Mozgásfejlesztés az óvodánkban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Advertisements

Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A Belga LSZ fejlesztési terve
Mindennapi testmozgás és egészség
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
„A gyökerek persze nem l á tszanak, de tudod, azok tartj á k a f á t !" Ismeretlen görög költő.
ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Nem várt terhesség. NEM VÁRT TERHESSÉG Pánikba essünk? -Megtartsuk vagy elvétessük? -Kitől kérjünk tanácsot? -Hová forduljunk?
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A tanításra és tanulásra fordított idő nemzetközi és kutatási adatok tükrében Imre Anna Oktatáskutató és fejlesztő Intézet Berekfürdő, Február 4.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
{ Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B Fokról fokra a cél felé NYITÓRENDEZVÉNY Azonosító szám: TÁMOP B
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A szakiskolák aktuális problémái
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Mozgásszervi rehabilitáció
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Pályaválasztási tanácsadás
Dr. Kovács László Főtitkár
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Microsoft Office Publisher
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Káros szenvedélyek A szenvedélybetegség – másként addikció vagy kóros szenvedély – hátrányos helyzetbe hozhatja az érintett személyt és környezetét is,
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Caracalla udvarában Kalandjáték 1.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Colorianne Reinforce-B
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
Projektmunka Földrajzolok
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
rendellenességei, betegségei
DARUS.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
MASLOW „PIRAMISA” AZ EMBERI SZÜKSÉGLETEK HIERARCHIÁJA
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Posteinerné Toldi Márta
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
U8 – U10 célok a szezonra.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tehetséggondozás kihívásai
Előadás másolata:

Mozgásfejlesztés az óvodánkban

Mozgásfejlesztés szervezett tevékenységben Anyaga : atlétika- torna és- játékos jellegű gyakorlatokból tevődik össze Szervezett foglalkozásokon van lehetőségünk speciális gyakorlatok beiktatására (gerinctartás javító , lábboltozat erősítő). Atlétika: futások ugrások dobások, lehetőleg a szabadba tervezzük Torna: Szabadgyakorlatok az alapvető gimnasztika felhasználásával (társas, kéziszer és padgyakorlatok) talajtorna alapelemei Játékos jellegű gyakorlatok: szerep vagy utánzó játékok futójátékok, szabályjátékok (váltóversenyek,fogó,labda,- és egyéb játékok). Speciális gyakorlatok: gerinc erősítő-tartásjavító gyakorlatok, lábboltozat erősítő gyakorlatok

A mozgásos játékok a fejlesztés legjobb eszközei, mert a motorika mellett az észlelés ,a kogníció , a spontaneitás, nyelv és más emocionális és szociális képességet is fejleszt a játék a gyermeknek a környezettel való szembesülésének a legfontosabb formája. megfelelnek azoknak a cselekvéseknek, amelyeket a gyermekek szívesen végeznek,és örömet okoznak nekik, amelyekre a gyermekeknek a mindennapi játékokhoz szükségük van. Pszichológiai haszna a mozgás sűrűségéből adódik, minden vagy a legtöbb gyermek egyszerre mozgásban van , így az egész csoport számára néhány perc alatt ugyanazt a mozgás mennyiséget nyújtja.

Mozgás foglalkozás

Szabadon választható mozgásos tevékenységek óvodánkban: Ovifoci (Költségmentes) Nagycsoportos gyerekek részére Heti 1 alkalommal Menete-> mozgásos játékok , focizás Célja: örömteli felszabadult mozgás, közösségi érzés fejlesztése. Kitartásra, türelemre, együttműködésre nevelés. Tehetségek felfedezése, további foglalkozásokra irányítása Szervező-> Soproni Futballklub

Ovifoci

Ovikosár: (Költségmentes) Nagycsoportos gyerekek részére Heti 1 alkalommal Menete-> Labdajátékok, kosárra dobás,kosarazás Célja: játék megszerettetése, örömteli, felszabadult mozgás, közösségi érzés fejlesztése, kitartásra,együtt működésre nevelés, tehetségek felfedezése Szervező -> Soproni Darazsak

Ovikosár

Néptánc: Jelentősége a mozgásfejlesztésben nagy Az értelmi képességek minden területére hatással van Néhány példa : emlékezet, figyelem, szerialitás.

Néptánc

Ép testben ép lélek Az óvodáskorúak mozgásigénye nagy A tartáshibák már óvodás korban kezdenek megmutatkozni. Okok: a szülők többségének kevés ideje marad közös sétákra,kirándulásokra , szabadidős sportokra a tv ,videó, számítógép előtt ülő gyermek biztonságban van,mozgásrendszere azonban csorbát szenved a naphosszat görnyedt tartásban ülő gyermek képlékeny gerincét károsodás éri a türelmetlen, sietős életvitel pedig ideges feszültségeket indukál,amely izomfeszülésekhez ( nyak ,tarkó, váll,has izomzata)és ennek következtében ízületi elváltozásokhoz, izomrövidülésekhez vezet. a modern életstílus, a mozgásszegény életmód következtében kialakuló betegségek: elhízás,tartási rendellenesség, gerinc deformitás, szemészeti megbetegedések

Mi a teendőnk az óvodában Elhárítani az egészséges mozgásfejlődés útjából a helytelen életmód és a környezetből eredő ártalmakat együttműködés a szülőkkel óvoda gyermekorvosával védőnőkkel Tartásjavító prevenciós testnevelés Korrekciós gyógytestnevelés Lábtorna tartása a lúdtalp és egyéb statikus elváltozások megelőzésére és javítására A helyes testtartás kialakítása Helyes testtartás Nem elsősorban esztétikailag szükséges az ellazulás- feszítés megtanulása segít az izmok helyes működtetésében törzs gerinc egyenes tartásában- a gyermekeink mozgásanyagába is be kell építeni azokat a gyakorlatokat amelyek ezt elősegítik

Prevenciós és korrekciós testnevelés Fő feladatok az óvoda orvosával együtt a kezdődő mozgásszervi elváltozások kiszűrése a kiszűrt gyerekek csoportba sorolása a szülői engedélyek beszerzése év elejei állapot felmérés mérőlap segítségével Prevenciós torna Tartáshibák főbb típusai: lapos hát: feladat a gerinc hajlékonyságának, rugalmasságának megtartása, főleg a hátizomzat szakaszának erősítése. domború hát: feladat a hát feszítőizmainak erősítése, a mellizmok nyújtása. nyerges hát: feladat a tartáskorrekció, legfontosabb része a medence felegyenesítése. gerincferdülés: Korai stádiumban, mint tartáshiba jelentkezik. Októbertől májusig folyik a tartáskorrekció. A mozgásanyag a testtartásért felelős izmok erejét és nyújthatóságát tesztelő 12 gyakorlat köré épül. Minden gyakorlategység tartalmaz 1-2 ellenőrző gyakorlatot, mely a fejlesztésen túl az adott testtáj izmainak vagy nyújthatóságáról tájékoztat. A gyakorlatok odafigyelést igényelnek, lassú ütemben kell végeztetni őket. A gyermekeknél fontos a testtartás pontos beállítása, a tartásért felelős izmok erejének és nyújthatóságának megőrzése, az izomegyensúly megteremtése, amely a gerinc és az alsó végtag statikai betegségeinek megelőzését szolgálja.

A gyakorlatsor megtalálható a Tartáskorrekció c. kiadványban testtartást beállító, megéreztető gyakorlatokkal kezdődik; fejlesztő gyakorlatok, amelyek előkészítő és célgyakorlatokból állnak; végül az utolsó gyakorlatsor a beállítás tudatosítását szolgálja. A fejlesztő gyakorlatokat 3x kell ismételni, alsó végtag gyakorlatait mindkét oldalra 3x ismételni. Izomerősítő gyakorlatokat 3 sec-ig kell kitartani, izomnyújtást elősegítő gyakorlatokat 6 sec-ig, passzív nyújtó gyakorlatokat 10 sec- ig. A 4-5 éves gyermekek számára nem könnyű a megfelelő testtartás kivitelezése, ők még segítséget igényelnek. A 6-7 éves gyermekek már képesek a bemutatott gyakorlatokat helyes tartásban elvégezni. Az oldott légkör, a játékos gyakorlatvégzés, a torna befejezése előtti közös játék motiválja a gyermekeket a másfajta mozgásra. Az eltelt közel10 év alatt a visszajelzés az óvoda orvosától és a szülők részéről is pozitív. Gyógytestnevelés a már meglevő elváltozások korrekciója Fő feladatok: a mozgásszervi elváltozások kialakulásának megelőzése, valamint a kezdődő mozgásszervi elváltozások korrekciója speciális, megelőzés központú gyakorlatanyaggal a helyes testtartás kialakítása a helyes testtartásért felelős izmok erősítése és nyújtása a törzs aktív izomfűzőjének kialakítása helytelen tartások miatt megrövidült izmok nyújtása ( különös tekintettel a mellizom és a combhajlító izomcsoport nyújtására)

a helytelen tartások miatt megnyúlt izmok erősítése ( különös tekintettel a felületes és mélyhát izmok, a vállöv és a lapocka körüli izmok erősítésére, valamint a petyhüdt hasizom erősítésére) mellkas tágítás, mellkas fejlesztés légző torna talpboltozat erősítés a különböző szerek adta lehetőséget kihasználva (a gyerekek mezítláb tornáznak) mozgáskoordináció fejlesztés (kiemelten egyensúlyérzék fejlesztés) kondicionális képességek fejlesztése ( erő és állóképesség fejlesztés) Minden foglalkozás feladata: has-és hátizom erősítés nyújtás, mobilizálás légző gyakorlatok talpboltozat erősítés a mezítláb tornázás lehetőségeit kihasználva Heti 1 alkalommal a következő betegség csoportokra: Ortopédiai elváltozások Lapos hát,fokozott hajlatú gerinc,nyerges hát,domború hát, Nyaki és mellkasi deformitások közül néhány: Tölcsérmell, tyúkmell, lapocka eltérések,gerincferdülések Csípőízületi elváltozások Láb deformitások: lábboltozat süllyedés, dongaláb, x-láb, o-láb Belgyógyászati betegségek: Magas vérnyomás, szívbetegségek , vegetatív disztónia, asztma

Szembetegségek: csökkentlátás Obesitas, elhízás leggyakoribb Az elhízás jórészt civilizációs kórtünet. Exogén (külső eredetű )okok: túltáplálás mozgásszegény életmód. Endogén (belső eredetű) okok: a neuroendokrin rendszer zavara, alkati tényezők. Az exogén és az endogén okok legtöbbször keverednek, jelentős szerepet játszanak a pszichogén tényezők is. Az elhízás és kóros kövérség között nehéz meghúzni a határt. Az elhízás hatása a mozgató rendszerre: A súlytöbblet állandó, tényleges többletterhet ró a mozgásszervekre, az izmokra, az ízületekre , a csontokra. Leggyakoribb a talpboltozat-süllyedés , deréktáji fájdalmak, izomerejük relatíve gyenge, mozgásügyességük fejlődése elmarad az átlagétól. Az elhízás hatása a keringési és légzési rendszerre: Szív és keringési változások, légzőszervi panaszok, a renyhe bélműködés következtében a belek felfúvódnak. Az elhízás okai: a csecsemőkori túletetés- az anyai szeretet túlméretezett megnyilvánulása Ugyancsak igen káros az édesség szeretete.

Az elhízás szociálpszichológiai következményei a kövér gyermekek többségére jellemző fizikai aktivitás csökkenése gátlásosság, társas kapcsolatok szegénysége. A kövér gyermeket társai gúnyolják, és ez nem marad hatás nélkül. Gátlásossá, szorongóvá, visszahúzódóvá vagy ingerlékennyé, agresszívvá válik Az óvodában még kezelhetők ezek a problémák. A gyógytestnevelés foglalkozáson sikerélményhez jut a személyre szabott feladatok elvégzésével, ami jót tesz az önbizalmának, önbecsülésének és így megkedveltethetjük az egészséges életmódot biztosító testmozgásokat és ezzel a személyiségfejlődést is kedvező irányba terelhetjük. A gyógytestnevelés célja és feladata az elhízás következményeinek javítása, korrigálása. a./ A mozgatórendszer funkcionális állapotának javítása: általános és speciális izomerősítés, talpboltozat erősítése, általános mozgásügyesség fejlesztése, az egyensúlyérzék javítása, b./ A szív és keringési rendszer edzése, rekeszlégzés javítása. - a vitális kapacitás növelése. c. /Kedvező pszichés hatások kiváltása: a sikerélmények nyújtása, a testmozgás megszerettetése, a pszichés egyensúly helyreállítása, az önbizalom növelése. d./A légző rendszer működésének javítása:

Korrekciós torna

Egyéb mozgáslehetőségeink: Családi nap. Több mint 10 éve , minden évben június elején rendezzük meg óvodánk Családi Nap-ját. Programjainkat az óvoda kertjében tartjuk, rossz idő esetén az épületben ( a 10 év alatt 1-2 alkalommal fordult elő ilyen…). Célunk , hogy a szülőket és a gyermekeket , vendégeket szórakoztassuk. A sok-sok program mellett nagy hangsúlyt fektetünk a mozgásra , az egyéni és csapat versenyekre. a 2008-as év Családi Nap kínálatából említenék néhányat. Folyamatosan zajló programok: Horgászás, doboz dobálás; kapura lövés; kosárra dobás; kavicsfestés; ugráló vár ingyenes használata. Egyéni versengés: Kerékpár verseny ; roller verseny; ugrólabda-verseny;karikahajítás; zsákbafutás Versenyjátékok a gyermekek és a szülők részére: Ki lesz a leggyorsabb? Start zászló a kézben, három bója megkerülése, padon futás, három karikába ugrás, célzászló kitűzése a várra. Gyorsasági verseny: Start –cél, akadályok leküzdése: Greiswald, zsámoly , pad (terpeszben), futás vissza . Szülő-gyermek: Gólya viszi a fiát (Gyermek a szülő hátán). Szülő-gyermek váltóverseny : három bóját hullámvonalban kerülgetve labda a kézben , labda átadása. Kötélhúzás : Szülők-gyermekek.

További programok: Tűzoltó bemutató, helyszínelő rendőrautó, ugráló vár, népzene, néptánc, fajátékok vására, fagylalt ,büfé. A családi napot közös énekléssel ,körjátékkal fejezzük be.

Korcsolya Nagycsoportosok részére önköltséges 2 héten keresztül, utolsó nap bemutató szülőknek cél: - biztonságos mozgás a jégen, alapok elsajátítása

Vízhez szoktatás. Évek óta kihasználjuk a városi uszoda nyújtotta lehetőségeket. A szülők igénye szerint térítéses szolgáltatás keretében,úszóedző segítségével biztosítjuk a játékos vízhez szoktatást. A hátrányos helyzetű gyermekek számára a „Ficánka” Egyesületünk finanszírozza a költségeket. Az igények némiképp csökkentek, hiszen a szülők hétvégéken elviszik a gyermekeiket az uszodába, hasonló tanfolyamokra. A víz kiváló lehetőséget nyújt a szervezet edzésére , a mozgásigény kielégítésére, esetleges mozgásszervi betegségek korrekciójára. A vízben megtanulnak a gyermekek alkalmazkodni az új közeghez ,fokozatosan eljutnak a vízben való otthonos célszerű mozgásig , miközben egészségesebbek, edzettebbek és összerendezettebb mozgásúak lesznek. A vízben mozogni kell a fennmaradás érdekében , a vízben végzett , sikerélményhez vezetnek, amelyek megalapozzák a mozgásigény kialakulását. A vízi játékok biztosítják azokat a helyzeteket, amelyek megoldása gyarapítja a gyermek mozgásismereteit, feladatmegoldó képességeit, ezáltal a személyiség fejlesztésében is szerepük van.

Oviolimpia Óvodánk minden évben részt vesz a város által szervezett oviolimpia programban Korosztály: nagycsoport Városi szintű sportrendezvény, a város összes óvodájának csapatai mérik össze ügyességüket, gyorsaságukat, állóképességüket,kitartásukat. Folyamatos a felkészülés , beépítjük a gyermekek szervezett-és szabad mozgástevékenységeibe az olimpián szereplő mozgásokat, versenyszámokat és így gyakorolunk; (futás; kosárra dobás; váltóverseny; akadálypályán való versengés). Mivel csapatverseny és meghatározott létszámú a gyermekek részvétele, ezért válogatjuk a gyermekeket . Mindig nagyon élvezik, jól érzik magukat ezen a megmérettetésen. Lelkesek, küzdenek, hogy minél jobb eredményt érjünk el. A közös mozgás öröme ebben az esetben is elősegíti a társas kapcsolatok alakulását, a társakhoz való alkalmazkodást, ami fejleszti az önuralmat, toleranciát, együttműködő képességet, akaratot. Ami még nagyon fontos , kialakít egy egészséges versenyszellemet. A sporttevékenység meghatározott szabályok szerinti mozgást jelent, amely ügyességet és szellemi erőfeszítést kívánó időtöltés. Feladata a gyermekek mozgáslehetőségeinek szélesítése , mozgáskoordinációjuk és egészségük érdekében a rendszeres aktív mozgáshoz való szoktatás. A legjobb eredményünk második helyezés, kupát és oklevelet kaptunk és minden kisgyermek külön ajándékot. Az ünnepélyes díjkiosztás nagy feszültséggel, majd örömmel és büszkeséggel zajlott. Felemelő élmény volt a gyermekeknek és az őket felkészítő, kísérő felnőtteknek egyaránt .

Az óvoda helyi nevelési programjában leírtak megvalósulását nagy mértékben segíti az új tornaterem, a mozgásfejlesztő játékok, tornaeszközök. A társintézmények: Fenntartó,iskola, gyermekorvos, védőnő és nem utolsó sorban a szülők pozitív visszajelzései, megerősítései, hogy jól végezzük a munkánkat új lendületet adnak a mindennapjainknak !

„…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk:gyökereket és szárnyakat „…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk:gyökereket és szárnyakat. Gyökereket, amelyek tartást adnak, hogy tudják hova tartoznak, de ugyanígy szárnyakat is, amelyek az egyiket a kényszereitől és előítéleteitől szabadítják meg, a másiknak lehetőséget adnak új utakat bejárni, vagy inkább repülni.” Johann Wolfgang von Goethe

Beni