Földművelésügyi Minisztérium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Feldman Zsolt agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkár
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Vidékfejlesztési Minisztérium
Regionális fejlesztések és szerkezetátalakulás a mezőgazdaságban
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mezőgazdasági szerkezetátalakulás hatása a területfejlesztésre  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1.  : 2103 Gödöllő, Páter Károly u. 1. Dr. Káposzta József.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
A nemzeti vidékstratégia és az új KAP Kajner Péter főosztályvezető-helyettes Parlamenti és Társadalmi Kapcsolatok Főosztálya ÚMVP MB KAP Albizottság ülése.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A helyzetfeltárás ágazathoz kapcsolódó következtetései és az előzetes célrendszer bemutatása -Mezőgazdaság Bujdosó Zoltán - Molnár Ernő - Patkós Csaba.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
KAP I. támogatások Madarász István osztályvezető Agrárközgazdasági Főosztály Budapest, május 14.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Az új Vidékfejlesztési Program
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
Európai Uniós ismeretek Közös Agrárpolitika (CAP).
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Előadás másolata:

Földművelésügyi Minisztérium „Nemzeti Vidékstratégia ’12-’20” Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia V. Németh Zsolt Földművelésügyi Minisztérium Környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkár

Nemzeti Vidékstratégia (NVS) Fő célkitűzések: az agrárium és a vidék hanyatlásának megállítása a vidéki élet feltételeinek javítása a minőségi mezőgazdálkodás megteremtése biztonságos élelmiszerellátás a természeti értékek megőrzése, környezetbiztonság Érintett szakterületek: agrárgazdaság élelmiszerellátás természet- és környezetvédelem vidékfejlesztés TERMELÉS TERMÉSZET TÁRSADALOM

NVS: Társadalmi és kulturális kihívások demográfiai válság elöregedés, elvándorlás társadalmi egyenlőtlenségek munkanélküliség, szegénység, vállalkozási aktivitás stb. térbeli egyenlőtlenségek alapellátások, infrastruktúra helyi közösségek szétesése vidék-város kapcsolat megváltozása: a vidék városellátó funkciója és a falvak hagyományos termelő szerepköre visszaszorult Demográfia: leggyorsabb a falusi lakosság elöregedése (egyes dunántúli falvakban az öregedési index 155%!) Társadalmi egyenlőtlenségek: munkanélküliség aránya a vidéki térségekben sokkalta nagyobb, mint a nem vidéki térségekben (2008-ban a 15-59 éves korosztályban regisztrált munkanélküliség a vidéki térségekben 10,1%, a nem vidéki térségekben 4,3% volt) szegénység (a szegények közel fele vidéki környezetben él, a nagyon szegény lakosság esetében kétharmados a vidéki arány) vállalkozási aktivitás alacsony (az ezer lakosra jutó vállalkozások száma a nem vidéki térségekben 86, a vidéki térségekben 43 volt 2007-ben) nő az inaktívak aránya (egyes vidéki kistelepülésen az arányuk a 70%-ot is meghaladja) Térbeli egyenlőtlenségek az alapellátások hiánya és alacsony színvonala (óvoda, iskola, posta, orvos) elmaradottabb infrastrukturális ellátottság (közműellátottság, települési elérhetőség)

NVS: Agrár- és élelmiszergazdaság kihívások mezőgazdaság és élelmiszeripar GDP-ből és a foglalkoztatásból való részesedése csökkent mezőgazdasággal foglalkozó egyéni gazdaságok száma csökkent termelési szerkezet megváltozása gazdatársadalom elöregedése élelmiszeripar foglalkoztatása csökkent hazai élelmiszeripar kiszorulása a hazai piacról, import növekedése Feldolgozási, értékesítési és jövedelmezőségi nehézségek A külső tényezőknek való kiszolgáltatottság fokozódása (energiahordozók, bankok, hitelek, EU piacszabályozás stb.) Egyéni gazdaságok: 2000 és 2010 között az egyéni gazdaságok száma 40%-kal csökkent, miközben a társas gazdaságoké 5%-kal nőtt Termelési szerkezet: nagyüzemi kultúrák és a tömegtermelés irányába való eltolódás élőmunka igény folyamatos csökkenése alacsonyfokú diverzifikáció Gazdatársadalom elöregedése: a mezőgazdaságban foglalkoztatottak közül minden harmadik ember 50 évnél idősebb, miközben a 30 évnél fiatalabbak aránya alig éri el a 15%-ot Élelmiszeripar: foglalkoztatás 10 év alatt 25%-kal csökkent (2011-es adat) Külső tényezőknek való kiszolgáltatottság: EU agrárpolitika (piacszabályozás, támogatási keretek) Finanszírozás (bankok, hitelek) Energiahordozók (import), gépek, eszközök (jelentős részben import)

NVS: Természeti és környezeti kihívások klímaváltozás, éghajlati szélsőségek erősödése felszíni vízkészlet szélsőséges területi és időbeli eloszlása ár- és belvizek által veszélyeztetett területek kiterjedése jelentős vízminőséget veszélyeztető folyamatok (mezőgazdaság, halászat, horgászat) agroökológiai adottságoknak nem megfelelő földhasznosítás, gazdálkodás degradációs folyamatok, talajok szervesanyag-készlete csökken biológiai sokféleség és a természetközeli élőhelyek csökkenése Vízminőséget veszélyeztető folyamatok: a felszíni vizeknél a diffúz mezőgazdasági terhelés 35%-ban, a halászati és horgászati hasznosítás 23%-ban szerepel az okok között A hazánkban előforduló: 46 közösségi jelentőségű élőhely állapota: 11% kedvező, 20% nem kielégítő, 67% rossz állapotú; 211 közösségi jelentőségű faj természetvédelmi helyzete: 25% kedvező, 47% nem kielégítő és 12% rossz állapotú

Stratégiai célkitűzések A vidéki munkahelyek megőrzése, gyarapítása A vidéki népesség megtartása, a demográfiai egyensúly helyreállítása Az élelmezési és az élelmiszerbiztonság szavatolása, a kiszolgáltatottság megszüntetése Agrár- és élelmiszergazdaságunk életképességének növelése, piaci pozícióinak javítása, a növénytermesztés és az állattartás egyensúlyi arányának helyreállítása Az ivóvízbázisok védelme, a vízkészletek, a talajok továbbá a természetes élővilág és a tájak megőrzése, a környezetbiztonság növelése Helyi erőforrásokra és rendszerekre is támaszkodó energiaellátás, energiabiztonság, a kiszolgáltatottság csökkentése A vidéki életminőség javítása, a vidéki gazdaság több lábra állítása A város és vidék szoros kapcsolatának helyreállítása Az NVS szerinti stratégiai célkitűzések

Stratégiai területek és teendők Természeti értékek védelme, fenntartható természeti erőforrás- és tájgazdálkodás 2. Fenntartható agrárszerkezet- és termeléspolitika 3. Föld- és birtokpolitika 4. Helyi gazdaságfejlesztés 5. Hozzáadott értéknövelés, biztonságos élelmiszerellátás, biztonságos piac 6. Vidéki környezetminőség 7. Vidéki szellemi és fizikai infrastruktúra, életképes vidéki települések, helyi közösségek Az NVS szerinti 7 db Stratégiai Terület Ezekhez tartoznak a Nemzeti Stratégiai Programok (összesen 48 db) Az egyes Stratégiai területek kifejtését a következő diák tartalmazzák!

Nemzeti Stratégiai Programok (7 db) 1. Természeti értékek védelme, fenntartható természeti erőforrás- és tájgazdálkodás Nemzeti Stratégiai Programok (7 db) A termőföld mennyiségi és minőségi védelme (a termőföldvédelem törvényi garanciáinak és gazdasági eszközrendszerének erősítése) A vízkészletek mennyiségi és minőségi megőrzése, a víz visszatartása és fenntartható hasznosítása A génkészletek megőrzése, a biológiai sokféleség (biodiverzitás) fenntartása, továbbá a minőségi agrár-szerkezetváltás biológiai alapjainak megteremtése A természetvédelem területén hatékonyabb jogszabályi környezet létrehozása, az élőhely rekonstrukciók elősegítése

Nemzeti Stratégiai Programok (12 db) 2. Fenntartható agrárszerkezet- és termeléspolitika Nemzeti Stratégiai Programok (12 db) Az erős Közös Agrárpolitika fennmaradásának, reformjának támogatása A tájak eltérő adottságaihoz igazodó földhasználati szerkezet kialakítása, az agrár-környezetgazdálkodás fejlesztése Magasabb hozzáadott értéket és nagyobb foglalkoztatást eredményező ágazatokra épülő termelési szerkezetváltás A növényi fehérjeprogram új alapokra helyezése Az ország GMO-mentességének fenntartása Az ökológiai gazdálkodás, kertészeti ágazatok támogatása Az állattenyésztés minőségi fejlesztése, versenyképességének javítása A szaktanácsadási és szakoktatási rendszerek átalakítása Az agrárfoglalkoztatás egyszerűsítése és terheinek csökkentése Közös Agrárpolitikáról, annak Zöld komponenséről a következő diákon bővebben!

Az Unió Közös Agrárpolitikája (KAP) már több mint 50 éves múltra tekint vissza (1962) Célja olyan támogatási rendszer, amely fokozza a mezőgazdasági termelékenységet, megfizethető árú élelmiszerekkel látja el az európai polgárokat, megfelelő életszínvonalat biztosít a mezőgazdasági termelőknek garantáltan magas felvásárlási árakkal.

A Közös Agrárpolitika 2014-2020 3 fő cél: Életképes élelmiszertermelés: mezőgazdaság versenyképességének előmozdítása - TERMELÉS A természeti erőforrásokkal való fenntartható gazdálkodás és az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó fellépés biztosítása - TERMÉSZET Kiegyensúlyozott területi fejlődés, a vidéki közösségek és munkahelyek fenntartása - TÁRSADALOM Az Európa 2020 keretében megfogalmazva: Intelligens, fenntartható, inkluzív növekedés

KAP-támogatások nagysága A KAP a teljes uniós költségvetésnek 40%-át teszi ki. 2014-2020-ban is megtartja a kétpilléres szerkezetét, bár összege 11%-kal csökken az előző időszakhoz képest; hazánkra jutó összes KAP-támogatás 18%-kal nő: . EU Mrd€ Magyarország Mrd € Változás % Mo.-ra I. Közvetlen kifizetések 278 8,9 135 II. Vidékfejlesztés 85 3,4 87 A KAP ma már sokkal kisebb részét teszi ki a teljes uniós költségvetésnek, mint korábban. Míg az 1970-es években 70%-on tetőzött, ma 40% körüli. A 40%-ra csökkentés különösen figyelemre méltó, ha az idő közben csatlakozó országokat is figyelembe vesszük, amelyek nagyobb arányban kivevők. (Adatok Czerván Gy. ÁT Úr anyagából) A vidékfejlesztési pályázati források csökkennek, de a közvetlen gazdálkodóknak történő kifizetések, amelyek a zöldítést is tartalmazzák, jelentősen növekednek. Miután a zöldítés kötelező érvényű, így hatása országos kiterjedésű és teljes lefedettséget biztosít a lokálisabban megvalósuló pályázatokkal szemben.

+ KAP I. Pillér: A közvetlen kifizetések rendszere VAGY A támogatás feltétele a kölcsönös megfeleltetés intézkedéseinek betartása Kötelező elemek Önkéntes elem Degresszivitás Degresszivitás Alaptámogatás (SAPS) Zöld komponens „Zöldítés” Fiatal gazdálkodóknak juttatott támogatás Termeléshez kötött támogatás + VAGY SAPS (Single Area Payment Scheme) - egységes területalapú támogatás. Egységes hektáronkénti átalánytámogatást kaphat minden olyan gazdálkodó, aki az adott évben támogatási kérelmet nyújt be. A közvetlen kifizetéseket minimum korlátja 1 ha (művelési áganként változó mértékű) Zöldítés: Új komponens, kötelező elem. Kiegészítő támogatás a SAPS alaptámogatás mellett (következő diákon részletezve). SAPS alaptámogatás + Zöld komponens összege várhatóan 226 €/hektár lesz. Fiatal gazda:nemzeti keretösszeg legfeljebb 2%-a, 40 évnél fiatalabb termelő, felső területi korlátja 90 hektár Termeléshez kötött: ágazati támogatások: zöldség, gyümölcs, rizs, fehérjenövény, cukorrépa, húsmarha, tej Egyszerűsített támogatás kisgazdaságoknak, mint alternatíva: Egyösszegű támogatás, melynek mértéke minimum 500 €/év/gazda, maximum 1250 €/év/gazda Az ország számára önkéntes, a gazdák számára választható elem A kisgazdaságok számára kialakított egyszerűsített támogatási rendszer

ZÖLDÍTÉS = az éghajlat és környezet szempontjából előnyös mezőgazdaság intézkedései 1. Terménydiverzifikáció - a növénytermesztés változatosabbá tétele 10-30 ha között 2 féle 30 ha felett 3 féle növénykultúra termesztése Jelenleg a mezőgazdasági terület 75%-án három növényt termelünk! Az intézkedés előnyei: - monokultúrák elkülönítése - kártevők gátolt terjedése - szélesebb termékskála - többféle tápnövény - változatosabb búvóhely - változatosabb tájkép - változatosabb mikroklíma A zöldítés az éghajlat és a környezet szempontjából előnyös mezőgazdasági gyakorlatokra nyújtott támogatás, amelyre a tagállamok az éves pénzügyi keretük 30%-át kell, hogy fordítsák. A ZÖLD komponens új elem, és a természetvédelem szempontjából rendkívül fontos!! A SAPS alaptámogatás mellett a zöld komponens kötelező elem, hektáronkénti összege várhatóan 81,3 euró lesz. vissza nem térítendő támogatás. Diverzifikációhoz: a mezőgazdasági terület 75%-án három növényt termelünk: búza, kukorica, napraforgó, amelyek élőmunkaigénye alacsony, további feldolgozásuk zömmel nagyipari, nagy részük ipari alapanyag. A terménydiverzifikáció: a vetésváltás gyakorlatán túlmutató követelmény keretében 10 hektár szántó alatt 1 növényt, 10 és 30 hektár szántóterület között 2 különböző növényt, míg 30 hektár szántóterület felett már 3 eltérő növény kell termeszteni. Abban az esetben, ha két növény termesztése az előírás, akkor a fő növénykultúra a szántó terület legfeljebb 75%-át foglalhatja el. Amennyiben az előírás három különböző növényre vonatkozik, akkor a fő növénykultúra nem teheti ki a szántóterület több mint 75 %-át, továbbá a két meghatározó növénykultúra együttesen nem haladhatja meg a szántóterület több mint 95 %-át. Fontos ismérv, hogy a gyakorlati alkalmazás keretében a téli terményeket és a tavaszi terményeket különböző növénykultúráknak kell tekinteni, még akkor is, ha egy nemzetséghez tartoznak.

ZÖLDÍTÉS = az éghajlat és környezet szempontjából előnyös mezőgazdaság intézkedései Állandó gyepterületek, legelők fenntartása A követelmény nemzeti szinten teljesíthető Állandó gyep legalább öt évig nem szerepel a vetésforgóban Érzékeny gyepterületek, vagyis a Natura 2000 gyepek feltörése tilos Rendszerváltás előtt 12,9% volt a gyep művelési ág, ma 8,2% Az intézkedés előnyei: - talajvédelem - biodiverzitás megőrzése - tájképi értékek megtartása - hagyományos állattartással helyi termék - munkahely - ökoturizmus Az állandó legelők fenntartása: országos szinten a gyepterületek nagyságát legfeljebb 5%-kal lehet csökkenteni a 2012-es bázisévhez képest. Könnyebbség az egyes termelőknek, hogy a követelmény nemzeti szinten teljesíthető, így az egyes termelők esetében ettől el lehet majd térni. Ugyanakkor, azok számára, akik éltek a csökkentés lehetőségével – indokolt esetben – visszaállítási kötelezettséget is elő lehet írni a határérték betartása végett. A gyepek kiterjedésének és természetességének változása: 1867 és 1913 között az összes gyepterületnek közel 40 %-a pusztult el. A csökkenés legfontosabb oka: a lecsapolások, tagosítási és parcellázási hullám, a mezőgazdaság kapitalista átalakulása, és a piacok megnyílása a vasúthálózat kiépülése révén. A legelőterületek csökkenésével a legeltetés intenzitása fokozódott (intenzifikálódás, felülvetések, gyepjavítások, rendszeres tárcsázások). 1948-tól újra felgyorsult a gyepcsökkenés, oka a termőterület növelése volt (sok gyepet beszántottak, miközben a gyenge termésátlagú szántókat átminősítették gyeppé). 1960-as évektől is jellemző az intenzív gazdálkodás (felülvetés, gyepjavítás, öntözés és lecsapolás, belvízrendezés), a gyepek degradációja tovább folytatódott. Közben egyre gyakoribbá váltak a használat alóli felhagyások, terjednek az inváziós növények, a gyepek avarosodnak.

ZÖLDÍTÉS = az éghajlat és környezet szempontjából előnyös mezőgazdaság intézkedései Ökológiai jelentőségű területek 15 ha szántóföldi művelés felett 5% önálló ökológiai fókuszterület Típusai például: parlagon hagyott földterület, tájelemek: fasor, facsoport, gémeskút, kunhalom, kis tó, vizes árok stb. erdősített terület, vízvédelmi sáv stb. Előny: - biodiverzitás megőrzése - éghajlatváltozás hatásainak mérséklése - talajvédelem - vízminőség javulása - tájképi értékek javítása - vegyszer- és műtrágyahasználat csökkentése Ökológiai célterületet: a mezőgazdasági üzemek biológiai sokféleségének megőrzése és javítása, így az ökológiai célok teljesülése érdekében területeket kell elkülöníteni. A környezeti szempontból nagyjelentőségű területeknek egyrészt a biológiai sokféleségre közvetlenül kedvezően ható, azt befolyásoló területekből kell állniuk (pl. parlagon hagyott területek, teraszok, védelmi sávok), másrészt pedig olyan területekből, amelyek a biológiai sokféleséget a kisebb mezőgazdasági igénybevétel révén közvetetten befolyásolják (pl. köztes kultúrákkal vagy téli takarónövényzettel borított területek). A termelőknek az összes, jogszabály által felajánlott ökológiai fókuszterület-típus elszámolására a lehetősége lesz Magyarországon az igen ritka tájelem, a kőfal kivételével. Minden termelőnek, aki 15 hektár fölötti szántón gazdálkodik, a saját területén vagy bizonyos fókuszterületek esetében (tájképi elemek, védelmi sávok) azzal szomszédosan is ki lehet jelölnie 5%-os arányban önálló ökológiai fókuszterületét. Ennek elősegítéséhez biztosítva lesz a jogi háttér a jogszabályban előírt, Magyarországon nem földhasználati nyilvántartás köteles és akár nem a termelő kezelésében álló területek ökológiai célterületként való elismertetésére.

Nemzeti Stratégiai Programok (5 db) 3. Föld- és birtokpolitika Nemzeti Stratégiai Programok (5 db) A földszerzés szabályrendszerének átalakítása A földtörvény módosítása A védett természeti területek helyreállítását célzó, törvényben előírt földvásárlások A termőföld korlátlan szétaprózódásának megakadályozása A Nemzeti Földalap (NFA) intézményrendszerének átalakítása Szervezett birtokrendezés Szociális földprogram

4. Helyi gazdaságfejlesztés Nemzeti Stratégiai Programok (5 db) Helyi termelés és termékek felkarolása – helyi feldolgozás és értékesítés elősegítése A helyi termelés és értékesítés összekapcsolása a helyi intézmények közétkeztetési rendszereivel A vidék gazdaságának „több lábra” állítása Helyi energiatermelés megújuló energiára alapozva Falusi és tanyasi turizmus és ökoturizmus fejlesztése Hagyományos kézműves tevékenységek támogatása A közfoglalkoztatás, valamint a szociális földprogram kiszélesítése, költségvetési és intézményi feltételeinek megteremtése Helyi piacok és helyi termékek jelentőségéről bővebben a következő 2 dián

Helyi piacok és helyi termékek jelentősége a települések és térségek fejlesztésében I. A termék előállítása, árusítása a térségben történik, erősödik a helyi gazdaság Cél: a pénz a lehető legtovább a helyi közösségen belül forogjon, de szoros ellátási kapcsolat legyen a közeli város lakosságával Erősödnek a termelő-vevő, város-vidék kapcsolatok Az áru nyomon követhetősége, a termelési módja felöli tájékoztatás biztosított Csökken a szállítási, tárolási, hűtési költség -> csökken a környezetterhelés Nő az élelmiszer- és ellátásbiztonság Friss, kiváló minőségű, szezonális helyi termék (környezetkímélő)

Helyi piacok és helyi termékek jelentősége a települések és térségek fejlesztésében II. Nagyobb élőmunkával, odafigyeléssel előállított, egyedi termék A „kiskerti”, háztáji termesztés támogatása Őshonos fajták fennmaradásának és a hagyományos, házi elkészítési módok támogatása a termékek vásárlása által A helyi termelői piac közösségi élmény színtere is, erősödhet a közösségi összetartozás, az egymás iránti bizalom Programokkal kiegészítve növelhető a turisztikai vonzerő, továbbörökíthetőek a népi hagyományok

Nemzeti Stratégiai Programok (7 db) 5. Hozzáadott értéknövelés, biztonságos élelmiszerellátás, biztonságos piac Nemzeti Stratégiai Programok (7 db) A kiváló minőségű, biztonságos magyar élelmiszerekhez való fogyasztói kötődés növelése (marketing eszközök) Az élelmiszer-előállítás és -kereskedelem irányának megváltoztatása helyi ellátás  regionális ellátás  országos ellátás  export A magasabb hozzáadott értékre irányuló fejlesztési támogatások Hungarikumokról szóló törvény kidolgozása Közétkeztetési program Hungarikumokról szóló tv a következő dián!!

Nemzeti Stratégiai Programok (6 db) 6. Vidéki környezetminőség Nemzeti Stratégiai Programok (6 db) A környezet fenntarthatóságát figyelembe vevő termelési módok alkalmazása Egységes környezeti megfigyelő és monitoring rendszer kialakítása Az energiatakarékos építési technológiák és a környezetbarát fűtési rendszerek támogatása A közösségi közlekedés és a vasúti szállítás arányának növelése, a helyi élelmiszer- és egyéb árutermelés megvalósítása A szelektív hulladékgyűjtés országos bevezetése A hulladékszegény technológiák támogatása A határokon átnyúló szennyezések elleni fellépés

Nemzeti Stratégiai Programok (5 db) 7. Vidéki szellemi és fizikai infrastruktúra, életképes vidéki települések, helyi közösségek Nemzeti Stratégiai Programok (5 db) kis- és közepes gazdaságok, családi gazdálkodás hangsúlyosabb támogatása Hátrányos helyzetű (aprófalvas, tanyás) vidéki térségek felzárkóztatása Helyi közösségi együttlét intézményeinek megerősítése, Falu- és tanyagondnoki szolgálatok megerősítése A vidék, a köz és a termelés biztonságának növelése

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Táncház mozgalom Pálinka, törkölypálinka Solymászat Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Hortobágyi Nemzeti Park Fertő-tó és környéke Hollókő ófalu Budapest Duna-part, Várnegyed, Andrássy út Tokaj kulturtáj Karcagi birkapörkölt Aggteleki karszt Pannonhalmi Főapátság