Bevezetés a történettudományba I. A retorikus korszak Amikor még az élet tanítómestere volt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Advertisements

Hieroglifák.
A május 26-i előadás összefoglalója
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Történeti episztemológia
Matematika a filozófiában
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
RETORIKA.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Szállóigék, szólások, közmondások a stílusról, retorikáról
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az antikvitás akropolisz.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Logika Érettségi követelmények:
A romantika irodalmából
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
A középkori filozófia főbb kérdései
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Bevezetés a történettudományba
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
A görög és római kultúra
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A szövegszerkesztés menete
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Apokalipszis 12/C.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Az irodalomtudomány alapjai
„Reflektorfényben Te állsz”
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Prezentáziós Stratégia
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Hogyan lett a történelem alkalmazott tudomány? A public/applied history-ról.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Dialektika, logika, retorika, avagy miről lesz szó
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Retorikai alapfogalmak
Előadás másolata:

Bevezetés a történettudományba I. A retorikus korszak Amikor még az élet tanítómestere volt

Mi a történelem?  Mit szoktak tanítani e címszó alatt? Bevezetés a történetírás gyakorlatában, A tudományelméletek vizsgálata, Vitairat ot, állításokat valamelyik elmélet védelmében, Valamiféle mixel kísérleteznek,  v

I. Bevezet ő  A historia görög szó, kutatást, tudakozást jelent,  1780 el ő tt nem lehetett ilyet tanulni, Retorikát a trivium részeként tanították, Egyháztörténetet, teológiatörténetet, (Kevés helyen folyt ilyen tárgy oktatása)  1776/1777 adták ki az els ő hivatásos diplomát Göttingenben – Schlözer, a történelem több mint történetmesélés,  Ma meg a legsikeresebb, legnépszer ű bb m ű fajok egyike, lásd: History TV, NG, Spektrum, stb.,

Miért népszer ű a történelem  Miért? Csoportidentitáshoz köt ő dik? Egyének keresnek benne önazonosságot? Vagy egyszer ű en csak érdekesek az elbeszélések? A történelmi elbeszélések szórakoztatóak? Vagy szédít ő kápszer??

Miért veszélyes a történelem?  „Az értelem vegykonyhájában soha nem képz ő dött a Történelemnél veszélyesebb vegyület. Jellemz ő i ismertek. Álmodozásra késztet, megszédíti a népeket, és békeid ő ben sem hagyja nyugton ő ket, meghamisítja emlékeiket, veszedelmesen érzékennyé tesz, beforratlanul tartja a régi sebeket, nagyzási és üldözési mániához vezet, a nemzeteket pedig keser ű vé, hiúvá, elviselhetetlenné és felfuvalkodottá teszi.” Paul Valéry (1934)

A történelem alakváltozatai  A történelem alakváltozásait négy szakaszra bontjuk 1. A retorikus korszaka antikvi t ástól a 18. századig, 2. A történetírás tudománnyá válik a 19. században, 3. A történetírás kiszélesedése a 20. század harmadától, 4. A posztmodern és a történetírás,

A T/történelem kett ő sége  Történelem és történelem közötti különbség, A telosz szerepe, teleológikus valamilyen célból történnek a dolgok, Események önmagukban, események sorozata  A történelem kett ő s jellege; egyszerre szól a múltról és a róla szóló reflexióról,  A történelem a 18. században lesz egyes számú fogalom,  v

Történelem mint szótári fogalom  Az antikvitásban a történelem az emlékezetre méltó dolgokat jelentette,  A középkorban nem volt sem a trivium, sem a qvadrivium része,  history = hivatalos krónika (1482),  A történelem = „emlékezetre érdemes tettek és dolgok elmesélése” A Francia Akadémia Szótára (17. sz.)  A században a história kifejezés helyébe újak léptek, pl. a német nyelvterületen a Geschichte, A történelem szó magyar nyelvterületen, (neológizmus) 1842 – Döbröntei Gábor „alkotása”,

Példák a definícióra  „A történelem az emlékezetben ő rzött múlt.”  „A történelem az emberiség öntudata, tudása önmagáról. Nem a fény és az igazság, hanem annak keresése …” Droysen  „A történelem az a szellemi forma, amelyben a kultúra számba veszi múltját.” Huzinga  „A történelem, amit az egyik kor a másikból meg ő rzésre méltónak tart.” J. Burckhardt

Az antik képz ő dmény kialakulása  Lényegében a retorika m ű vészetéb ő l fejl ő dött ki, ahol Arisztotelész és követ ő i által megteremtett szabályok uralkodtak,  Teológiai funkciókkal rendelkezett a történetmesélés – 

Arisztotelész és a Poétika 51b  „A történetírót és a költ ő t ugyanis nem az különbözteti meg, hogy versben vagy prózában beszél-e…, hanem az, hogy az egyik megtörtént eseményeket mond el, a másik pedig olyanokat, amelyek megtörténhetnének. Ezért filozofikusabb és mélyebb a költészet a történetírásnál, mert a költészet inkább az általánosat, a történelem pedig az egyedi eseteket mondja el.”

A retorika jelentéstartalmai  1. Szónoklástan, amib ő l kés ő bb a pejoratív jelentéstartal o m bontakozott ki; t.i. szócsavarás, szófacsarás,  2. Stílustan; a retorika mint stíluselmélet felfedez ő je az Athénba költöz ő Gorgiász volt, illetve Iszokratész, ,

A retorika jelentéstartalmai  3. A politikai tudás; az utóbbi az Arisztotelész értelmezésében lett az ami, közéleti politikai tudás, amivel különbözik a tudományos és m ű vészi megnyilatkozásoktól, lényegében a közéleti politikai tudás leírása, nem exkluzív, hanem általános ismereteket jelent, cselekvésre orientáló, ezért relatív igazságokon, illetve és valószín ű ségen alapul,

A retorika  A retorika módszertana a bizonyításokkal foglalkozik és az igazolásról szól,  Nagy hagyománya alakult ki a görögöknél, amit kés ő bb más kultúrák is folytattak,  A dialektikával közös t ő r ő l származik,  Önálló techné (= mesterség, m ű vészet),

Arisztotelész (I. e ) és a Rétorika  A retorika módszerének elemei (éthosz), A szónok jelleme (éthosz), (pathosz), A hallgatóságra tett er ő (pathosz), (logosz), A beszéd, amiben a bizonyítás van (logosz),  A

A szónok feladatai (inventio),  Feltárás (inventio), Az invenció a szónoklási helyzet; hol, kinek beszél a szónok, (dispositio),  Elrendezés (dispositio), A beszéd megszerkesztése, mestere Korax Technéjében írt err ő l, (elucutio),  Megfogalmazás (elucutio), Stílus és a nyelvi megformálás (pronuntiatio),  El ő adásmód (pronuntiatio), (memoria)  Emlékezetbe vésés (memoria) – ezzel nem foglalkozik,

A szónoki beszéd részei  Bevezetés (exordium),  Elbeszélés (narratio),  Tétel (divisio),  Bizonyítás (confirmatio),  Cáfolás (confutatio),  Befejezés (conclusio, peroratio)

A szónoki beszéd fajtái és ideje  Bemutató beszéd (demonstrativum) A jelen idej ű ség,  Tanácsadói beszéd (deliberativum) A jöv ő idej ű ség,  Törvényszéki (indiciale) beszéd A múlt id ő,

Arisztotelész és a Rétorika  Ami az indukció a dialektikában az a retorikában a példa,  A retorikai példa lényege; a dilemmát úgy az összetartozás és analógikus példa alapján dönti el, A példának két fajtája van,  az elbeszélés a parabola, Történelmi, Életb ő l vett példa = parabola  A kitalált történet; a mese,

Arisztotelész (I. e./ Kr. e ) és a Rétorika  Három könyvben fogalmazta meg,  A dialektikában az indukció (feltárás) és a szillogizmus rétorikai igazolás az enthüméma  A retorikában az enthüméma (a szillogizmus egyik fajtája) és a példa,

Arisztotelész és a Rétorika  Az enthüméma (kevés állításból kell állnia) = a dialektika szillogizmusával, ”Ha a jelen bajok oka a háború, akkor békével kell ő ket orvosolni.” „Nem is szerelmes az, aki nem mindig szeret.” Beteg, mert lázas,  A látszat enthüméma = a dialektika látszatszillogizmusával,

A 18. századi kép Örökség és el ő zmény  Lukianosz a történelem szórakoztatás és a tanulságok keresése,  Historia est magistra vitae - a moralitás kérdése, a hellénizmus korában elterjedt toposz,  M,

Egy antik példa; Lukianosz  A történelmi m ű vek kett ő s feladata Szórakoztatás Tanulság – csak ez az utóbbi a fontos – a tanítómester,  A történetíró nem megtanulható erényei – ezeket nem lehet megtanulni Politikai érzék Er ő teljes irodalmi stílus,  A történetíró feladta mindent úgy elmondani, ahogyan megtörtént,

Kitér ő ; Lukianosz ; A történetíró erényei és feladatai Bátor, független, megvesztegethetetlen, Szólásszabadság és az igazság barátja, A nyelvi kifejez ő készlete, egyszer ű retorikus, logikus mondatok, Világos és közérthet ő, Gondolkodásában legyen valami költ ő i emelkedettség, A tényeket gy ű jtsön megbízható össze szemtanúkat,

Kitér ő ; Lukianosz  A történetírás technikájának legf ő bb lépései A tények aprólékos összegy ű jtése, Vázlat készítése, A tagolatlan törzskészítés, Aztán a színezés elkészítése, Az arányérzék nagyon fontos,  „a történelmet is így kell írni, az igazság erejével és az utókor elismerésének reményében, s nem hízelkedéssel, a kortársak dicséretété vadászva. Ez az igazi történetírás mértéke és próbaköbe.”

Az antik örökségre épül ő történetírás  Tárgya a múlt volt, amelyeket a hagyomány és az erkölcsi értékek, ~ leckék, az int ő példák forrásának és tárházának tartott és osztotta a retorikai diskurzusait,  Nem volt fontos sem a tér, sem az id ő, pl. Horatius Cocles, M. Scaevola,

A 18. századi kép örökség és el ő zmény  Teológiai funkciókkal rendelkezett a történetmesélés – a filozófusok azonban támadás alá vették a racionalitás jegyében,  Nem tanít semmit, mert mindent magában foglal, és mindenre található példa benne

A fordulat  A 18. század végén a 19. század elején végbement egy antiretorikus fordulat  L. von Ranke: „Ami bennünket illet, nekünk más fogalmunk van a történelemr ő l. Meztelen igazság, minden cicoma nélkül: az egyes tények alapos kutatása; a többieknek agy ő ; csak semmi kitalálás, még a legapróbb dolgokban sem, csak semmi okoskodás.”  v

Visszatérés a retorikához A világ megragadásának közlésmódjai  1. dialektikus Ellentétekben gondolkodik, analitikus  2. narratív Normatív gondolkodás jellemzi  Mindkett ő az állandóságra és a folytonosságra fókuszál,  3. Retorikus Változásra, kreativitásra, bizonytalanság csökkentésére fókuszál,

Chaim Peleman - Olbrechts-Tyteca: Az új retorika érveléselméleti értekezés (1958)  Érveléselméleti terepe a hihet ő ség, bizonyíthatóság és a valószín ű ség,  Szembefordul a descartes-i kategóriákkal: Tudományos az, ami cáfolhatatlan el ő feltevésekre épül, szükségszer ű következtetésekre épül, Ráer ő szakolja magát min d en racionál i s lényre, Ha két ember ugyanarról mást állít, akkor egyik nem mond igazat,  Jörn Rüssen,

Paul Ricoeur: Történelem és retorika  A retorika az érvelés ama módjával foglalkozik, amely a szükségszer ű kényszere és a szofizma önkénye között helyezkedik el,  A másik formáját s beszédalakzatok képviselik, vagy fordulatok lásd: G. Vico trópusok elmélete,  Argumentáció és tropológia mindkét egység membra disjectája,  A hagyományos felfogás szerint az érvek az a dispositioban er ő sek, a trópusok pedig az elocutio er ő sségei,  A történetírásba három az er ő sség; invencio; a források gy ű jtése és az invencio között van kapcsolat, ez a történettudományban a forráskritika formáját ölti, Dispositio – történeti magyarázat, elocutio,