Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrén Szabóné Megváltozta több, mint 9 éve
2
„A gyökerek persze nem l á tszanak, de tudod, azok tartj á k a f á t !" Ismeretlen görög költő
3
Mozg á s 1. A rendszeres egészségfejlesztő testmozg á s, a gyermekek egyéni fejlettségi szintjéhez igazodó mozg á sos j á tékok és feladatok, a pszichomotoros készségek és képességek kialakít á s á nak, form á l á s á nak és fejlesztésének eszközei. Az óvod á skor a természetes hely -, helyzetv á ltoztató - és finommotoros mozg á skészségek tanul á s á nak, valamint a mozg á skoordin á ció intenzív fejlődésének szakasza, amelyeket sokszínű, v á ltozatos és örömteli, érzelmi biztons á gban zajló gyakorl á si form á kkal, j á tékokkal szükséges elősegíteni. Ezzel biztosítható a mozg á s és az értelmi fejlődés kedvező egym á sra hat á sa. 2. A mozg á sos j á tékok, tevékenységek, feladatok rendszeres alkalmaz á sa kedvezően hatnak a kondicion á lis képességek közül különösen az erő és az á llóképesség fejlődésére, amelyek befoly á solj á k a gyermeki szervezet teherbíró képességét, egészséges fejlődését. Fontos szerepük van a helyes testtart á shoz szükséges izomegyensúly kialakul á s á ban, felerősítik, kiegészítik a gondoz á s, és egészséges életmódra nevelés hat á sait. 3. A spont á n, a szabad j á ték kereteiben végzett mozg á sos tevékenységeket kiegészítik az ir á nyított mozg á sos tevékenységek. A komplex testmozg á sok beépülnek az óvodai élet egyéb tevékenységeibe is, miközben együtt hatnak a gyermek személyiségének - a pozitív énkép, önkontroll, érzelemszab á lyoz á s, szab á lykövető t á rsas viselkedés, együttműködés, kommunik á ció, problémamegoldó gondolkod á s - fejlődésére. 4. A spont á n - a j á tékban, azon belül a szabad j á tékban - megjelenő mozg á sos tevékenységeknek, az egészségfejlesztő testmozg á snak az óvodai nevelés minden napj á n, az egyéni szükségleteket és képességeket figyelembe véve, minden gyermek sz á m á ra lehetőséget kell biztosítani. Törekedni kell a gyermekeket legjobban fejlesztő, kooperatív mozg á sos j á tékok széleskörű alkalmaz á s á ra, a szabad levegő kihaszn á l á s á ra.
4
Minden óvoda elkészítette a saj á t Helyi Nevelési Programj á t Mi a következőket vettük figyelembe : lakótelepi óvoda, környezeti tényező : mozg á sszegény életmód elfoglalt, túlterhelt szülők : ment á lis - emocion á lis és nyelvi – kommunik á ciós zavarokkal, pszicho - motoros éretlenséggel küzdő gyermekek egyre nagyobb sz á ma Egyenes út a magatart á si, majd tanul á si zavarok kialakul á s á hoz
5
A program megvalósít á s á t két ir á nyban hat á roztuk meg. a gyermek életkori saj á toss á gaiból adódóan szeret mozogni, ezt kell felhaszn á lni a sokoldalú fejlesztéshez a mozg á snak kiemelt helyen kell szerepelnie, mert az egészséges fejlődés elengedhetetlen része Testnevelési vagy mozg á sos j á tékok szerepe : képességfejlesztés ismeretszerzés feladatmegoldó képesség magatart á si zavarok kezelése mozg á sigény kielégítése Fejlesztő hat á suk ismeretes a fizikai, értelmi és érzelmi területen A két ir á ny : Mozg á sfejlesztő program Ép testben ép lélek
6
Mozg á sfejlesztés Nem azonos a sporttal vagy sportszerű tevékenységgel A mozg á sfejlesztő program az egész személyiség fejlesztésére ir á nyul, nemcsak a testnevelés keretein belül az egész napi gyermeki tevékenységbe szervesen illeszkedik a fejlesztést v á ltozatos cselekedtetésen keresztül biztosítja az egész személyiség fejlesztését célozza meg sz á mtalan egyéb terület fejlesztését is lehetővé teszi egészséges életmódra nevelés, értelmi nevelés, szoci á lis fejlesztés Az Egészségügyi Vil á gszervezet ( WHO ) meghat á roz á sa szerint az egészség az ember testi, lelki és szoci á lis jólétét jelenti és nem csup á n a betegség vagy fogyatékoss á g hi á ny á t.
7
A gyerekek fejlődését befoly á solj á k : az öröklött anatómiai fiziológiai adotts á gok környezeti tényezők legfontosabb a nevelés és ennek saj á tos csal á di jellemzői A csal á d egyre kevésbé tud a feladatnak megfelelni. egyre többet dolgoznak vagy ha nincs munk á juk gyakran neurotikusak értékszegény életmód a gyermek sokat ül a TV, sz á mítógép előtt túlzott követelmények elv á r á sok
8
Az egészséges életmódra nevelés a szabadban végzett sz á mtalan tevékenység ( torn á z á s, sportol á s, j á ték, kir á ndul á s ) stb. fokozza gyermek edzettséget, teherbíró képességét, segíti a fizikai fejlődést a rendszeresen és kellemes légkörben végzett mozg á s a gyermek természetes igényévé v á lik és beépül a szok á srendszerébe Az értelmi nevelés a különböző mozg á sok felidézésével ( egy - egy j á ték gyakorlat vagy téri helyzet ) fejlődik vizu á lis memóri á juk a test részei, a téri ir á nyok és a különböző form á k megismerésével gyarapodnak ismeretei a hallott, l á tott és elvégzett cselekvések elősegítik fogalomalakít á s és a keresztcsatorn á k fejlődését is mozg á s közben sz á mtalan lehetőség nyílik mennyiségi és formai, vizu á lis és környezetismereti tapasztalatok szerzésére a téri ir á nyok és különböző form á k bemozg á s á val fejlődik észlelése alakl á t á s, forma á llandós á g
9
Szoci á lis fejlődés saj á t testének, mozg á sos képességeinek megismerésével fejlődik „én tudata ”, erősödik „szoci á lis ” énje. a közös mozg á s öröme elősegíti a t á rsas kapcsolatok alakul á s á t. a t á rsakhoz való alkalmazkod á s mozg á s közben fejleszti önuralm á t, toleranci á j á t, együttműködő képességét, akarat á t kialakít egy egészséges versenyszellemet. Az óvoda mozg á sprogramj á nak célja : a gyermek mozg á sigényének kielégítése, a mozg á skedv fenntart á sa. mozg á stapasztalatok szerzése, bővítése és életkornak megfelelő gyakorl á si lehetőségek biztosít á sa. minden gyermek tal á lja meg az érdeklődésének és fejlettségének megfelelő mozg á slehetőséget. az óvod á skor végére minden gyermek megfelelő tart á skoordin á ciój á nak megerősítése, rögzítése. Feladataink : a megfelelő hely, idő, eszköz biztosít á sa ( a biztons á g ) megteremtése. a gyermek természetes mozg á sform á inak fejlesztése a szabad j á tékban ( j á r á s - fut á s, ugr á s - t á masz, függés - egyensúlyoz á s, dob á s ).
10
A gyermekek napirendjét úgy alakítjuk, hogy egész nap biztosítunk sz á mukra megfelelő helyet és eszközöket a csoportszob á ban, a tornateremben és a szabadban. 3-4 éveseknél a természetes nagymozg á sok fejlesztése a cél ( csúsz á s - m á sz á s - búj á s, ugr á l á s, szökdelés ). Az ehhez szükséges eszközök rendelkezésre á llnak, mind az udvaron, mind a csoportszob á ban. 4-5 éves korban szem – kéz, szem - l á b koordin á ció és az egyensúlyérzék fejlesztése fontos ( célba dobó j á tékok, ugróiskola, ugrókötél, lépegető, t á nyérhinta, l á ncos lengőhinta, rézsútos létra ). 5-6-7 éves korban a finommozg á s fejlesztésére fektetünk hangsúlyt. Rövid, zenére történő mozg á sra is lehetőséget teremtünk
13
Mozg á sfejlesztés szervezett tevékenységekben mindennapos mozg á s, jó időben, a szabadban. Kiscsoportban heti egy alkalommal testnevelés foglalkoz á s, nagy és középsőcsoportban heti két alkalommal testnevelés foglalkoz á s sét á k nagy és középső csoportban havi 2-3 alkalommal kir á ndul á sok nagy és középső csoportban, évi 2-3 alkalommal Tart á sjavító gerinc – prevenciós testnevelés a fejlesztésre szoruló gyermekek részére heti 1 alkalommal korrekciós testnevelés heti egy alkalommal az elhízott gyermekek részére l á btorna minden korcsoportban heti egy alkalommal ayres eszközök haszn á lata mozg á sfejlesztés alkalm á val testi képességek fejlesztése ( erő, ügyesség, gyorsas á g,á llóképesség )
14
Mindennapos testnevelés A nap folyam á n délelőtt és délut á n is megvalósítható, legink á bb a szabad levegőn való tartózkod á skor ( az időj á r á s függvényében ) Ak á r egy testnevelési j á ték, j á tékos futó és fogój á ték is lehet a mozg á s a lényeg, nem a kerete Nem a klasszikus j á r á sgyakorlatok, szabadgyakorlatok a lényegesek, hanem a testmozg á s, a j á ték A dinamikus erőkifejtés helyett a statikus izomerő fejlesztése a megfelelőbb, mert a gerincoszlop egyenes tart á s á ért felelős izomcsoportokra jobban hat az ilyen fajta erőkifejtés pl. terpesz á ll á sban, karok magas tart á sban á llnak a fiúk ( b á sty á k ), a l á nyok j á tékosan kerülgetik őket azt á n csere A kiesős j á tékokból először a gyengébb, ügyetlenebb, a mozg á s fejlesztő hat á s á ra legink á bb r á szorultak esnek ki. Ezeket a j á tékfajt á kat cseréljük ink á bb kiv á ltós fogóra. pl. Akit megfognak terpeszbe á ll, ha á tbújik alatta valaki, vissza á llhat a j á tékba. Rengeteg lehetőség van, amivel ezt megvalósíthatjuk. Versenyj á tékok. A gyerekek kudarctűrő képessége egyénenként v á ltozó. 10 -12 éves korukra alakul ki. Ezért ezeket mellőzzük és ink á bb csapatversenyt tervezzünk, ami a közösségi nevelést, a szocializ á ciót is fejleszti. Mindig az adott csoport fejlettségét tartsuk szem előtt és nyilv á n legink á bb nagy csoportban a leghat á sosabb.
17
A mozg á sos j á tékok a fejlesztés legjobb eszközei, mert a motorika mellett az észlelés, a kogníció, a spontaneit á s, nyelv és m á s emocion á lis és szoci á lis képességet is fejleszt a j á ték a gyermeknek a környezettel való szembesülésének a legfontosabb form á ja megfelelnek azoknak a cselekvéseknek, amelyeket a gyermekek szívesen végeznek, és örömet okoznak nekik, amelyekre a gyermekeknek a mindennapi j á tékokhoz szükségük van. Pszichológiai haszna a mozg á s sűrűségéből adódik, minden vagy a legtöbb gyermek egyszerre mozg á sban van, így az egész csoport sz á m á ra néh á ny perc alatt ugyanazt a mozg á s mennyiséget nyújtja.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.