„A köznevelési rendszerhez kapcsolódó jogi szabályozás átfogó vizsgálata” projekt (nemzetközi tapasztalatok) Szakmai műhely Budapest, 2015. január 20 Halász.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A szaktanácsadás támogató szerepe
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Innovatív üzleti parkok fejlesztése az innováció és a vállalkozó szellem előmozdítása érdekében a Dél- Kelet Európai térségben FIDIBE.
Hazai fejlesztési irányok és nemzetközi tendenciák „XXI
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1. előadás.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából” A korai nevelés „… a legfontosabb prioritás az esélyegyenlőség szempontjából”
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Foglalkoztatás-politika
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Szabályozás és megvalósítások Beiskolázással és továbbhaladással összefüggő szabályozás megvalósítási útjai a gyakorlatban Imre Anna Országos Neveléstudományi.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A vetítés során kattintani kell a narancssárga keretes képekre és az aláhúzott sorokra, hogy aktiválódjanak a rejtett diák! A pedagógus kompetenciák es.
A holland iskolafelügyelet: egy fejlett tudásszervezet működése Oktatási Hivatal „Modern iskolaértékelés, modern tanfelügyelet A holland iskolaértékelés.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Hatásértékelés szerepe Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Értékelési Divízió Nemzetközi értékelési konferencia, Budapest, május 6-7.
Sikeres oktatáspolitikák - követhető gyakorlatok: nemzetközi kitekintés Szlovákiai magyar pedagógusok XXI országos találkozója március 28 Halász.
Új minőségfogalom a közoktatásban Környei László Budapest, augusztus 22..
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Az SZMBK Intézményi Modell
A civil szervezetek hatásméréséről
„Aperitif” Innovációs potenciál az Arany János Kollégiumi és Kollégiumi Szakiskolai Programba programban AJKP-AJKSZP ORSZÁGOS TANÉVNYITÓ Kiskunfélegyháza.
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

„A köznevelési rendszerhez kapcsolódó jogi szabályozás átfogó vizsgálata” projekt (nemzetközi tapasztalatok) Szakmai műhely Budapest, január 20 Halász Gábor ELTE PPK - OFI A vetítés során kattintani kell a narancssárga keretes képekre és az aláhúzott sorokra, hogy aktiválódjanak a rejtett diák!

„Szabályozás” és „szakpolitikai beavatkozások” A „szabályozás” alatt a legtöbben a „jogalkotást” értik, de a modern közpolitikai gondolkodás –rendszerszabályozásban gondolkodik, ami gyakran nem a jog eszközével történik (hanem pl. visszajelzésekkel) –konkrét megoldandó problémákból indul ki –a szakpolitikai lépéseket beavatkozásként értelmezi –a beavatkozás sokféle formáját ismeri –középpontjában a beavatkozási formák kiválasztása és ezek kombinálása áll

A „szakpolitikai beavatkozás” A beavatkozások kiváltó okai –Általános közpolitikai célok nem teljesülnekÁltalános közpolitikai célok nem teljesülnek –Speciális problémák keletkeznekSpeciális problémák keletkeznek Értjük-e annak a rendszernek természetét, melynek "működésébe” megpróbálunk beavatkozni? –Az oktatás mint komplex rendszer –A szakpolitika „új nyelvezete” –A beavatkozások hatásmechanizmusa –Tényeken alapuló beavatkozások A szakpolitika eszköztára

Néhány további releváns elem A dinamizálás mint oktatáspolitikai cél („ambíciók felkeltése” - „energetizálás” - „stimulálás”) A kötelezéstől való tartózkodás Inkrementális megközelítés (a kívánatos viselkedési formák fokozatos terjedése) Implementációs intelligencia –Mikro/makro perspektíva –Okos elemző keretek –Az idő és kontextus szerepe: fejlettségi szintek és „szekvenciálás”

Köszönöm a figyelmüket!

Általános közpolitikai célok Minőség, eredményesség (quality, effectiveness) Hatékonyság (efficiency) Egyenlőség, méltányosság (equality, equity) Szabad választás, változatosság (free choice, variability) Átláthatóság (transparency) Alkalmazkodóképesség (adaptability) Stabilitás, kiszámíthatóság (stability, predictability) Forrás: Halász Gábor - Herbert Altrichterí. A közép-európai országok decentralizációs politikái és azok eredményei – összehasonlító elemzés, in: Balázs Éva, Halász Gábor (szerk.), Oktatás és decentralizáció Közép- Európában, Okker, 2000, o

Példák speciális problémákra A fejlesztett képességeket a munka világa nem tekinti eléggé relevánsnak Gyakori az iskolai erőszak Nemzetközi összehasonlításban alacsony a tanulók természettudományos tudása Sok pedagógus nem képes megbirkózni a tanulói heterogenitással A legjobb képességű pedagógusok közül sokan elhagyják a pedagógus pályát Az iskolák és pedagógusok nem érdekeltek a minőségi munkavégzésben

Az egyszerűtől a komplexig EgyszerűBonyolultKomplex Egy IKEA bútor összeállítása Egy felhőkarcoló építése Egy boldog város létrehozása Az instrukciókat kell követni, nincs szükség különös szakértelemre Magas szintű analízis és szakértelem kell A legjobb analízis és szakértelem mellett sem lehetünk teljesen biztosak abban, hogy mit kell tenni Ha követjük az instrukciókat, a siker garantált Ha az analízis korrekt és a döntések jók, a siker csaknem biztos A siker sohasem garantált

Az egyszerűtől a komplexig: cselekvés és kontroll Source: The Cynefin model ( /) érzékelés Egyszerű rendszerek Bonyolult rendszerek Komplex rendszerek osztályozás érzékelés elemzés kipróbálás érzékelés

A Cynefin modell Source: edge.com /

A beavatkozások hatáslogikája intervention logic Veronica Gaffey (2013): A fresh look at the intervention logic of Structural Funds. Evaluation. 19. p. 195 (The Tavistock Institute)

Adatokkal támogatott célzott beavatkozás (holland példa) Nemzeti Regionális Települési Intézményi –Lemorzsolódás-csökkentési céladatok –Idősoros lemorzsolódási tényadatok „ Drop-out explorer”

Szakpolitikai „nyelvi újítások” (Hollandia - 1) „előre nem látható felerősödési mechanizmusok” (unpredictable amplification mechanisms) „nem várt negatív/romboló hatások/reakciók” (adverse reactions) „kontra-produktív viselkedés” (counterproductive behaviour) „kedvező és kedvezőtlen öngerjesztő körök” (virtuous and vicious circles ) „A ciklikusság perspektívája” (cyclical perspective)

Szakpolitikai „nyelvi újítások” (Hollandia - 1) „tanulás a nem várt szakpolitikai folyamatokból” (learning from unexpected policy processes) „intelligens, ciklikusság-orientált beavatkozás” (smart, cyclical oriented intervention) „nem lineáris folyamatok és váratlan hurkok” (non-linearity and unexpected loops) „a körkörösséget hangsúlyozó perspektíva elfogadása a szakpolitikai döntéshozók által” (adopting a circular perspective by policy makers)

A szakpolitika eszköztára Diszkrét jogkörök, közvetlen utasítások Jogalkotás –Egyének, intézmények viselkedésének közvetlen szabályozása –Procedurális szabályozás (ez válik jellemzővé) Értékelési, visszajelzési mechanizmusok –Standardok, benchmarkok meghatározása –Benchmarkoknak, standardoknak való megfelelés vizsgálata (kvalitatív és kvantitatív módszerek) –Értékelő visszajelzések –Beavatkozások hatásainak értékelése

A szakpolitika eszköztára (folytatás) Pénzügyi ösztönzők Intézmények, szervezetek létrehozása Kapacitásépítés Célzott fejlesztési beavatkozások Szakpolitikai kísérletezés Szimbolikus eszközök (szakpolitikai tanulás, meggyőzés, jó gyakorlatok, médiakampányok) Dinamikus eszközök (ágensek aktiválása, érintettek bevonása, koalíciók létrehozása)

Az implementáció egy lehetséges modellje Source: Matland, Richard E. (1995): Synthesizing the Implementation Literature: The Ambiguity-Conflict Model of Policy Implementation. Journal of Public Administration Research and Theory: J-PART, Vol. 5, No. 2. pp. 145–174. Pl. diákétkeztetés Pl. tankötelezettség időtartamának megváltoztatása Pl. javítani a tanulás eredményességét Pl. iskolaszerkezeti reform

Nemzeti értékelési rendszerek fejlesztése – WB modell Forrás: Marguerite Clarke (2010) „Helping World Bank client countries improve their assessment systems”. Presentation at the GNE meeting of the OECD school evaluation thematic review. Paris, September 9, 2010 Osztálytermi értékelés VizsgarendszerNagymintás vagy teljes körű értékelés Serkentő, támogató környezet Szakpolitikai és rendszer- koherencia Technikai minőség Mutatók Teljesítmény színt Fejlettségi szint Stratégiák

Nemzeti értékelési rendszerek fejlesztése - minta Forrás: Marguerite Clarke (2010) „Helping World Bank client countries improve their assessment systems”. Presentation at the GNE meeting of the OECD school evaluation thematic review. Paris, September 9, 2010 Fejlettségi szint IndikátorokLátensFejlődőMűködőÉrett Serkentő, támogató környezet Pl. világos prioritások, vezetés, szervezeti struktúrák, finanszírozás Szak- politikai és rendszer- koherencia Pl. kurrikulum standardok koherenciája, értékelési kultúra Technikai minőség Pl. adatgyűjtés, adatelemzés, értelmezés Egy Világbankos ország-értékelés minta: