a tanulás elsajátítása, szociális és állampolgári kompetencia, a kezdeményezőkészség és a vállalkozói kompetencia,  a kulturális tudatosság és kifejezőkészség. Magyar NAT: / jelnél 3.-at kettőre bontja szét. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Norvég modell1 Média készítés A média-oktatásnak mindig alapvető módszere volt Megtanítja az üzenetek dekódolását, megérteti az az internet kockázatait. A technikai fejlődés eredményeként a médiaműveltség kulcselemévé vált a fiatalok között, lineáris helyett nyílt, folyamat orientált modellt követ 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Média készítés fejlődése Romantikus  kollaboratív  remix  kultúrák megosztása 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Egy jellemző példa Remix Ibsen: Hedda Gabler Eminem A vezető tanár: „kritikus barát” 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Norvég modell2 Média oktatás 1960 óta, kulturális és humán háttérrel rendelkező tanárokkal. Média és kommunikációs ismeretek a gimnáziumok felső évfolyamaiban (hangsúly a média előállításon) nagyon népszerű. Kb. 1985 óta feszültség a média-oktatás / médiaműveltség és az IKT / digitális műveltség között. A média ismeretek oktatása a gimnáziumok alsó évfolyamaiban 2000-ben megszűnt a digitális műveltség versenye miatt. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Norvég modell3 Az új kerettantervben 5 kulcskompetencia: írás, olvasás, számolás, nyelvi kommunikáció, digitális kompetenciák A médiával való foglalkozás valamennyi évfolyamon, minden tárgyban kötelező 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Holland modell1 Nincs nemzeti alaptanterv, csak nemzeti oktatási célok. Médiaműveltség Nincs az oktatási célok között Tanárok nem akarták oktatni (nagy a leterheltségük, nincs hozzá eszközük) Sok szervezet akarta volna oktatni az iskolákban, de oda nem jutottak be 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Holland modell2 2008-ban kormányzati elhatározás: A médiaműveltséget oktatni akaró szervezetekből hálózat létrehozása kb. 1000 tag (beleértve kis, helyi könyvtárak stb.) A hálózat működtetésére új irányító szerv létrehozása (Mediawijzer.net) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Holland modell3 Feladatmegosztás Mediawijzer.net feladatai A hálózat működtetése A célcsoportok aktivizálása Kutatás, fejlesztés A hálózat feladata Médiaműveltséget elősegítő szolgáltatások nyújtása A célcsoportok 0-18 éves gyermekek Tanárok Szülők / nevelők 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Finn modell (előzmények1) A médiaműveltség sohasem volt önálló tantárgy a finn iskolákban. Mind az általános-, mind a középiskolákban kereszttantervi terület volt 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Finn modell (előzmények2) 1960 Populáris liberális oktatás Audiovizuális, tömeg-kommunikáció oktatás Film, TV, újság, tömeg-kommunikáció 1970 Kritikus hozzáállás Tömegkommunikáció, kommunikáció oktatás TV, tömeg-kommunikáció 1980 Esztétika, etika Kommunikáció oktatás Video, audiovizuális kultúra, film, zenei klip 1990 Hálózatok, együttműködés Kommunikáció oktatás, média oktatás Információs-, hálózat-, digitális technológiák 2000 Multi-modális média kultúra Média oktatás Digitális technológia, multimodalitás 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Finn modell1 A nemzeti médiaműveltségi politika irányvonala 2013-2016 Kormányhatározaton alapul Az ENSz Gyermekek jogairól szóló egyezményére épül Céljai: segíteni a Kormányprogram célkitűzéseinek elérését, hogy valamennyi gyermek és felnőtt számára biztosítottak legyenek az előfeltételek az információs társadalomban való részvételhez, fejleszteni a média oktatást az egyenlőség, a diverzitás és a minőség támogatásával 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Finn modell2 A célkitűzések elérésének eszközei Az iskolákban médiaműveltséget a médiaszabályozó hatóság, a közkönyvtárak és a civil szervezetek támogatják. A média oktatásban a magán-szektor, különösen a média és az azzal kapcsolatos hálózatok is részt vesznek. Az új tantervben szerepel többek között a kódolás a matematikában, az IKT alkalmazása az oktatásban. A finn tanárképzés magas színvonalú, mégis lehet diplomát szerezni média oktatás alapfokú ismerete nélkül is. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek1 Nincs egységes modell. Mind a 16 szövetségi tartománynak és egyes nagyvárosoknak önálló oktatása és alaptanterve van. Médiaoktatás majdnem mindegyikben szerepel. A 14 független média-hatóság egyik feladata a média-művelt- ség előmozdítása (elsősorban on-line információ szolgál- tatással). A feladatok egy részét civil szervezetek végzik. Forrás: Baden-Württemberg-i médiahatóság és a müncheni JFF e.V. (Jugend Film Fernsehen eingetragener Verein) szakértőinek előadása. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek2 A médiaoktatás kihívásai: a fiatalok és a családok társadalmi, gazdasági egyenlőtlensége az oktatási intézmények nem kellő felkészültsége nincsenek a gyors változásokra felkészülve, nem áll elegendő korszerű eszköz rendelkezésre, az oktatók képzettsége (inkább szoftvert tanítanak) és hozzáállása (inkább óvnak a médiától, mint kreatív használatára ösztönöznének) folyamatos finanszírozás (JFF) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek3 A médiahatóság a nemzetközi „Insafe” („Biztonságos internetért”) hálózat német tagjaként működteti a www.klicksafe.de honlapot információkkal és gyakorlati tudásanyaggal segíti az internet hozzáértő használatát , a gyermekek és serdülőkorúak elérése érdekében megszólítja a szülőket és oktatókat, felhívja a figyelmet a kiskorúak számára nemkívánatos tartalmakra, több, mint 40 írott termék (elektronikus zaklatás, közös- ségi portálok, keresőgépek, alkalmazások használata stb) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek4 A hatóság további (országos) információs oldalai: www.juuuport.de (web-forum a problémákról) www.flimmo.de (tájékoztató gyermek TV-műsorokról) www.internet-abc.de (internet használat gyermekeknek és szülőknek, oktatóknak ) www.handysektor.de (mobil használat fiataloknak, gyakorlati ötletekkel pl. okostelefon-projektor) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Cipődobozból projektor 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Cipődobozból projektor 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek5 JFF megközelítés „Learning by doing” (cselekvés általi tanulás ) médiaműveltség megszerzésének útja a média készítés, Eredményorientáltság alap, a hallgatók kiinduló tudása és kérdései, Oktatás csoportmunkában, Segítik az egymástól tanulást, Elősegítik a generációk közötti dialógust, Elmennek München peremkerületeibe is, ahova különben nem jutna el a médiaműveltség 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Németországi modellek6 JFF eszközök Nyílt házat működtetnek, ahol fél-professzionális hang- és kép-stúdió áll rendelkezésre, Az eredmények bemutatására teret, vetítési lehetőséget nyújtanak, Az eredmények megvitatására helyiséget és közönséget biztosítanak. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Hazai helyzet (NAT)1 Azon néhány ország egyike vagyunk, ahol az iskolákban a média-oktatás kötelező, hol tantárgyi keretben, hol más módon. A média-oktatás az első (1995-ös) Nemzeti Alaptantervben indult meg a film felől közelítve. 2012 előtt a Nemzeti Alaptanterv a művészetek műveltségi terület részeként említi a mozgóképkultúra és média- ismeretet. Nem önálló tantárgy, de modul a 7. és 10. évfolyamon, 18-18 órás keretben. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Hazai helyzet (NAT)2 2012 után a Nemzeti Alaptantervben 1-4 osztályban a vizuális kultúra (32 óra) az 5–8. évfolyamokon az anyanyelv (10 óra) a történelem (8 óra) a vizuális kultúra (51 óra) az informatika órákon jelennek meg. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Hazai helyzet (NAT)3 médiaismeret (16 óra) 2012 után a Nemzeti Alaptantervben A gimnázium 9(–10). évfolyamán kötelezően választható tantárgy mozgóképkultúra (16 óra) médiaismeret (16 óra) 11–12. évfolyamon a művészetek műveltségterület tantárgyai közül (ének-zene, dráma és tánc, vizuális kultúra, mozgóképkultúra és médiaismeret) az iskola döntheti el, mely tantárgyakat és milyen arányban fogja tanítani (heti 2 óra/évf.) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Hazai helyzet (Bűvösvölgy)1 A korszerű technikával felszerelt médiaértés-oktató központ célja, hogy megtanítsa a gyerekeknek, hogyan használják tudatosabban és biztonságosabban a médiát. Program két korosztály számára (4-6. és 7-10. évfolyam) Egy alkalommal 50 gyermek, 5 csoportban A pedagógusok számára letölthető felkészítő anyag (óravázlat) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Hazai helyzet (Bűvösvölgy)2 5 stúdió, 6 témakör A foglalkozások: Sajtó (lapoldal- illetve címlapszerkesztés), Reklám (reklámspot készítés green-box technikával), Rádió és szinkron (rádióműsor készítés, szinkronizálás) Híradó (tévé híradó és időjárás-jelentés készítés green- box technikával), Internet és mobilkommunikáció (oknyomozó játék az okos-eszközökben tárolt adatok felhasználásával), Film készítés (mozgóképi látványszervezés segítségével) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Reklámspot készítés 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Tájoló Fogalmak és definíciók A média jelentősége A legfontosabb célkitűzések A célkitűzések megvalósításának módjai (néhány európai modell) Hazai helyzet A megvalósítás ellenőrzése, eredmények, javaslatok 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Eredmények ellenőrzése1 A médiaműveltségre vonatkozó kutatások eredményei esetleg beépülnek a tantervekbe, a médiaoktatás gyakorlatába alig. Kevés tudományosan releváns információ van a tanteremben végzett munkáról alkalmazott módszerekről; szövegválasztásról (pl. kánon); tankönyv / taneszköz-használatról; tanári kompetenciákról; szemléletről; attitűdről; értékelési módszerekről; eredményességről 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Eredmények ellenőrzése2 Egy hazai, régebbi mérés eredményei: A filmes műveltség nem része az elvárt műveltségek, az ismeretanyag döntően lexikális, a megkérdezett tanár és diák hozzávetőleg negyede adott a kérdésekre helyes választ Európai kitekintésben a médiaműveltség formális oktatásának színvonala, tényleges iskolai pozíciója és esélye 2002-től 2014- ig valamelyest romlott. 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Eredmények ellenőrzése3 Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe Final Report (April 2011) (tagállamok médiaműveltségi szintjének: felmérése, mérhetőségi kritériumok, értékelése) http://www.eavi.eu/joomla/images/stories/Publications/stud y_testing_and_refining_ml_levels_in_europe.pdf 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Tentative country grouping 1 2a 2b 1 Norway 9 Belgium 17 Latvia 25 Greece 2 Iceland 10 Estonia 18 Spain 26 Italy 3 Luxembourg 11 Germany 19 Slovenia 27 Portugal 4 Sweden 12 Slovakia 20 Czech Rep. 28 Bulgaria 5 Finland 13 France 21 Cyprus 29 Romania 6 Netherlands 14 Austria 22 Poland 7 Denmark 15 Lithuania 23 Malta 8 United Kingd 16 Ireland 24 Hungary 2015.01.28 Médiaműveltség oktatása

Médiaműveltség oktatása Javaslatok A médiaműveltséget 9. kulcskompetenciává tenni (Az Európai Parlament 2008. december 16. állásfoglalása: „Kéri, hogy a médiaműveltség kilencedik kulcskompetenciaként kerüljön be az egész életen át tartó tanulás 2006/962/EK ajánlás szerinti európai referenciakeretébe.”), a Bizottság is kérte, de sikertelenül. A médiaműveltséget az OECD a Pisa vizsgálat tárgyává tenné (a tagállamok ezt komolyan veszik) 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Pisa 2012 – digitális szövegértés „Sajnos, hazánk eredménye a 2009-es adatfelvételhez képest minden tekintetben gyengült.” „Átlag pontszámunk szignifikánsan (18 képességponttal) csökkent, a legalább 2. szintet elérő tanulók aránya szintén csökkent 73%-ról 67,5%-ra, és a nyomtatott és digitális szövegértési teljesítmény közötti „szakadék” 26 képességpontról 38 képességpontra nőtt.” a leszakadók aránya magas: 32,5% a kiváló teljesítményűek aránya: 4% 2015.01.28. Médiaműveltség oktatása

Köszönöm a figyelmet