Állásközvetítés és munkapiaci információk nyújtása állami szolgáltatásként: eljárások és szervezeti feltételek Bódis Lajos BCE Emberi erőforrások tanszék
Miért fontos? Mi a szakpolitikai feladat? Elméletileg: egyértelműen növeli az elhelyezkedési esélyeket, illetve csökkenti a munkanélküliség időtartamát Empirikusan: nehezen elválasztható más hatásoktól, csak számonkéréssel együtt érvényesül Hosszabb ideje szerepel a szakpolitikai prioritások között, összefügg a jelenlegi fő foglalkoztatáspolitikai céllal Mi a probléma? Mit vizsgál a kutatás? Az érintettek érdekeltsége: konfliktusforrások és együttműködési lehetőségek Követelmények a megvalósító apparátussal szemben: szakmai fogások kidolgozása és ellenőrzése, kapacitások elosztása Fazekas Károly–Scharle Ágota (szerk.): Nyugdíj, segély, közmunka, A magyar foglalkoztatáspolitika két évtizede, (MTA KRTK KTI és BI), 6.2. fejezet
Az összefoglaló témakörei 1.Az állami munkaközvetítő szerepkonfliktusának egy egyszerű modellje 2.Fejlesztési irányok az európai állami foglalkoztatási szolgálatoknál és a magyar szolgálat fejlesztési koncepciója 3.A magyarországi állami munkaközvetítés 20 éves gyakorlata 4.Szakpolitikai javaslatok
Az állami munkaközvetítő szerepkonfliktusának egy egyszerű modellje 2x2 megbízó megbízott viszony, információs aszimmetriák különböző kérdésekben (Ross 1973, Jensen Meckling 1976, Milgrom–Roberts 2005) A közvetítésnél „két úr szolgája” Alacsony képzettségű álláskeresők, gyors létszámbővítést végző vállalatok, előszűrés a közvetítőnél Hatóságként jogszabályok betartását kéri számon azokon, akiknek szolgáltatóként a megbízottja A munkanélküli-ellátások magatartási követelményeinek vizsgálata részben a kirendeltséghez forduló munkáltatók költségén történik
Az állami munkaközvetítés szerepválasztásai és fejlesztési irányzatai Larsen–Vesan (2011) 1. Hagyományos szerepkör: keresleti és kínálati oldalon egyaránt a hátrányos helyzetűek kiszolgálása Vállalati kapcsolatok intenzitásának növelése, próbálkozások az állami közvetítés hírnevének javítására 2. Közelítés a magánközvetítők logikájához: „minőségi közvetítés” Több előszűrés; növeld legalább a legjobbak esélyeit; az erőforrások átcsoportosítása egyéb csoportok illetve célok rovására; kritika: közpénz felhasználása 3. Az állami munkaközvetítés monopóliumának utolsó maradványa: a kötelező állásbejelentés fenntartása A múlt század elején: tájékozatlan és kiszolgáltatott álláskeresőket véd az állam; az elmúlt két évtizedben: Magyarország az utolsó ortodoxok egyike a fejlett országok között 4. Radikális túllépés a hagyományos szerepkonfliktusokon: lemondás a munkaközvetítésben való közvetlen részvételről Más feladatok átszervezése: önkiszolgáló tájékozódás segítése; a hátrányos helyzetű állás- keresők számára „akadálymentesítés”; a segélyek magatartási előírásainak ellenőrzése az önálló keresésről való kikérdezéssel; az információs aszimmetriák mérséklése a tapasztalatszerzés támogatásával (mentorálás, informális beajánlás, rövid idejű bértámogatás)
A magyar szolgálat fejlesztési koncepciója: PHARE modernizációs program (2003–2004) „Új Szolgáltatási Modell” (Hansen 2003, Lock 2003, Dupont és szerzőtársai 2004) Ügyfélkategorizálás („profiling”) a szolgáltatások pontos célzása érdekében; a munkapiaci információk önkiszolgáló fel- és letöltése interneten; tanácsadás és egyéni esetkezelés csak az önállóan keresni nem tudóknak; apparátusi kapacitáselosztás gondos megtervezése és menedzselése Fasdfasdf
A magyar foglalkoztatási szolgálat empirikus vizsgálata 1. Kilencvenes évek első fele: csak a segélyezés számít 2. Kilencvenes évek második fele: a munkáltatók szerepe felértékelődik A figyelem főleg az induló nagyvállalatokra irányult A módszerek kialakítását döntően a megyei munkaügyi központokban végezték A szolgáltató illetve hatósági szerepek szervezeti szétválasztására vonatkozó elképzelések mítoszának ápolása 3. Az uniós csatlakozás előtti évektől kezdve: a munkáltatói orientáció elvben tovább erősödött, a központ kezébe vette a kezdeményezést A gyakorlati eljárások nagy stabilitást mutatnak: érdekeltségi és szervezeti jellemzők Lényeges eltérések a PHARE ajánlásoktól, sokféle és reflektálatlan gyakorlat, a helyi tapasztalatokat nem vetették össze a központi (uniós) fejlesztésekkel A kirendeltségi dolgozók ragaszkodnak az információk elosztásának közvetlen befolyásolásához; az előszűrésnek tulajdonított nagy jelentőség; ügyfélkategorizálás, önkiszolgáló adatfeltöltés, kirendeltségi kioszkok nem működnek; módszertanilag magukra hagyott ügyintézők; súlyos kapacitásproblémák (válság!), alacsony szintű egyensúly
Szakpolitikai javaslatok 1.Az előszűrés koncepcionális szerepének átgondolása, szolgáltatási protokollok tartalmi fejlesztése és karbantartása 2.Ha a vállalati ügyfélkör a versenytársakhoz képest rosszabb szűrési technikákat használ, akkor érdemes lehet hozzájárulni az összepárosítás javításához és a diszkrimináció kockázatának mérsékléséhez 3.Állásbejelentés „akadálymentesítése” 4. Az ügyintézők jártasságának fejlesztése a dinamikus gazdasági ágazatok vállalatainak ügyeiben (Részidős vállalati munkatapasztalat-szerzés, ügyintézők toborzása az érintett ágazatok fizikai dolgozói köréből) 5. A különböző szerepek szervezeti szétválasztása helyett inkább tervezd és menedzseld okosabban a hibrid szervezetedet!