9.-10. előadás A teljesítményértékelés
Teljesítményértékelés kulcselem az emberi erőforrások menedzselésében
A teljesítményértékelési rendszer tervezésének stratégiai választásai A következő kérdések segítenek a helyes teljesítményértékelés kialakításában Milyen célra használjuk az értékelést? Mit értékelünk? Mit tekintsünk teljesítménynek? Hogyan, milyen technikával értékeljünk? Kik az érintettek? Hogyan kommunikáljuk az értékelést?
1.Teljesítményértékelési célok A teljesítményértékelési rendszerrel ( TER ) támogatható célok csoportosíthatók: a) a szervezeti célokat közvetítő csúcsvezetők elvárásai a TÉR-től b) az értékelői szerepben működő vezetők elvársai c) az értékeltek sajátos elvárásai d) a HR részleg elvárásai
A TÉR-től sokféle CÉL egyidejű érvényesülését várják. Ez veszélyezteti a potenciális pozitív hatások megjelenését. Hogy mik ezek az okok, az a célok egy más fajta csoportosításával mérhető fel: Értékelő célok Fejlesztő célok
2. Mit értékeljünk? A teljesítmény dimenziói I. Az eredményt: a) általában b) abszolút értékben vagy relatív módon c) időpontra vonatkoztatott szintjével vagy a változás mértékével
II. Kompetenciákat 2. Mit értékeljünk még? Megkülönböztetjük a KÍVÁNATOS és a NEM KÍVÁNATOS verzióit !
Teljesítményértékelési módszerek Az egyéneket értékelő technikák Osztályozó, értékelő skálák Munkanorma Esszé Kritikus esetek módszere MJS MMS MbO
Példák az osztályozó skálák lehetséges formáiból Teljesítménykritérium Skála Problémamegoldó képesség 1 2 3 4 5 Problémamegoldó képesség gyenge 1 2 3 4 5 kiváló Problémamegoldó képesség Jóval átlag alatti Időnként kiemelkedő Mindig kiváló Átlag alatti Atlagos Mindigátlag alatti Elfogad-ható átlagos Időnként kiemelkedő Mindig kiváló 5.Bár-milyen probléma esetén önálló-an cselek-szik 1.Prob-léma-megol-dásra nem képes 2.Egyszerűbb problé-mák megoldá-sára nem képes 3.Időn-ként bonyo-lultabb problé-mák megol-dására is képes 4.Bonyo-lultabb problé-mákat is megold
Példák az MbO értékelőlap céjaira munkakör Célkitűzés példa könyvelő Részt vesz két auditálással foglalkozó szemináriumon, hogy fejlessze és naprakésszé tegye auditálási ismereteit a nyár végére ( szeptember 15). Január 1-jéig 10% alá csökkenti a fizikai dolgozók 18,9%-os hiányzási arányát. Lecsökkenti a baleset miatti kieső időt évi 100 munkanapra. Radioizotópos minőség-ellenőrzési rendszert vezet be, x E Ft-ot nem meghaladó költséggel, október 1-jéig. üzemvezető
Teljesítményértékelési módszerek Több személyt egyidejűleg értékelő módszerek: Rangsorolás Kényszerített szétosztás
Teljesítményértékelési módszerek A technikák értékelése A dimenziók, amelyek mellett az értékelési technikák összevethetők: Hasznossága Praktikussága A rendszer érvényessége
Teljesítményértékelő lap ( minta ) Lásd www.jila37.atw.hu
Az érintettek: értékelők és értékeltek Kiket értékeljünk? Kik legyenek az értékelők?
Az érintettek: értékelők és értékeltek Mik a potenciális problémák? Az értékeltekkel kapcsolatos problémák Értékelői problémák Az értékelők kifogásai
A lehetséges értékelők Felsőbb szintű vezető Az értékelt közvetlen főnöke Személyi vezető kollégák ügyfél Az értékelt k ü l s ő beosztott teamtársak Bel- ső
Mikor? Hogyan? Milyen gyakran? Az értékelés kommunikálása Dönteni kell az értékelések megbeszéléséről: Mikor? Hogyan? Milyen gyakran?
e) Milyen legyen a szerepmegosztás a résztvevők között? Az értékelés kommunikálása Dönteni kell az értékelések megbeszéléséről: Mire terjedjen ki? e) Milyen legyen a szerepmegosztás a résztvevők között?
Teljesítménymenedzsment A teljesítménymenedzsment sajátosságai A teljesítménymenedzsment elemei A célrendszer tisztázása b) Célkitűzés, teljesítménymérők, teljesítményjelzők használata
Teljesítménymenedzsment Egyéni fejlesztési tervek Folyamatos értékelés, rendszeres teljesítmény-értékelő megbeszélés e) Kapcsolat az értékelés és a javadalmazás között
Nemzetközi problémák és megoldások USA-ban Nyugat-Európában a teljesítményértékelés széles körűen használt. Tajvan, Japán: MbO ( célközpontos vezetés) Kína: kritikus esetek módszere