Fejlesztési területek az egészségügyben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Koragyermekkori (0-7 éves) kiemelt projekt -TÁMOP 6.1.4
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Emeltszintű járóbeteg szakellátás fejlesztése a Dr. Hetés Ferenc Szakorvosi Rendelőintézet revizalizációjával NYDOP
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A Magyar Köztársaság kormánya
Egészségügyért Felelős Államtitkárság Az alapellátás megerősítésének helyzetértékelése Dr. Beneda Attila január 17.
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Dr. Török Krisztina igazgató Budapest, szeptember 29. ”Itt az Egészség az Ügy”
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
A lelki egészségfejlesztési központok és a lelki egészségfejlesztés szakmai támogatása az országos háttérintézmények bevonásával dr. Koós Tamás szakmai.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Fejlesztési területek az egészségügyben 2014-2020 Fejlesztési területek az egészségügyben Dr. Zombor Gábor egészségügyért felelős államtitkár Dr. Mészáros János kabinetfőnök EMMI, Egészségügyért Felelős Államtitkárság 2015. február 24.

Az Egészségügyért Felelős Államtitkárság célkitűzései A születéskor várható, egészségben eltöltött életévek 2 évvel történő növelése 2020-ra (EU-átlag elérése 2022-re), A születéskor várható élettartamot nők esetében 78,3 évről 80 évre és férfiak esetében 70,3 évről 72 évre emelni, 10%-al csökkenteni a standardizált halálozási arány (per 100 000 lakos) mértékét, A fizikai és mentális egészség egyéni és társadalmi értékét növelni, Elősegíteni az egészségtudatos magatartást, ösztönözni az egyéni felelősségvállalást, A területi egészség-egyenlőtlenségeket, illetve a születéskor várható élettartamban mutatkozó különbségeket csökkenteni.

Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) I. Egészségügyet érintő intézkedések: 1.8 Népegészségügyi program, az egészségtudatosságot erősítő programok és szolgáltatások fejlesztése 1.9 A minőségi feladatellátást támogató eszközök és alkalmazások fejlesztése, illetve a korai intervenció megerősítése 1.10 Az intézményekben, szolgáltatások területén dolgozó humán erőforrás életpályájának javítása, dolgozói mobilitás 2.2 A társadalmi együttműködést szolgáló intézmények és szolgáltatások fejlesztése, bentlakásos intézmények kiváltása, új kapacitások létesítése 3.7 Az emberi erőforrás fejlesztése az egész életen át tartó tanulás eszközeivel 3.8 A humán közszolgáltatásokban dolgozók szak-, át- és továbbképzése 5.2 Társadalmi innováció és transznacionális együttműködések

2014-2020 fejlesztési területek Népegészségügy: keringési betegségek, cukorbetegség, krónikus légzőszervi és mozgásszervi betegségek, daganatos betegségek megelőzése, kezelése; lelki egészség fejlesztése; környezet- egészségügyi biztonság; baleset megelőzés, járványügyi biztonság erősítése. Alapellátás: kompetenciák rendezése, lakosság-közeli szolgáltatások körének bővítése, infra-, és eszközfejlesztés, humánerőforrás fejlesztés, továbbképzések, oktató praxisok kialakítása. Humán erőforrás: fő prioritás a hiányszakmák rendezése; képzési ösztöndíjak; kompetenciabővítést támogató ismeretanyagok aktualizálása; távoktatás; módszertani anyagok fejlesztése; vezetők menedzsment szemléletének megerősítése. Infrastruktúra: gyermekegészségügy fejlesztése (sürgősség, pszichiátria és addiktológia); alapellátás fejlesztése; keringési betegségek, elhízás, cukorbetegség, krónikus légzőszervi-, mozgásszervi- és daganatos betegségek szűrését és kezelését szolgáló beruházások; fekvőbeteg ellátást kiváltó szolgáltatások fejlesztése e-Egészségügy: 2007-2013-ban kialakított alapinfrastruktúra továbbfejlesztése; ágazatirányítási döntéshozatal, stratégiai tervezés minőségi fejlesztése; lakossági tájékoztatás fejlesztése (Nemzeti Infokommunikációs Stratégia, IT fejlesztés)

Rezidensképzés

A szakorvos képzés rendszerének új koncepciója Bevezetés: 2015-től, felmenő rendszerben. Az államilag támogatott szakképzés központosított rendszerben kerül megszervezésre. Minden, az új rendszerbe belépő államilag támogatott képzésben részt vevő számára biztosított a lehetőség, hogy ösztöndíjban részesüljön, ha pályázik arra. Hiányszakmás és ún. kiemelt ösztöndíj (Méhes Károly, Gábor Aurél ösztöndíjak). Cél, hogy a szakvizsga megszerzését követően a szakorvosok ne keressenek kevesebbet, mint rezidensként, amikor ösztöndíjban részesültek.

A szakorvos képzés rendszerének új koncepciója II. Központi rendszerű szakorvos képzés Egy munkáltató: Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ (ENKK) A rezidens illetménye és képzésének költségei központi költségvetési forrásból központilag kerülnek biztosításra A rezidens a képzési idejét egy, a szakképzésre akkreditált kórházban vagy egyetemi klinikán (elsődleges képzőhely), amennyiben indokolt egyes képzési elemek tekintetében külső képzőhelyen is tölti Az elsődleges képzőhelynek vállalnia kell a rezidens foglalkoztatását a szakvizsga megszerzését követően, kivéve, ha a rezidens nem kíván az adott szolgáltatónál maradni

A szakorvos képzés rendszerének új koncepciója III. A szakorvos képzés minőségbiztosítása A képzés szakmai irányítása továbbra is egyetemi határkör marad A képzés során a rezidenseket segítő tutorok díjazása megemelkedik és a képzés teljes ideje alatt biztosításra kerül a tutori díj A rezidens minősítheti a tutorát. A szakorvos képzésbe lépés keretszámok alapján történik, a keretszámok megyénként és szakterületenként a humánerőforrás-szükséglethez igazítottan kerülnek meghatározásra.

Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) II. 2015. éves fejlesztési keret – idei évben indítani tervezett programok: Háziorvosi alapellátás humán erőforrásának fejlesztése: oktatópraxisok kialakítása, eszközök biztosítása, módszertan, oktató háziorvosok képzése és díjazása, továbbképzések, kompetenciabővítő (licenc képzések), tanagyagok. Gyermek sürgősségi, baleseti ellátás fejlesztése: Új, az országos ellátást magas szinten biztosítani és szervezni tudó szakmai és módszertani központ létrehozása, amely a gyermekek sürgősségi és speciálisan súlyos baleseti ellátása mellett egyben prevenciós és beteg edukációs valamint rehabilitációs központként is működik. Gyermeksürgősségi ellátó pontok létesítése háziorvosi és kistérségi ügyeletek integrálásával. Ápoló tanulók részére ösztöndíjas program: ápolói pálya népszerűsítése kommunikációs eszközökkel, elsősorban hátrányos helyzetű tanulók részére tanulmányi ösztöndíj biztosítása, ösztöndíjas koordinátorok kialakítása. Komplex népegészségügyi szűrések: népegészségügyi programok hatékonyságának növelése, a lakosság egészségtudatosságának fejlesztése, népegészségügyi szolgáltatásokhoz való általános hozzáférés javítása, szűrővizsgálati rendszer felülvizsgálata és korszerűsítése.

Alapellátás: fő problémák Korfa Az önkormányzatok gazdasági lehetőségeitől függő működési feltételrendszer Területi egyenlőtlenségek a hozzáférésben/betöltetlen praxisok Kapuőri szerep korlátozottan érvényesül Prevenciós lehetőségei kiaknázatlanok Vonzó háziorvosi életpálya hiánya 10

Megoldások a problémákra I. Vonzó életpálya megteremtése Finanszírozási oldalról: értékálló állami támogatás biztosítása a működési költségekhez – 2015-ben már elindult intézkedések folytatása (+ 130 ezer Ft/praxis) Működtetési oldalról: azonos feltételrendszer kialakítása Szakmai oldalról: egyéb szakvizsgák elismerése, gyakorlásuk lehetővé tétele; definitív ellátás ösztönzése Garanciák a praxisjog átvételéhez kapcsolódóan Népegészségügy fókuszú, prevenciós szemléletű alapellátás kialakítása Járó-és fekvőbeteg-ellátás tehermentesítése

Megoldások a problémákra II. Az egészségügyi alapellátás új alapokra helyezése, új törvényi szabályozás Az alapellátás átalakítása, megerősítése az „Egészséges Magyarország 2014- 2020” ágazati stratégiában is kiemelt szerepet kap A 1711/2014.(XII.5.) Korm. határozat szerinti felülvizsgálat az alapellátás minden területére (háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás; védőnői ellátás; iskola- egészségügyi ellátás; fogorvosi alapellátás; alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás) kiterjedően

Fekvőbeteg ellátás Szolidaritás elv – egyenlő hozzáférés esélye Lakosságarányos, szakmai alapú egészségügyi szolgáltatás megteremtése Centralizáció – decentralizáció egységes egyensúlya Szétaprózott feladatok ellátási koncentrációjának erősítése A lakosságarányos szakellátás meghatározásának alapegysége a MEGYE Költséghatékonyság tükrében a fenntarthatóság elérése „Kasszák” rugalmas átjárhatósága (fekvő – járó – egynapos) Szükségletekhez rugalmasan igazodó rendszer fenntartása (Kapacitásátcsoportosítás, többletkapacitás-befogadás)

Megyei Egészségügyi Egyeztető Bizottság

Megyei Egészségügyi Egyeztető Bizottság Kapcsolódása/Definíciója: Az Új Egészségügyi Stratégia egyik kiemelt célja az egészségügyi ellátásokhoz való egyenlő hozzáférés megteremtése, melynek alappillére a megyei szintű, lakosságarányos forráselosztás. Az így meghatározott megyei egészségügyi keretek felosztását az ellátási szintek között és azokon belül mind horizontálisan mind vertikálisan a MEEB koordinálja. Megalakulása: Kormány rendelet alapján Államtitkár hívja össze: Koordinációt/működési környezetet a GYEMSZI biztosítja GYEMSZI fenntartású intézmények automatikusan tagjai Nem GYEMSZI fenntartású intézmények (Egyetemek, Egyháziak, Honvédség) fenntartóit Államtitkár úr kéri fel a részvételre Tagjai (megyénként, a területileg illetékes szervezetek által)/Azok feladatai: EMMI (Egészségügyért Felelős Államtitkárság) ÁEEK (GYEMSZI) Kormányhivatal OTH (NSzSz) OEP Kórházak a megyében + Megfigyelőként a Magyar Orvos Kamara, a Nemzetgazdasági Minisztérium

Megyei Egészségügyi Egyeztető Bizottság Feladat/Működés: Rendszeresen ülésezik, összesített javaslatait az Államtitkár elé terjeszti. Első feladat Cél: Lakosság arányos forrás elosztás A és B szakmák (alapszakmák) vonatkozásában; Minden intézménynek költségvetési intézkedési terve(ke)t javaslato(ka)t kell készítenie az egyensúlyi állapot elérésére és fenntarthatóságára (maximum 3 lépésben: A-B-C);

Megyei Egészségügyi Egyeztető Bizottságok feladata Áttekinteni az adott megye / térség egészségügyi ellátásának jelenlegi struktúráját és kapacitásait. Az OEP által kidolgozott módszertanra támaszkodva, intézményi szinten meghatározni a jövőbeni struktúrát. Az intézmények közötti egyeztetések során, a megyei szintű koncepció kidolgozása. Az intézmények működési kereteinek meghatározása oly módon, hogy a biztonságos betegellátás mellett megvalósítható legyen az intézmények egyensúlyi gazdálkodása.

A kórházak konszolidációja

A kórházi adósságállomány konszolidációjáról A Kormány 2015-ben folytatja az egészségügyi fejlesztéseket. A Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvény szerint a Központi költségvetési szervek tartozásállományának csökkentése alcímen 60,0 milliárd forint áll rendelkezésre. Az egyszeri intézményi konszolidáció kiemelten az egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó intézmények pénzügyi problémáinak kezelését célozza.

Köszönöm a figyelmet!