Kultúrtörténeti kitekintés  Alain Badiou:  A gondolkodónak csak elgondolhatóvá kell tennie, azt ami ebből a kategóriából kiszakadni látszik  Nem morális.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Negyedik előadás Március 11
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Szocializáció Fogalmak:
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A reneszánsz.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A felvilágosult abszolutizmus
Ápolásetika.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Jinnah ellentmondásos álma: Pakisztán. Az államiságra nézve veszélyt jelentő kihívások -politikai válság -szeparatista törekvések -korrupció a problémák.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Nagyhatalmi jelenlét Afganisztánban a XIX-XXI. században: hasonló és sajátos vonások Készítette : Hegedüs Zsuzsanna BGF-KKK.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A háború és a modern fegyveres erő
1 Prof. Dr. Kocziszky György Társadalmi és gazdasági helyzet változása az EU-ban a Római Szerződéstől napjainkig A társadalmi és gazdasági kohézió célkitűzései.
Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
A görög és római kultúra
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Az emberi agresszió.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Európa vallásai.
Bevezetés.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
A mérsékelt és a radikális politikai iszlám a Közel-Keleten KIDMA, Itt a terror? Hol a terror? c. konferencia október 1. Csicsmann László, PhD egyetemi.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
EDWARD CORNELIUS FLORENTIUS ALFONSUS SCHILLEBEECKX ( ) TEOLÓGIÁJA.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Esély? Egyenlőség? Autizmussal élni Csoportos integrációs modell Székesfehérváron Mahlerné Köfner Anikó gyógypedagógus Budapest 2006.
For learning and competence Tantervi reform 2016 és hitoktatás Finnországban Pekka Iivonen (Finland) Cousellor of Education Finnish National Board of Education.
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
A világháború előestéjén
A menekültek feltételezett titkos nyelvének vizsgálata
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Kultúrtörténeti kitekintés  Alain Badiou:  A gondolkodónak csak elgondolhatóvá kell tennie, azt ami ebből a kategóriából kiszakadni látszik  Nem morális ítéletet alkotni a századról  Hagyományos felosztás ellenében egy tágabb felosztás javasolt Badiou alapján:

 A 20. század prológusa ( )  Pezsgő időszak Mallarmé, Einstein, Freud  Schönberg (atonális zene) és Lenin politikai elmélete (1912)  J. Joyce, J. Conrad és M. Proust  Wittgenstein, Russel, G. E. Moore (linguistic turn és a formalizált logika)  Malreaux: a 20. századra a politika tragédiává válik

 Az időszak vitái a régi és az új emberről szólnak (Badiou)  Radikális projekt- magvalósításában a szingularitás teljesen elsikkad  Következtetés:  A század a projekt rendjétől a profit automatizmusáig juttatta el az embert

 Kialakul a szekuláris metafizika  A Frankfurti Iskola filozófiai pozitivizmusa és mítosz-ellenessége meghatározó  Mítosz- nem megragadható, a természettudományos világkép igen  Alapvető pesszimizmus a nyelvi jelenségekkel és az ideológiákkal kapcsolatosan  A világ valóságának értelmezése (a racionalitás) széttöredezett

 Jürgen Habermas a racionalitás két formájáról beszél:  A.kognitív-instrumentális racionalitás  Földiekhez való ragaszkodás  B.kommunikatív racionalitás  Értelmes érvelés  A 21. század világát az értelmes párbeszéd jellemezheti legjobban

 A 20. század általános jellemzése:  Az ember elembertelenedése (törzsi háborúk, villongások, koncentrációs táborok, gulágok)  Kommunikáció rohamos fejlődése  Társadalmi szerkezet gyors változása  Ulrich Beck: rizikótársadalom  Az értelmezési kényszer hermeneutikai kulcsok

 Vallási területen bekövetkezett változások:  Ökumenikus mozgalom megjelenése  1948 Egyházak Világtanácsának megalakulása  1960-as évek a „nouvelle theologie” és a II. Vatikáni Zsinat  A keresztyénség és az iszlám rohamos terjedése Afrika és Ázsia területén

NYILVÁNOSSÁG  Egyre inkánn szegregáldódik, a homogén teret több nyilvános tér váltja fel  Teológia számára három ilyen tér fontos:  EGYETEM  EGYHÁZ  TÁRSADALOM

EGYETEM  Pluralisztikus és interdiszciplináris lett  Közvetített ismeretanyag jellege megváltozott  A gyakorlati jelleg miatt a humán tudományok a háttérbe szorulnak  Bolognai modell bevezetésének következményei a bölcsészettudoányokban

EGYHÁZ  EVT és a II. Vatikáni Zsinat nem megkerülhetőek  „Dominus Jesus” pápai enciklika sem fordítja teljesen vissza a folyamatot  Társadalmi- szociális kérdésekben az egyházak fontosak ma is  2007 – Nagyszeben Európai Ökumenikus Naggyűlés- „foglalkozás-ökumené”

 Leuenbergi Konkordia (1977)- kiszélesedő együttműködés  Baptisták nem írják alá a közelmúltban  Az anglikán egyház inkább a római- katolicizmushoz közelít és nem az egyetemes protestantizmushoz (vita: episzkopátus és az apastolica szukcesszió körül)  Meisen és Porvoo lutheránus- anglikán egyezmények

Társadalom  Rizikótársadalom modellje  Kommunikációs problémák a társadalomban  A morális common sense eltűnése  A kiszámítható életpályamodellek megváltoznak  Megnő az igény a biztos megoldást kínáló ideológiákra  Szélsőséges nézetek előretörése vallási és politikai téren egyaránt

KÖVETKEZMÉNYEK,FELADATOK  Teológiának közölhetővé kell tennie a keresztyén értékekeket  Át kell gondolni a teológia nélkülözhetetlen és nagy témáit  A széttöredezett master-storyk viláhában egy világnézeti egységet kell kínálnia  „Egység a különbözőségben”– az európai protestantizmus jelszava elgondolkoztató.