Nemzetközi kereskedelem
A külkereskedelem előnyei Belföldön meg nem található áruk Csúcstechnológia Olcsó munkaerő Adókedvezmények kihasználása
Miért fontos a külkereskedelem? Áru- és relációs szerkezet Nemzetközi munkamegosztásban való részvétel Külgazdasági függőség
Marketing és külkereskedelem Földrészek közötti szakadékok eltűntek Áru és információ „pillanatok alatt” bárhová eljuthat Nincsenek „védett”, elszigetelt piacok
Világméretű gondolkodás Ott vásárolnak, ahol a legolcsóbb Ott termeltetnek, ahol a legolcsóbb Ott árusítanak, ahol a legnagyobb a jövedelem Külföldi vetélytársak
Termeléscentrikus szemlélet Marketingszemlélet
Hagyományos export Exportmarketing Tevékenység kiindulópontja Exportra felkínált termék Külföldi vevők igényei Tevékenység lényege Legyártandó(-ott) termék külföldi értékesítése Vevők által igényelt termékek exportja Meghatározó információ Termelési adottságok Külső piaci környezet Az üzletszerzés eszközei Ár és reklámozás Piacbef. eszk. legjobb komb. Tevékenység célja Nyereség- és forgalomnövelés eseti üzletekkel Nyereség és más célok a vevők kívánságainak legjobb kielégítése révén
Marketingszemlélet a külkereskedelemben Külső piaci információk beszerzése Üzleti stratégia Taktikai lépések Végre-hajtás Piaci célok Piackutatás Fő cél Részcélok Piacbefolyásoló eszközök 4 P Feed-back
Marketingszemlélet a külkereskedelemben - nyaralás Külső piaci információk beszerzése Üzleti stratégia Taktikai lépések Végre-hajtás Piaci célok Piackutatás Fő cél Részcélok I ESP HR GR Autó Repülő Vonat Stoppolás Ausztrián Szlovénián Horvátországon Haverok jól nyaraltak Irány nyaralni! Feed-back
A világpiac „Nem kézzelfogható” Részpiacok
Piacok kiválasztása 1. Milyen piacon dolgozzunk? Termelői piac Viszonteladói piac Fogyasztói piac Közületi piac
Piacok kiválasztása 2. Hány piacon dolgozzunk? Sok piac Kevés piac
„Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!” Piacok kiválasztása 3. Melyik piacon dolgozzunk? Eltérő igények Globális termékek „Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan!”
Hogyan „külkereskedjünk”? Kereskedőtípusok Saját nevükben, saját számlájukra és kockázatukra Viszonteladók Saját nevükben, de megbízójuk számlájára és kockázatára Bizományosok Megbízójuk nevében, számlájára és kockázatára Ügynökök Más nevében, kockázatára, de saját számlára Csalók
Hogyan „külkereskedjünk”? Közvetlen kereskedés Indirekt export vagy import Átmeneti kereskedés