Kultúrtörténeti kitekintés Alain Badiou: A gondolkodónak csak elgondolhatóvá kell tennie, azt ami ebből a kategóriából kiszakadni látszik Nem morális ítéletet alkotni a századról Hagyományos felosztás ellenében egy tágabb felosztás javasolt Badiou alapján:
A 20. század prológusa ( ) Pezsgő időszak Mallarmé, Einstein, Freud Schönberg (atonális zene) és Lenin politikai elmélete (1912) J. Joyce, J. Conrad és M. Proust Wittgenstein, Russel, G. E. Moore (linguistic turn és a formalizált logika) Malreaux: a 20. századra a politika tragédiává válik
Az időszak vitái a régi és az új emberről szólnak (Badiou) Radikális projekt- magvalósításában a szingularitás teljesen elsikkad Következtetés: A század a projekt rendjétől a profit automatizmusáig juttatta el az embert
Kialakul a szekuláris metafizika A Frankfurti Iskola filozófiai pozitivizmusa és mítosz-ellenessége meghatározó Mítosz- nem megragadható, a természettudományos világkép igen Alapvető pesszimizmus a nyelvi jelenségekkel és az ideológiákkal kapcsolatosan A világ valóságának értelmezése (a racionalitás) széttöredezett
Jürgen Habermas a racionalitás két formájáról beszél: A.kognitív-instrumentális racionalitás Földiekhez való ragaszkodás B.kommunikatív racionalitás Értelmes érvelés A 21. század világát az értelmes párbeszéd jellemezheti legjobban
A 20. század általános jellemzése: Az ember elembertelenedése (törzsi háborúk, villongások, koncentrációs táborok, gulágok) Kommunikáció rohamos fejlődése Társadalmi szerkezet gyors változása Ulrich Beck: rizikótársadalom Az értelmezési kényszer hermeneutikai kulcsok
Vallási területen bekövetkezett változások: Ökumenikus mozgalom megjelenése 1948 Egyházak Világtanácsának megalakulása 1960-as évek a „nouvelle theologie” és a II. Vatikáni Zsinat A keresztyénség és az iszlám rohamos terjedése Afrika és Ázsia területén
NYILVÁNOSSÁG Egyre inkánn szegregáldódik, a homogén teret több nyilvános tér váltja fel Teológia számára három ilyen tér fontos: EGYETEM EGYHÁZ TÁRSADALOM
EGYETEM Pluralisztikus és interdiszciplináris lett Közvetített ismeretanyag jellege megváltozott A gyakorlati jelleg miatt a humán tudományok a háttérbe szorulnak Bolognai modell bevezetésének következményei a bölcsészettudoányokban
EGYHÁZ EVT és a II. Vatikáni Zsinat nem megkerülhetőek „Dominus Jesus” pápai enciklika sem fordítja teljesen vissza a folyamatot Társadalmi- szociális kérdésekben az egyházak fontosak ma is 2007 – Nagyszeben Európai Ökumenikus Naggyűlés- „foglalkozás-ökumené”
Leuenbergi Konkordia (1977)- kiszélesedő együttműködés Baptisták nem írják alá a közelmúltban Az anglikán egyház inkább a római- katolicizmushoz közelít és nem az egyetemes protestantizmushoz (vita: episzkopátus és az apastolica szukcesszió körül) Meisen és Porvoo lutheránus- anglikán egyezmények
Társadalom Rizikótársadalom modellje Kommunikációs problémák a társadalomban A morális common sense eltűnése A kiszámítható életpályamodellek megváltoznak Megnő az igény a biztos megoldást kínáló ideológiákra Szélsőséges nézetek előretörése vallási és politikai téren egyaránt
KÖVETKEZMÉNYEK,FELADATOK Teológiának közölhetővé kell tennie a keresztyén értékekeket Át kell gondolni a teológia nélkülözhetetlen és nagy témáit A széttöredezett master-storyk viláhában egy világnézeti egységet kell kínálnia „Egység a különbözőségben”– az európai protestantizmus jelszava elgondolkoztató.