Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
Az őskori vallás.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
és a legkevésbé teljes az
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Szocializáció Fogalmak:
A számítástechnika és informatika tárgya
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Készítette: Domokos Márta Losoncz Annamária
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Kultúra – nemzet – emlékezet
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Ápolásetika.
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Isten misztériumának előzetes kérdése
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Bevezetés a pszichológiába
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A pszichikumról általában
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Pszichológiai Ismeretek
A deviancia értelmezési kerete
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Ember és környezetének viszonya
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A NEVELÉS CÉLJA. Emil Durkheim: A homo duplex modell szerint az embernek két oldala az individuális, önző biológiai, továbbá az erkölcsi értékekre fogékony.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A gyermekek nevelésének megerősítése (VII. fejezet)
LEADER, Identitás, Sport
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
12. óra Kenőpénz és korrupció.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Jog- és állambölcselet I.
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék

A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek Egyfajta vegyes kényszer és függőség kettősségének a viszonyában van az egyén ezekkel EZ A VALLÁSOS TISZTELET EGYIK FORMÁJA

A konstitutív normarendszer A vallásosság a társadalom szabályozottságát kifejező megnyilvánulás A társadalmi rend garanciája az ha az nem magában a társadalomban közvetlenül fellelhetően létezik A szabályozottság nem racionális vagy tudatos alapokról levezetett tudata

A vallásos élet elemi formái 1912 A vallásosság alapvető társadalmi dichotómiákban történő értelmezése: Szent profán Egyéniközösségi A vallási gondolkodás megkülönböztető vonása az, hogy a világot két tartományra osztja, az egyik magában foglal mindent, ami szent, a másik mindent, ami profán”

Szent versus profán Radikális és teljesen átfogó dichotómia Minden vallás, vallásos jellegű tevékenység szempontjából elemi jellegű megkülönböztetés Racionálisirracionális Érthetőmisztikus TermészetTársadalom

Egyéni - társadalmi Mágia-Vallás Magán – nyilvános Ritus = társadalmiság

Vallás: rituálé és hiedelem kettőssége Vallás formai meghatározása: kötelező hiedelmek, amelyek kötelező gyakorlatokkal társulnak.

Rituálé A társadalmi interakciók meghatározott kötött formái amelyek csak a hit hiedelem szempontjából értelmezhetőek. a hitet közösségivé teszi. –Mert formái közösségiséget idéz –Mert a közösség ellenőrzi a teljesítésüket

A vallásos jelenségek sajátossága Némedi 1996:205 hiedelmek kötelezőnem kötelező gyakorlat KötelezőVallásErkölcs nem kötelező Politikai eszmék Tudomány

A rituálé Áthidalás a dichotómia ezen szakadékán Résztvétel, kapcsolatteremtés a szenttel Legtöbb kollektív rituálé alapkövetkezménye egy újabb dichotómia Hétköznap ünnepnap Profán színterek szent helyek

A rituálé társadalmi közösségi jellege Bármennyire egyéni és intim gyakorlatot feltételez, a rituálé a társadalmiságán keresztül hat Ha egyénileg is végzik, ami, ahol, ahogyan elvégzik (és a belső állapotok amelyeket a rituálé felidéz) csak a rituálé kollektív jellege által lehetséges. A szent gyakorlatok társadalmi jellegűek.

A szentség mint szimbólum a rituálé mint a közösségiség konstituáló alaphelyzete A szent hely, a szent idő felruházása, elválasztása a profántól, valamiféle szimbólum által lehetséges (tárgy, mítosz, példaértékű történet) Az ünnep, a rituálé teljesítése, a szent helyre való zarándoklás különleges lelki állapot forrongás (nem durkhemi szóhasználattal élve a tömegélmény) az érzelmileg intenzív társasa cselekvés nyomán bekövetkező, a saját/külső erő hit ki- és újratermelődése

A kollektív forrongás: reiteráció és újítás A rituálé mint ismétlés a közösségi összetartozás érzésének az időnkénti megerősítése A rituálé kontextusában létrejött forrongás, új eszmék átadásának a tömegeseményei: a forradalmak szimbólumok formájában megjelenő eszmények átvétele

Bibliográfia Némedi (1996) ,