A minőséget meghatározó és befolyásoló tényezők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
MINŐSÉGMENEDZSMENT 11. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Általános áruismeret Termékfelelősség
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Kereskedelem Szakmacsoport
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A környezetvédelem intézményrendszere
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
A TANÁCSADÓ SZEREPE az EU műszaki jogi szabályozásának vállalati alkalmazásában CE jelölés és társai – a.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
A vállalkozások környezete
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Állam munkavédelmi feladatai
Településmarketing Értékaudit.
Készítette: Magyar Orsolya
Előnyök és alkalmazási területek
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Felelősség, termékfelelősség
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Operációkutatás eredete
1 A NEMZETI MINŐSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSI RENDSZER Dr. Veress Gábor egyetemi tanár 2003.
Kérdések a második zh-hoz
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Tanuló szervezet.
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
Minőség menedzsment 6.előadás
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Az adatvédelem szabályozása
Vállalkozásmenedzsment I.
Ökocímke.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
A marketinginformációs rendszer
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A minőséget meghatározó és befolyásoló tényezők

A minőséget meghatározó külső tényezők Társadalmi, gazdasági, politikai környezeti: az általános társadalmi és politikai helyzet stabilitása, a gazdaságirányítás elvei és gyakorlata (törvények, rendeletek, szabályozók, ellenőrzési rendszer), a társadalom befolyása – fogyasztóvédelem.

A minőséget meghatározó külső tényezők Tudományos, technikai és műszaki környezeti: innovációk, az ország általános műszaki színvonala, a kutatás és fejlesztés finanszírozási rendszere és nagyságrendje.

A minőséget meghatározó külső tényezők Piaci viszonyok: kereslet és kínálat alakulása, a konkurencia piaci pozíciója, a külkereskedelmi viszonyok általános jellegzetességei, a beszerzési és értékesítési piac stabilitása, a piac telítettsége, megosztottsága.

A minőséget meghatározó külső tényezők Egyéb tényezők: földrajzi helyzet, éghajlati adottságok, kulturális tényezők.

A minőséget meghatározó külső tényezők A termék minőségi imázsa (a vásárlók ítélete) csomagolás, kiszerelés ár alakulása, mozgása elosztási csatornákon való hozzáférés, reklamáció kezelése, promóció, eladásösztönzés a gyártó hírneve, bevált, stabil márka.

A minőséget meghatározó belső tényezők Az emberi erőforrások minősége: az emberi tudás és képesség, a vezetők és a munkatársak alkalmassága, mentalitás, viselkedés, elkötelezettség, általános műveltség, vállalti kultúra, norma és értékrendszer rugalmasság, megbízhatóság, a reputáció (jó hír, tisztesség).

A minőséget meghatározó belső tényezők A gyártással összefüggő tényezők: a nyersanyagok minősége, a vállalati innováció, a kutató-fejlesztő, tervezőmunka eredményeinek alkalmazása, az előállítási technológia korszerűsége (a gyártás minősége), a belső minőségellenőrzés színvonala, a folyamatos termelés biztosításának a színvonala, a munkatársak szakképzettségének szintje.

A minőséget meghatározó belső tényezők A gazdálkodással összefüggő tényezők: a marketingtevékenység színvonala, a piackutatás színvonala, a cég pénzügyi helyzete (likviditása), a cég dolgozóinak az érdekeltsége a minőség fenntartásában és fejlesztésében, a kereskedelmi tevékenység a beszerzési és az értékesítési piacon, a megfelelő menedzsment módszerek alkalmazása, a logisztika, szállítmányozás színvonala.

A minőséget közvetlenül befolyásoló alapvető tényezők – a 9 M Piacok Markets Pénz Money Emberek Men Ösztönzés Motiváció Anyagok Materials Gépek és gépesítés Machines and mechanization Modern információs rendszerek Modern information methods Növekvő követelmények a termékkel szemben Mounting product requirements Vezetés Management

MINŐSÉGJAVÍTÁS ?

Problémamegoldás A folyamatos minőségjavítás középpontja a problémamegoldás folyamata. Cél: elérni, hogy a fennálló állapot a szükséges állapottá alakuljon át. A megoldásra váró sürgős, fontos problémák egyaránt lehetnek: strukturáltak, félig strukturáltak, gyengén strukturáltak.

Problémamegoldás A félig és gyengén strukturált problémák kezelésének lépései: probléma-azonosítás, ok-keresés. A problémamegoldása: tervezés, bevezetés, ellenőrzés, szabványosítás.

Problémamegoldás A minőségmenedzsment klasszikus eszközeinek alkalmazása: a problémák definiálásánál, a folyamatok azonosításánál a teljesítmény objektív eszközökkel történő mérésénél a teljesítményelmaradás okainak megértésénél.

A problémamegoldás lépései A probléma megfogalmazása Adatgyűjtés, adatelemzés (vizsgálat) Okok elemzése Megoldás tervezés és bevezetés Hatások értékelése (visszamérés Szabványosítás Konklúzió, a folyamat felügyelete

A minőségjavítás eszközei 1. Adatgyűjtés és - csoportosítás 2. Vonalkázásos gyakoriság kimutatás 3. Hisztogram 4. Pareto - diagram 5. Ok - okozat diagram 6. Korreláció diagram 7. Ellenőrző kártya 8. Fa diagram

Brainstorming Ötletroham olyan csoportos feltáró munka, amelynek a célja, hogy az egyének csoportos véleményalkotásából származó előnyöket hasznosítsák. Lényege:             - a szabad, kritikától mentes ötletfelvetés,             - új ötlet generálásának lehetősége. Jellemzője: az érintettek minél szélesebb körének bevonása, a szabad, kritikamentes ötletfelvetés, az ötletek szemléletes gyűjtése, többszöri ötletfelvetés lehetőségének biztosítása.

A brainstorming lefolytatása 1. a moderátor a táblára felírja a problémát, 2. a résztvevők nem kerülnek bemutatásra (feszélyezettség elkerülése végett), 3. kéri a rövid, tömör megfogalmazást (max. két szó), 4. sorban felszólítja a résztvevőket ötleteik megtételére, 5. a moderátor sorban felírja a táblára az ötleteket, 6. az ötletfelvetés addig tart, amíg vannak újabb ötletek.

A Delphi módszer A Delphi módszer olyan szakértők által végzett tevékenység, ahol a csoport tagjai egymástól elkülönülten végzik tevékenységüket. A módszer lépései: az elérni kívánt cél (a megoldandó probléma) meghatározása, a résztvevő szakemberek kiválasztása (csak szakértők), a szakértőktől részletes írásbeli válasz (megoldási javaslat) kérése, értékelő csoport összeállítása a szakértői vélemények értékelésére, az értékelő csoport munkája alapján újabb forduló a szakértők körében, újabb értékelés és újabb véleménykérés a probléma szakértői egyetértéssel történő megoldásáig. 

Philips 66 módszer A Philips cégnél alkalmazták először: Hat fős csoportok (szakértők) Hat percig beszélik meg a felvetett javaslatokat A javaslatokat a moderátor terjeszti a csoport elé A brainstorming módszerével tárgyalnak Hat perc után szünet, majd újabb forduló Konkrét műszaki probléma megoldására

635 módszer 6 fős csoportok 3 megoldási változatot köröznek 5-ször minden körben kiegészítik, véleményezik a megakapott javaslatot tervvariánsok, megoldásmódok elbírálására használatos módszer.

Nominál csoporttechnika (NGT) A brainstorming és a Delphi módszer sorba kapcsolása A javaslat felírása egy táblára Két- három 12-15 fős csoport moderátor vezetésével dolgozik.  A résztvevők egyénileg leírják javaslataikat.  A moderátor a javaslatokat felírja a táblára a brainstorming szabályai szerint. A javaslatokat megvitatják és közösen átfogalmazzák. Minden kérdéshez (javaslathoz) az abc egy betűjét írják. A végleges rangsorolást egyéni kártyán végzik, ahol a fontossági sorrend  száma szerepel, ahol a legnagyobb szám a javaslatok számával megegyezik (12 javaslat esetén a legfontosabbat 12-vel, majd sorra csökkenő számmal jelölnek). Az összeszedett kártyákon található számok összegzése révén kialakul a prioritási sorrend. http://mmfk.nyf.hu/min/alap/52.htm

A fő befolyásoló tényezők 5M - ember (Man) - gép (Machines) - anyag (Materials) - módszer (Methods) - mérés (Measurements)

Pareto diagram Pareto először annak elemzésére használta, hogy a jövedelemszerző népességből milyen arányban vannak az egyes jövedelemkategóriákban. Arra jutott, hogy a jövedelem 80%-át a jövedelemszerzők 20%-a keresi meg Minőségbiztosításban pl. arra használható, hogy megvizsgáljuk, mely hibaokok okozzák a legtöbb hibát (mindig található olyan hiba, amely a meghibásodások döntő többségéért felelős, ezt kell megszüntetni) A módszer másik neve: ABC-elemzés A Pareto diagram egy 1/x-hez hasonló függvény

Pareto-elemzés A Pareto analízis során a hibaokokat rangsorolják, gyakoriságuk vagy következményeik, pl.; költségvonzataik szerint. Problémák 80 %-a, az okok a 20 %-ból ered. Erre a 20 %-ra kell összpontosítani.

Pareto diagram (vevőelégedetlenség okai)

Ok-okozati diagram Más neve: Ishikawa diagram, halszálka diagram, fagráf Azt mutatja, hogy egy probléma milyen okokra vezethető vissza, ezek az okok milyen további okokra, stb. M ódszer E mberi tényező, G ép, K örnyezet, A nyag = a P robléma elsődleges okai A brainstorming módszerét alkalmazva külön-külön összegyűjtjük a lehetséges okokat, majd rangsoroljuk azokat.

Ishikawa diagram Egy probléma első jelei a probléma tüneteként és nem a probléma okaiként jelennek meg. A probléma megszüntetéséhez az okok felismerése, és elemzése alapján megtervezett beavatkozásra van szükség. Az okok jelentőségük, hatásuk és összefüggésük alapján hierarchikus rendszerbe sorolhatók, elsődleges, másodlagos … stb.; közvetett okként értelmezhetők: Az ok-okozati diagram készítésénél először az okozatot, a problémát fogalmazzuk meg, majd a fő okokat, később a fő okok okait kell meghatározni.

Ishikawa diagram

Korrelációs diagram Azt ábrázoljuk, hogy két tényező milyen összefüggésben van egymással       

Ellenőrző kártya Az idő függvényében ábrázoljuk a paramétert Meghatározunk egy alsó és egy felső ellenőrzési határt, amelyek között kell lennie a paraméternek A módszer segítségével megállapítható, hogy a paraméter mikor lép ki az ellenőrzési határok közül, így lehet tudni, hogy mikor kell beavatkozni A módszerhez műszaki és statisztikai ismeretekre van szükség

A fadiagram A fadiagram olyan logikai ábra, amely segítségével meghatározható, hogy a termék, eljárás egyes tulajdonságait milyen tényezők befolyásolják.

A fadiagram http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://www.autoipari-klaszter.hu/wp-content/2-ok-hatas-ishikawa-diagram.jpg&imgrefurl=http://www.autoipari-klaszter.hu/az-on-klasztere/tudasbazis/minosegtechnikak/fmea-hibamod-es-hataselemzes/&usg=__TR4gT3LeeGTEwyZ0W8-oWls6ZDc=&h=258&w=627&sz=23&hl=hu&start=6&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=OjYtlNsSNN35bM:&tbnh=56&tbnw=136&prev=/images%3Fq%3Dishikawa%26um%3D1%26hl%3Dhu%26sa%3DG%26tbs%3Disch:1

Fadiagram

Vonalkázásos gyakoriság kimutatás

A társadalom befolyása 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről

Az EU fogyasztóvédelmi irányelvei kötelező tájékoztatás és megfelelő információ nyújtás, a termék és szolgáltatás minőségével és biztonságával kapcsolatos jogok és eszközök érvényesítésének lehetősége, a jogorvoslathoz való jog, a fogyasztók képviselete.

A törvény célja a biztonságos áruhoz és szolgáltatáshoz, a vagyoni érdekek védelméhez, a megfelelő tájékoztatáshoz és oktatáshoz, a hatékony jogorvoslathoz, a társadalmi szervezeteken keresztül történő fogyasztói érdekképviselethez fűződő érdekek - védelmét, valamint az érvényesítésükhöz szükséges intézményrendszer továbbfejlesztését

A törvény tartalma A fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelme A használati és kezelési útmutató A megfelelőség értékelése Az ár feltüntetése A csomagolás Különös felelősségi szabályok

A törvény tartalma A gyermek- és fiatalkorúak védelmét szolgáló különös rendelkezések A fogyasztók oktatása A fogyasztói jogok érvényesítése Panaszkezelés, ügyfélszolgálat Békéltető testület Keresetindítás

A törvény tartalma A fogyasztóvédelem állami intézményrendszere Együttműködés az Európai Gazdasági Térség államainak fogyasztóvédelmi hatóságaival A helyi önkormányzatok szerepe A fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása

A minőség és megfelelőség kapcsolata Ugyanannak az objektumnak kétféle szempontú megközelítése http://humanmenedzser.atw.hu/6_felev/minosegmenedzsment/minosegmen_oraifoliak1.ppt Jellemző Minőség Megfelelőség Fogalma elsődlegesen szubjektív objektív Dimenziója érték naturális Tulajdonságtípusa funkcionális leíró Mérhetősége nehezen könnyen Jelentősége alapvető másodlagos

A jogvédelem eszközei: a széles körű tájékoztatás és az információ szolgáltatás, a termék és szolgáltatás minőségének és biztonságának védelme, a szavatosság és a jótállás biztosítása minden terméknél, a termékfelelősség, és minőségellenőrzés működő rendszere.

Termékfelelősség a gyártó, a végterméket előállító, de a részterméket, és az alapanyagot előállító is, valamint az aki magát a termék gyártójának tűnteti fel, védjegyével látta el a terméket, s végül a forgalmazó mindaddig, amíg meg nem nevezi azt a céget, akitől a terméket beszerezte (A Tv rendelkezése az importálóra is érvényes)

Termékfelelősségi törvény 1993. évi X. törvény teljeskörűen átvette az Európai Unió termékfelelősségre vonatkozó irányelveit. mindent a károsult szemszögéből néz objektív felelősséget határoz meg: a termék gyártója felelős a termék hibája által okozott károkért felróható magatartásától függetlenül (vagyis felelőssége független attól, hogy a hiba bekövetkezése neki felróható vagy sem – ez a Ptk-ban meghatározott általános felelősséghez képest szigorítást jelent!) A törvény a licencia adó felelősségét is kimondja

Megkülönböztető minőségjelek 1) KÁF: Kiváló Áruk Fóruma Önkéntes pályázat alapján szinte minden árura a hozzáadott érték legalább 51% műszaki és formaminősítési vizsgálatok előzik meg kizárt termékek: gyógyszerek, dohányáruk, egyedi művészeti alkotások 3 évre adja ki a KÁF-titkárság az előírt kritériumokat folyamatosan ellenőrizi

Megkülönböztető minőségjelek 2) KERMI minőségi jel a KERMI Kft. mint független minőségellenőrző szerv minőségtanúsítás a vevő részére bizonyítékot jelent az áru rendszeres, egyenletes minőségére a terméken vagy csomagoláson kell elhelyezni kiváló, jó, közepes, még megfelelő.

Megkülönböztető minőségjelek 3) védjegy Piacképes magyar termékek esetén alkalmazzák. Hazai és nemzetközi tekintély biztosítása Önkéntes pályázat, mögötte állami garancia Tartalmi elemei: - az áru, a termék, a szolgáltatás rendszeresen ellenőrzött - legalább 1 tulajdonságában – nemzetközi mércével is - kiváló - eredetjelző jellegű – magyar termék

Hungarikumok

Megkülönböztető minőségjelek 4) CE (Conformité Européenne = európai megfelelőség) A jelölés egy jelzés a hatóságok felé arról, hogy a termék megfelel a rá vonatkozó követelményeknek. Gyártóként, vagy a termék Európai Unión belüli első forgalmazójaként ismeri ezeket a követelményeket, a termék tervezése, gyártása során figyelembe is vették ezeket, és mindezt igazolni is tudja.

Megkülönböztető minőségjelek 5) Zárjegy Jövedéki termékekre alkalmazzák A termelő ill. az importőr köteles alkalmazni Tanúsítja, hogy a termék a jogszabályoknak megfelelően került forgalomba Minőségi garanciát jelent, kizárja a hamisítást.