Az érzelmi intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
Önismeret Horváth Renáta.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
Képesség? Kompetencia?.
Szociális kompetencia
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Játék és tanulás.
Az érzelmi intelligencia
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Soft skills.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Fenomenológiai megközelítés
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szeretettel köszöntöm
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Speciális gyermekvédelem
Érzelmi intelligencia
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Az érzelmi intelligencia
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Szociális kompetencia
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az érzelmi intelligencia

Miért fontos? Az érzelmi intelligencia súlyát bizonyítják az 1970-es években lezajlott programok, amelyek a hátrányos helyzetű óvodáskorú gyerekek felzárkóztatását tűzték ki célul. Ennek érdekében intenzív iskola előkészítő, felzárkóztató, egyoldalúan értelmi intelligenciafejlesztő foglalkozásokat tartottak a számukra - eredménytelenül.

Kis lépések+érzelmek azok a kezdeményezések, amelyekben emocionális úton, kis lépésekben fejlesztették a gyermekeket eredményekkel jártak

A fejlesztés útja a kisgyermekkorban elsősorban az érzelmi nevelésen, a játékos kreativitáson és a szociális szituációkon, tevékenységeken keresztül vezet. Az érzelmi intelligencia megalapozása az óvoda-iskola átmenet időszakára esik, éppen ezért a személyiségfejlődés kulcsidőszakának kell tekintenünk ezt az időszakot.

Konfliktuskezelés, érzelmi fejlesztés Az óvónő, tanító nem akkor segíti a fejlődést, ha megóvja a kisgyermeket a konfliktustól, hanem akkor, ha segíti azt a saját szintjén megérteni és feldolgozni. Ennek útja az óvoda-iskola átmenet időszakában elsősorban a mesén, játékon és rajzon keresztül történik

Az önismereti munka, a konfliktusmegoldás első lépése a mese A kisgyermek a mesehallgatás során nemcsak a mesélő tekintetét figyeli, befelé is néz, figyel. A hallottakhoz belső képet készít, mégpedig a saját vágyainak megfelelő fantáziaképet, ezáltal a pszichikus feszültséget képek segítségével feldolgozza, elaborálja. És mindaddig újra és újra meghallgatja ugyanazt a mesét, ameddig meg nem szűnik a feszültsége, nem oldódik a szorongása.

Belső fejlődési állapot és konfliktuskezelés Az óvodás és a kisiskolás gyermek konfliktuskezelési képessége elsősorban nem az akaratán múlik, hanem belső fejlődési állapotától függ. Szinte az egész óvodáskor azzal telik, hogy a kisgyermek küzd a belső konfliktusaival, az azokból eredő feszültségekkel és szorongással.

Az érzelmi intelligencia területei és kompetenciái Goleman felosztása I. Személyes kompetencia Ezek a kompetenciák határozzák meg, hogyan tudunk saját magunkkal bánni Éntudatosság Önszabályozás 3. Motiváció

Éntudatosság saját belső állapotaink, preferenciáink, erőforrásaink és intuícióink ismerete Érzelmi tudatosság: érzelmeink és azok hatásának felismerése Pontos önértékelés: erősségeink és korlátaink ismerete Önbizalom: értékeink és képességeink biztos tudata

Önszabályozás Képesség, amely lehetővé teszi, hogy kezelni tudjuk belső állapotainkat, impulzusainkat és erőforrásainkat Önkontroll: a hátráltató érzelmek és impulzusok kordában tartása Megbízhatóság: őszinteség és igazmondás

Önszabályozás/2 Lelkiismeretesség: a saját teljesítményünkkel kapcsolatos felelősségvállalás Alkalmazkodás: a változás kezelésében megmutatkozó rugalmasság Innováció: találékonyság, nyitottság az új ötletekkel, megközelítési módokkal és az új információval szemben

Motiváció Érzelmi jellegű törekvések, amelyek serkentik és irányítják a kitűzött célok elérését Teljesítménymotiváció: a kiválóság fejlesztésére, vagy egy adott szintjének elérésére irányuló képesség Elköteleződés: igazodás a csoport vagy egy szervezet céljaihoz

Motiváció/2 Kezdeményezőkészség: készenlét a felmerülő lehetőségek megragadására Optimizmus: a kitűzött célok elérésére irányuló kitartás, az akadályok és kudarcok ellenére

Az érzelmi intelligencia területei és kompetenciái Goleman felosztása II. Szociális kompetencia Ezek a kompetenciák határozzák meg, hogyan kezeljük társas kapcsolatainkat 1. Empátia 2. Társas készségek

Empátia Mások érzéseinek, szükségleteinek és meggyőződéseinek ismerete Mások megértése: mások érzelmeinek és nézőpontjának megértése, és aktív érdeklődés mások meggyőződése iránt Mások fejlesztése: mások fejlődési szükségleteinek megértése és mások képességeinek fejlesztése

Empátia/2 Partnerközpontúság: képessé tesz arra, hogy elvárjuk, felismerjük és teljesítsük partnereink szükségleteit A sokszínűség értékelése: a kibontakozás lehetőségének megértése, biztosítása tőlünk különböző emberek számára Politikai tudatosság: egy csoport érzelmi feszültségeinek és erőviszonyainak észlelése

Társas készségek Olyan készségek, amelyek lehetővé teszik, hogy másokból az általunk kívánt reakciót váltsuk ki Befolyásolás: hatékony módszerek bevetése mások meggyőzésének érdekében Kommunikáció: pártatlan érdeklődés mások véleménye iránt, és képesség, amely lehetővé teszi, hogy meggyőzőek legyünk

Társas készségek/2 Konfliktuskezelés: tárgyalási képesség, amely lehetővé teszi az ellentétek feloldását Vezetés: egyének és csoportok inspirálása és irányítása A változás katalizálása: változás kezdeményezése vagy kezelése

Társas készségek/3 Kapcsolatépítés: hasznos ismeretségek ápolása Együttműködés: képessé tesz arra, hogy másokkal együtt dolgozzunk közös céljaink érdekében Csapatszellem: a csoport összhangjának megteremtése a közös célok elérése érdekében

Idézet Erich Fromm: A szeretet művészete A gyerek számára 8-10 éves koráig a szeretet kizárólag azt jeleneti, hogy őt szeretik. A gyerek eddig a korig hálásan és vidáman elfogadja,hogy szeretik. A gyerek fejlődésének ezen a pontján egy új érzés születik, az, hogy az ember a saját tevékenységével szeretetet tud létrehozni.

Idézet Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak Az iskolába lépő gyermek, életkori sajátosságainak megfelelően, „még” művészi típus. Nagy eleven képekben lát - vagy szeretne látni - és megismerését érzelmek hatják át, érzelmek és érzékletek vezérlik.

Idézet Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak 2. (19. old.) Akit szeretünk, attól tanulunk - azt tanuljuk meg igazán, képességé érlelhetően, amit szeretünk. Tudományosabban: a pozitív érzelmek növelik az intellektuális teljesítményt. Az unalom, a taposómalom egyhangúsága csüggeszt.

Idézet Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia A jól teljesítőknek a tanulással töltött órák 40 %-a nyújtott „flow” jóleső vonzó feszültséget, a gyengéknél ez 16% volt, és gyakran szorongással járt: a követelmények meghaladták képességeiket. A gyerekek unalomból verekszenek és cirkuszolnak az iskolában, de ha túl magas a mérce, a teljesítményt a szorongás fogja vissza.

Idézet Daniel Goleman:Érzelmi intelligencia A sokrétű kompetencia fejlesztés titka: „…felismerjék, mi a gyermek természetes adottságának profilja, és zöld utat adjanak erősségeinek, miközben gyenge pontjait fejlesztik…Ezáltal a tanulás örömtelibb lesz, nem kell se reszketni, se unatkozni. A tanulás eljuttatja a gyereket a flow-ig, felbátorodik és új és új területeken törekszik előre.”

Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia (144-145. old) Egy-egy készség mesterfokának elérése vagy tudásanyag elsajátítása ideális esetben természetesen megy végbe: a gyermek elkötelezi magát az őt spontán vonzó területnek, ráébred, az adott dolog művelése - legyen az tánc, matematika vagy zene -, a flow örömök forrása. A mind magasabbra törekvés a gyermeket boldogító, elsőrendű motivációvá válik.